AutoRai

8-3-2002

Volvo Adventure Concept Car 2

Met de Adventure Concept Car 2 (ACC2) laat Volvo duidelijk zien dat de huidige Volvo Cross Country nog vele mogelijkheden tot evolutie biedt.

De ACC2 is immers een conceptmodel voor een nog te ontwikkelen Sports Activity Vehicle. Een auto met topprestaties voor alle soorten outdoor-activiteiten. s Zomers én s winters!

De Volvo Adventure Concept Car 2 beschikt over tal van hightech snufjes die nu misschien nog erg futuristisch zijn, maar die in de toekomst zeker hun plaats in de autoindustrie zullen vinden. De wielkasten zijn verbreed, waardoor ze qua vorm sterk doen denken aan straalmotoren. Zo passen ze bij de grote spoorbreedte en geven ze de auto een stoer postuur. Dit dynamische uiterlijk wordt versterkt door de unieke lakkleur Machine Silver. De lagere delen van de carrosserie worden beschermd door sierlijsten op de portieren.

Spikes
De door Michelin ontwikkelde 18 inch banden zijn voorzien van spikes. Het zijn zogenoemde run flat-banden, die zorgen dat de bestuurder te allen tijde volledige controle heeft over het voertuig, ook al neemt de druk in een van de banden plotseling af. De koplampen van de ACC2 zijn verbonden met het GPS-navigatiesysteem van de auto, waardoor ze de hoeveelheid licht die ze uitstralen automatisch aanpassen aan naderende zijwegen.

Koud, warm en slim
De ACC2 liet zich qua interieur onder meer inspireren door het Zweedse IJshotel in Jukkasjärvi en het beroemde Swiss Army Knife, het Zwitserse zakmes. Dit betekent een aparte mix van oppervlakken met een koele uitstraling, warme materialen en slimme functionaliteit. Het gebruik van staal en aluminium benadrukt het gevoel dat de bestuurder in een betrouwbare rij-machine zit. De zachte, natuurlijke materialen daarentegen creëren een comfortabele, gezellige atmosfeer, aldus interieurontwerper Jonathan Dale.

Nieuw stoelontwerp
De Volvo ACC2 heeft twee keer twee stoelen, die volledig nieuw zijn ontworpen en misschien wel de opvallendste noviteit van het model zijn. De bijzondere contouren van de stoel zijn afgeleid van zowel de ronde vorm van een typische Scandinavische houten stoel, als van de stoelen in racewagens. De combinatie van de vaste hoek tussen de stoelkussens, het gebruik van natuurlijk leder en veel ondersteuning voor de lende zorgt voor een maximaal comfort.

De rugleuningen van de twee achterstoelen kunnen helemaal worden neergeklapt, waardoor een volledig vlakke laadvloer ontstaat. De wollen vloerbekleding is van hetzelfde materiaal als hetgeen in het IJshotel wordt gebruikt. Het is waterbestendig, maar eveneens comfortabel zacht.

Oranje = veilig en functioneel
Vanuit de middenconsole schijnt een warme, oranje gloed het interieur in die bijdraagt aan de sfeer in de auto. De kleur oranje is ook gebruikt om de functionele aspecten te benadrukken. Overal waar de kleur opduikt, is sprake van een handige toepassing of een interactie tussen de auto en zijn inzittenden. Dit geldt voor de drukknoppen in de auto, de handgrepen op de portieren en belangrijke veiligheidstoepassingen zoals de speciale stang van het Side Impact Protection System (SIPS) in elke stoel, en de indicator voor het Whiplash Protection System (WHIPS).

De veiligheidssystemen van de auto zijn bewust zichtbaar gemaakt, om de expertise die Volvo heeft op het gebied van veiligheid nog eens extra te benadrukken. De CrissCross veiligheidsgordel, die vorig jaar werd geïntroduceerd in de Safety Concept Car, is nu dus niet meer het enige zichtbare veiligheidssysteem.

De deuren van de ACC2 zijn uitgerust met extra beschermingsbalken, zodat de veiligheidskooi nog verder is verbeterd. Door het gebruik van glas in het stuur is de airbag zichtbaar geworden. Dit geldt ook voor de EHBO-kit en gereedschapset die in de voorportieren zijn ingebouwd.

Hightech snufjes
De middenconsole van de ACC2 beschikt over tal van hightech snufjes, waaronder een reeks van instrumenten. Denk aan een Personal Digital Assistant (PDA), een camera en een digitale videorecorder. De slimme, draagbare PDA is ontwikkeld in samenwerking met Hewlett Packard en beschikt over een telefoon en een GPS-navigatiesysteem, dat zowel rijdend als te voet kan worden gebruikt.

Als het PDA-systeem uit de auto wordt meegenomen, blijft het informatie ontvangen en verzenden, door de GPRS (General Packet Radio Service) technologie. Dit biedt voor de toekomst tal van handige toepassingen:

* Vraag het apparaat bijvoorbeeld: Waar is sneeuw?, en de PDA zal op het internet zoeken naar informatie over sneeuwhoogten.
* Wijs met de PDA naar een berg en het systeem zal informatie geven over de afdalingen, weersomstandigheden en sneeuwkwaliteit.
* Als de eigenaar van de PDA terechtkomt in noodweer of een lawine, dan zal de PDA via Volvo On Call een SOS-signaal uitzenden. Het GPS-systeem zal de hulpverleners vervolgens exact aangeven waar de persoon zich bevindt.

* Het systeem zal de bestuurder ook de weg wijzen naar zijn auto als hij in slecht weer verdwaalt. Het kan zelfs van afstand de verwarming in het voertuig aanzetten.

In de ACC2 kan de automobilist met de videorecorder de zojuist met zijn camera opgenomen beelden bekijken op het scherm in de console. Bij de auto behoren eveneens een MP3- en DVD-speler, een thermosfles voor warme dranken, vier glazen en oranje zonnebrillen.

Krachtige motor
Onder de motorkap van de ACC2 bevindt zich een krachtige versie van Volvos 2,4 liter vijfcilindermotor met 300 pk en een koppel van maar liefst 400 Nm. De auto beschikt over een compacte, semi-automatische zesversnellingsbak. De knoppen voor het op- en terugschakelen zijn geïntegreerd in het stuur, de knop voor de achteruit in de middenconsole.

Het Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept) is gelijk aan dat van de Performance Concept Cars. Uniek aan Four-C is dat het onderstel voortdurend veel informatie verzamelt over de manier waarop de auto zichzelf voortbeweegt en zijn schokdempers automatisch aanpast aan de eigenschappen van de weg. De Volvo ACC2 is eveneens uitgerust met een elektronisch gestuurde vierwielaandrijving.