AutoRai
8-3-2002
koda presenteert studiemodel Tudor in Genève
Op de 72ste Autosalon van Genève presenteert kodaAuto een studiemodel
dat tot de aantrekkelijkste autos op de tentoonstelling gerekend mag
worden: de kodaTudor.
Deze klassieke coupé is vooral gebouwd om de creatieve capaciteiten
van de koda-ontwerpers te tonen; het is niet de bedoeling dat het
fraaie studiemodel in productie gaat.
De kodaTudor is een vierzits coupé, die een sportieve en tijdloze
elegante lijn koppelt aan rijplezier en grootse prestaties. De Tudor
is gebaseerd op de grootste koda, de Superb, en borduurt verder op
diens dynamische vormgeving. Daarbij was met name de voorzijde van de
Superb een inspiratiebron, omdat deze een krachtige uitstraling heeft.
Van agressiviteit is bij de Tudor geen sprake; wel van prestige en
kracht. Het studiemodel is dan ook een klassieke en luxueuze Gran
Turismo en geen pure sportwagen.
Het design maakt van de Tudor onmiskenbaar een koda. De familierelatie
met de Superb blijkt uit de voorzijde met de markante grille en het
zelfbewuste logo. Ook valt de typische koda-knik op in de lijn na het
achterste zijraam, die bij de Tudor nog sterker aanwezig is. Ook de
achterlichten en de smalle carrosserieranden aan de achterzijde zijn
een koda-kenmerk. Achterlichten, remlichten en mistachterlamp zitten
achter roodkleurig glas en vormen samen een rode band. Achter het
witte glas zijn de richtingaanwijzers en de achteruitrijlampen
gemonteerd. De techniek daarvan is geheel nieuw, want deze lampen zijn
niet onder elkaar aangebracht, maar in elkaar geschoven. De oranje
lampjes van de richtingaanwijzers gaan schuil achter de reflectoren
van de achterlichten. Het licht van het richtingaanwijzerlampjes
schijnt tegen de reflectoren van de achterlichten en wordt zichtbaar
door weerkaatsing tegen de reflectoren van de achteruitrijlampen.
Twee geleidelijk stijgende lijnen benadrukken het wigvormige carrosserie-ontwerp. Een lijn loopt vanaf de koplampen onderlangs de portierramen naar achteren. De andere lijn begint bij de portiergrepen, verleent de achterspatborden een sportief uiterlijk en eindigt bij de achterlichten. De achterzijde is bijzonder elegant, mede doordat de kentekenplaat in de achterbumper zit. Het gladde oppervlak van de achterkant wordt alleen doorbroken door een dunne horizontale lijn in een kleur die bij de achterlichten past. Het koda-logo is in het midden van dit profiel aangebracht.
De topkwaliteit interieurmaterialen zijn in de kleuren Onyx en Ivory; bekend uit de Superb. Het dashboard wordt gesierd door een opvallend driespaaks stuurwiel, een horizontale matglans aluminium strip en chronograaf-instrumenten. Deze elementen verlenen het luxueuze interieur een sportief tintje. Onder de uitstroomopeningen van de airconditioning zit een groot scherm voor het navigatiesysteem. Een tweede scherm is aangebracht voor de bediening van de Climatronic.
Ten opzichte van de Superb is het onderstel verlaagd en sportiever afgesteld. De 142 kW/193 pk 2.8 V6 met vijf kleppen per cilinder versterkt dit sportieve karakter en drijft via een handgeschakelde vijfversnellingsbak de voorwielen aan. De Tudor is voorzien van alle moderne elektronische onderstelsystemen, waaronder ESP.
De kodaTudor is geen statisch studiemodel, maar een auto die kan
rijden. Deze GT zou zo in productie kunnen gaan, maar dat is beslist
niet de bedoeling van kodaAuto. De Tudor is puur bestemd om te laten
zien met hoeveel passie en creativiteit bij koda autos worden
ontworpen.