AutoRai
8-3-2002
Vrouwen betrokken bij ontwikkeling XC90
Volvos nieuwe SUV, de Volvo XC90, is een feit. Een auto die niet alleen uniek is door zijn enorme functionaliteit, ook de totstandkoming van het concept is met recht bijzonder te noemen.
Waarom? Tijdens het hele ontwikkelingstraject consulteerde Volvo
voortdurend een groep van 24 vrouwen uit Los Angeles en luisterde
aandachtig naar al hun wensen, ideeën en op- of aanmerkingen ten
aanzien van SUVs.
Vrouwen vormen een belangrijke doelgroep voor de Volvo XC90. Ik vond
het daarom ook zeer belangrijk dat we tijdens de ontwikkeling van de
Volvo XC90 zorgvuldig zouden luisteren naar hun ideeën omtrent SUVs,
zegt Hans Wikman, manager van het Volvo XC90-project. Daarom werd
begin januari 1999 een groep van 24 vrouwen bijeengebracht, die
representatief is voor de potentiële klantengroep. Sommigen reden al
een SUV, anderen overwogen de aanschaf van een SUV en weer anderen
stonden op het punt daadwerkelijk een SUV aan te schaffen.
Luisteren en meepraten
De groep vrouwen kwam eens per half jaar bij elkaar om van gedachten
te wisselen met medewerkers van het Volvo XC90-project. Soms zaten we
in een aparte ruimte en luisterden alleen maar naar wat de
verschillende vrouwen te zeggen hadden. Tijdens andere bijeenkomsten
namen we zelf ook deel aan het gesprek en probeerden we informatie te
verzamelen over specifieke vraagstukken, aldus Hans Wikman.
De verschillende groepsleden lieten hun mening horen over tal van
onderwerpen. Deze varieerden van algemene eigenschappen zoals de
bestuurbaarheid en prestaties van het voertuig tot meer specifieke
zaken als het ontwerp van de vijfde deur en het gebruik van materialen
voor het interieur. Deze bijeenkomsten zijn voor ons zeer waardevol
geweest en we hebben een goed beeld gekregen van wat een vrouw zoekt
in een SUV, aldus Wikman.
Slechte remmen
Concrete voorbeelden? Veel vrouwen gaven aan dat ze zich vaak onveilig
voelden in bestaande SUVs, bijvoorbeeld door slechte remmen, een te
grote draaicirkel en een instabiele wegligging. Dit gegeven heeft
bijgedragen aan het besef dat we hoe dan ook een SUV wilden realiseren
die zich beter dan elke andere SUV op de weg gedraagt. En nu de Volvo
XC90 er is, kan ik zeggen dat we overtuigd zijn dat we hierin zijn
geslaagd, vervolgt Wikman.
Een ander voorbeeld is dat veel vrouwen het vervelend vinden dat hun
SUV een grotere uitstoot van schadelijke stoffen heeft en aanzienlijk
meer brandstof verbruikt dan een reguliere personenauto. Daarom heeft
Volvo er alles aan gedaan het brandstofverbruik en de emissie van
schadelijke stoffen van de Volvo XC90 zo laag mogelijk te houden. Al
met al zijn we erg tevreden over de inbreng van de projectgroep. Het
is zeker een methode die we in de toekomst vaker zullen gaan
toepassen, besluit Wikman.