Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Justitie

Persbericht ministerraad
8 maart 2002

ONDERZOEK POSITIEF OVER BEVEILIGINGSSYSTEEM LUCHTHAVEN SCHIPHOL

Er is geen aanleiding om het systeem van "central security" op de luchthaven Schiphol te heroverwegen. Dit staat in een brief die het kabinet op voorstel van minister Korthals van Justitie aan de Eerste en Tweede Kamer heeft gezonden. Het kabinet komt tot die conclusie op grond van een onderzoek naar het beveiligingssysteem van de luchthaven door een internationaal, onafhankelijk bureau.

Uit het onderzoek blijkt dat de beveiliging op Schiphol met "een hoge integriteit en professionaliteit" wordt uitgevoerd. Het beveiligingssysteem dat vorig jaar juli is ingevoerd, biedt een verantwoord beveiligingsniveau. Het systeem wordt op vergelijkbare wijze toegepast op andere Europese luchthavens zoals Frankfurt, München, Londen, Parijs, Kopenhagen en Stockholm.

Het rapport van het onderzoeksbureau bevat ook enkele aanbevelingen die de kwaliteit van de beveiliging op Schiphol verder kunnen verbeteren. Het kabinet neemt deze aanbevelingen over. Dit betekent onder meer dat op korte termijn zal worden gesproken over de oprichting van een speciale unit binnen de Koninklijke marechaussee die toezicht houdt op het beveiligingspersoneel en de implementatie van nieuwe technologie.

Bij de Eerste Kamer is het wetsvoorstel Wijziging van de Luchtvaartwet inzake de beveiliging op de luchtvaartterreinen aanhangig. Het wetsvoorstel biedt onder meer een aangescherpte en bredere juridische basis voor de controle van passagiers en een geheel nieuwe regeling op het gebied van ruimbagage en vracht waarmee tegemoet wordt gekomen aan internationale verplichtingen. Het kabinet is van oordeel dat een spoedige totstandkoming en inwerkingtreding van dit wetsvoorstel voor de beveiliging van Nederlandse luchthavens van essentieel belang is.

In dit verband wijst het kabinet er nog eens op dat het wetsvoorstel niet betekent dat de beveiliging wordt geprivatiseerd. Ten aanzien van de controle van passagiers worden geen wijzigingen voorgesteld. Deze worden uitgevoerd door Seceurop onder toezicht van de Koninklijke marechaussee en onder verantwoordelijkheid van de minister van Justitie. Alleen de wijze van aansturing verandert. De beveiligingsorganisatie wordt niet meer gecontracteerd door de minister van Justitie, maar door de luchthaven. Doordat de Koninklijke marechaussee niet meer de capaciteit hoeft te plannen en geen coördinerende rol meer vervult in de uitvoering kan zij zich volledig wijden aan haar eigenlijke taak van het algehele toezicht op de uitvoering van de beveiliging op de luchthaven.

RVD, 08.03.2002