Koninklijke Ahold
Speech Cees van der Hoeven, President & CEO Ahold, 7 maart 2002
Speech Cees van der Hoeven
Ahold President en CEO
Persconferentie Jaarcijfers 2001
Donderdag 7 maart 2002
Ahold Hoofdkantoor te Zaandam
Dames en heren,
Bijzondere lasten, met name ten gevolge van de situatie in
Argentinië, hebben een zware wissel getrokken op onze resultaten in
2001. De basis van onze onderneming blijft echter onverminderd sterk.
Niettegenstaande de bijzondere lasten, zijn we er trots op dat we
opnieuw een recordomzet en recordresultaten hebben behaald en ook in
2001 de gestelde doelen hebben gerealiseerd. Onze omzet groeide naar
Euro66,6 miljard, een toename van 29% ten opzichte van 2000. De
nettowinst vóór afschrijving van goodwill en bijzondere lasten,
inclusief de impact van de devaluatie van de Argentijnse peso,
bedroeg Euro1,5 miljard, een toename van 36,2%. De gerapporteerde
nettowinst was met Euro1,1 miljard gelijk aan het vorige jaar. De
winst per aandeel, exclusief valuta-invloeden, buitengewone posten en
afschrijving goodwill, waaronder de impact van de devaluatie van de
peso, steeg met 16,0% tot Euro1,73. Exclusief valuta-invloeden steeg
de aangepaste winst per aandeel geheel volgens verwachting met
15,1%.
In het licht van de minder gunstige economische omstandigheden zijn
we tevreden over onze verrichtingen in 2001, ondanks de bijzondere
lasten van $95 miljoen in verband met de herstructurering van de
Amerikaanse foodservice-activiteiten en de gevolgen van de acquisitie
van Alliant en de bijzondere last van Euro214 miljoen voor de
dollarschulden aan derden binnen onze joint venture Disco in
Argentinië. Realiseert u zich wel dat de enige wijziging op ons
eerdere bericht van 8 januari de getroffen non-cash voorziening
betreft vanwege het minderheidsbelang in de voorziening ten gevolge
van de peso-devaluatie.
Hiertegenover staat dat wij erin geslaagd zijn de
herstructureringskosten van $28 miljoen voor 56 Grand Union-winkels
niet als bijzondere last hebben verwerkt, zoals we aan het begin van
het jaar nog aangaven.
In de meeste landen vertraagde de economische groei in de loop van
het jaar, wat nog versneld werd door de gebeurtenissen van 11
september in de Verenigde Staten. Deze economische stagnatie was ook
zichtbaar in de food retail-sector, vooral omdat het vierde kwartaal
wordt vergeleken met de sterke resultaten uit dezelfde periode in
2000. Ook de foodservice-sector bleef niet ongemoeid. De economische
teruggang was vooral merkbaar in onze foodservice-activiteiten
gericht op de restaurantsector, hotels en resorts.
De autonome omzetgroei van de onderneming vertraagde tot 4,0% in het vierde kwartaal en kwam uit op een jaargemiddelde van 6,1% (6,3% in 2000). Dit lag onder ons streefcijfer van 7% autonome omzetgroei per jaar, een percentage dat we behaalden tot en met het derde kwartaal.
Onze autonome winstgroei bedroeg 20,2% voor het gehele jaar, wat
gezien de huidige omstandigheden een formidabele prestatie genoemd
mag worden. Deze winstdoelstelling kon worden behaald omdat de
gevolgen van de vertraagde omzetgroei adequaat werden gecompenseerd
door enerzijds eerder geïmplementeerde programma's voor
kostenbesparingen en anderzijds toegenomen synergievoordelen binnen
geheel Ahold.
We waren op de verslechterende omstandigheden voorbereid en hebben
daar alert op gereageerd. Tussen en in onze vier werkgebieden
(Verenigde Staten, Europa, Latijns-Amerika en Azië) was sprake van
grote verschillen.
De Amerikaanse foodretailsector presteerde minder in het tweede
halfjaar. Dit was zichtbaar in de omzetontwikkeling van Ahold
USA-Retail. De autonome omzetgroei in 2001 bedroeg 6,2%, de
vergelijkbare omzetgroei 3,1% en de identieke omzetgroei 2,6%. Het is
echter kenmerkend voor een sterke onderneming dat deze de stormen
goed doorstaat en we zijn er trots op dat onze operationele marges,
behalve bij Peapod, wederom zijn toegenomen (5,7% tegen 5,4% in
2000).
De Amerikaanse foodservice-sector leed zwaarder onder de gevolgen van
de aanslagen op 11 september dan onder de economische vertraging. Dit
wordt duidelijk aan de hand van analyse van onze omzet per
klantensegment. Als geheel bleken onze foodservice-activiteiten
opvallend veerkrachtig. De autonome omzet voor 2001 was 10,4% hoger.
Ook in Europa was sprake van verminderde economische activiteit,
hoewel minder sterk dan in de Verenigde Staten. Onze Europese
resultaten waren in totaliteit goed, maar tussen de diverse landen
traden aanzienlijke verschillen aan het licht, waarover later meer
door Jan Andreae. Exclusief valuta-invloeden bedroeg de autonome
omzetgroei 6,7%.
De economische en retail-omstandigheden in Latijns-Amerika waren
buitengewoon moeilijk. Tegen de achtergrond van de zware recessie in
Argentinië, waren onze resultaten uitstekend. Dit positieve resultaat
werd gerealiseerd door tijdig te anticiperen op het slechtst
mogelijke scenario. In andere Latijns-Amerikaanse markten
beantwoordden de resultaten min of meer aan de verwachting. Exclusief
valuta-invloeden vertraagde de autonome omzetgroei naar 1,2%.
In Azië zagen we een bescheiden omzetgroei en lagere verliezen.
Wat waren nu, op de keper beschouwd, onze sterke en minder sterke
kanten in het afgelopen jaar? Natuurlijk zijn de grote bijzondere
lasten in 2001 niet iets om trots op te zijn. We moeten ons echter
wel realiseren dat de oorzaken grotendeels buiten de onderneming
lagen en dat 80% hiervan non-cash betreft.
We zijn zeker niet tevreden over het feit dat we Euro 800 miljoen
meer in werkkapitaal hebben geïnvesteerd dan in 2000. Dit is deels
toe te schrijven aan onze autonome groei en nieuwe acquisities, deels
aan de groei van onze foodservice- en groothandelactiviteiten. We
zijn van mening dat een deel van deze investeringen onnodig was en we
hebben maatregelen genomen om dit in 2002 te corrigeren.
Enkele van onze werkmaatschappijen, met name BI-LO en onze Portugese joint venture, presteerden in het licht van de gestelde doelen teleurstellend. Deze ondernemingen hebben inmiddels effectieve maatregelen getroffen waardoor we in 2002 verbeteringen verwachten.
We hebben ons recentelijk uitermate gestoord aan uit de lucht
gegrepen aantijgingen van 'boekhouding en belasting affaires' bij
Ahold. Deze geruchten zijn volkomen ongegrond en we zullen ze
bespreken tijdens de komende conferencecalls, roadshows en
bijeenkomsten met analisten. We begrijpen echter dat onze onderneming
vanwege haar omvang en complexiteit binnen onze sector niet eenvoudig
te doorgronden is en zullen daarom in onze communicatie nog meer
nadruk leggen op de detailinformatie over de KPI's, onze key
performance indicators.
We hebben het afgelopen jaar ook veel bereikt. Onder onze best
presterende ondernemingen heeft de top-vijf (naar grootte) naar
verwachting of nog beter gepresteerd. Hiertoe behoren U.S.
Foodservice, Stop & Shop, Giant Food (Landover), Albert Heijn en ICA
Zweden. Zij vormen de zeer solide basis van onze onderneming en
raakten niet van slag door de verslechterende omstandigheden.
In de gehele onderneming zijn de voordelen van schaalgrootte, in- en
externe synergie en de uitwisseling van best practices duidelijk
zichtbaar. Het lijdt geen twijfel dat onze resultaten aanzienlijk
minder zouden zijn zonder de grote inzet en het enthousiasme van onze
medewerkers. Achter de schermen werken zij intensief samen. Zij zijn
de drijvende kracht achter onze onderneming. Ze staan open voor
nieuwe activiteiten en initiatieven, ze onderschrijven onze
gemeenschappelijke doelstellingen en waarden en ze zijn bereid om met
elkaar te leren en te delen, overal ter wereld.
Ahold's kennisnetwerk is opnieuw de sleutel tot betere prestaties
gebleken. De uitkomsten vertalen zich in hogere omzetten, beter
marges en lagere kosten. Tegelijkertijd maakt het de integratie van
nieuwe overnames sneller en eenvoudiger. Op dit gebied kennen we onze
gelijke niet. Het geeft ons groot vertrouwen dat ook in de toekomst
substantiële autonome winstgroei kan worden gerealiseerd en dat we in
staat zijn nieuwe acquisities optimaal te laten bijdragen aan de
groei.
Een aanzienlijke prestatie over de afgelopen twee jaar is onze snelle
en succesvolle entrée in de foodservice-sector, met de
achtereenvolgende acquisities van U.S. Foodservice (2000),
PYA/Monarch (2000) en Alliant (2001). In 2002 verwachten we bij U.S.
Foodservice tussen de $18,5 en 19 miljard omzet te realiseren. Onze
onderneming vervult inmiddels een toonaangevende rol in dit
aantrekkelijke segment van de voedingsmarkt. De integratie van
PYA/Monarch met U.S. Foodservice is een voorbeeld voor de toekomst en
voorspelt veel goeds voor de komende integratie van Alliant.
Ook de ombouw van onze Grand Union-winkels was succesvol. Ze presteren nu al beter dan verwacht. Bruno's, definitief overgenomen in december, zal naar verwachting al in 2002 bijdragen aan de verbetering van onze omzet en marges en we zullen alle mogelijkheden die zich voordoen hiertoe gebruiken. Ons nieuwe samenwerkingsverband in Midden-Amerika met CSU in Costa Rica en La Fragua in Guatemala stemt tot grote tevredenheid. Gezamenlijk zijn we de toonaangevende foodretailer in de regio met een omzet van circa $1,3 miljard.
Als laatste wil ik de aandelenuitgifte noemen voor de financiering
van de overname van Alliant en Bruno's. Binnen 24 uur plaatsten we
nieuwe aandelen ter waarde van Euro2,6 miljard. In het belang van
bestaande aandeelhouders kozen we voor de versnelde uitgifte om zo
weinig mogelijk effect op de koers te laten plaatsvinden en we zijn
hierin naar onze mening geslaagd.
Wat is nu onze verwachting voor het lopende jaar 2002? We gaan ervan
uit dat de omstandigheden voor de foodretail, met name in de
Verenigde Staten, in de loop van het jaar langzaam zullen verbeteren.
Op basis hiervan verwachten we in het tweede halfjaar enigszins
betere groeicijfers, zeker in vergelijking met het moeizame tweede
halfjaar in 2001. We hebben onze omzetverwachting zeer zorgvuldig
samengesteld omdat we niet onder de doelstellingen willen presteren.
Met het oog op de verwachte omzetontwikkeling en de tijd die nodig is
voor de integratie van Alliant, voorzien we dat de resultaten in het
tweede halfjaar iets sterker zullen zijn dan in de eerste helft.
Eerder hebben we al aangegeven opnieuw een groei van de winst per
aandeel van 15% te verwachten, exclusief valuta-invloeden en
afschrijving van goodwill. Dit dient te worden vergeleken met de
Euro1,73 per aandeel in 2001, waarvan de bijzondere lasten al zijn
afgetrokken. We realiseren ons terdege dat een groei van 15% van de
winst per aandeel onder de huidige omstandigheden een uitdagende
doelstelling is, maar we zijn vol vertrouwen dit te kunnen
realiseren. Het is echter wel mogelijk dat we genoodzaakt zullen
worden vanwege de ontwikkelingen in Argentinië nogmaals een
voorziening te treffen voor bijzondere lasten.
Wat zijn de belangrijkste bijdragers aan de substantiële verdere
winstgroei? Begin 2002 zijn we met een veelomvattend 'economic value
added' (EVA) programma gestart, met specifieke doelen en bijbehorende
incentive-plannen. Het EVA-programma is gericht op:
1. toename van autonome omzetgroei
2. verbetering van margemanagement
3. vermindering van operationele kosten
4. efficiëntere aanwending van kapitaal
Al onze werkmaatschappijen beschikken over gedetailleerde programma's
ter realisering van deze doelstellingen. We rekenen daarbij op veel
ondersteuning via Ahold Networking.
Verder verwachten we substantiële bijdragen van onze recente
acquisities en joint ventures, zoals Alliant, Bruno's en CARHCO in
Midden-Amerika.
Zoals ik al eerder zei, onze focus zal gericht zijn op de autonome
omzet- en winstgroei. Onder de huidige omstandigheden voorzien we een
vertraging van de acquisitie-activiteiten. Autonome groei en
eventuele kleine overnames zullen worden gefinancierd uit de cash
flow en we zullen minder beroep doen op externe fondsen. De totale
netto kapitaalsinvestering voor 2002 zal naar verwachting Euro3,2
miljard bedragen, in vergelijking met Euro2,6 miljard in 2001.
Onze strategie is inzichtelijk en consistent. We hebben het volste
vertrouwen in onze multi-channel, multi-brand en multi-format
benadering. Hierdoor hebben we de beste kansen om nauwe relaties met
de klant te ontwikkelen en een groter aandeel te verwerven van hun
uitgaven aan voeding.
We willen overal waar we werkzaam zijn de beste lokale leverancier
van voeding zijn, voor al onze klanten, wat hun wensen mogen zijn, op
ieder gewenst moment en waar zij zich ook bevinden. Het voor de klant
zichtbare gedeelte van onze service behoudt het vertrouwde lokale
karakter, terwijl alles achter de schermen zo veel mogelijk regionaal
of wereldwijd geregeld wordt.
De Ahold-ondernemingen vormen een hechte 'familie' met een sterke
ondersteunende structuur, zodat Ahold als geheel aanzienlijk meer is
dan de som der delen. Op deze wijze kunnen we de beste propositie aan
onze klanten bieden en een aangename en uitdagende werkomgeving voor
onze medewerkers. We zijn onze medewerkers wereldwijd zeer veel dank
verschuldigd. Hun inzet is de sleutel tot ons succes, nu en in de
toekomst.
Uit naam van alle Ahold-medewerkers wil ik u danken voor uw steun aan
en het vertrouwen in onze onderneming en dan geef ik nu het woord aan
Michiel Meurs voor de presentatie van de cijfers.
Ahold Corporate Communicatie:
075 - 659 5720 / 5665
Mobiel
Hans Gobes: 06 - 55 82 22 98
Nick Gale: 06 - 55 77 22 83
---
Bepaalde uitspraken in dit persbericht, inclusief verwachtingen ten
aanzien van Ahold's toekomst, zijn 'forward looking statements' in de
zin van het Amerikaanse effectenrecht en worden geacht te vallen
onder de zogenaamde 'safe harbors'. De uiteindelijke resultaten van
de onderneming kunnen aanmerkelijk verschillen ten opzichte van de
'forward looking statements' aangezien deze onderhevig zijn aan
risico's, onzekerheden en andere factoren waarop de onderneming geen
invloed heeft. Deze factoren betreffen onder meer de algemene
economische omstandigheden en wijzigingen in rentestanden in de
landen waar Ahold actief is, in het bijzonder in Argentinië, toename
van concurrentie in de markten waar Ahold opereert, wijzigingen in
marketing methoden van concurrenten en moeilijkheden die Ahold tegen
kan komen bij de integratie van overgenomen ondernemingen.
Schommelingen in wisselkoersen tussen de Euro en andere valuta waarin
de activa, schulden en bedrijfsresultaten van Ahold worden aangeduid,
met name de Amerikaanse dollar en de Argentijnse Peso, kunnen ook de
'forward looking statements' beïnvloeden, evenals andere factoren
aangehaald in Ahold's publieke mededelingen. Veel van deze factoren
zijn voor Ahold niet beheersbaar en evenmin voorspelbaar. De lezer
dient zich te realiseren dat de 'forward-looking statements' zijn
gebaseerd op de kennis ten tijde van publicatie en derhalve geen
garantie zijn voor toekomstige ontwikkelingen. Voor een meer
gedetailleerde bespreking van de risico's en andere factoren, wordt
verwezen naar Ahold's Annual Report on Form 20-F voor haar meest
recente boekjaar. Ahold verplicht zich niet tot publicatie van
wijzigingen op de 'forward-looking statements' ten gevolge van
gebeurtenissen of omstandigheden na de publicatiedatum van dit
jaarverslag tenzij vereist ingevolge toepasselijk effectenrecht.
---
Koninklijke Ahold N.V
Postbus 3050
1500 HB Zaandam
tel: +31 (0)75 659 57 20
fax: +31 (0)75 659 83 02
http://www.ahold.nl