Peugeot Nederland
Peugeot één-twee-drie in Corsica
Slechts in vier van de zestien klassementsproeven die de Tour de Corse telde, was een Peugeot 206 WRC niet de snelste. Na de dubbele overwinning in Zweden toonde Total Peugeot zich andermaal oppermachtig. In de derde rally van het wereldkampioenschap, op het eiland Corsica, nam het team de eerste drie plaatsen in de eindrangschikking in met respectievelijk Gilles Panizzi, Marcus Grönholm en Richard Burns. Het trio domineerde de gebeurtenissen en liet zich niet verrassen door de nukken van het Corsicaanse microklimaat. Grönholm en Peugeot bouwden in de WK-klassementen voor rijders en constructeurs de voorsprong verder uit.
Van meet af aan namen de gebroeders Panizzi het heft in handen, met
winst op de eerste vier proeven. Achter de asfaltspecialisten wist
alleen Subaru-rijder Petter Solberg zich tussen de Peugeots te
plaatsen. Maar op KP 4 maakte de Noor vlak na de start een
beoordelingsfout en hij beschadigde daarbij de
linkerachterwielophanging. De Impreza duikelde naar de zesde plaats in
het klassement. Op de vijfde en laatste proef van de dag was Grönholm
de snelste. Hij vertrok als eerste, vlak voordat een wolkbreuk het
proefgebied teisterde. Vele anderen, onder wie Panizzi, waren minder
gelukkig en vonden een kletsnat parcours voor de wielen. De Fransman
sloot de dag desondanks af met nog drie seconden voorsprong op zijn
verbazingwekkende Finse teamgenoot, die zich normaliter beter
thuisvoelt op gravel en sneeuw. Tommi Mäkinen (Subaru) bezette de
vierde plaats, maar hij zou de volgende dag van de weg aquaplaneren en
letterlijk zn Waterloo vinden.
Nachtelijke regenbuien zorgden voor verraderlijke condities op de zes
proeven van de tweede etappe. Ik was er niet gerust op, zei koploper
Gilles Panizzi, want in zulke omstandigheden moet de auto perfect
zijn, wil ik echt hard gaan. Al gauw bleek de 206 uitstekend aan te
voelen. Dat gaf me het vertrouwen dat ik nodig had in de regen. De
Fransman reed de gehele dag top-3 tijden en won vier proeven. Achter
hem tobde Marcus Grönholm een beetje met de afstelling van zijn 206,
maar nadat ik de rijhoogte, de rolbars, de differentieelafstellingen
en de motorkarakteristiek had laten veranderen, was de auto veel
gemakkelijker te besturen.
Richard Burns koos andere banden dan zijn teamgenoten en dit in
combinatie met een licht remprobleem zorgde ervoor dat hij verder
achterraakte. Niettemin hielden de Peugeots toch de eerste drie
plaatsen nadat Tommi Mäkinen van de weg was geraakt. De beste
niet-Peugeot-rijder werd nu asfaltspecialist Philippe Bugalski in een
privé-ingeschreven Citroën Xsara.
De vier proeven op de derde en laatste dag werden afgewerkt onder
droge, zonnige omstandigheden. Het enige probleem waarmee de
Peugeot-rijders te maken kregen, was een lichte fading van de remmen
op de langere KPs. Het toptrio zette echter geen wiel verkeerd en
controleerde ook de resterende kilometers van het evenement.
Even was er lichte paniek, toen Colin McRae op de vijftiende en
voorlaatste proef spectaculair crashte. De proef werd voor korte tijd
stilgelegd om McRae en navigator Nicky Grist uit het wrak te
bevrijden. De Schot kwam er vanaf met enkele kneuzingen en een
gebroken vinger; zijn bijrijder bleef ongedeerd.
Ik kijk nu al uit naar de volgende wedstrijd, in Catalonië, zei Gilles
Panizzi. Dit was mijn vierde WRC-zege en de beste tot nu toe, want ik
heb aangetoond zowel op droog als op nat snel te zijn en ik leidde de
rally van start tot finish.
Ook de Spaanse WK-ronde wordt geheel op asfalt verreden. De
Peugeot-overwinning van vorig jaar en de topvorm waarin Panizzi,
Grönholm en Burns verkeren, geven het Franse team het volste
vertrouwen in de goede afloop. Maar, oordeelde sportdirecteur Corrado
Provera voorzichtig, we mogen niet denken dat we er al zijn. Met nog
elf rallys voor de boeg moeten we keihard blijven werken en de
concentratie niet laten verslappen. Iedere wedstrijd is anders en
vergt zijn specifieke benadering en strategie.
Uitslag Rally van Frankrijk:
1. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
2. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
3. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206
4. Bugalski/Chiaroni (F/F), Citroën Xsara
5. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
6. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus
11. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Marcus Grönholm 18 punten
2. Tommi Mäkinen 10
Gilles Panizzi 10
4. Carlos Sainz 9
5. Richard Burns 7
6. Sébastien Loeb 6
Harri Rovanperä 6
8. Colin McRae 4
9. Petter Solberg 3
Philippe Bugalski 3
10. Alister McRae 2
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Peugeot 36
2. Ford 20
3. Subaru 16
4. Mitsubishi 5
5. Hyundai 1
Volgende wedstrijd: Rally van Spanje (Costa Brava/Catalonië), 22-24
maart 2002.
Utrecht, 11 maart 2002