Macintosh Retail Group
JAARRESULTATEN EN DIVIDEND 2001, VOORUITZICHTEN 2002
In vervolg op het persbericht van 25 januari 2002 deelt Macintosh Retail Group NV het volgende mede.
De omslag die zich in de tweede helft van 2000 aandiende, bleek een voorbode te zijn van de economische tegenwind waar Macintosh Retail Group in heel 2001 aan werd blootgesteld. Het consumentenvertrouwen vertoonde een gestage daling. Dat kwam niet altijd tot uitdrukking in officiële marktcijfers over de consumentenbestedingen, omdat de hoogste inflatie sinds jaren, het beeld versluierde. In volume gemeten was in Nederland sprake van het laagste groeicijfer van de afgelopen 7 jaar en de bestedingen in een aantal voor Macintosh Retail Group relevante sectoren stagneerden of daalden.
De omzet nam toe met 0,9% tot EUR 810,0 mln (2000: EUR 803,0 mln). Ondanks de stagnerende markt en daardoor toegenomen concurrentie, bleef de procentuele marge gelijk aan 2000 (43%). De kosten in procenten van de omzet stegen sterk door de tegenvallende omzetontwikkeling en hogere personeels- en huisvestingskosten. Het bedrijfsresultaat daalde van EUR 35,5 mln naar EUR 18,1 mln. De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening bedroeg in 2001 EUR 4,3 mln (2000: EUR 18,3 mln), ofwel EUR 0,57 per aandeel (2000: EUR 2,33). Het rendement op het netto geïnvesteerd vermogen (ROCE) kwam in 2001 uit op 8,3% ten opzichte van 18,0% in 2000. De resultaatontwikkeling was medio 2001 aanleiding tot het nemen van maatregelen ten behoeve van rendementsherstel. Hiermee was per saldo een netto buitengewone last gemoeid van EUR 23,0 mln, waaronder begrepen lasten als gevolg van het treffen van voorzieningen voor reorganisatie- en sluitingskosten.
Macintosh Retail Group heeft in 2001, naast maatregelen tot rendementsherstel, ook gewerkt aan de verdere uitbouw van succesvolle winkelformules. Kwantum opende in Nederland 7 nieuwe winkels en GP Décors deed dat in Frankrijk met een zelfde aantal. Piet Klerkx opende in Nederland 2 Woonexpress winkels met in totaal 10.000 m2. Hoogenbosch en Halfords openden op 6 respectievelijk 5 nieuwe plekken in Nederland. BelCompany expandeerde in Nederland met 21 winkels. In totaal werden 65 nieuwe winkels geopend.
Uitkering aan aandeelhouders
De Raad van Bestuur zal, met goedkeuring van de Raad van Commissarissen, aan aandeelhouders voorstellen om EUR 0,50 per aandeel uit te keren ten laste van de vrije reserves, zijnde in totaliteit EUR 3,7 mln. Dit komt overeen met 86% van de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening (2000: dividend van EUR 1,10 of 48%). Het dividendrendement op aandelen Macintosh Retail Group NV bedraagt in dat geval ten opzichte van de hoogste, laagste en ultimo koers 2001 2,1 % respectievelijk 6,4 % en 3,5%.
Omzet
De omzet nam in 2001 toe met EUR 7,0 mln (+ 0,9%) tot EUR 810,0 mln. Dit was het gevolg van een hogere omzet, mede vanwege expansie in de sectoren Living en Automotive & Telecom, terwijl de omzet van Fashion lager uitkwam dan in 2000.
De omzet van de sector Living steeg met 5,7% tot EUR 346,2 mln. Alle activiteiten in deze sector realiseerden een omzetgroei, met uitzondering van Stoutenbeek dat werd geconfronteerd met een dalende omzet in het hogere segment van de meubelmarkt.
De omzet bij Fashion daalde met 8,1% tot EUR 251,7 mln als gevolg van een lagere omzet bij Hoogenbosch vanwege de sluiting van 21 winkels en door een omzetdaling bij Superconfex. Bentex realiseerde een omzetstijging ten opzichte van 2000 door expansie.
In de sector Automotive & Telecom steeg de omzet met 5,2% tot EUR 212,1 mln door meer verkopen bij Halfords en een hogere omzet bij BelCompany door expansie. In de tweede helft van 2001 werd BelCompany geconfronteerd met een aanzienlijke terugval van de bestedingen aan mobiele telefonie. Dit was met name te wijten aan verhogingen van de consumentenprijzen van de hardware tengevolge van een verlaging van de door de operators verstrekte bonussen. Bovendien was in 2001 vooral sprake van een vervangingsmarkt, met name vanwege het uitblijven van technologische ontwikkelingen die in het verleden een impuls gaven aan de bestedingen. In de Belgische telecommarkt trad een stagnatie op in het tweede kwartaal van 2001 die het hele jaar aanhield.
Resultaatontwikkeling
Het bruto-omzetresultaat (marge) nam toe met EUR 3,0 mln. Ondanks de stagnerende markt en daardoor toegenomen concurrentie, bleef de procentuele marge gelijk aan 2000 (43%).
De verkoopkosten stegen met EUR 10,4 mln door een relatief grote stijging van de personeelskosten (onder andere CAO loonstijgingen en hogere lasten als gevolg van gewijzigde bedrijfstakpensioenregelingen) alsmede hogere huisvestingskosten vanwege uitbreiding van de gemiddelde verkoopoppervlakte met 5,2% en relatief hoge huurprijsindexaties. De effecten van de personeelskostenstijging konden gedeeltelijk worden gecompenseerd door verhoging van de arbeidsproductiviteit.
De algemene beheerskosten namen per saldo toe met EUR 9,9 mln, waarvan EUR 3,0 mln bestond uit lagere loonsubsidies en hogere pensioenverplichtingen, die feitelijk betrekking hadden op verkooppersoneel. Het overige deel van de stijging had vooral betrekking op hogere personeelskosten, waaronder eveneens pensioenlasten, hogere afschrijvingen en autonome kostenstijgingen.
Mede vanwege de tegenvallende omzetontwikkeling was dientengevolge sprake van een stijging van de procentuele kosten.
Het bedrijfsresultaat bedroeg EUR 18,1 mln ten opzichte van EUR 35,5 mln in 2000.
Ondanks een stijging bij Kwantum Nederland en GP Décors, kwam het bedrijfsresultaat van de sector Living lager uit op EUR 18,3 mln (2000: EUR 22,6 mln), door de gang van zaken in België en daarmee samenhangende maatregelen, alsmede tegenvallende verkopen in het hogere segment van de meubelsector. Het bedrijfsresultaat van de sector Fashion daalde van EUR 7,0 mln tot EUR 0,1 mln door een lagere omzet, met name bij Superconfex. In de sector Automotive & Telecom evenaarde Halfords het goede bedrijfsresultaat van 2000, maar daalde dat van de totale sector van EUR 10,2 mln tot EUR 5,7 mln. Dit was een gevolg van de aanzienlijke terugval van de bestedingen aan mobiele telefonie in Nederland in de tweede helft van 2001 en een drukkend effect op de marges door de ontwikkeling van het aandeel pre-paid ten koste van vaste abonnementen in België.
Het rendement op het netto geïnvesteerd vermogen (ROCE) kwam in 2001 uit op 8,3% ten opzichte van 18,0% in 2000. De financiële lasten stegen van EUR 4,2 mln tot EUR 5,6 mln als gevolg van een hoger gemiddeld renteniveau ten opzichte van 2000 en een hogere financieringsbehoefte, welke werd veroorzaakt door de inkoop van 6,2% eigen aandelen, het dividend dat in 2001 volledig in cash werd uitgekeerd en een hoger gemiddeld netto geïnvesteerd vermogen.
De gemiddelde belastingdruk op het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening bedroeg 65,7% ten opzichte van 41,6% in 2000 als gevolg van hogere, fiscaal niet verrekenbare, verliezen in het buitenland.
De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening kwam uit op EUR 4,3 mln ten opzichte van EUR 18,3 mln in 2000.
Maatregelen tot rendementsherstel
De 22 winkels van BelCompany Duitsland werden medio 2001 gesloten. Hoogenbosch nam het besluit om haar expansie te concentreren op Nederland en Manfield in Duitsland en sloot in 2001 20 winkels van de overige formules in België en Duitsland. Als gevolg van de openingen en sluitingen daalde het totaal aantal winkels per saldo met 9 tot 799. Het in juni 2001 aangekondigde verkoopproces van Superconfex werd eind november, mede gezien de verslechterde economische omstandigheden, stopgezet. In vervolg daarop werd besloten tot een ingrijpende reorganisatie waarmee het aantal winkels van Superconfex in 2002 wordt gereduceerd van 76 naar 48 en het aantal medewerkers van het hoofdkantoor / distributiecentrum wordt teruggebracht met circa 60 personen (circa 40% van de personeelsbezetting). De gesprekken inzake de verkoop van Bentex zijn nog gaande en bieden zicht op overeenstemming binnen afzienbare termijn.
Besloten is de activiteiten van fietsketen BikeWorld (12 winkels) af te stoten. Inmiddels is overeenstemming bereikt over de verkoop van het merendeel van deze winkels aan derden.
Vanwege de gewijzigde structuur van de markt zijn de aanloopkosten van gratis internetprovider MyWeb, die sinds de start in oktober 1999 werden geactiveerd, afgeboekt en verantwoord als buitengewone last.
Bovengenoemde maatregelen resulteerden per saldo in een netto buitengewone last van EUR 23,0 mln (2000: bate van EUR 0,8 mln).
Cashflow en investeringen
De cashflow uit gewone bedrijfsuitoefening bedroeg in 2001 EUR 29,7 mln (2000: EUR 44,4 mln). De totale cashflow kwam uit op EUR 25,8 mln.
In 2001 werd voor EUR 32,3 mln (2000: EUR 40,0 mln) geïnvesteerd, waarvan EUR 28,5 mln in materiële vaste activa (2000: EUR 34,8 mln). De investeringen in materiële vaste activa hadden voor EUR 18,6 mln betrekking op de opening van nieuwe en het onderhoud van bestaande winkels en voor EUR 6,9 mln op investeringen in logistieke infrastructuren en informatie-systemen.
Balans na resultaatbestemming
Het balanstotaal ultimo 2001 bedroeg EUR 292,5 mln (2000: EUR 302,6 mln). De daling was het gevolg van de afboeking van de aanloopkosten MyWeb alsmede afwaardering van de activa van reeds gesloten of nog te sluiten winkels.
Het eigen vermogen kwam uit op EUR 86,4 mln, zijnde 29,5% van het balanstotaal (2000: EUR 122,9 mln of 40,6%). Het garantievermogen bedroeg EUR 104,6 mln ofwel 35,7% van het balanstotaal (2000: EUR 141,1 mln of 46,6% van het balanstotaal).
Vooruitzichten
In 2002 zal, naar verwachting, sprake zijn van voortgaande kostenstijgingen, onder meer op het gebied van loonkosten, pensioenen en verzekeringen. Voor Macintosh Retail Group zal in dit jaar de focus met name liggen op margeverbetering en een strakke beheersing van zowel kosten als werkkapitaal en investeringen. Een substantiële verbetering van de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening met behoud van solide balansverhoudingen, is ons primaire doel voor 2002. Acquisities worden niet voorzien, tenzij zich mogelijkheden voordoen die goed kunnen worden ingepast in bestaande ondernemingen, dan wel ter verkrijging van locaties.
Naar verwachting zal het jaar 2002 enige omzetdaling laten zien vanwege de vermindering van het aantal winkels, samenhangende met de verkoop respectievelijk beëindiging van enkele activiteiten. Op dit moment bestaat onvoldoende zicht op de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen en daardoor op de consumentenbestedingen in de voor ons relevante sectoren, om een uitspraak te doen over de resultaatontwikkeling van Macintosh Retail Group in 2002. Een eventuele verbetering van de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening wordt echter niet eerder voorzien dan in de tweede helft van 2002.
Raad van Bestuur
Macintosh Retail Group NV
Maastricht, 7 maart 2002
Dit persbericht en de
de jaarcijfers 2001 kunt u bekijken door de bijlage te openen in Acrobat reader
op de internet-site van Macintosh Retail Group: http://www.macintosh.nl
Macintosh Retail Group is als grootschalige non-food retailer met circa 8.300 medewerkers gespecialiseerd in de marketing en distributie van consumentenproducten en -diensten. De klant wordt bediend door zowel fysieke als virtuele winkels in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom. De winkelformules van Macintosh Retail Group richten zich op een brede doelgroep en zijn actief in de Benelux, Frankrijk en Duitsland.
Living bestaat uit 137 woonwarenhuizen in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors alsmede 14 grootschalige meubelwinkels van Piet Klerkx en Stoutenbeek in Nederland.Fashion wordt in de Benelux en Duitsland gevormd door de 235 schoenen- en sportwinkels van Dolcis, Manfield, Invito en Olympus / Pro Sport en de meer dan 126 kledingwinkels van Superconfex en Bentex.
Halfords, BikeWorld en BelCompany zijn de winkelformules die met 275 winkels in Nederland en België actief zijn in Automotive & Telecom.
De activiteiten omvatten in totaal 799 winkels met een gezamenlijke verkoopoppervlakte van 491.000 m2.In 2001 werd een netto omzet gerealiseerd van EUR 810 mln, waarvan 83% in Nederland, 13% in België/Luxemburg en 4% in Frankrijk/Duitsland.