Rijksuniversiteit Groningen

Promotie

Denken over denken

Cognitiewetenschap is een multidisciplinaire wetenschap die zoekt naar een verklaring voor het menselijk denken. De computer dient daarbij als een metafoor. De werking van de menselijke cognitie zou vergelijkbaar zijn met de werking van computers. Over de architectuur van die hersencomputer bestaan twee theorieën: het symbolisme en het connectionisme. Beide modellen gaan er vanuit dat representaties van de werkelijkheid in een of andere vorm in de hersens zijn opgeslagen, bijvoorbeeld in de vorm van patronen van neurale activiteit, en vervolgens bewerkt worden.

Esther Stiekema kijkt vanuit een filosofische hoek naar de cognitiewetenschap. Ze probeert een betekenistheorie op te stellen die aansluit bij de cognitiewetenschap. In de filosofie worden twee soorten betekenistheorieën onderscheiden, die enigszins lijken op de twee modellen uit de cognitiewetenschap. Het externalisme zegt dat representaties direct uit de ons omringende werkelijkheid komen en de betekenis ervan bepaald wordt door datgene wat de representatie heeft veroorzaakt. Met andere woorden: het begrip koe is sterk verbonden met dat wat we zien als we naar een koe kijken. Het internalisme stelt dat de betekenis van de representatie bepaald wordt door de kennis die we al over het onderwerp hebben. Koe past dan bijvoorbeeld in een rijtje als: melk, boeren, weides, enz.

Stiekema beargumenteert in haar proefschrift dat een betekenistheorie voor mentale representaties internalistische en externalisitische componenten moet combineren. Ze baseert zich daarbij op ideeën uit de ontwikkelingspsychologie waarin het eerder genoemde connectionisme en symbolisme gecombineerd worden. Tijdens een leerproces zouden representaties enkele malen herschreven worden. Zo krijgen ze een autonoom bestaan en worden ze beschikbaar voor andere cognitieve processen. Deze visie op de menselijke cognitieve architectuur past Stiekema toe op de betekenistheorieën. Daarvoor moet ze wel een aantal bezwaren uit de weg ruimen, die vanuit filosofisch oogpunt tegen de combinatie bestaan. Volgens Stiekema vormen die bezwaren voor een ontwikkelingspsychologische kennistheorie echter in mindere mate een probleem. /JS

Esther Stiekema (Nijmegen, 1968) studeerde Cognitieve Kunstmatige Intelligentie in Utrecht. Ze was tot 1998 aio bij de Faculteit der Wijsbegeerte en daarna studiecoördinator en -adviseur bij de afdeling Kunstmatige Intelligentie van de faculteit PPSW. Tegenwoordig werkt ze bij de VSNU als beleidsmedewerker.

Datum en tijd

donderdag 7 maart 2002, 16.00 uur

Promovendus

mw. E.I. Stiekema, tel. (030)236 38 65, e-mail: stiekema@vsnu.nl (werk)

Proefschrift

Toward a developmental theory of meaning: grounding mental representations in cognitve science

Promotores

prof.dr. M.R.M. ter Hark en prof.dr. T.A.F. Kuipers

Faculteit

wijsbegeerte

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen