AutoRai
8-3-2002
Rover TCV concept in de schijnwerpers op MG Rover stand in
Genève
Tijdens de Genève Motor Show staat de Rover TCV (Tourer Concept
Vehicle) in de schijnwerpers op de MG Rover stand. Dit nieuwe
studiemodel geeft een indruk van de designrichting die MG Rover voor
de toekomst gekozen heeft.
De TCV wordt in Genève op ware schaal getoond, compleet met een
dynamische virtual reality demonstratie van de weldoordachte
interieurmogelijkheden. De TCV is ontworpen om inzicht te geven in de
styling- en designvisies voor de toekomstige modellen. Hoewel deze
concept car innovatief en ruimdenkend overkomt, is hij toch ontworpen
met concrete productiemogelijkheden in het achterhoofd.
Recente ontwikkelingen in de wereldwijde auto-industrie laten een
groei in nieuwe autosegmenten zien, zoals de MPVs, ruime
estate-versies en diverse cross-over hybride autos. Nu laat de Rover
TCV een nieuwe manier zien om luxe, stijl en rijplezier te combineren
met exceptioneel praktische mogelijkheden en een groot aanpassend
vermogen.
Om te beginnen vervult de TCV de normale rol van een Tourer een
stijlvolle, moderne lifestyle estate met een ruim compartiment voor
vijf inzittenden. Tot de belangrijkste noviteiten behoren:
* Een bijzonder veelzijdig interieur. De rugleuningen van de drie
stoelen achter kunnen elk individueel worden dubbelgevouwen en
liggen vervolgens evenwijdig met de normale laadvloer achterin. De
passagierstoel vóór werkt eveneens volgens dit principe. Dankzij
dit ingenieuze systeem zijn er meerdere combinaties mogelijk voor
het vervoeren van passagiers en belading en elke dubbelgevouwen
rugleuning kan in de table-top stand tevens dienst doen als tafel
voor zakelijke of vrijetijdstoepassingen. Dankzij deze indeling
kunnen items met een lengte van zelfs 3,10 meter worden vervoerd.
De rugleuning van de middelste stoel achterin kan worden vervangen
door diverse plug-in elementen, inclusief een kinderstoel, een
entertainmentsysteem, een koel- of thermobox en een laptop
computer.
* Een doordachte, dubbele indeling voor de laadruimte achter. Naast
een speciale achterklep die door de wijze waarop hij is opgehangen
voor maximale toegang naar de laadruimte zorgt, kan ook het
onderste deel van de bumper worden opengeklapt, waarna een grote
opbergruimte onder de vloer zichtbaar wordt. Deze afgesloten
ruimte kan een keur aan zaken herbergen. Met de huidige en
toekomstige ontwikkelingen op het gebied van lekke banden (Instant
Mobility Systems en run-flat-banden) wordt een reservewiel
binnenkort vrijwel overbodig, waardoor de bergruimte onder de
vloer voor tal van andere zaken is in te zetten.
Voor een nog grotere veelzijdigheid is de voornaamste laadvloer zo ontworpen dat hij uit zijn normale positie kan worden verwijderd en worden bevestigd op het lager gelegen deel van het compartiment, waardoor een bijzonder diepe laadruimte ontstaat met volledige toegang vanaf de achterkant. Eén van de eisen die aan deze ruimte gesteld werd was de mogelijkheid om een normale wasmachine rechtop in de auto te kunnen vervoeren. Het doel hiervan voor Rover was niet het ontwikkelen van een toegespitste bestelwagen voor het vervoeren van wasmachines, maar het bedenken van een universeel herkenbare demonstratie van de opmerkelijke mogelijkheden met deze interieurindeling.
Om te helpen met het in- en uitladen van dit soort lompe en zware
beladingen is de openklappende bumper zo ontworpen dat het in geopende
conditie een handig laadplatform vormt. Met deze unieke en lage
laadvloer wordt het in- en uitladen van objecten een stuk
gemakkelijker gemaakt en zorgt de laadvloer voor het laagst mogelijk
gelegen zwaartepunt voor de lading, waardoor het weggedrag zo min
mogelijk wordt beïnvloed.
De TCV is ontworpen met extra grondspeling, bijpassende wielen en
banden, een robuuste afwerking van het onderste deel van de
carrosserie en de wielkasten, en kan worden uitgerust met geavanceerde
traction control technologieën. Tot de lifestyle voordelen van de TCV
behoort verder nog de speciale, in lengte geplaatste Alpine Light
ramenset in het dak.
Rob Oldaker, MG Rovers Product Development Director, vat het TCV
project nog eens kort samen: Deze concept car geeft sterk aan welke
richting ons Design team, onder leiding van Peter Stevens, heeft
gekozen en welke nieuwe persoonlijkheid de modellen van Rover zullen
krijgen. De TCV geeft blijk van de veelzijdigheid en luxe die volgens
ons in een Rover te vinden moeten zijn.
De TCV vormt een integraal element van het programma waaruit een
nieuwe generatie MG en Rover producten zal voortkomen. Het eerste
productieresultaat hiervan kan in 2004 worden verwacht.