Gemeente Zeist
Verkiezingscafé stond bol van de spanning
Gemeenteraadsverkiezingen 2002
Op woensdag 6 maart brachten 27.448 kiesgerechtigden
(opkomstpercentage van 59,3%) in de gemeente Zeist hun stem uit. De
jarige stemmers werden door de leden van de stembureau's verrast met
een narcissenpotje en de hartelijke felicitaties namens het
gemeentebestuur.
Na het sluiten van de 28 stembureau's wachtten de belangstellenden in
het gezellige en druk bezochte Verkiezingscafé in het raadhuis op de
uitslag. De spanning werd opgevoerd door enkele tussenuitslagen van
reeds verwerkte stemdistricten en televisiebeelden van de landelijke
uitslagen die werden getoond op grote schermen.
Rond 22.00 uur maakte burgemeester Rudi Boekhoven de uitslag van de
gemeenteraadsverkiezingen 2002 van de gemeente Zeist bekend:
De VVD verliest één zetel en komt met 7 zetels in de gemeenteraad, nieuwkomer Leefbaar Zeist krijgt 6 zetels, CDA houdt 5 zetels, de PvdA verliest 2 zetels en komt met 4 raadsleden terug, GroenLinks houdt 3 zetels en ook D66 blijft ongewijzigd met 2 zetels, de SP komt met één zetel winst op 2 zetels totaal en de ChristenUnie/SGP komt in de raad met 2 zetels. Dit is één zetel verlies t.o.v. de verkiezingen in 1998.
Direct weer aan het werk
Gisteren vond, na schorsing van de raadsvergadering, een klein
afscheid plaats van de vetrekkende raadsleden. Vanavond wordt de
raadsvergadering om 20.00 uur hervat.
Op donderdag 14 maart is de eerste samenkomst van de nieuwe
gemeenteraad waarna op 22 april de nieuwe wethouders worden benoemd en
het 'Beleidskader 2002-2006' wordt vastgesteld.
Afscheid en ontmoeting raadsleden
Op vrijdag 22 maart bent u van harte welkom in Het Slot Zeist om
tussen 17.00 en 19.00 uur afscheid te nemen van een aantal raadsleden
die geen deel meer uitmaken van de gemeenteraad en de nieuwe
volksvertegenwoordigers te ontmoeten!
Vernieuwing van het bestuur van de gemeente
Per 7 maart jl. zijn de verhoudingen in het gemeentelijk bestuur
veranderd. De raad richt zich sterker op de burgers en besteedt meer
aandacht aan de controle van het college. Het gemeentebestuur wordt
vernieuwd om ervoor te zorgen dat u weet wie wat doet in de gemeente.
De taakverdeling tussen de raadsleden, wethouders, burgemeester en
ambtenaren is opnieuw vastgelegd. U kunt duidelijker zien hoe de
gemeente werkt en controleren of ze dat goed doet. Dat is belangrijk
voor u en voor de gemeente. U heeft recht op een goede en snelle
service en een herkenbare politiek. Bovendien kan de gemeente hierdoor
beter luisteren naar haar inwoners.
Wat doet het college nu?
Het college zorgt voor het dagelijks bestuur in de gemeente en
verzorgt de uitvoering van de belsuiten die door de gemeenteraad
worden genomen. Veel praktische beslissingen die bij de raad lagen
worden nu door het college genomen. Neem bijvoorbeeld de verkoop van
een stuk grond of het aangaan van een contract met een aannemer. Het
college beslist hier zelfstandig over. Een ander nieuw element is het
burgerjaarverslag dat de burgemeester elk jaar moet uitbrengen. Hierin
wordt aandacht besteed aan de wijze waarop de gemeente met de burger
omgaat. Hierbij kunt u denken aan de klachtenafhandeling maar
bijvoorbeeld ook het betrekken van burgers bij beleid.
Welke mogelijkheden krijgt de raad?
De raad stelt vast welke doelstellingen gehaald moeten worden en
controleert vervolgens of het college deze doelstellingen ook
daadwerkelijk haalt. De gemeenteraad heeft een aantal middelen om het
college te controleren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het recht om
vragen te stellen of het recht om een wethouder te ontslaan. Ook kan
de raad meer gebruik maken van de hulp van ambtenaren, daarvoor krijgt
de raad zelfs een eigen functionaris: de raadsgriffier. Ook het "recht
van onderzoek" is zo'n middel . Dat houdt in dat de raad een onderzoek
kan starten, wanneer raadsleden vermoeden dat op een bepaald gebied
iets is misgegaan. Een ander instrument is de rekenkamer. Deze gaat na
of de gemeente haar doelen heeft bereikt en hoeveel geld dat heeft
gekost. Dit moet leiden tot een betere gemeentelijke dienstverlening
en ene betere besteding van overheidsgeld.
De raadsleden zullen zich meer op ú richten
Het volksvertegenwoordigen komt voor hen weer op de eerste plaats en
niet het doorwerken van stapels papier op het gemeentehuis. Raadsleden
hebben daar nu ook meer de tijd voor, omdat ze zich niet meer
bezighouden met de uitvoering van het beleid. Dat doen ambtenaren in
opdracht van het college. Omdat raadsleden naar de burgers toe gaan,
weten ze beter wat er leeft in de gemeente. Die kennis gebruiken ze
wanneer ze nieuw beleid maken. Dat betekent overigens niet dat een
raadslid een doorgeefluik is voor uw persoonlijke belangen. Raadsleden
hebben de verantwoordelijkheid om zich bij hun werk te laten leiden
door het algemeen belang. Een raadslid zal u dus bij klachten over
kapotte lantaarnpalen of losliggende stoeptegels veelal doorverwijzen
naar het ambtelijk apparaat.
Wethouder is niet langer tegelijkertijd raadslid
Hij stemt niet langer mee over zijn eigen voorstellen en hoeft zijn
eigen besluiten niet te controleren als raadslid. De wethouder hoeft
niet persé meer lid te zijn van een politieke partij en mag - onder
bepaalde voorwaarden - zelfs van buiten de gemeente komen. Veel meer
mensen komen dus in aanmerking om wethouder te worden. Daardoor zijn
er meer geschikte kandidaten. Ook in raadscommissies waarin veel van
de besluitvorming in de raad wordt voorbereid hebben de wethouders
geen rol meer. Het voorzitterschap wordt vervuld door een raadslid en
de wethouder wordt alleen nog uitgenodigd om informatie te geven of
verantwoording af te leggen over gemaakte keuzes. Door deze
maatregelen ontstaat meer afstand tussen de raad en het college en
kunnen inhoudelijke argumenten de doorslag geven.
Meer informatie over de dualisering?
Vraag dan naar de folder "Beter bestuur in de vernieuwde lokale
democratie" bij de centrale balie van de Publiekhal aan de Slotlaan 20
of bij de wijkwinkel Zeist-Noord aan de Johan van Oldebarneveltlaan
70. U kun took meer informatie vinden op www.minbzk.nl/dualisme. of
www.vernieuwingsimpuls.nl.
Openbare bekendmaking
Kandidaatstelling.
De burgemeester van de gemeente Zeist maakt het volgende bekend:
1. Op 2 april 2002 zal de kandidaatstelling voor de verkiezing van de
leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal plaatshebben.
2. Op die dag kunnen bij de hoofdstembureaus van 9.00 tot 15.00 uur
lijsten van kandidaten (model H 1) worden ingeleverd.
3. De benodigde formulieren voor:
+ de kandidatenlijsten (model H 1);
+ de verklaringen van instemming van de kandidaten met hun
kandidaatstelling (model H 9);
+ de machtigingen tot het plaatsen van de aanduiding van de
politieke groepering boven een kandidatenlijst (model H 3-1);
+ de machtiging tot het plaatsen van een aanduiding, gevormd
door samenvoeging van aanduidingen van politieke groeperingen
of afkortingen daarvan, boven een kandidatenlijst (model H
3-2);
+ de verklaringen van ondersteuning van een kandidatenlijst
(model H 4);
+ de verklaringen betreffende het verbinden van de
kandidatenlijsten tot een lijstencombinatie (model I 10);
zijn tot en met de dag van de kandidaatstelling kosteloos
voor de kiezers verkrijgbaar.
4. Voor de kandidaatstelling moet een waarborgsom worden betaald door
overmaking van dit bedrag op een daartoe bestemde rekening van
Onze Minister van Binnenlandse Zaken, tenzij bij de laatstgehouden
verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
een of meer zetels aan de politieke groepering is/zijn toegekend.
Nadere inlichtingen omtrent de wettelijke voorschriften betreffende de
inlevering van kandidatenlijsten worden verstrekt door bureau
Verkiezingen, Slotlaan 20.
Zeist, 6 maart 2002
De burgemeester voornoemd,
R.G.Boekhoven
Openbare bekendmaking
Ter inzagelegging proces-verbaal p 22-2
De voorzitter van het centraal stembureau voor de op 6 maart 2002
gehouden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente zeist
maakt bekend, dat het proces-verbaal van de zitting van het centraal
stembureau waarin de uitkomst van de op die datum gehouden stemming is
vastgesteld, voor eenieder ter inzage is gelegd bij de afdeling
verkiezingen, Slotlaan 20.
Zeist, 8 maart 2002
R.G.Boekhoven.
Vergadering adviesorgaan voor Sport & Recreatie op 18 maart
Op maandag 18 maart a.s. om 19.30 uur komt het Adviesorgaan voor Sport
& Recreatie bijeen. De vergadering vindt plaats in de Commissiekamer
van het gemeentehuis aan Het Rond 1. Belangstellenden zijn van harte
welkom.
Het adviesorgaan voor Sport & Recreatie, geïnstalleerd op 30 augustus
jl., adviseert het College van Burgemeester en Wethouders over de
hoofdlijnen van het sport- en recreatiebeleid in de gemeente Zeist.
Voor individuele vragen, bijvoorbeeld van sportverenigingen, blijft de
contactpersoon bij de gemeente het aanspreekpunt.
Het adviesorgaan heeft ook als taak om kansen en knelpunten die zich
voordoen in de sport en recreatie in Zeist te signaleren en om de
resultaten van het gemeentelijk beleid te evalueren.
Onder leiding van wethouder Thomas Swart, komt het adviesorgaan in
ieder geval vier keer per jaar bijeen. De zeven leden van het
adviesorgaan nemen deel op persoonlijke titel en hebben allemaal goede
kennis en ervaring op het gebied van sport & recreatie in Zeist.
Onderwerpen die bijvoorbeeld aan de orde kunnen komen zijn:
verenigingsondersteuning, ongeorganiseerde sport, sport voor
verschillende doelgroepen (o.a. jeugd, gehandicapten, ouderen en
allochtonen), accommodatiebeleid en sportbuurtwerk.
De vergadering op 18 maart a.s. zal ondermeer gaan over het versterken
van de verenigingsondersteuning in Zeist. Dit mede naar aanleiding van
het onderzoek dat onder alle sportverenigingen in Zeist is gehouden en
de bijeenkomst voor sportverenigingen die op 13 december jl. in het
gemeentehuis heeft plaatsgevonden. Daarbij staat een gedachtewisseling
over de subsidie voor de jeugdsport op de agenda.
Belangstellenden zijn van harte welkom om de vergadering bij te wonen.
U kunt zich voor de vergadering aanmelden bij Mariëtte van Otterloo,
beleidsmedewerker Sport & Recreatie, tel: (030) 6987327, e-mailadres:
m.van.otterloo@zeist.nl
Provinciale staten zijn bezig een Agenda 2010 op te stellen.
Zij wilen op 8 april besluiten om tien grote, concrete
sleutelprojecten voor de toekomst te slecteren. De staten willen ook
graag uw mening horen. Ga naar http://www.Agenda2010.nl en breng uw
top-3 score uit. U vindt er ook meer informatie.