AutoRai
8-3-2002
Daewoo onthult twee primeurs in Genève
Daewoo heeft tijdens de 72ste Genève Motor Show twee
wereldprimeursgetoond. De eerste is de Kalos, de tweede gaat
vooralsnog schuil achter de typeaanduiding V222, een studie voor een
nieuw topmodel.
De eerste is de Kalos, die als studiemodel al eerder in Europa te zien
was, maar in Genève in zijn definitieve hoedanigheid wordt getoond.
Naast de vijfdeurs hatchback presenteert Daewoo de Kalos voor het
eerst ook als vierdeurs sedan. De tweede primeur bestaat uit de
introductie van een compleet nieuw topmodel, dat vooralsnog schuilgaat
achter de typeaanduiding V222. De nieuwe modellen komen in de tweede
helft van dit jaar in Nederland op de markt en gaan voor een
belangrijk deel het toekomstige succes van Daewoo bepalen.
Een jaar geleden, op diezelfde Genève Motor Show, maakte de compacte
Kalos in vijfdeurs uitvoering voor het eerst zijn opwachting op het
Europese continent. Nu, een jaar later, staat de definitieve Kalos in
productie-uitvoering op de Daewoo stand in Genève. Een MPV-achtige
auto in het segment van de compacte autos, voorzien van een sportieve
en moderne styling, een rijke uitrusting en een doordacht
veiligheidsconcept waarmee Daewoo een vier-sterren-notering in de Euro
NCAP botsproevencyclus in de wacht hoopt te slepen. Voor de
aandrijving biedt Daewoo de Kalos met een keuze uit een 1.2- en 1.4
benzinemotor.
In het verleden gaf Daewoo over het concept van de vijfdeurs hatchback
reeds het een en ander prijs met het studiemodel. Echter, de vierdeurs
sedan die dit jaar op de Genève Motor Show wordt getoond, is een echte
wereldprimeur. Nog niet eerder gaf Daewoo het design van deze
vierdeurs prijs. De sedan bouwt voort op de uiterlijke styling van de
hatchback, maar is met een lengte van 4.236 mm 381 millimeter langer
dan de vijfdeurs. Ook de kofferruimte laat met een inhoud van 320
liter geen twijfels bestaan over de aspiraties van de Kalos sedan.
Daewoo levert de sedan vooralsnog alleen in combinatie met de 80 pk
1.4 SOHC motor.
V222
De tweede grote primeur op de Daewoo stand is de V222. Dit compleet
nieuwe topmodel is voorbestemd als opvolger van de huidige Leganza en
arriveert in de tweede helft van 2002 in Nederland. Tegelijk met deze
nieuweling introduceert Daewoo tevens een opvallende, nieuwe
zescilinder motor. In tegenstelling tot gangbare zescilinder
lijnmotoren, die normaliter in de lengte worden geplaatst, levert
Daewoo de V222 met een dwarsgeplaatste XK-6 zescilinder lijnmotor, die
uitblinkt vanwege zijn bijzonder stille en soepele loop.