AutoRai
8-3-2002
Drie nieuwe laser-las stations voor Seat Ibiza productie
De introductie van de nieuwe Ibiza betekent voor SEAT ook de
introductie van tal van nieuwe productietechnieken. Zo zijn in de
SEAT-fabriek in Martorell onder meer drie nieuwe laser-las stations in
gebruik genomen.
Deze bieden verschillende voordelen voor het productieproces van de
nieuwe Ibiza. Het gebruik van lasertechnologie zorgt bijvoorbeeld voor
een nog hogere productiekwaliteit. Dankzij laserlassen kunnen de
verschillende, vaak complex gevormde delen van de carrosserie nagenoeg
naadloos en onzichtbaar met elkaar worden verbonden.
Elk van de nieuwe lasstations heeft 14 aan robotarmen bevestigde
laskoppen en beschikt over drie laserstraal-generatoren. Deze
generatoren worden intelligent gestuurd, zodat afhankelijk van de
betreffende taken de correcte lasersterktes naar de robot-laskoppen
worden gestuurd.
Het gebruik van deze technologie heeft geleid tot een verdere
verhoging van de productiviteit. De drie laser-las stations hebben een
capaciteit van 1.300 carrosserieën per dag. Het kost een station
slechts twee minuten om de circa zeven meter lasnaad in elke
Ibiza-carrosserie te laserlassen.
Een ander voordeel van de laser-las robots is dat ze dankzij hun
kleinere afmetingen gemakkelijker en nauwkeuriger delen van de auto
kunnen bewerken die met conventionele technieken moeilijk te bereiken
zijn.
En niet in de laatste plaats neemt dankzij laser-las technologie de
visuele carrosseriekwaliteit enorm toe. Voortaan zijn namelijk lange,
bijzonder strakke en nagenoeg onzichtbare lasnaden mogelijk. Deze
eigenschap heeft het bijvoorbeeld mogelijk gemaakt om de daklijsten,
die bij andere autos vaak worden gebruikt om lasnaden te verhullen, op
de Ibiza te elimineren.
Verder maakt lasertechnologie het mogelijk om staalplaat van
verschillende diktes met elkaar te verbinden, de zogenoemde tailored
blanks, voordat het materiaal tot carrosseriedelen wordt geperst. Ook
kunnen onderdelen dankzij deze techniek lichter worden uitgevoerd,
zodat zeer sterke, lichtgewicht componenten ontstaan.