Partij van de Arbeid
PERSBERICHT PVDA
Den Haag, 8 maart 2002
PVDA TEVREDEN OVER DALING ADMINISTRATIEVE LASTEN
PvdA-woordvoerder Rik Hindriks is blij verrast dat uit de EIM-monitor blijkt
dat de administratieve lasten vorig jaar voor de derde keer relatief zijn
gedaald. Drie jaar stelselmatig aandacht vragen voor dit probleem begint
eindelijk vruchten af te werpen.
Administratieve lasten staan nummer 1 op de lijst van ergernissen van
bedrijven. De PvdA maakt zich daarom al jaren sterk voor een krachtige en
praktische aanpak van dat probleem. Onder die druk zijn nu de nodige
successen te melden.
- De ministeries hebben hun nulmetingen op orde.
- De Actal functioneert naar behoren. Over vrijwel alle wetsvoorstellen
wordt advies uitgebracht zodat onnodige regelzucht wordt bestreden.
- Er wordt in de begrotingen van de departementen een taakstelling opgenomen
en de resultaten worden elk half jaar gemeten. Zo kunnen boosdoeners worden
aangepakt en successen worden toegejuicht. Praktische maatregelen sorteren
effect.
- Voorbeelden van succes zijn Financiën waar opeenvolgend staatssecretaris
Vermeend en daarna Bos de lasten met honderden miljoenen verminderde in de
afgelopen jaren. Verder verwachten we dit jaar met het wetsvoorstel over het
loonbegrip van minister Vermeend de lasten weer honderden miljoenen EUR te
verminderen.
- Vorig jaar heeft minister Pronk van VROM de grootste reductie (28 miljoen
EUR) gerealiseerd door de milieuwetten te vereenvoudigen. Minder regels en
eenvoudiger procedures helpen zo het bedrijfsleven om efficiënter te kunnen
werken. Vooral de bouw en het transport hebben daar baat bij gehad.
De trend is gekeerd. Nu wordt het tijd om de administratieve lasten ook
absoluut te laten dalen. Maar dat gaat niet vanzelf. De PvdA wil dat de
administratieve lasten voortaan elk jaar met 500 miljoen EUR dalen. Dat kan
als alle ministeries en vooral ook de verantwoordelijke minister alert en
praktisch optreden. Dat kan door overbodige regels systematisch op te sporen
en te schrappen. Dat kan door beter naar alternatieven te kijken. Dat kan
door beter gebruik te maken van informatietechnologie en bedrijven gegevens
maar één keer te laten inleveren. Dat kan door vergunningen centraal
inzichtelijk te maken om vervolgens het aantal te reduceren. Plezierig
neveneffect daarvan is dat het ook de handhaving inzichtelijker en
effectiever maakt.
Er is een daadkrachtige organisatie binnen de overheid voor nodig. Zo zal er
een projectleider met volmachten en bevoegdheden moeten komen die dwars door
de departementen heen op directieniveau kan ingrijpen. Een nieuwe "Van
Lunteren", maar dan voor de administratieve lasten. De PvdA pleit ervoor om
een betere projectorganisatie met meer expertise binnen het Rijk te
organiseren. Niet per se met meer mensen, maar wel met bevoegdheden en korte
lijnen.
Het systeem van taakstellen, meten en monitoren zal gestandaardiseerd moeten
worden. Het is te gek dat er nog steeds met drie systemen en modellen wordt
gewerkt. Daardoor zijn cijfers niet te vergelijken en kan er niet echt
worden afgerekend.
Er moet een systeem komen om successen financieel te belonen en falende
departementen financieel te straffen. Via een overzicht in de begroting van
EZ moet het parlement greep krijgen op de ontwikkeling.
In België is er een systeem waarbij bedrijven een vergoeding krijgen voor
hun administratieve lasten. Het is de moeite waard om daar ook in Nederland
naar te kijken. Opdat het probleem inzichtelijk wordt en reductie de
departementen ook echt iets oplevert.
De PvdA wil nog dit jaar resultaat boeken. Succes kan blijkens de analyse
van het EIM leiden tot 1% extra economische groei. In een tijd waarin de
bomen niet meer tot de hemel groeien is dat de moeite waard om hierover
verdere afspraken te maken. In ieder geval over de jaarlijkse taakstelling
en daarnaast over de organisatie.
Voor nadere informatie: Rik Hindriks 070-318 2777 of 06-51 82 59 46