AutoRai
8-3-2002
Suzuki met wereldprimeur op Autosalon Genève
De nieuwe Alto van Suzuki schittert in Genève. Hij is groter, heeft
een sterkere motor en verbruikt nog minder brandstof dan zijn
voorganger.
Door zijn aantrekkelijke vorm met standaard vier portieren en een
interieur vol slimme oplossingen onderscheidt hij zich van de doorsnee
compacte auto. Daarbij komt dat de Alto in aanmerking komt voor de
maximale stimuleringspremie van 1.000 euro die de overheid toekent aan
de zuinigste en milieuvriendelijkste autos.
Uit alles blijkt dat Suzuki alles op alles heeft gezet om de Alto op
zijn zuinige voetstuk te houden. Door zijn hoge betrouwbaarheid en
zijn zuinigheid heeft hij een ware reputatie opgebouwd als de auto met
zeer lage gebruikskosten. Niet voor niets scoort dit model sinds 1993
kopposities in onderzoeken van de Consumentenbond naar autokosten.
De nieuwe Alto heeft een sportief en leuk uiterlijk. De matzwarte
grille met daarin een groot chromen Suzuki-logo en de koplampen achter
helder glas dragen daaraan bij. Ten opzichte van zijn voorganger biedt
de nieuwe Alto liefst 50 millimeter meer hoofdruimte en de wielbasis
is met 25 millimeter toegenomen, wat zorgt voor een groter interieur.
Slim
De Alto heeft een opvallend slim interieur en een complete uitrusting.
Dat blijkt uit de vele plekjes om spullen op te bergen. In de vier
portieren zitten ruime vakken. Er is een handig afsluitbaar
dashboardkastje en in de middenconsole, vlak voor de versnellingspook
zijn twee bekerhouders aangebracht. Slim is ook de zoemer die bij het
afzetten van de motor waarschuwt als de lichten nog branden. Heel
handig is de ruitenwisser achter. De Alto heeft verder onder meer
getint glas, een make-upspiegel in de zonneklep en ruitenwissers met
een intervalstand. De beide buitenspiegels zijn van binnenuit te
verstellen en een binnenspiegel met anti-verblindingsstand zorgen voor
een prima blikveld naar achteren
Viercilinder
Onder de strak gelijnde motorkap huist een volledig nieuw ontwikkelde
viercilindermotor met zestien kleppen. Hij heeft een inhoud van
1,1-liter en levert 46kW (63 pk). Het maximumkoppel bedraagt 85 Nm.
Bij dit alles blijft het benzineverbruik zeer laag: gemiddeld
verbruikt de Alto slechts 4,9 liter over 100 kilometer ofwel 1 op 20,4
(testcycles volgens norm 99/100/EG)!
Bij hogere snelheden houdt de lange vijfde versnelling het
motortoerental aangenaam laag. Dat draagt bij aan de rust in het
interieur. Als optie is een elektronisch geregelde drietraps automaat
leverbaar op de GLS.
Suzuki heeft veel aandacht gegeven aan een hoge mate van bescherming
voor de inzittenden. De kreukelzones en de stevige veiligheidskooi
beantwoorden aan zware eisen. De Alto heeft standaard twee airbags
voorin en gordelspanners met trekkrachtbegrenzers voor. Verder mag de
nieuwe Alto een aanhanger trekken tot 350 kilogram ongeremd en tot 750
kilogram geremd.