Gemeente Oosterhout

Gemeenteraad Oosterhout schaft raadscommissies af

Gemeenteraad Oosterhout gaat
vergaderen zonder commissies

Als een van de zeer weinige in Nederland, zal de nieuwe gemeenteraad van Oosterhout (53.000 inwoners) gaan werken zonder vaste raadscommissies. Dat betekent dat alle voorstellen en notities waarover de raad besluiten moet nemen, niet langer in het kleinere verband van een raadscommissie worden voorgekookt. Behandeling vindt nu twee keer plaats in de raadsvergadering: één keer in opiniërende zin, waarna de raad drie weken later een besluit neemt.

Dat blijkt uit de nieuwe regeling van werkzaamheden, die de Oosterhoutse gemeenteraad in zijn eerste vergadering (op 14 maart)dient vast te stellen. Vooralsnog gaat het om een experiment van één jaar.

De nieuwe regeling van werkzaamheden is een direct gevolg van de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur, die tot doel heeft taken en bevoegdheden van raad en college te ontvlechten. Heel kort gezegd komt die ontvlechting erop neer dat het college verantwoordelijk is voor het bestuur van de stad binnen de kaders zoals de gemeenteraad die heeft vastgesteld. De gemeenteraad heeft, behalve een kaderstellende rol, ook een belangrijke taak als bepaler van de (beleids)agenda en controleur van het college. Daarnaast krijgt de raad in het nieuwe systeem de ruimte om nieuwe inhoud te geven aan zijn volksvertegenwoordigende rol. De ontvlechting leidt er ook toe dat wethouders na 14 maart niet langer lid van de gemeenteraad zullen zijn.

Het (voorlopig) afschaffen van de raadscommissies komt niet uit de lucht vallen. De afgelopen maanden is met zittende en mogelijk nieuwe leden van de raad uitgebreid gediscussieerd over de gevolgen die de Wet dualisering voor de werkwijze van het Oosterhoutse gemeentebestuur moet hebben. Op basis van die gesprekken bleek binnen de raad breed draagvlak voor dit experiment. Dat draagvlak is deze week nog eens bevestigd in een overleg met de lijsttrekkers van de acht partijen die na 14 maart in de Oosterhoutse raad vertegenwoordigd zullen zijn.

Het werken zonder raadsvergaderingen heeft een aantal grote voordelen boven het voortzetten van een systeem met commissies: a. het schept duidelijkheid en inzichtelijkheid voor de burger en andere betrokkenen;
b. het is een belangrijk instrument voor de raad om vooral op hoofdlijnen van beleid te discussiëren;
c. het leidt tot minder vergaderingen, waardoor raadsleden meer ruimte krijgen zich toe te leggen op andere werkzaamheden (bijvoorbeeld het gesprek aangaan met de burger, versterken van de positie van volksvertegenwoordiger);
d. het biedt de mogelijkheid voor de gemeenteraad om breed en in alle openbaarheid over belangrijke onderwerpen van gedachten te wisselen; e. het geeft aan dat de gemeenteraad van Oosterhout bereid ook echt werk te maken van de dualisering.

De nieuwe werkwijze van de raad komt overigens ook nog op andere manieren tot uitdrukking:
a. burgers kunnen inspreken op onderwerpen die geagendeerd staan voor het opiniërende deel van de raadsvergadering (dus de eerste behandeling in de raad van een voorstel)
b.voorafgaand aan iedere raadsvergadering is er een vragen-halfuurtje, waarop raadsleden wethouders vragen kunnen stellen over (actuele) onderwerpen die niet op de agenda van de raad staan; c. de indeling van de raadzaal verandert. Aangezien wethouders geen deel meer uitmaken van de raad, nemen ze ook niet meer standaard aan raadsvergaderingen deel. Dat betekent dat de college tafel verdwijnt en wordt vervangen door een tafel waarachter de burgemeester (raadsvoorzitter) en griffier zitting hebben, eventueel aangevuld met de wethouder wiens onderwerp op dat moment in de raad wordt behandeld. Zowel raadsleden als leden van het college spreken, zeker in eerste termijn, niet meer vanaf hun plaats, maar vanaf het spreekgestoelte. d. de agenda van de raadsvergadering wordt voorbereid door het presidium. Daarin hebben zitting de burgemeester, de griffier en vertegenwoordigers van de raadsfracties. Over de precieze invulling zal de raad later een besluit nemen;
e. de gemeenteraad zal uit zijn midden op 14 maart een vice-voorzitter benoemen, die de burgemeester bij diens afwezigheid als raadsvoorzitter vervangt.

Raadsgriffier

De gemeenteraad van Oosterhout zal verder worden gevraagd de heer mr. E.J.J.A.M. (Edzard) Scholtens te benoemen tot raadsgriffier. Ook dit gebeurt voor een periode van een jaar. De raadsgriffier heeft tot taak de ambtelijke ondersteuning van de gemeenteraad. Hij fungeert als secretaris van de raad, is in- en extern aanspreekpunt, is schakel tussen raad en het college, secretaris en ambtelijke organisatie. Daarnaast heeft hij als opdracht verder vorm en inhoud te geven aan dualisering en ondersteuning van de raad en het opzetten en bewaken van de politiek-bestuurlijke procedures van de raad. Bij deze benoeming is uitdrukkelijk gekozen voor een groeimodel: dat betekent dat het eerste jaar ook duidelijk zal moeten worden op welke manier de griffiefunctie in Oosterhout het best vormgegeven kan worden. In maart 2003 zal dan een defintief besluit genomen worden.

De heer Scholtens (58) is sinds 1984 in dienst bij de gemeente Oosterhout, momenteel als hoofd van de afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning. In die functie was hij de laatste maanden nauw betrokken bij de voorbereiding van de invoering van de Wet dualisering in Oosterhout. De heer Scholtens is tevens eerste loco-secretaris.

(