Gemeente Oosterhout
Gemeenteraad Oosterhout schaft raadscommissies af
Gemeenteraad Oosterhout gaat
vergaderen zonder commissies
Als een van de zeer weinige in Nederland, zal de nieuwe gemeenteraad
van Oosterhout (53.000 inwoners) gaan werken zonder vaste
raadscommissies. Dat betekent dat alle voorstellen en notities
waarover de raad besluiten moet nemen, niet langer in het kleinere
verband van een raadscommissie worden voorgekookt. Behandeling vindt
nu twee keer plaats in de raadsvergadering: één keer in opiniërende
zin, waarna de raad drie weken later een besluit neemt.
Dat blijkt uit de nieuwe regeling van werkzaamheden, die de
Oosterhoutse gemeenteraad in zijn eerste vergadering (op 14
maart)dient vast te stellen. Vooralsnog gaat het om een experiment van
één jaar.
De nieuwe regeling van werkzaamheden is een direct gevolg van de
invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur, die tot doel heeft
taken en bevoegdheden van raad en college te ontvlechten. Heel kort
gezegd komt die ontvlechting erop neer dat het college
verantwoordelijk is voor het bestuur van de stad binnen de kaders
zoals de gemeenteraad die heeft vastgesteld. De gemeenteraad heeft,
behalve een kaderstellende rol, ook een belangrijke taak als bepaler
van de (beleids)agenda en controleur van het college. Daarnaast krijgt
de raad in het nieuwe systeem de ruimte om nieuwe inhoud te geven aan
zijn volksvertegenwoordigende rol. De ontvlechting leidt er ook toe
dat wethouders na 14 maart niet langer lid van de gemeenteraad zullen
zijn.
Het (voorlopig) afschaffen van de raadscommissies komt niet uit de
lucht vallen. De afgelopen maanden is met zittende en mogelijk nieuwe
leden van de raad uitgebreid gediscussieerd over de gevolgen die de
Wet dualisering voor de werkwijze van het Oosterhoutse gemeentebestuur
moet hebben. Op basis van die gesprekken bleek binnen de raad breed
draagvlak voor dit experiment. Dat draagvlak is deze week nog eens
bevestigd in een overleg met de lijsttrekkers van de acht partijen die
na 14 maart in de Oosterhoutse raad vertegenwoordigd zullen zijn.
Het werken zonder raadsvergaderingen heeft een aantal grote voordelen
boven het voortzetten van een systeem met commissies:
a. het schept duidelijkheid en inzichtelijkheid voor de burger en
andere betrokkenen;
b. het is een belangrijk instrument voor de raad om vooral op
hoofdlijnen van beleid te discussiëren;
c. het leidt tot minder vergaderingen, waardoor raadsleden meer ruimte
krijgen zich toe te leggen op andere werkzaamheden (bijvoorbeeld het
gesprek aangaan met de burger, versterken van de positie van
volksvertegenwoordiger);
d. het biedt de mogelijkheid voor de gemeenteraad om breed en in alle
openbaarheid over belangrijke onderwerpen van gedachten te wisselen;
e. het geeft aan dat de gemeenteraad van Oosterhout bereid ook echt
werk te maken van de dualisering.
De nieuwe werkwijze van de raad komt overigens ook nog op andere
manieren tot uitdrukking:
a. burgers kunnen inspreken op onderwerpen die geagendeerd staan voor
het opiniërende deel van de raadsvergadering (dus de eerste
behandeling in de raad van een voorstel)
b.voorafgaand aan iedere raadsvergadering is er een vragen-halfuurtje,
waarop raadsleden wethouders vragen kunnen stellen over (actuele)
onderwerpen die niet op de agenda van de raad staan;
c. de indeling van de raadzaal verandert. Aangezien wethouders geen
deel meer uitmaken van de raad, nemen ze ook niet meer standaard aan
raadsvergaderingen deel. Dat betekent dat de college tafel verdwijnt
en wordt vervangen door een tafel waarachter de burgemeester
(raadsvoorzitter) en griffier zitting hebben, eventueel aangevuld met
de wethouder wiens onderwerp op dat moment in de raad wordt behandeld.
Zowel raadsleden als leden van het college spreken, zeker in eerste
termijn, niet meer vanaf hun plaats, maar vanaf het spreekgestoelte.
d. de agenda van de raadsvergadering wordt voorbereid door het
presidium. Daarin hebben zitting de burgemeester, de griffier en
vertegenwoordigers van de raadsfracties. Over de precieze invulling
zal de raad later een besluit nemen;
e. de gemeenteraad zal uit zijn midden op 14 maart een vice-voorzitter
benoemen, die de burgemeester bij diens afwezigheid als
raadsvoorzitter vervangt.
Raadsgriffier
De gemeenteraad van Oosterhout zal verder worden gevraagd de heer mr.
E.J.J.A.M. (Edzard) Scholtens te benoemen tot raadsgriffier. Ook dit
gebeurt voor een periode van een jaar. De raadsgriffier heeft tot taak
de ambtelijke ondersteuning van de gemeenteraad. Hij fungeert als
secretaris van de raad, is in- en extern aanspreekpunt, is schakel
tussen raad en het college, secretaris en ambtelijke organisatie.
Daarnaast heeft hij als opdracht verder vorm en inhoud te geven aan
dualisering en ondersteuning van de raad en het opzetten en bewaken
van de politiek-bestuurlijke procedures van de raad. Bij deze
benoeming is uitdrukkelijk gekozen voor een groeimodel: dat betekent
dat het eerste jaar ook duidelijk zal moeten worden op welke manier de
griffiefunctie in Oosterhout het best vormgegeven kan worden. In maart
2003 zal dan een defintief besluit genomen worden.
De heer Scholtens (58) is sinds 1984 in dienst bij de gemeente
Oosterhout, momenteel als hoofd van de afdeling Bestuurs- en
Managementondersteuning. In die functie was hij de laatste maanden
nauw betrokken bij de voorbereiding van de invoering van de Wet
dualisering in Oosterhout. De heer Scholtens is tevens eerste
loco-secretaris.
(