Amsterdam RAI
FietsRAI 2002
OP FIETSRAI 2002 WORDEN VIJF DAGEN LANG DE ALLERNIEUWSTE PRODUCTEN
GEPRESENTEERD. Samenwerking Amsterdam RAI en ANWB met oog op consument.
Niets lijkt ogenschijnlijk zo gewoon in Nederland als de fiets. Toch
blijkt telkens weer dat juist de fiets in de samenleving een heel
belangrijke rol vervult. Die positie is tevens voor een groot deel de
verklaring waarom de FietsRAI jaarlijks enkele tienduizenden bezoekers
trekt. Er gaat bovendien geen jaar voorbij of op de grootste
fietsbeurs van Nederland worden interessante nieuwe producten getoond.
De 2002-editie van de beurs in Amsterdam RAI duurt vijf dagen en vindt
plaats van 8 tot en met 12 maart. Vanzelfsprekend geeft de FietsRAI
symbolisch het startsein voor een nieuw sprankelend fietsseizoen. Een
signaal dat dit jaar nog sterker klinkt, nu ook tijdens de eerste drie
dagen ook het Op Pad Beursfestival van de ANWB in de RAI wordt
gehouden.
Bijna nergens ter wereld is het fietsbestand afgezet tegen de totale
bevolking zo groot als in Nederland. Meerdere fietsen per huishouden
en in vele gevallen zelfs per persoon kenmerken onze afhankelijkheid -
en tegelijkertijd onze aanhankelijkheid - van het 'stalen ros'.
Onderzoeken tonen aan dat de fiets zelfs tot belangrijke, niet meer
weg te cijferen 'economische motor' is uitgegroeid. Een eenvoudig
voorbeeld: als elke werknemer die zijn of haar fiets in het dagelijkse
woon-/werkverkeer gebruikt deze zou laten staan, dan liepen ochtend-
en avondspits hopeloos vast. Er zou zich een ramp voor de bedrijven en
dus de gehele economie aftekenen; waarbij we toch al zo aan fileleed
gewend zijn geraakt...
De jaarlijkse FietsRAI trekt zich van die mogelijke gevaren in zo
verre niets aan, dat op de beurs definitieve oplossingen voor
dergelijke hypothetische situaties hier niet zullen worden geboden.
Maar, wel biedt de beurs iedere keer weer een 'state of the art'
overzicht van alle nieuwe ontwikkelingen op tweewielergebied die het
gebruik van de al dan niet gemotoriseerde tweewieler plezieriger,
veiliger en comfortabeler maken. De kostenbewuste (brom)fietser kan
evenmin om de beurs heen, want die nieuwste ontwikkelingen hebben ook
te maken met onderhoud van de tweewieler. En uiteraard is de FietsRAI
als vanouds - de editie van 2002 vormt hier geen uitzondering op -
weer de enige en echte plek waar de winnaar van de verkiezing "Fiets
van het Jaar" bekend zal worden gemaakt.
'De fiets als winkelwagen'
Waar de FietsRAI dan niet díe juiste oplossing voor 'het
mobiliteitsvraagstuk' biedt, reikt zij de consument wel díe
mogelijkheden aan om in de praktijk van alledag maximaal van de
tweewieler te kunnen profiteren.
Het bezoek aan de supermarkt bijvoorbeeld wordt in veel gevallen op de
fiets gedaan. Hoewel de branche daar vele passende oplossingen voor
biedt, blijven plannen van infrastructurele aard jammer genoeg vaak
achter bij het veelvuldige en veelzijdige fietsgebruik in ons land.
Zelfs winkeliers - het ondernemersgilde - staan te weinig stil bij het
belang van de fiets en zien ze liever niet tegen of hun pui.
Of de Fiets als Economische Motor, want de werkgelegenheid in de
branche is van grote betekenis. Een duidelijk ander voorbeeld van de
betekenis van de fiets voor de economie valt onder het hoofdstuk Fiets
en Gezondheid. Want van een actieve (fiets)instelling en voldoende
beweging profiteren individu en zelfs het bedrijfsleven. De betekenis
van 'Mobiliteit à la carte' met nieuwe voorzieningen qua
infrastructuur en allerlei verkeersmaatregelen is evenmin gering.
De Nederlandse standaard
In feite heeft Amsterdam RAI ditmaal het belang van de fiets volledig
doorvertaald in het campagnebeeld. De eerste gedachte is dat
'iedereen' onderweg is: het fietsseizoen is gestart en de lege
standaard toont dat aan. Maar, wie op zijn of haar tweewieler onderweg
is, wil deze ook graag kunnen 'parkeren'. Enerzijds worden doorlopend
nieuwe voorzieningen en nieuwe gescheiden fietspaden geschapen,
anderzijds blijven passende maatregelen zoals voldoende
stallingsmogelijkheden achterwege. Het jaarbeeld van de FietsRAI 2002
beschikt hoe dan ook over een opvallende 'stopping-power'. Wat is er
herkenbaarder dan de onvervalste Nederlandse fietsenstandaard? Blauwe
luchten met zomerse wolken en een groene wei duiden op een fijn en
zonnig gebruik van de tweewieler, met de nodige tussenstops op
allerlei locaties. Maar iedere Nederlander die belang hecht aan z'n
fiets, 'trapt' eerst naar Amsterdam RAI voor het actuele nieuws. Want
de beurs zelf is natuurlijk ook dé standaard voor fietsend en
scooterend Nederland.
Comfortabel en sportief staan voor
In de tweewielerbranche richten de producenten zich al langere tijd op
het verhogen van het comfort. Zit-, trap-, stuur- en veercomfort staan
voorop, maar ook het comfort van kleding, het gebruik van accessoires
en bijvoorbeeld het meeneemgemak van vouwfietsen. Die ontwikkeling zet
steeds verder door, waarbij dit jaar ook ontwikkelingen gericht op
enerzijds het sportieve image van de gebruiker en anderzijds op het
sportieve gebruik veelvuldig in de producten worden geïntegreerd. Van
(fiets)band tot zadel en van elektrisch ondersteunde fiets tot
mountainbike en hybride fiets zijn dat twee opvallend aanwezige
trends. De FietsRAI 2002 is van 8 tot en met 12 maart a.s. de plek
waar actuele ontwikkelingen door de bekende merken tentoongesteld
worden. Vanzelfsprekend worden er ook nu weer qua accessoires,
onderdelen en fietstypen vele specifieke modellen getoond. Deze
sluiten perfect aan bij de wensen van de consument, want de branche
interviewt en kent haar verschillende doelgroepen en stemt de diverse
producten daar telkens op af. In dit geheel krijgen de los
verkrijgbare accessoires een steeds belangrijker plaats, terwijl de
(snor)fiets, brommer en scooter zelf ook steeds completer en veiliger
worden.
Elk jaar beoordeelt een vakjury de nieuwste fietsen in de verkiezing
Fiets van het Jaar. In de jurering van dit jaar heeft de jury
nadrukkelijk aangegeven dat de eerder genoemde ontwikkelingen bij vele
van de inzendingen - die overigens een opmerkelijk breed palet van het
aanbod in de markt vertegenwoordigen - zijn terug te vinden. Op de
eerste dag van de beurs wordt uit de genomineerde producten de Fiets
van het Jaar 2002 bekendgemaakt. De genomineerde fietsen die elkaar de
prijs 'betwisten' zijn: de Batavus Com 4 Allegro, de Gazelle
ScooterBike Pro, de Giant Prodigy, de Koga's Excellence en Road Champ
en de Riese & Müller Avenue Black.
Samenwerking met ANWB
Omdat dit jaar voor het eerst het Op Pad Beursfestival van de ANWB in
Amsterdam RAI wordt gehouden, hebben RAI en ANWB besloten de data op
elkaar af te stemmen en nauw samen te werken. De consument vaart er
wel bij, want het totale aanbod van de twee beurzen is een
aanmerkelijk stuk completer dan wanneer elke beurs individueel
gehouden zou zijn. Daarom is er ook een toegangsregeling tussen de
beide beurzen gekomen. Martijn Veldhuijzen van Zanten, Product Manager
van de FietsRAI: "De afgelopen maanden had ik veelvuldig overleg met
mijn ANWB-collega Marc Krebbers. Daaruit bleek dat zij verwachtten dat
de noodzakelijke overstap naar een groter beurscomplex, Amsterdam dus,
voor hun beurs sowieso een enorme verandering zou zijn. We hebben
ditmaal de belangrijkste hoofdzaken afgestemd, maar ik hoop en
verwacht eigenlijk dat we na de ervaring van dit jaar volgend jaar nog
veel nauwer met elkaar kunnen samenwerken."
Informatie en entertainment
De FietsRAI 2002 biedt meer dan alleen de nieuwe producten. De
bezoeker kan er natuurlijk met alle vragen terecht en krijgt van de
vakmensen van de merken de antwoorden die hij zoekt. Toch heeft de
organisatie gezorgd dat er naast al dat productnieuws nog meer te
beleven is. Een echte 'traditional' op de beurs is natuurlijk het
fietsparcours in samenwerking met de ANWB - ook dit jaar weer ruim
opgezet en met ditmaal als thema "bos & groen" - om die nieuwe fietsen
binnen ook te kunnen proefrijden. Nog een altijd weerkerende
activiteit is de modeshow van regen- en fietskleding. Vanaf 8 maart
wordt op geregelde tijden door de modellen een show gelopen op een
podium dat ditmaal een bijzondere achtergrond kent: de fantastische
Amerikaanse Kenworth mega-vrachtwagen van Giant, die op zich al een
bezienswaardigheid is; laat staan met de FietsRAI-modellen erbij.
Voor wie het sportiever wil, zijn er natuurlijk vele sportfietsen
tentoongesteld, maar nog leuker is het echter om je sportieve
aspiraties en talenten actief te testen in de Be One Downhill
Experience: op een mountainbike beleven wat de Olympische kampioenen
in hun wedstrijden meemaken en moeten overwinnen. Want op deze
fiets-simulator ervaar je de hoogteverschillen alsof je zelf in zo'n
wedstrijd meedoet! Uiteraard is alles opgebouwd in een
sport-entourage, zoals die bij internationale wedstrijden staat.
Gaat dit u iets te ver? Dan bent u van harte welkom op het ruime
binnenterras dat de KNWU omtovert tot heus Wielercafé. Er is veel te
zien, veel te bepraten en vooral is het leuk te kijken naar onderlinge
wedstrijdjes van (aanstormende) wielrenners en -sters op de fietsen
die hier op de rollenbanken staan opgesteld.
Neusje van de zalm Een echte primeur voor de FietsRAI vindt de
bezoeker in het gedeelte dat in de werktitel wordt omschreven als de
"Hall of Fame". Niet dat hier - zoals de naam zou kunnen doen
vermoeden - oude, gerenommeerde fietsen worden getoond. Nee, de nadruk
ligt er op díe fietsen die weliswaar van gerenommeerde afkomst zijn,
maar bovenal een heel bijzondere uitstraling en binding hebben en in
sommige gevallen door hun bouwers zijn gekoppeld aan een
mobiliteitsgedachte c.q. -concept. Met andere woorden, de fietsen die
hier worden getoond, vertegenwoordigen méér dan alleen het gegeven dat
ze 'fiets' zijn. Eén van hun gemeenschappelijke kenmerken is dat ze om
te beginnen op basis van hun merknaam al over een speciaal imago
beschikken. Het uitgangspunt, de emotie die ze daardoor al meebrengen,
maakt ze van huis uit tot meer dan zomaar-een-fiets. Het zijn fietsen
die met een automerknaam gebouwd en verkocht worden; dat laatste
meestal ook alleen bij de autodealer. Bovendien zijn het in veel
gevallen echte design-fietsen, met vele high-tech details.
Bijvoorbeeld ontworpen door de eigen studio's van Mercedes-Benz,
Porsche, Audi en Volkswagen. Wie beseft wat de mensen hier aan
conceptcars ontwikkelen, weet dat deze fietsen in elk geval qua
ontwerp en techniek het neusje van de zalm zijn en nu voor het eerst
op de FietsRAI staan. En het is interessant de mobiliteitsgedachte
achter deze fietsen in combinatie met de auto te doorgronden.
Last but not least/b> Van 8 tot en met 12 maart a.s. ligt Groningen in
Amsterdam. Een prikkelende gedachte, maar niet anders dan ingegeven
door het feit dat de provincie en stad Groningen de landelijke
promotiecampagne om de start van de befaamde wielerronde Giro d'Italia
in Groningen aan te kondigen, tijdens de FietsRAI 2002 haar kick-off
laat beleven. Onder de veelzeggende titel 'Festival di Gironingen'
wordt een compleet programma rond de proloog en start van de Giro in
Groningen op respectievelijk 11 en 12 mei 2002 breed onder de aandacht
gebracht.
Op de FietsRAI 2001 werd in de stand van Bovag en Innovam de
'fietswerkplaats in werking' opgezet. Die ontbreekt ook dit jaar niet,
maar er is een essentiële uitbreiding toegevoegd: tijdens de FietsRAI
vindt in deze werkplaats de eindstrijd van de verkiezing
'Fietstechnicus van het Jaar' plaats. Na voorselecties strijden hier
de finalisten om de felbegeerde titel.
'n Speciaal plekje is tot slot ingeruimd voor een paviljoen waar de
bezoeker alle informatie en vele producten vindt die van belang zijn
voor fietsen, fietsvakanties en reizen op de fiets met kinderen. Onder
het thema 'Fietsen met kinderen' wordt dit paviljoen verzorgd door het
blad Wereldfietser. Speciaal ter gelegenheid van de presentatie van
dit paviljoen op de FietsRAI 2002 zal een verhalenbundel, 'Op reis met
kinderen, fietsvakanties met kinderen', zijn primeur beleven.
b>Prijzen en tijden
De FietsRAI 2002 is op vrijdag 8 maart geopend van 12.00 uur tot en
met 20.00 uur. De dagen erna - van zaterdag 9 tot en met dinsdag 12
maart - is de beurs dagelijks geopend van 10.00 uur tot en met 18.00
uur. Het kaartje voor de FietsRAI kost 9,-; toegang voor kinderen tot
4 jaar is gratis, voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar betaalt u
3,50. Er is voor FietsRAI-bezoekers voor 2,- extra een regeling met
het Op Pad Beursfestival van de ANWB dat in de hallen 8 en 10 en het
Congrescentrum plaatsvindt, waardoor men onbeperkt van de ene naar de
andere beurs kan lopen.
Amsterdam, 8 februari 2002
---
---
Noot voor de redactie /