Ministerie van Algemene Zaken
1red10679
2002-03-08, NOS, Gesprek met de minister-president, N.3, 23.00 uur
MINISTER-PRESIDENT KOK NA AFLOOP VAN DE WEKELIJKSE MINSTERRAAD OVER DE UITSLAG VAN DE GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN EN OVER HET BELEID VAN PAARS
FRIESZO:
Meneer Kok, u sprak in verband met de verkiezingsuitslag in Rotterdam van afgelopen
woensdag over het geven van een gele kaart aan de paarse coalitie. Wat bedoelt u
eigenlijk precies met die gele kaart?
KOK:
Daar kun je het mee vergelijken. Het ging natuurlijk niet om Tweede-
Kamerverkiezingen.
FRIESZO:
Een gele kaart is een waarschuwingsterm uit het voetballen, nietwaar?
KOK:
Ja, ik geloof dat mensen dat over het algemeen wel kunnen plaatsen.
FRIESZO:
Mijn moeder bijvoorbeeld niet, dus daarom zeg ik het maar even.
KOK:
Je kunt het daarmee vergelijken, het is een waarschuwing. Het is een waarschuwing via
de band van de gemeenteraadsverkiezingen. De Tweede-Kamerverkiezingen zijn er vlak
achteraan. Tien weken dan is het al achter de rug. Dus die boodschap die de kiezers
hebben afgegeven en die ook in de opiniepeiling goed doorkomt, is wat mij betreft heel
goed begrepen.
FRIESZO:
Maar wat is die boodschap dan van die kiezer?
KOK:
Die boodschap is dat er veel meer zal moeten worden gedaan door ons, allemaal, ook
ministers, ook de minister-president, om rekening en verantwoording af te leggen in
begrijpelijke mensentaal voor wat we de afgelopen jaren hebben gedaan, waarom we
het hebben gedaan, wat er is bereikt, wat ook niet. Om een antwoord te geven op het
incomplete beeld van dit ogenblik, en wat alleen maar zegt 'er deugt geen hout van', 'de
puinhopen van Paars', 'Paars is failliet'. Dat laat ik niet over mijn kant gaan.
FRIESZO:
Dus de waarschuwing betekent niet 'Paars heeft het slecht gedaan', de waarschuwing
betekent volgens u 'Paars heeft het niet goed uitgelegd'?
KOK:
Nee, de waarschuwing is als we nou niet vreselijk goed oppassen en ook niet vreselijk
ons best doen en de kiezer dus honderd procent serieus nemen daarin, dan zal er een
hele krachtige veroordeling van de kiezer van het beleid komen. Want er is maar één
dag van het oordeel, van het politieke oordeel, dat is 15 mei.
FRIESZO:
Maar is het nou niet goed uitgelegd of is het nou geen goed beleid geweest, want dat
vroeg ik eigenlijk?
KOK:
Ik denk dat heel veel van het bereikte, ook beter over het voetlicht moet komen en daar
is de komende periode bij uitstek ook de periode voor. Normaal, ergens in het afgelopen
jaar of de afgelopen twee jaar, zit niet iedereen gekluisterd aan de tv om te horen hoe
een minister of een minister-president nog eens een keer het beleid uitlegt.
FRIESZO:
Zou dat toch niet moeten, zou u die poging toch niet hebben moeten doen?
KOK:
Het ging goed. Het ging zelfs beter dan verwacht, ook economisch. Men dacht tijden
lang dat het niet op kon. De welvaart groeide tegen de klippen op. Ook de economische
ontwikkeling was goed, groei van de werkgelegenheid. Ook de groei van de publieke
sector; onderwijs, zorg, veiligheid. Ging heel erg goed. Het ging tegelijkertijd vaak over
de maatschappelijke tekorten. Nou zijn die er. Er moet nog meer in de zorg gebeuren
om de wachtlijsten terug te brengen, ...
FRIESZO:
Aan de spoorwegen, aan de files, aan het onderwijs, we kennen het rijtje. Maar de
kiezer zegt vandaag: 'Het is niet goed genoeg geweest'.
KOK:
Dan zeg ik dus, dan we gaan dat rijtje eens langs. Daar hebben wij misschien vanavond
niet helemaal de kans voor, maar...
FRIESZO:
U wilt in die campagne gaan uitleggen dat u heeft gezorgd voor werkgelegenheid. Ik zal
u voor zijn. En goed gezorgd heeft voor gezonde overheidsfinanciën, en gezorgd heeft
voor enorme welvaart in dit land. De kiezer wil het niet zien. De kiezer heeft een
waarschuwing uitgedeeld.
KOK:
Nee, zelfs dat lijstje is incompleet. We hebben niet alleen gezorgd voor goede
overheidsfinanciën. Dat is trouwens, dat klinkt vreselijk afstandelijk maar is
buitengewoon belangrijk, ook voor de mensen, de ouderengeneratie, die veiliggestelde
AOW-voorzieningen wil hebben, goede zorgvoorzieningen voor de toekomst, want als
de overheidsfinanciën uit balans zijn, uit het lood zijn geslagen, is op den duur van
deugdelijke sociale voorzieningen geen sprake.
FRIESZO:
Dat is helder. Ik begrijp de behoefte ook.
KOK:
Maar het is incompleet, het lijstje, omdat er ook bij moet worden gezegd wat we hebben
gedaan om de veiligheid te verbeteren, de sociale zekerheid te verbeteren, het
onderwijs, de zorgvoorzieningen.
FRIESZO:
Is dit dan niet de les, dat u dit de hele kabinetsperiode door beter had moeten uitleggen
in plaats van die zes weken voor de campagne?
KOK:
Ja, we gaan niet zitten somberen over hoe had het allemaal gemoeten. We gaan juist in
een periode waarin iedereen op het puntje van z'n stoel zit, tenminste ik neem aan dat
dat zo is, om te kijken nou moeten ze eens een keer komen met hun verhaal om nu die
periode ook maximaal te benutten. En dat zal ik bijvoorbeeld over de wachtlijsten
zeggen dat het klinkklare onzin is om te vertellen dat er van het wachtlijstenbeleid
helemaal niets, over de hele linie, is terechtgekomen. In delen van de thuiszorg, van de
gehandicaptenzorg, van de ouderenzorg is aanwijsbaar ook vooruitgang geboekt, is ook
verbetering tot stand gebracht. Er is lopend beleid wat ook tot betere resultaten in de
nabije toekomst kan leiden. Dus zelfs dat vernietigende beeld wat zo gemakkelijk in een
one-liner kan worden gezet: 'er deugt helemaal niks van het wachtlijstenbeleid', kan in
proportie worden geplaatst. En kiezers hebben recht op volledige informatie.
FRIESZO:
Is de heer Fortuyn eigenlijk geen 'blessing in disguise' dat hij u dwingt om in deze
heldere taal, wat je van politici zelden hoort, het beleid te verdedigen?
KOK:
Het gaat wat ver om het 'blessing in disguise' te noemen, maar het is wel zo dat we
moeten proberen om ook van het probleem van dit moment, want we hebben een
probleem, ook een opportunity te maken, ook een gelegenheid te maken om de mensen
duidelijk te maken wat ook de hele werkelijkheid is. Ik neem het op zich zichzelf
degenen die dus willen oogsten op onvrede niet kwalijk dat ze die onvrede verspreiden.
Ik vind wel dat in een volwassen democratie daar ook de volwaardige verdediging en
uitleg en verantwoording tegenover moet staan, naast moet staan. Zodat de mensen zich
uiteindelijk een totaaloordeel kunnen vormen.
FRIESZO:
Maar hoort bij een volwassen democratie niet dat die verantwoording en dat uitleggen,
ik vroeg u straks ook al, de volle periode moet? Dat je bijvoorbeeld afmoet van hele
gedetailleerde regeerakkoorden en dichtgetimmerde Torentjesoverleggen? Ik zeg het
maar even heel plat. Dat het debat echt weer in de Kamer plaatsvindt, dat de mensen in
het land kunnen zien er kan gekozen worden in Nederland, er worden meningen
verkondigd, men dromt niet samen op het midden. Is dat niet de oplossing?
KOK:
Nee, je kunt misschien altijd leren uit analyses die uit het verleden worden getrokken,
dus wat dat betreft wil ik niks naar de zijlijn verwijzen. Dat is onzin. Maar de afgelopen
jaren is er natuurlijk een en andermaal, ook bij Algemene Beschouwingen, uitleg
gegeven en debat gevoerd over de gemaakte keuzes. En ik vind het wel eens jammer, ik
vond het jammer, ik ben er ook wel behoorlijk op tegenstand gestoten in de Kamer, dat
er ook in periode dat er astronomische bedragen extra uitgaven voor de zorg en het
onderwijs, in totaal drie keer zoveel voor onderwijs, zorg en veiligheid samen als we bij
de aanvang van het kabinet dachten te doen, dat het altijd maar ging over wat er nog net
niet gebeurt. We vertoonden geleidelijk aan ook een beetje luxe gedrag. Het is net zoals
thuis, hebben misschien ook wel eens die neiging om net te praten wat je net niet kan
kopen. En intussen ook niet kunnen schatten op waarde datgene wat je wel al kunt doen
van je geld. Dat geldt voor de overheid ook. Bovendien het is niet alleen een kwestie
van geld, het is ook een kwestie van organisatie. Je moet natuurlijk om werkelijk
verbeteringen tot stand te brengen ook zorgen dat de overheid, de publieke
dienstverlening, efficiënter, beter, doelmatiger verloopt. Zodat iedere gulden ook
werkelijk optimaal is besteed.
FRIESZO:
Maar het gaat hier niet alleen om het uitgeven van geld, het gaat ook om gevoelens van
onveiligheid die misschien door realistische of niet-realistische factoren zijn ingegeven,
beroving op straat, veel buitenlanders in de eigen wijk die de taal niet spreken. Het zijn
allemaal dingen die mensen op de huid voelen. Daar vindt men van dat het kabinet, het
gemeentebestuur, er te weinig aan doet, heeft gedaan.
KOK:
Dat is maar ten dele waar. Als je bijvoorbeeld kijkt in Rotterdam, daar hebben ze in de
deelraden, waar de wijk en de straat nog dichter bij is dan bij de Coolsingel, in de
deelraden, dus veel minder steun gegeven bijvoorbeeld aan Leefbaar Rotterdam dan op
het niveau van de gemeenteraad.
FRIESZO:
Dat komt geloof ik ook omdat Leefbaar Rotterdam niet in alle deelgemeenten heeft
meegedaan.
KOK:
Dat is waar, maar desondanks je ziet daar een markant verschil in stemgedrag. Maar er
valt op het punt van de veiligheid natuurlijk ook veel te verbeteren. Niet omdat we te
laat tot dat besef komen, maar ook omdat er ook een zekere verharding in de
maatschappij optreedt. De drempel voor het gebruik van geweld wordt alsmaar lager.
Het ongewone wordt alsmaar gewoner. En de mensen willen ook dat er sterke regels
worden gesteld en dat die ook worden nageleefd. Dat wordt trouwens niet alleen door
de overheid bepaalt, dat moeten we ook met elkaar; politie, autoriteiten, buurtbewoners,
enzovoort...
FRIESZO:
Dus de overheid is te soft geworden, is ook het verwijt van mensen. De overheid draagt
'het zwaard niet te vergeefs', om een mooi citaat uit de bijbel aan te halen. De overheid
moet harder worden.
KOK:
Ja, maar er is heel veel gebeurd ook in de afgelopen jaren om bijvoorbeeld de
aanwezigheid van de politie in de wijk te versterken, ook justitie in de wijk, lik-op-
stukbeleid te voeren, minder tolerantie, minder vrijblijvendheid, regels zijn er om ook
nageleefd te worden. En wie z'n verantwoordelijkheid niet neemt, zal dat ook moeten
voelen. En dat is ook belangrijk, dat het debat daarover wordt gevoerd, maar ook dat ligt
weer niet zwart-wit. Er is niet plotseling iemand opgestaan die heeft gezegd 'ik heb de
veiligheid ontdekt en die overheid sloft daar een beetje achteraan'.
FRIESZO:
Maar het gaat niet alleen om het debat, het gaat niet alleen om de woorden. De heer
Fortuyn speelt juist in op het feit dat mensen het nog niet voelen in de wijk, dat ze zich
in veiliger situaties bevinden, bijvoorbeeld. Resultaten!
KOK:
Er zijn in heel veel wijken aanwijsbaar, ook de zwakke wijken, met integraal
veiligheidsbeleid aanwijsbaar resultaten geboekt. Je merkt altijd meer pijn natuurlijk
van datgene wat niet is bereikt, wat nog een voelbaar probleem is, dan datgene wat is
opgelost. En er moet een verdere slag van verbetering worden gemaakt. Dus ook dat
vraagt om uitleg, toelichting, debat, met politie er bij, met de rechterlijke macht er bij,
om de tafel, juist nu de aandacht van kiezers daarop gevangen is. En volgens mij, zit
men allemaal op het puntje van z'n stoel daarvoor...
FRIESZO:
Is dat dan niet een voordeel van Fortuyn, dat hij er voor gezorgd heeft dat het publieke
debat misschien weer op de vloer wordt gevoerd, gevolgd?
KOK:
Ik heb al gezegd: 'ik zou het een beetje overdreven vinden om dat nou perse aan Fortuyn
te danken'. Ik zeg wel nu het klimaat daar is, nu in potentie die verschuivingen zich
gaan aftekenen, nu ook heel veel mensen ook zweven, op zoek zijn, het juiste antwoord
willen weten, is het ook een tijd om, meer nog dan anders, rekening, verantwoording,
uitleg en debat te hebben over wat wel goed is gegaan, wat de verdere plannen zijn voor
de toekomst. En dan heeft men uiteindelijk dus z'n oordeel in alle evenwichtigheid in
het stemhokje te maken, waarbij het ook gaat niet alleen om het sentiment, maar ook om
wie vertrouw ik het echt weer toe voor een komende periode?, wie mag
verantwoordelijkheid namens mij nemen? En dat moment van de waarheid komt nog.
(Letterlijke tekst, ongecorrigeerd, GW)