Milieudefensie
Persbericht
Commissie MER laakt milieueffectrapport Schiphol
Milieu- en bewonersorganisaties: 'Wet Luchtvaart naar volgend kabinet'
Amsterdam/ Utrecht, 11 maart 2002 -
Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu,
Milieufederatie Noord-Holland en Platform
Leefmilieu Regio Schiphol delen de kritiek van
de Commissie voor de Milieu Effect Rapportage
(MER) op de nieuwe milieunormen voor Schiphol.
De organisaties vinden, met de Commissie, dat er
een aanvullend milieueffectrapport nodig is.
Vervolgens dienen de milieu- en
veiligheidsnormen te worden aangepast.
Omdat de Luchtvaartwet en de bijbehorende
milieunormen een zorgvuldige procedure vereisen,
zullen zij onder een volgend kabinet behandeld
moeten worden. De wet en de milieunormen zijn
dermate controversieel, dat de behandeling niet
demissionair kan gebeuren.
De MER-Commissie heeft ernstige kritiek op het
milieueffectrapport dat bij de ontwerpbesluiten
van de Wet Luchtvaart hoort. De besluiten
bevatten de regels die vervuiling, gevaar en
lawaai door Schiphol aan banden moeten leggen op
het moment dat de vijfde baan in gebruik wordt
genomen.
Volgens de commissie schiet het door het
ministerie van Verkeer en Waterstaat opgestelde
milieueffectrapport aan alle kanten tekort. De
minister beweert dat de milieunormen in de wet
gelijkwaardig zijn aan het in 1996 vastgestelde
regime. De Commissie stelt dat het
milieueffectrapport dit niet onderbouwt. De norm
voor geluidhinder zorgt niet voor een
gelijkwaardige bescherming. Voorts heeft de
Commissie ernstige kritiek op de
veiligheidsparagraaf.
De milieu- en bewonersorganisaties vinden dat de
milieunormen voor Schiphol herzien moeten
worden. De beloofde gelijkwaardige bescherming
moet worden waargemaakt, en kritiek van de
Commissie MER en de Commissie Deskundigen
Vliegtuiggeluid (Commissie Berkhout) moet in het
normenstelsel worden verwerkt.
Gezien alles wat er nog moet gebeuren voor een zorgvuldige besluitvorming kunnen de wet en de nieuwe ontwerpbesluiten pas worden behandeld door een nieuw kabinet, vinden de organisaties.
Overigens wil een meerderheid van de Eerste
Kamer dat de controversiële Luchtvaartwet
opnieuw ter advisering wordt voorgelegd aan de
Raad van State. De senaat acht dit noodzakelijk,
omdat de minister veel aan het oorspronkelijke
wetsvoorstel heeft gewijzigd. Ook wil de Eerste
Kamer dat de minister het voorstel van de
Commissie Berkhout voor meer geluidsmeetpunten
overneemt.