Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie
07 maart 2002 Informatietelefoon FONA 1000 keer gebeld sinds de start
Fona en de praktijk
Fona is sinds de opening ongeveer 200 keer per maand gebeld. Een kwart
van deze gesprekken is gevoerd in een andere taal. Hiervan zijn 19%
van de gesprekken in het Marokkaans/Arabisch/Berbers en 15% in het
Turks. Surinaamse en Antilliaans/Arubaans bellers hanteren merendeels
de Nederlandse taal. Regelmatig wordt Fona gebeld met de vraag waar
men een hulpverlener kan vinden die hun taal spreekt. Andere
onderwerpen zijn onder meer verduidelijking van ziekte of kwaal na
bezoek aan huisarts, opvoedingvragen over het leven tussen twee
culturen.
Fona wil juist deze kwetsbare groep allochtone Nederlanders helpen,
informatie en hulp te vinden over opvoeding, onderwijs en gezondheid.
Doel is eveneens deze groep te stimuleren meer gebruik te maken van
bestaande algemene voorzieningen, waarvan ze nu te weinig gebruik
maakt. Ook is Fona bedoeld voor hulp- of zorgverleners die willen
weten hoe ze allochtone cliënten het best kunnen helpen.
Fona geeft informatie én verwijst
Fona heeft vooral een informerende en verwijzende functie. Bellers met
vragen die zeer complex zijn of die buiten het aandachtsveld van Fona
vallen, worden verwezen naar gespecialiseerde instanties. Daarbij
wordt zoveel mogelijk getracht deskundigen te vinden met ervaring in
het werken met allochtone cliënten.
Themacampagnes
Sommige onderwerpen krijgen in bepaalde periodes extra aandacht van
Fona in de media uitingen. Voor dit voorjaar is er extra aandacht voor
het onderwerp Onderwijs. Vragen die gesteld worden gaan over
schoolkeuzes, cito-toetsen, huiswerkbegeleiding of over Nederlandse
taalcursussen.
Contactpersonen:
NIGZ: Laura Dorst (0348) 439 814
Teletrust: Gigi Dinsbach (070) 365 89 45