AutoRai

8-3-2002

Rover TCV concept in de schijnwerpers op MG Rover stand in Genève

Tijdens de Genève Motor Show staat de Rover TCV (Tourer Concept Vehicle) in de schijnwerpers op de MG Rover stand. Dit nieuwe studiemodel geeft een indruk van de designrichting die MG Rover voor de toekomst gekozen heeft.

De TCV wordt in Genève op ware schaal getoond, compleet met een dynamische virtual reality demonstratie van de weldoordachte interieurmogelijkheden. De TCV is ontworpen om inzicht te geven in de styling- en designvisies voor de toekomstige modellen. Hoewel deze concept car innovatief en ruimdenkend overkomt, is hij toch ontworpen met concrete productiemogelijkheden in het achterhoofd.

Recente ontwikkelingen in de wereldwijde auto-industrie laten een groei in nieuwe autosegmenten zien, zoals de MPVs, ruime estate-versies en diverse cross-over hybride autos. Nu laat de Rover TCV een nieuwe manier zien om luxe, stijl en rijplezier te combineren met exceptioneel praktische mogelijkheden en een groot aanpassend vermogen.

Om te beginnen vervult de TCV de normale rol van een Tourer een stijlvolle, moderne lifestyle estate met een ruim compartiment voor vijf inzittenden. Tot de belangrijkste noviteiten behoren:
* Een bijzonder veelzijdig interieur. De rugleuningen van de drie stoelen achter kunnen elk individueel worden dubbelgevouwen en liggen vervolgens evenwijdig met de normale laadvloer achterin. De passagierstoel vóór werkt eveneens volgens dit principe. Dankzij dit ingenieuze systeem zijn er meerdere combinaties mogelijk voor het vervoeren van passagiers en belading en elke dubbelgevouwen rugleuning kan in de table-top stand tevens dienst doen als tafel voor zakelijke of vrijetijdstoepassingen. Dankzij deze indeling kunnen items met een lengte van zelfs 3,10 meter worden vervoerd. De rugleuning van de middelste stoel achterin kan worden vervangen door diverse plug-in elementen, inclusief een kinderstoel, een entertainmentsysteem, een koel- of thermobox en een laptop computer.

* Een doordachte, dubbele indeling voor de laadruimte achter. Naast een speciale achterklep die door de wijze waarop hij is opgehangen voor maximale toegang naar de laadruimte zorgt, kan ook het onderste deel van de bumper worden opengeklapt, waarna een grote opbergruimte onder de vloer zichtbaar wordt. Deze afgesloten ruimte kan een keur aan zaken herbergen. Met de huidige en toekomstige ontwikkelingen op het gebied van lekke banden (Instant Mobility Systems en run-flat-banden) wordt een reservewiel binnenkort vrijwel overbodig, waardoor de bergruimte onder de vloer voor tal van andere zaken is in te zetten.

Voor een nog grotere veelzijdigheid is de voornaamste laadvloer zo ontworpen dat hij uit zijn normale positie kan worden verwijderd en worden bevestigd op het lager gelegen deel van het compartiment, waardoor een bijzonder diepe laadruimte ontstaat met volledige toegang vanaf de achterkant. Eén van de eisen die aan deze ruimte gesteld werd was de mogelijkheid om een normale wasmachine rechtop in de auto te kunnen vervoeren. Het doel hiervan voor Rover was niet het ontwikkelen van een toegespitste bestelwagen voor het vervoeren van wasmachines, maar het bedenken van een universeel herkenbare demonstratie van de opmerkelijke mogelijkheden met deze interieurindeling.

Om te helpen met het in- en uitladen van dit soort lompe en zware beladingen is de openklappende bumper zo ontworpen dat het in geopende conditie een handig laadplatform vormt. Met deze unieke en lage laadvloer wordt het in- en uitladen van objecten een stuk gemakkelijker gemaakt en zorgt de laadvloer voor het laagst mogelijk gelegen zwaartepunt voor de lading, waardoor het weggedrag zo min mogelijk wordt beïnvloed.

De TCV is ontworpen met extra grondspeling, bijpassende wielen en banden, een robuuste afwerking van het onderste deel van de carrosserie en de wielkasten, en kan worden uitgerust met geavanceerde traction control technologieën. Tot de lifestyle voordelen van de TCV behoort verder nog de speciale, in lengte geplaatste Alpine Light ramenset in het dak.

Rob Oldaker, MG Rovers Product Development Director, vat het TCV project nog eens kort samen: Deze concept car geeft sterk aan welke richting ons Design team, onder leiding van Peter Stevens, heeft gekozen en welke nieuwe persoonlijkheid de modellen van Rover zullen krijgen. De TCV geeft blijk van de veelzijdigheid en luxe die volgens ons in een Rover te vinden moeten zijn.

De TCV vormt een integraal element van het programma waaruit een nieuwe generatie MG en Rover producten zal voortkomen. Het eerste productieresultaat hiervan kan in 2004 worden verwacht.