Provincie Drenthe
Geen nieuwe bezuinigingen nodig in busvervoer
Assen, 7 maart 2002
Persberichtnummer 02-020
De rijksbijdrage voor het busvervoer in Drenthe zal in 2002 genoeg
zijn om het huidige voorzieningenniveau in stand te houden. Uit
gegevens van het Rijk blijkt dat de reizigersopbrengsten zelfs iets
zijn gestegen. Arriva moest door de steeds maar teruglopende
rijksbijdrage een jaarlijks tekort van bijna 1,7 miljoen (ruim 3,8
miljoen gulden) inlossen in de vorig jaar afgesloten concessie. De
aangepaste dienstregeling kon pas op 1 juli 2001 ingaan; een half jaar
later dan gepland. Daardoor heeft Arriva in 2001 maar 890.000,- van
het tekort terugverdiend. Dat blijkt uit de tussentijdse evaluatie van
de concessie. Gedeputeerde Sipke Swierstra ziet de laatste schattingen
van de rijksbijdrage dan ook als een positief signaal. "Dat tekort
drukt zwaar op de dienstregeling. Ik ben daarom ook blij dat de
rijksbijdrage nu eindelijk stabiliseert. In juni, bij de
eindafrekening van het Rijk, moet blijken of het belangrijkste deel
van het resterende tekort ingelost kan worden," aldus Swierstra.
De schijnbare kentering in de rijksbijdrage komt doordat meer mensen de bus nemen. Het rijk stelt de subsidie vast aan de hand van de omzet van strippenkaarten. Ook het gezamenlijke beleid van de provincie Drenthe en Arriva lijkt mondjesmaat vruchten af te gaan werpen. Doel van dit beleid is om steeds meer verborgen openbaar vervoer (OV) zichtbaar te maken. Het verborgen OV is vervoer dat door afwijkende tarieven of kaartsoorten geen rijksbijdrage oplevert. Het gaat om bijvoorbeeld (gratis) vervoer bij evenementen of pendeldiensten. Toch is Swierstra nog niet tevreden. "Tot nu toe zet het nog niet echt zoden aan de dijk. Het heeft ruim 100.000,- opgeleverd. Er liggen nog meer mogelijkheden in het verborgen OV. Zo zouden gemeenten hun scholierenvervoer nog verder om kunnen zetten in openbaar vervoer. Dat levert geld op," zo zegt de gedeputeerde. Volgens hem ligt hier nog een schone taak voor de OV-ontwikkelgroepen, waarin de vervoerder, de overheden en reizigers nieuwe mogelijkheden voor het OV zoeken.
De experimenten die in de concessie afgesproken waren, zijn nog niet allemaal van de grond gekomen. De uitwerkingen kosten meer tijd dan verwacht. Met name het plattelandsvervoer tussen Hoogeveen en Meppel, waar vervoerder MTI vervoer van Arriva zou overnemen, is door een complex CAO-vraagstuk nog niet van start. Omdat er niet veel tijd meer resteert om ervaring op te doen, voordat het openbaar vervoer openbaar aanbesteed moet worden, willen de betrokkenen nog deze maand duidelijkheid hebben of de opzet van de experimenten nog de moeite waard is of niet. Zij zullen de uiterste inspanningen plegen om het experiment plattelandsvervoer voor 1 april in de startblokken te krijgen. Mocht in het slechtste geval het experiment niet doorgaan, dan blijft Arriva de huidige dienstregeling uitvoeren.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stafgroep
Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365265,
faxnummer (0592) 357188
E-mail: communicatie@drenthe.nl