Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
MEDIA HEBBEN GENOEG VAN PAARS
De paarse partijen PvdA, VVD en vooral D66 scoren duidelijk minder
media-aandacht dan bij de
in de verkiezingscampagne van 1998. Het CDA en GroenLinks, maar vooral
Leefbaar Nederland
en Lijst Pim Fortuyn zijn de lievelingen van de vaderlandse televisie
en geschreven pers.
Kortom, de media zijn uitgekeken op paars. Veruit de meeste aandacht
gaat naar de persoon
Pim Fortuyn, waarbij zijn "gezag" in de dagbladen gering is.
Vergeleken met andere lijsttrekkers
wordt hij weinig geciteerd. Het CDA van Balkenende weet, anders dan
het CDA van De Hoop
Scheffer, wel media-aandacht te trekken.
Dit zijn enkele conclusies uit door de Vrije Universiteit Amsterdam en
Blauw Research
Rotterdam gehouden verkiezingsonderzoeken. Het panelonderzoek vond
plaats tussen 22 en 25
februari. Aan het internet survey namen 923 personen deel. De hier
gerapporteerde
uitkomsten van het mediaonderzoek hebben vooralsnog slechts betrekking
op de berichtgeving
in vier landelijke dagbladen in de maanden januari en februari 2002
(week 1-8).
Politieke issues
Anno 2002 geven dagbladen geen expliciete steun meer aan een politieke
partij of zuil.
Bouwfraude en het heenzenden van bolletjesslikkers worden PvdA en VVD
zwaar aangerekend.
Interessant is bovendien, dat de afzetting van Fortuyn bij Leefbaar
Nederland uiteindelijk minder
negatief nieuws genereerde voor Fortuyn en Leefbaar Nederland, dan de
bouwfraude en de
bolletjeskwestie voor de paarse coalitie. De PvdA komt in het nieuws
met een verscheidenheid
aan onderwerpen. De belangrijkste daarvan zijn de "rechtse" thema`s
bereikbaarheid (18%)
en criminaliteit (17%). D66 komt vooral in de krant met het onderwerp
gezondheidszorg (42%).
Balkenende heeft wat met asielzoekers (50%), en VVD`er Dijkstal met
criminaliteit (54%).
Lijst Fortuyn (67%) en Leefbaar Nederland (29%) halen krant en tv
vooral met het thema
asielzoekers. Op het punt van de criminaliteitsbestrijding (25%, resp.
29%) doen zij het ook
goed.
Flets
Leefbaar Nederland en Lijst Pim Fortuyn vallen aan een groot
percentage van de kiezers op.
Opmerkelijk is ook dat het CDA de de kiezer weer opvalt in het nieuws
(6%).
Paars steekt daar flets bij af: PvdA 2%, VVD 1%, D66 afgerond 0%.
Het CDA is volgens de geënqueteerden nog steeds de partij van normen
en waarden (34%).
D66 scoort op de punten referendum (26%), gezondheidszorg (15%),
euthanasie (13%) en
het derde paarse kabinet (13%). De "cijferlijst" van D66 is echter
bijzonder mager: op één
uitzondering na zessen en lager. GroenLinks komt over als de
milieupartij (58%).
Leefbaar Nederland en lijst Pim Fortuyn profileren zich als de
partijen met een duidelijk
standpunt over asielzoekers, criminaliteit en onveiligheid, als ook
over normen en waarden.
Bij Fortuyn denkt praktisch iedereen aan asielzoekers, bij Leefbaar
Nederland geldt dit minder.
PvdA wordt gezien als de partij van de sociale voorzieningen,
werkgelegenheid, en - althans
in de ogen van de kiezer - van een derde paars kabinet. In 1998
associeerde de kiezer de
VVD van Bolkestein met het thema asielzoekers (30%). De VVD met
Dijkstal haalt op dit
item slechts 9%. Dit VVD-thema lijkt hiermee verspeeld aan Leefbaar
Nederland en lijst
Pim Fortuyn. De VVD doet het wel goed op het thema overheidsfinanciën.
Waarschijnlijk is
dit te danken aan de zogenaamde Zalm-norm.
Zwevend
Het panelonderzoek laat duidelijk zien, dat zwevende kiezers in het
algemeen kiezers
zijn met onvrede over het beleid van welke partij dan ook. CDA en PvdA
scoren in de ogen
van deze kiezers nog net voldoende. Een andere conclusie is, dat de
PvdA de meeste winst
mag verwachten van een mobilisatie van kiezers die niet van plan zijn
te gaan stemmen.
Voor nadere informatie omtrent de inhoud van dit persbericht kan
contact worden opgenomen
met J. Kleinnijenhuis, (VU Amsterdam), tel. 020-4446805 of L.
Duivenvoorde, (Blauw Research),
tel. 010-4000916 of 06-54626850.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Lejo Duivenvoorde
lejod@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet
staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties,
corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële
services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001