Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
MIN VenW:start proef met reistijden op informatiepanelen
Start proef met reistijden op informatiepanelen in Utrecht
Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat start op maandag 11 maart een twee proeven met informatie op route-informatiepanelen. De eerste betreft een proef met reistijden op de informatie-panelen en de tweede gaat om het vermelden van veiligheidsmotto.s op diezelfde borden. Daarnaast opent de minister twee toeritdoseringen bij Maarssen en Breukelen (A2 Utrecht-Amsterdam) en een mini-spitsstrook bij Utrecht. Deze maatregelen zorgen voor betere informatie naar de weggebruiker, ondersteuning van de verkeersveiligheidscampagnes en betere doorstroming op het wegennet van Midden-Nederland.
Reistijden op informatiepanelen
De proef vindt plaats op de snelwegen A1, A27 en A28 tussen Utrecht
en Amersfoort. Het aangeven van reistijd in plaats van het aantal
kilometers file, levert betrouwbare informatie op basis waarvan de
ruim 6 miljoen weggebruikers een goede afweging kunnen maken welke
route het snelst is.
Op een kort traject van de A13 bij Rotterdam wordt al reistijd
aangegeven i.p.v. de filelengte. Nieuw aan de proef in
Midden-Nederland is dat het gaat om een reistijd met keuzemogelijkheid
voor de weggebruiker. In een filevrije situatie is de reistijd via de
A28, tussen Hoevelaken en Rijnsweerd, zo.n 18 minuten. In de spits
echter kan de reistijd via de A28 oplopen tot zo.n 40 minuten waardoor
de relatief langere route via de A27 en de A1 een goed alternatief kan
vormen.
Veiligheidsmotto
Voor het eerst komen er op de informatiepanelen
veiligheidsboodschappen.. De teksten op de DRIP.s (Dynamische Route
Informatie Panelen) ondersteunen de landelijke
verkeersveiligheidscampagnes. De eerste boodschap gaat over de
campagne .Handsfree bellen..
Toeritdoseringen
Bij Toeritdosering wordt bij een oprit voor de snelweg gebruik gemaakt
van een stoplicht. Elke keer dat het licht op groen gaat mag er een
auto doorrijden. Hierdoor wordt de verkeersstroom op de snelweg minder
verstoord door het verkeer dat de snelweg op wil. Met de
toeritdoseringen bij Vinkeveen, Vianen en Leerdam zijn goede
resultaten op de A2 behaald. De toeritdoseringen zijn onderdeel van
een pakket van maatregelen om de doorstroming op de belangrijke
verkeersader A2 op korte termijn te verbeteren.
Hulpdiensten
Om de hulp bij calamiteiten op de A2 te optimaliseren, is er voor de
hulpdiensten een aparte calamiteitenafrit gemaakt. Daarnaast zijn de
toeritdoseringen bij Maarssen en Breukelen uitgerust met het zogeheten
Opticom-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat, in geval van
calamiteiten, de toeritdosering kan worden uitgezet als hulpverlenende
instanties willen passeren.
Mini-spitsstrook
Deze 600 meter lange spitsstrook ligt op de plek (A12 bij Utrecht)
waar eerder een proef werd gedaan met de dynamische markering. Na een
goed begin bleek dit systeem fysiek niet bestand te zijn tegen het
vele verkeer. Om de weggebruiker van dienst te zijn, heeft
Rijkswaterstaat de situatie omgebouwd naar een permanente
mini-spitsstrook.
De mini-spitsstrook vermindert de dagelijkse filedruk op de Utrechtse
wegen en zal juist op dagen met grote evenementen in de Jaarbeurs
nuttig zijn. Hij zorgt voor een betere doorstroom de stad in en
voorkomt dat voertuigen op de snelweg stil komen te staan.