Gemeente Tilburg
7-3-2002
Uitbreiding parkeercapaciteit binnenstad tot 2010
Vooral mogelijkheden in Stationszone
Uitbreiding van de parkeervoorzieningen in de Stationszone met als
opties de nieuwe parkeergarage Pieter Vreedeplein, een mogelijke
parkeergarage op het NS-kavel tussen het Centraal Station en het
Postkantoor, een extra laag op de Tivoligarage en dubbelgebruik van de
parkeergarages Knegtel en Klipper biedt waarschijnlijk de meeste
mogelijkheden om het tekort aan parkeervoorzieningen in de binnenstad
op te heffen.
Het college van B&W heeft daarom besloten deze voorgestelde
oplossingsrichtingen, die bij benadering 2700 parkeerplaatsen op
moeten leveren, zowel financieel als qua gevolgen voor de
verkeersontsluiting verder uit te werken.
Het tekort aan parkeerplaatsen op (middel)lange termijn is in augustus
2001 door het college al vastgesteld op 1575 plaatsen. Daarbij is
uitgegaan van het huidige tekort aan plaatsen (460) en het aantal
extra benodigde plaatsen in de omgeving van het Pieter Vreedeplein.
(1115). Door onder andere een toenemende vraag naar parkeerplaatsen
door bewoners in de binnenstad, langparkerende treinreizigers en de
noodzakelijke vervanging voor vervallen plaatsen zal dit aantal in
2010 toenemen tot minimaal 2565 en maximaal 2790 plaatsen. Het
preceize aantal kan hier onder of boven liggen op basis van te maken
beleidsmatige keuzes in het kader van het Tilburgse Verkeers en
Vervoersplan (TVVP).
Fase 1: oplossen tekort situatie 2003, 710 plaatsen
Om het huidige tekort van 460 plaatsen te compenseren zijn onlangs
tijdelijke maatregelen aangekondigd (dubbelgebruik parkeergarage onder
stadskantoor, en tijdelijk parkeren op Harmonieterrein, NCB-terrein en
terrein van de te slopen Dagmarkt). Wanneer de bouw op het Pieter
Vreedeplein daadwerkelijk start (2003) kan het tekort aan plaatsen dat
daardoor ontstaat ook gecompenseerd worden door dubbelgebruik van de
nieuwe parkeergarage Knegtel, die op tijdstip moet zijn opgeleverd.
Fase 2: oplossen tekort situatie 2010, 2565/2790 plaatsen
Volgens de berekeningen ontstaat er in 2010 een tekort van minimaal
2565 en maximaal 2790 plaatsen. De oplossingsrichtingen die hiervoor
worden gedacht zijn:
dubbelgebruik kelder onder stadskantoor 1 (75), nieuwe parkeergarage
Pieter Vreedeplein (800), nieuwe parkeergarage NS-kavel (tussen
station en oude postkantoor) (600/1000), extra laag op Tivoligarage
(150), dubbelgebruik parkeergarage Klipperterrein (500) en Knegtel
(535). In totaal zouden hiermee 2660 tot ruim 3000 nieuwe
parkeerplaatsen gecreëerd kunnen worden. De meeste van deze opties
zijn al in bepaalde mate onderzocht, een enkele met name die van de
Klippergarage moet nog geheel worden verkend. Zowel de financiële als
verkeerstechnische gevolgen van deze oplossingsrichtingen worden nu
onderzocht.