AutoRai
7-3-2002
Opel Concept M Ruimtelijke, sportieve ontwerpstudie
Opels dynamisch ogende ontwerpstudie Concept M beleeft zijn
wereldpremière op de jaarlijkse autotentoonstelling van Genève (van 7
maart tot 17 maart) en geeft de bezoekers een visie op een nieuwe
klasse van ruimtewagens.
Met een hoogte van 1,62 meter en een wielbasis van 2630 mm, 16 mm
langer dan de wielbasis van de Astra stationwagon, biedt de Concept M
de inzittenden een extreem ruim interieur. Dankzij zijn compacte
buitenafmetingen maakt de auto innovatieve inrichtingen van het
interieur mogelijk.
De Concept M wordt voortbewogen door een 1.6-liter turbo motor met een
vermogen van 110 kW/150pk. Deze motor die op aardgas loopt, drijft de
voorwielen aan en wordt gekoppeld aan Opels Easytronic
semi-automatische versnellingsbak waarmee zowel automatisch als met de
hand geschakeld kan worden. De moderne en milieuvriendelijke
aandrijflijn geeft de Concept M indrukwekkende prestaties.
De Concept M is een logisch gevolg van het verrichte pionierswerk met
ontwerpstudies als de jeugdige en frisse Frogster en de luxueuze,
elegante Signum2 zegt Opels voorzitter en algemeen directeur,
Carl-Peter Forster. Net als de Zafira, onderstreept de auto de
creativiteit van onze ontwerpers en technici bij de ontwikkeling van
nieuwe en innovatieve producten.
Opels design hoofdman Hans Seer voegt hier aan toe: Het exterieur van
de Concept M ontleent zijn ontwerp aan de zeer geslaagde Signum2. De
koplampen met plexiglas stammen af van de Vectra GTS. Het dynamische
karakter wordt aan de buitenkant verder gekenmerkt door de gespierde
wielkasten en de gekleurde remklauwen. De extra grote 17-inch wielen
zijn voorzien van 225 R 45 banden.
Het opvallende, over de gehele breedte van de achterruit uitgesponnen,
derde remlicht signaleert hoe hard er wordt geremd en reageert daarop
in drie verschillende lichtsterktes. De chromen strip achter ademt de
sfeer van de gloednieuwe Vectra.
De Concept M studie is uitgevoerd in Turkoois blauw. Met een lengte
van 4,05 meter en een breedte van 1,78 meter is parkeren en
manoeuvreren heel gemakkelijk. Het ruime interieur is het gevolg van
de lange wielbasis van 2630 mm. zegt Gerhard Mathes, leider van het
Concept M project. Deze voorwiel aangedreven auto neemt een minimum
aan ruimte in op de weg, voegt hij toe.
De hoge zitpositie zorgt voor een gemakkelijke in- en uitstap en een
uitstekend zicht op het verkeer. De grote voorruit maakt een hoek van
58 graden, hetgeen veel steiler is dan gemiddeld bij een ruimtewagen.
Frank Leopold van het ontwikkelingsteam in Opels internationale technisch ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim voorspelt: Het innovatieve ontwerp van de koets van de Concept M zal snel navolging krijgen in Europa, net zo snel als bij de Zafira is gebeurd.
Ruim interieur en hoog interieurcomfort
Het interieur, afgewerkt met materialen van hoge kwaliteit, is
uitgerust met vier separate, comfortabele stoelen. Alle vier de
passagiers genieten een enorme ruimte op schouderhoogte: 1420 mm
voorin en 1380 mm achterin, vergelijkbaar met een middenklasse sedan.
De instap in de auto is zeer gemakkelijk: de deuren gaan open via een
drukknop.
De bagageruimte is al even ruim als het passagierscompartiment. Als er
gebruik wordt gemaakt van vier stoelen meet de bagageruimte 380 liter,
ver boven de gebruikelijke inhoud in deze compacte klasse. Met de
achterste stoelen neergeklapt wordt de bagageruimte vergroot tot 880
liter.
De 30 cm brede dakconsole herbergt leeslampjes en het AutoVision
entertainment systeem met DVD speler (Digital Versatile Disc) voor
zowel films als audio en data CDs. Het compacte DVD systeem past
naadloos in de console en vormt geen obstakel voor het zicht naar
achter voor de bestuurder. Het 7 inch grote, hoge kwaliteit TFT (Thin
Film Transistor), beeldscherm zorgt voor een hoge resolutie en heldere
kleuren. De monitor daalt tot op hoofdniveau en de hoek tot de
passagiers kan met een simpele druk op de knop worden aangepast. Als
het systeem niet wordt gebruikt wordt het veilig ingetrokken.
Er zijn nog meer slimme en flexibele interieurkenmerken. Uit de
Signum2 is de variabele middenconsole overgenomen. De middenconsole
biedt plaats aan een aantal universele aluminium toepassingen voor
bestuurder en voorpassagier zoals bekenhouders, gereedschap of zelfs
een personal computer.
Futuristische Digitaal Informatie Centrum met individuele instelling
De Concept M is uitgerust met een minicomputer of PDA (Personal
Digital Assistant) Deze is uitneembaar zodat hij ook buiten de auto
gebruikt kan worden. Als de computer geplaatst is in het midden van
het audio/video controle paneel, laat het PDA display de huidige
instellingen voor airconditioning zien. In combinatie met een
autotelefoon, is zelfs internet mogelijk.
Het instrumentenpaneel van de Concept M is al even verfijnd. Een 8,9
inch beeldscherm in 2:1 formaat voorziet de bestuurder van alle
informatie. Is er genoeg gas in de tank? Heeft de motor zijn
bedrijfstemperatuur bereikt bij een koude start? Het scherm informeert
de bestuurder ogenblikkelijk. Het futuristische Info Centre Display
kan naar voorkeur van de gebruiker worden ingesteld. De klant kan naar
keuze een andere achtergrondkleur of modus instellen, zegt Ralf
Wilfert, de Opel technicus die de ontwikkeling van de elektronica van
de Concept M leidde.
Krachtige CNG krachtbron Hoge prestaties, lage emissie
De krachtbron van de van de Concept M is net zo gecultiveerd als zijn
ontwerp. De 1.6 liter ECOTEC motor loopt op samengeperst aardgas (CNG)
en produceert 110 kW/150pk. Ingo Janthur, technicus en
verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de CNG motor, zegt: Het is
een ideale combinatie. Het voordeel zit in de ongevoeligheid voor
pingelen van de motor, hetgeen een hogere compressieverhouding
mogelijk maakt.
De 16V ECOTEC motor met geïntegreerd turbosysteem bereikt een
turbodruk van 0.92 bar en is enorm soepel over het gehele
toerenbereik. Het maximum koppel bedraagt 205 Nm en is al beschikbaar
bij 1950 toeren per minuut. Tussen de 1950 en 5000 toeren per minuut
is er altijd 200 Nm voorhanden. Met andere woorden, de motor heeft
altijd meer dan voldoende trekkracht.
Het vermogen voortgebracht door Concept Ms 1.6-liter motor, wordt
doorgegeven aan de voorwielen via de vijfversnellings Easytronic
automatische transmissie, waarmee desgewenst ook met de hand
geschakeld kan worden. De ontwerpstudie is uitgerust met aanvullende
schakelaars op het stuur waarmee het nog makkelijker wordt om van
versnelling te wisselen. De Concept M accelereert van 0 tot 100 in
slechts 9,8 seconden en bereikt een topsnelheid van 202 km per uur.
De dynamische prestaties vormen geen extra belasting voor het milieu.
Wanneer de auto geoptimaliseerd is voor het gebruik van aardgas, kan
de CNG motor ook op normale brandstof rijden. De emissie van 145 gram
carbon dioxide per kilometer, ligt 30% lager dan het niveau van
vergelijkbare benzine motoren.