Koninklijk Horeca Nederland
Persbericht 11 maart 2002
Koninklijk Horeca Nederland wil schadevergoeding en maatregelen van
staatssecretaris Monique de Vries
Horeca lijdt ¤ 1 miljoen schade door wateroverlast
WOERDEN - 11 maart 2002 - De horeca heeft in de afgelopen weken ruim
één miljoen euro schade geleden door de overstromingen van de Maas,
Rijn en hun zijrivieren. Deze niet inhaalbare schade van de
horecaondernemers had in veel gevallen voorkomen kunnen worden als de
Rijksoverheid zich had gehouden aan haar toezeggingen om snel alle
rivierdijken en kaden te versterken. Maar daarvan is tot nu toe weinig
terechtgekomen getuige de tientallen getroffen bedrijven. Daarom
vraagt Koninklijk Horeca Nederland het Rijk, en in het bijzonder
staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat, de door horeca-
en recreatieondernemers geleden schade en gemaakte kosten te
vergoeden.
Rampzaliger
Tientallen horecabedrijven zijn in de voorbije weken getroffen door de
wateroverlast van de vier hoogwatergolven die de Maas, de Rijn en hun
zijrivieren te verwerken hebben gekregen. Vier keer waterschade kort
na elkaar wordt door veel horecaondernemers als rampzaliger ervaren
dan die ene keer dat het water heel hoog staat. Diverse bedrijven zijn
veel omzet misgelopen omdat ze zo'n drie tot zes weken onbereikbaar
zijn geweest. Bedorven voorraden en ondergelopen panden en terreinen
vormen een andere grote schadepost. Extra kosten om de gevolgen van
wateroverlast tot een minimum te beperken, zoals zandzakken,
permanente bewaking en noodvoorzieningen kunnen ondernemers ook niet
verhalen op hun verzekeraar.
Tekortkoming
Koninklijk Horeca Nederland, de werkgeversorganisatie met 19.000
aangesloten horeca-, recreatieve en toeristische bedrijven, doet
namens haar leden een beroep op de Wet tegemoetkoming voor Schade bij
rampen (WTS) voor vergoeding van de geleden schade en gemaakte kosten.
Directeur Jeu Claes: "In onze visie is de overheid tekort geschoten in
haar toezegging om versneld de rivierdijken en kaden te versterken. De
overheid heeft haar beloftes, die ze heeft gedaan in het Deltaplan
Grote Rivieren en het project `Ruimte voor de rivier', nog niet
waargemaakt. De schade van onze leden is daarvan een direct gevolg. De
meeste ondernemers kunnen de schade van overstromingen niet verhalen
bij hun verzekeraar. Daarom kan de horecasector dus niet zonder de
hulp van de overheid dit soort calamiteiten het hoofd bieden.
Bovendien is de bescherming van burgers en bedrijven tegen de
mogelijke gevolgen van rampen en calamiteiten primair een
overheidstaak. Als, om welke reden dan ook, de beschermende werking
van collectieve voorzieningen faalt, is de overheid verantwoordelijk
voor afdoende schadevergoeding aan gedupeerden."
Noot voor de redactie -