FNV BONDGENOTEN
FNV Bondgenoten: dodehoekspiegel verplichten via CAO
FNV Bondgenoten heeft de werkgeversverenigingen in het
beroepsgoederenvervoer, TLN, KNV en VVT, laten weten overleg te willen
over een aparte CAO waarin de dodehoekspiegel verplicht wordt gesteld.
De bond vindt het onaanvaardbaar dat beroepschauffeurs de kans lopen
ernstige ongelukken te veroorzaken, terwijl dit voorkomen kan worden.
In de extra CAO met een korte looptijd moet volgens de bond geregeld
worden dat de dodehoekspiegel in een periode van zes maanden verplicht
wordt voor alle vrachtwagens van boven de 3500 kilo. Een verplichting
van dodehoekspiegels via de CAO lijkt de snelste manier om de
vrachtwagens te voorzien van de spiegels
In CAO's maken vakbonden afspraken over veiligheid en welzijn van
werknemers. Het rijden zonder dodehoekspiegel zorgt voor stress bij de
beroepschauffeurs, om maar niet te spreken van de trauma's die het
veroorzaken van een dodelijk ongeluk opleveren.
Ruim 1,5 jaar geleden ondertekenden 19 organisaties, waaronder
werkgevers- en werknemersorganisaties, een actieplan tegen de dode
hoek. Door middel van voorlichtingscampagnes, publicaties en subsidies
is getracht versneld de zichtverbeterende systemen geïntroduceerd te
krijgen op alle vrachtwagens. Een en ander vooruitlopend op Europese
regelgeving. Sinds de start van het actieplan blijkt dat 40% van de
140.000 in Nederland geregistreerde vrachtwagens zijn voorzien van een
zichtveldverbeterend systeem. FNV Bondgenoten bestuurder Jan Heilig:
'Het is wrang om te moeten constateren dat de resterende 60%,
uitgaande van 30 dodelijke ongelukken per jaar, in het jaar 2002
statisch gezien nog ruim 15 dodelijke ongelukken veroorzaken. Dat is
onverteerbaar'. FNV Bondgenoten vindt dan ook dat de sector dwingender
zijn verantwoordelijkheid moet nemen.
Meer informatie:
Jan Heilig, sectorcoördinator Beroepsgoederenvervoer FNV Bondgenoten,
06-22973941
Ingrid van den Berg, voorlichter FNV Bondgenoten,
030-2738478/06-51405832
11 mrt 02 11:43