Gemeente Tilburg

7-3-2002
Uitbreiding parkeercapaciteit binnenstad tot 2010 Vooral mogelijkheden in Stationszone

Uitbreiding van de parkeervoorzieningen in de Stationszone met als opties de nieuwe parkeergarage Pieter Vreedeplein, een mogelijke parkeergarage op het NS-kavel tussen het Centraal Station en het Postkantoor, een extra laag op de Tivoligarage en dubbelgebruik van de parkeergarages Knegtel en Klipper biedt waarschijnlijk de meeste mogelijkheden om het tekort aan parkeervoorzieningen in de binnenstad op te heffen.

Het college van B&W heeft daarom besloten deze voorgestelde oplossingsrichtingen, die bij benadering 2700 parkeerplaatsen op moeten leveren, zowel financieel als qua gevolgen voor de verkeersontsluiting verder uit te werken.
Het tekort aan parkeerplaatsen op (middel)lange termijn is in augustus 2001 door het college al vastgesteld op 1575 plaatsen. Daarbij is uitgegaan van het huidige tekort aan plaatsen (460) en het aantal extra benodigde plaatsen in de omgeving van het Pieter Vreedeplein. (1115). Door onder andere een toenemende vraag naar parkeerplaatsen door bewoners in de binnenstad, langparkerende treinreizigers en de noodzakelijke vervanging voor vervallen plaatsen zal dit aantal in 2010 toenemen tot minimaal 2565 en maximaal 2790 plaatsen. Het preceize aantal kan hier onder of boven liggen op basis van te maken beleidsmatige keuzes in het kader van het Tilburgse Verkeers en Vervoersplan (TVVP).

Fase 1: oplossen tekort situatie 2003, 710 plaatsen Om het huidige tekort van 460 plaatsen te compenseren zijn onlangs tijdelijke maatregelen aangekondigd (dubbelgebruik parkeergarage onder stadskantoor, en tijdelijk parkeren op Harmonieterrein, NCB-terrein en terrein van de te slopen Dagmarkt). Wanneer de bouw op het Pieter Vreedeplein daadwerkelijk start (2003) kan het tekort aan plaatsen dat daardoor ontstaat ook gecompenseerd worden door dubbelgebruik van de nieuwe parkeergarage Knegtel, die op tijdstip moet zijn opgeleverd.

Fase 2: oplossen tekort situatie 2010, 2565/2790 plaatsen Volgens de berekeningen ontstaat er in 2010 een tekort van minimaal 2565 en maximaal 2790 plaatsen. De oplossingsrichtingen die hiervoor worden gedacht zijn:
dubbelgebruik kelder onder stadskantoor 1 (75), nieuwe parkeergarage Pieter Vreedeplein (800), nieuwe parkeergarage NS-kavel (tussen station en oude postkantoor) (600/1000), extra laag op Tivoligarage (150), dubbelgebruik parkeergarage Klipperterrein (500) en Knegtel (535). In totaal zouden hiermee 2660 tot ruim 3000 nieuwe parkeerplaatsen gecreëerd kunnen worden. De meeste van deze opties zijn al in bepaalde mate onderzocht, een enkele met name die van de Klippergarage moet nog geheel worden verkend. Zowel de financiële als verkeerstechnische gevolgen van deze oplossingsrichtingen worden nu onderzocht.