AutoRai

8-3-2002

Vrouwen betrokken bij ontwikkeling XC90

Volvos nieuwe SUV, de Volvo XC90, is een feit. Een auto die niet alleen uniek is door zijn enorme functionaliteit, ook de totstandkoming van het concept is met recht bijzonder te noemen.

Waarom? Tijdens het hele ontwikkelingstraject consulteerde Volvo voortdurend een groep van 24 vrouwen uit Los Angeles en luisterde aandachtig naar al hun wensen, ideeën en op- of aanmerkingen ten aanzien van SUVs.

Vrouwen vormen een belangrijke doelgroep voor de Volvo XC90. Ik vond het daarom ook zeer belangrijk dat we tijdens de ontwikkeling van de Volvo XC90 zorgvuldig zouden luisteren naar hun ideeën omtrent SUVs, zegt Hans Wikman, manager van het Volvo XC90-project. Daarom werd begin januari 1999 een groep van 24 vrouwen bijeengebracht, die representatief is voor de potentiële klantengroep. Sommigen reden al een SUV, anderen overwogen de aanschaf van een SUV en weer anderen stonden op het punt daadwerkelijk een SUV aan te schaffen.

Luisteren en meepraten
De groep vrouwen kwam eens per half jaar bij elkaar om van gedachten te wisselen met medewerkers van het Volvo XC90-project. Soms zaten we in een aparte ruimte en luisterden alleen maar naar wat de verschillende vrouwen te zeggen hadden. Tijdens andere bijeenkomsten namen we zelf ook deel aan het gesprek en probeerden we informatie te verzamelen over specifieke vraagstukken, aldus Hans Wikman.

De verschillende groepsleden lieten hun mening horen over tal van onderwerpen. Deze varieerden van algemene eigenschappen zoals de bestuurbaarheid en prestaties van het voertuig tot meer specifieke zaken als het ontwerp van de vijfde deur en het gebruik van materialen voor het interieur. Deze bijeenkomsten zijn voor ons zeer waardevol geweest en we hebben een goed beeld gekregen van wat een vrouw zoekt in een SUV, aldus Wikman.

Slechte remmen
Concrete voorbeelden? Veel vrouwen gaven aan dat ze zich vaak onveilig voelden in bestaande SUVs, bijvoorbeeld door slechte remmen, een te grote draaicirkel en een instabiele wegligging. Dit gegeven heeft bijgedragen aan het besef dat we hoe dan ook een SUV wilden realiseren die zich beter dan elke andere SUV op de weg gedraagt. En nu de Volvo XC90 er is, kan ik zeggen dat we overtuigd zijn dat we hierin zijn geslaagd, vervolgt Wikman.

Een ander voorbeeld is dat veel vrouwen het vervelend vinden dat hun SUV een grotere uitstoot van schadelijke stoffen heeft en aanzienlijk meer brandstof verbruikt dan een reguliere personenauto. Daarom heeft Volvo er alles aan gedaan het brandstofverbruik en de emissie van schadelijke stoffen van de Volvo XC90 zo laag mogelijk te houden. Al met al zijn we erg tevreden over de inbreng van de projectgroep. Het is zeker een methode die we in de toekomst vaker zullen gaan toepassen, besluit Wikman.