NU'91
CAO voorstellen 2002
INHOUDELIJKE VOORSTELLEN
Looptijd
* Looptijd: 1 jaar
Salarissen
* Een generieke salarisverhoging van 4% met ingang van 1 april 2002.
* Verhoging van de eindejaarsuitkering van artikel 21 a (pagina 21)
met 2%. Tijdens de onderhandelingen zal een nadere toelichting
verstrekt worden omtrent de opbouw van dit percentage.
* Berekening van de eindejaarsuitkering volgens opbouwsysteem. Het
verdiende salaris op basis van de feitelijk gewerkte uren in enig
jaar dient daarbij de basis te zijn.
Loongebouw
Wij willen afspraken met u maken die leiden tot een aantrekkelijker
loongebouw in de CAO. In dit kader stellen wij het volgende voor:
* Wachttijden in artikel 6, lid 3 uvr b, salariëring (pagina 36) en
de schalen 5 tot en met 30 (bijlage A, pagina 39) afschaffen.
* Het creëren van uitloopschalen door in alle schalen te knippen
voor de een na laatste periodiek. De afgeknipte periodieken vormen
de eerste twee periodieken van de uitloopschaal. Hieraan bij alle
functiegroepen twee periodieken toevoegen. Het totaal van de
uitloopschaal is vier periodieken. De doorstroming in de
uitloopschaal kan afhankelijk worden gesteld van het functioneren
van de werknemer. De beoordeling hiervan dienst plaats te vinden
volgens een systematiek van loopbaanbegeleiding en beoordeling,
waarvan de hoofdlijnen in de CAO worden vastgelegd. Het huidige
perspectief van zittende werknemers dient te worden gegarandeerd.
Ook dienen waarborgen te worden opgenomen voor het geval er geen
beoordeling plaatsvindt door de werkgever.
* Verlaging van de vakvolwassenleeftijd van 22 naar 21 (artikel
3-1, uvr salariëring, pagina 35).
* Verbetering van de opbouw van de jeugdschalen door de
leeftijdperiodiek met een jaar te verhogen (schalen 3 tot en met
33, pagina 41: bij 17 jaar het volgnummer dat nu geldt voor 18
jaar, bij 18 jaar het volgnummer dat nu geldt voor 19 jaar etc).
* Gedurende de looptijd van de CAO een studie te verrichten naar
vernieuwing van het loongebouw.
Leerlingen/werknemers die een opleiding volgen
De positie van stagiaires en werknemers die een opleiding volgen,
dient te worden verbeterd. In dit kader stellen wij voor:
* Creëren van een vaste stagevergoeding voor alle stagiaires van
tenminste 250 euro per maand (exclusief reiskosten). Dit
vastleggen in een nieuw artikel in bijlage B bij uvr salariëring
in plaats van artikel 4, lid 5 (pagina 44).
* Het verder concretiseren in de CAO (nu: Statuut Sociaal Beleid)
van de verplichting van de werkgever om voldoende stageplaatsen te
creëren: 2% van de formatie (nieuw lid 6 toevoegen aan artikel 13,
pagina 18). Indien de uitkomst van Regiomarge hiertoe aanleiding
geeft, kan met instemming van de ondernemingsraad van dit
percentage worden afgeweken (toevoegen aan artikel 18b, pagina
19).
* Voor werknemers met een leer-arbeidsovereenkomst (BBL):
* Het leerlingensalaris van de eerstejaars die wordt opgeleid voor
kwalificatieniveau 1 of 2 tenminste baseren op het wettelijk
minimumloon voor een 21-jarige.
* Het salaris van deze tweedejaars baseren op het minimumloon van
een
22-jarige.
* Het salaris van de eerstejaars die wordt opgeleid voor
kwalificatieniveau 3 en hoger ten minste te baseren op het
minimumloon van een 22-jarige.
* Het salaris van deze tweedejaars te baseren op het minimumloon van
een 23-jarige.
* En het derdejaarssalaris te baseren op het wettelijk minimumloon +
2,25%.
* Het salaris van de vierdejaars te verhogen naar 1.600 euro.
* Voor leerlingen die in deeltijd werken: De doorbetaling in het
kader van lestijd is werktijd niet baseren op de omvang van het
contract maar gelijk stellen met de fulltimer.
* Praktijkbegeleiding: de norm voor praktijkbegeleiding in de CAO
vastleggen: 1 praktijkbegeleider op 25 leerlingen en stagiaires 1
praktijkbegeleider voor 10 BVP-leerlingen.
* Salarisgarantie van de leerling ex artikel 2, lid 4, bijlage B uvr
salariëring (pagina 44) ophogen van 30 naar 35 en 35 naar 40.
Loopbaanbeleid
In het kader van bevordering van loopbaanbeleid stellen wij voor:
* Het verplicht stellen van een systeem van loopbaanbegeleiding en
beoordeling, waarvan de hoofdlijnen in de CAO zijn vastgelegd (nu:
Statuut Sociaal Beleid). Zie ook ons voorstel in het kader van het
loongebouw/uitloopschalen. Enkele steekwoorden zijn: Structureel
aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van de werknemer,
zorgvuldigheid en procedurele waarborgen bij beoordeling.
* Individueel recht van de werknemer op scholing middels een
persoonlijk opleidingsplan (POP). Iedere werknemer krijgt een
persoonlijk opleidingsbudget van 1.000 euro per jaar (wijziging
artikel 30a lid 1). Hiermee kan de werknemer zelf initiatieven
ontplooien om zijn kennis en kunde op peil te houden en uit te
breiden, met het oog op werkzekerheid en ter verbetering van de
mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
* Uitbreiding van artikel 30, lid 4 (pagina 23) met:
- De eventuele achterstand van herintreders en hun individuele
scholingsbehoefte.
- Werknemers zonder relevante diplomas; zij moeten als eersten
in de gelegenheid worden gesteld zich via het stelsel Elders Verworven
Competenties (EVC) te certificeren.
* In artikel 30, lid 6 (pagina 23) scholingsbudget verhogen van 1%
naar 3% van de loonsom van de instelling.
Ondernemingsraden
Wij willen afspraken met u maken over het versterken van de positie
van de ondernemingsraad. Hierbij valt te denken aan uitbreiding
faciliteiten (uren) van de leden, uitbreiding van de ondersteuning,
etcetera.
Bijdrage artikel 29b
* Voorgesteld wordt artikel 29b uit te breiden met de NVD.
Loonbetaling bij arbeidsongeschiktheid
Wij stellen voor artikel 37, lid 1, sub b (pagina 24) zodanig te
wijzigen dat deze werknemer wel in aanmerking komt voor doorbetaling.
Arbeid en gezondheid
In dit kader stellen wij voor:
* Een pilot te starten met een preventiesysteem, zoals dat op dit
moment door enkele CAO-partijen in samenwerking met bureau ARCADI
wordt ontwikkeld.
* Nadere criteria vast te leggen waaraan reïntegratie activiteiten
van het reïntegratie- bedrijf moeten voldoen. Voorbeelden:
klachtrecht, eisen inzake bejegening van werknemers, duur
reïntegratie en kwaliteit van beleid.
* In het komende jaar onderzoek te verrichten naar de activiteiten
van instellingen (en de resultaten) op het gebied van herplaatsing
van arbeidsongeschikte werknemers en knelpunten en successen die
zich tijdens reïntegratieprocessen voordoen.
* Het aanstellen van een arbo-verzuimcoördinator in instellingen met
meer dan 500 werknemers.
Arbeidsduur
* Wij stellen voor de regeling inzake feestdagen (artikel 8, lid 4,
uvr arbeidsduur, pagina 32) aan te passen in die zin dat de tussen
werkgever en ondernemingsraad overeen te komen regeling niet in
voor de werknemers ongunstige zin van de regeling van artikel 8
mag afwijken.
* Wij stellen voor een nieuwe 55+-regeling in plaats van artikel 11,
uvr arbeidsduur (pagina 32) te ontwerpen, die iedereen met een
voltijdse arbeidsduur in staat stelt gedurende 46 weken 4 uur
verlof op te nemen. Deeltijders naar rato. Indien men geen gebruik
maakt van de regeling ontvangt de werknemer naar rato van het
dienstverband 57,6 respectievelijk 72 uur extra vakantieverlof.
* In het jaarlijks functioneringsgesprek dient aandacht te worden
besteed aan de werktijd van de werknemer. Over de werktijd in
relatie tot eventuele zorgtaken van de werknemer moeten afspraken
gemaakt kunnen worden.
Melkertbanen
* Wij stellen voor artikel 12, lid 5, uvr salariëring (pagina 37)
als volgt aan te vullen: De werkgever is verplicht aan de
ondernemingsraad inzicht te verschaffen in inspanningen en
resultaten die worden gepleegd om doorstroming te realiseren.
* Meer in het algemeen willen wij met u praten over mogelijkheden
van sociale partners om de doorstroming van deze werknemers te
bevorderen.
Overwerk
In het kader van gelijke behandeling van werknemers stellen wij voor:
* Schrappen overwerkgrenzen van artikel 3, lid 3, uvr overwerk
(pagina 47).
* Vergoeding overwerk voor parttimers. Naast het uurloon ook de
toeslag geven voor alle overwerkuren.
* Opbouw vakantie-uren en vakantietoeslag bij meeruren expliciet in
de CAO opnemen.
* Wijziging van de referteperiode van artikel 4, lid 1, en 2 uvr
overwerk (pagina 47) in
1 maand.
Onregelmatigheidstoeslag
* Wij stellen voor de regeling van artikel 4, uvr onregelmatige
dienst (pagina 49) aan te passen door het systeem te
vereenvoudigen en de percentages te verhogen, alsmede de grondslag
te verhogen:
- ma-vr van 20.00 uur tot 07.00 uur en za van 12.00 uur tot
18.00 uur: 47% per uur;
- zondagen: 72% per uur;
- feestdagen: 100% per uur;
- Grondslag: maximaal regel 28 van de inpassingstabel.
Bereikbaarheidsdiensten
* Wij stellen voor de uitvoeringsregeling bereikbaarheidsdienst
(pagina 49 e.v.) zodanig aan te passen dat ook bij fulltimers alle
uren in bereikbaarheidsdienst in aanmerking komen voor vergoeding.
Verlof
Wij stellen de volgende verbeteringen van de verlofregeling voor:
* Aanpassing van de regeling inzake calamiteitenverlof (artikel 3,
lid 3, sub b, pagina 58) en zorgverlof (artikel 10, pagina 60) aan
Wet Arbeid en Zorg.
* Uitbreiding van artikel 3, lid 3 met rouwverlof. Dit kan op
instellingsniveau worden geregeld.
* Uitbreiding van artikel 4 (pagina 58) met een nieuwe bepaling
inzake vrijwilligerswerk: De werknemer die als vrijwilliger
deelneemt aan een reis voor gehandicapten/minder validen
georganiseerd door een erkende organisatie krijgt de helft van
deze tijd door de werkgever vergoed tot een maximum van 21,6 uur
(drie werkdagen).
* Verbetering van de regeling inzake ouderschapsverlof (artikel 8,
pagina 59) door de werknemer het recht te geven maximaal de helft
van de gebruikelijke arbeidsduur als betaald ouderschapsverlof op
te nemen.
Meerkeuzesysteem
* Gelet op de grote nadelige gevolgen van het gebruikmaken van het
meerkeuzesysteem in relatie tot de bepalingen over de grondslag
voor eindejaarsuitkering en vakantiebijslag stellen wij voor om
deze regelingen zodanig te wijzigen dat de grondslag voor
eindejaarsuitkering en vakantiebijslag niet negatief wordt
beïnvloed indien de werknemer gebruik maakt van het
meerkeuzesysteem.
Overige zaken
Wij willen over de volgende zaken met u van gedachten wisselen en
afspraken maken:
* De stand van zaken rond FWG 3.0. In dit kader stellen wij in ieder
geval voor de termijn waarbinnen een zaak bij de LBC moet zijn
aangemeld (artikel 2, uvr FWG, pagina 66), te stellen op 60 dagen.
* Afspraken uit het Protocol bij de CAO 2001/2002. Voorzover
afspraken uit dit Protocol (nog) niet zijn uitgevoerd dan wel niet
tot een afronding zijn gekomen, wensen wij deze afspraken te
verlengen voor de looptijd van de nieuwe CAO.
* Het op grote schaal in dienst nemen van werknemers uit niet
Europese landen. Dit in het licht van zaken als EVC, herintreders
en doorstroom van Melkertbanen.
* Het ter beschikking stellen van de CAO aan werknemers. Wij zijn
van mening dat de werkgever niet alleen verplicht is de werknemer
bij indiensttreding in het bezit te stellen van de CAO, maar om
hem ook op de hoogte te stellen van de wijzigingen in de CAO.
Hierover een bepaling opnemen in de CAO. Daarnaast willen wij de
mogelijkheid van het uitgeven van een populaire versie van de CAO
met u bespreken.
* Wij willen met u praten over verbetering van de kwaliteit van
zorg, bijvoorbeeld door het invoeren van een kwaliteitskeurmerk.
* Wij willen met u praten over de wettelijke voorschriften ten
behoeve van zogende moeders en de problemen die werknemers in de
praktijk ervaren met de realisering van in de wet voorgeschreven
faciliteiten. Er dient een afspraak te worden gemaakt over de
omzetting van het bedrag van de werkgeversbijdrage in euros. Wij
stellen voor: 11 euro.
REDACTIONELE VOORSTELLEN
* Tekst Protocol (pagina 7) inzake vergoeding kosten wettelijke
herregistratie verpleeghuisartsen. Opnemen dat ook de tijd die
ermee gemoeid is, voor vergoeding in aanmerking komt.
* Artikel 29b, pagina 23: bij laatste aandachtsstreepje schrappen:
NVK.
* Artikel 32 lid 2, pagina 23 wijzigen als volgt: De werkgever
verstrekt uitsluitend een bijdrage in de premie aan de werknemer
bij deelname aan de collectieve ziektekostenregeling(en) IZZ. De
voorwaardenenz.
* Artikel 34, pagina 24: schrappen en artikel 26 b.
* Bij adressen, pagina 91, NVD opnemen bij FHZ en NVK schrappen bij
Unie Z&W.
Utrecht, 5 maart 2002