AutoRai
8-3-2002
Volvo Adventure Concept Car 2
Met de Adventure Concept Car 2 (ACC2) laat Volvo duidelijk zien dat de
huidige Volvo Cross Country nog vele mogelijkheden tot evolutie biedt.
De ACC2 is immers een conceptmodel voor een nog te ontwikkelen Sports
Activity Vehicle. Een auto met topprestaties voor alle soorten
outdoor-activiteiten. s Zomers én s winters!
De Volvo Adventure Concept Car 2 beschikt over tal van hightech
snufjes die nu misschien nog erg futuristisch zijn, maar die in de
toekomst zeker hun plaats in de autoindustrie zullen vinden. De
wielkasten zijn verbreed, waardoor ze qua vorm sterk doen denken aan
straalmotoren. Zo passen ze bij de grote spoorbreedte en geven ze de
auto een stoer postuur. Dit dynamische uiterlijk wordt versterkt door
de unieke lakkleur Machine Silver. De lagere delen van de carrosserie
worden beschermd door sierlijsten op de portieren.
Spikes
De door Michelin ontwikkelde 18 inch banden zijn voorzien van spikes.
Het zijn zogenoemde run flat-banden, die zorgen dat de bestuurder te
allen tijde volledige controle heeft over het voertuig, ook al neemt
de druk in een van de banden plotseling af. De koplampen van de ACC2
zijn verbonden met het GPS-navigatiesysteem van de auto, waardoor ze
de hoeveelheid licht die ze uitstralen automatisch aanpassen aan
naderende zijwegen.
Koud, warm en slim
De ACC2 liet zich qua interieur onder meer inspireren door het Zweedse
IJshotel in Jukkasjärvi en het beroemde Swiss Army Knife, het
Zwitserse zakmes. Dit betekent een aparte mix van oppervlakken met een
koele uitstraling, warme materialen en slimme functionaliteit. Het
gebruik van staal en aluminium benadrukt het gevoel dat de bestuurder
in een betrouwbare rij-machine zit. De zachte, natuurlijke materialen
daarentegen creëren een comfortabele, gezellige atmosfeer, aldus
interieurontwerper Jonathan Dale.
Nieuw stoelontwerp
De Volvo ACC2 heeft twee keer twee stoelen, die volledig nieuw zijn
ontworpen en misschien wel de opvallendste noviteit van het model
zijn. De bijzondere contouren van de stoel zijn afgeleid van zowel de
ronde vorm van een typische Scandinavische houten stoel, als van de
stoelen in racewagens. De combinatie van de vaste hoek tussen de
stoelkussens, het gebruik van natuurlijk leder en veel ondersteuning
voor de lende zorgt voor een maximaal comfort.
De rugleuningen van de twee achterstoelen kunnen helemaal worden
neergeklapt, waardoor een volledig vlakke laadvloer ontstaat. De
wollen vloerbekleding is van hetzelfde materiaal als hetgeen in het
IJshotel wordt gebruikt. Het is waterbestendig, maar eveneens
comfortabel zacht.
Oranje = veilig en functioneel
Vanuit de middenconsole schijnt een warme, oranje gloed het interieur
in die bijdraagt aan de sfeer in de auto. De kleur oranje is ook
gebruikt om de functionele aspecten te benadrukken. Overal waar de
kleur opduikt, is sprake van een handige toepassing of een interactie
tussen de auto en zijn inzittenden. Dit geldt voor de drukknoppen in
de auto, de handgrepen op de portieren en belangrijke
veiligheidstoepassingen zoals de speciale stang van het Side Impact
Protection System (SIPS) in elke stoel, en de indicator voor het
Whiplash Protection System (WHIPS).
De veiligheidssystemen van de auto zijn bewust zichtbaar gemaakt, om
de expertise die Volvo heeft op het gebied van veiligheid nog eens
extra te benadrukken. De CrissCross veiligheidsgordel, die vorig jaar
werd geïntroduceerd in de Safety Concept Car, is nu dus niet meer het
enige zichtbare veiligheidssysteem.
De deuren van de ACC2 zijn uitgerust met extra beschermingsbalken,
zodat de veiligheidskooi nog verder is verbeterd. Door het gebruik van
glas in het stuur is de airbag zichtbaar geworden. Dit geldt ook voor
de EHBO-kit en gereedschapset die in de voorportieren zijn ingebouwd.
Hightech snufjes
De middenconsole van de ACC2 beschikt over tal van hightech snufjes,
waaronder een reeks van instrumenten. Denk aan een Personal Digital
Assistant (PDA), een camera en een digitale videorecorder. De slimme,
draagbare PDA is ontwikkeld in samenwerking met Hewlett Packard en
beschikt over een telefoon en een GPS-navigatiesysteem, dat zowel
rijdend als te voet kan worden gebruikt.
Als het PDA-systeem uit de auto wordt meegenomen, blijft het
informatie ontvangen en verzenden, door de GPRS (General Packet Radio
Service) technologie. Dit biedt voor de toekomst tal van handige
toepassingen:
* Vraag het apparaat bijvoorbeeld: Waar is sneeuw?, en de PDA zal op
het internet zoeken naar informatie over sneeuwhoogten.
* Wijs met de PDA naar een berg en het systeem zal informatie geven
over de afdalingen, weersomstandigheden en sneeuwkwaliteit.
* Als de eigenaar van de PDA terechtkomt in noodweer of een lawine,
dan zal de PDA via Volvo On Call een SOS-signaal uitzenden. Het
GPS-systeem zal de hulpverleners vervolgens exact aangeven waar de
persoon zich bevindt.
* Het systeem zal de bestuurder ook de weg wijzen naar zijn auto als
hij in slecht weer verdwaalt. Het kan zelfs van afstand de
verwarming in het voertuig aanzetten.
In de ACC2 kan de automobilist met de videorecorder de zojuist met
zijn camera opgenomen beelden bekijken op het scherm in de console.
Bij de auto behoren eveneens een MP3- en DVD-speler, een thermosfles
voor warme dranken, vier glazen en oranje zonnebrillen.
Krachtige motor
Onder de motorkap van de ACC2 bevindt zich een krachtige versie van
Volvos 2,4 liter vijfcilindermotor met 300 pk en een koppel van maar
liefst 400 Nm. De auto beschikt over een compacte, semi-automatische
zesversnellingsbak. De knoppen voor het op- en terugschakelen zijn
geïntegreerd in het stuur, de knop voor de achteruit in de
middenconsole.
Het Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept) is gelijk aan dat
van de Performance Concept Cars. Uniek aan Four-C is dat het onderstel
voortdurend veel informatie verzamelt over de manier waarop de auto
zichzelf voortbeweegt en zijn schokdempers automatisch aanpast aan de
eigenschappen van de weg. De Volvo ACC2 is eveneens uitgerust met een
elektronisch gestuurde vierwielaandrijving.