Gemeente Breukelen
GEMEENTRAADSVERKIEZINGEN BREUKELEN
Op 6 maart heeft de kiezer gesproken. In onze gemeente maakte 66,99%
van de ca. 10.800 stemgerechtigde inwoners gebruik van het kiesrecht.
Dat is gelijk aan de opkomst van 1998 maar ligt aanzienlijk hoger dan
het landelijk gemiddelde dat bleef steken op 57,7%.
Overigens verschilde de opkomst per stembureau. Het stembureau in het
verenigingsgebouw aan de van Troostwijkstraat in Nieuwer Ter Aa spande
de kroon met 79,5% terwijl t Kikkerfort bleef steken op 56,4%.
In 1998 was het aantal ongeldige of blanco stemmen 19. Nu bleef dat
aantal steken op 18.
Op basis van de tellingen is de stem- en zetelverdeling als volgt:
Het CDA heeft met 1376 stemmen net als nu, 3 zetels in de nieuwe raad.
De VVD kreeg 1002 stemmen wat goed is voor 2 zetels, waarmee de partij
1 zetel achteruit gaat.
GroenLinks/PvdA
kregen 987 stemmen, dus ook 2 zetels en ook 1 zetel minder dan nu.
Streekbelangen 93
wist zijn positie met 1811 stemmen te versterken van 2 naar 4 zetels
en is daarmee de grootste fractie in de nieuwe gemeenteraad.
De Algemene Senioren Partij kreeg als nieuwkomer in Breukelen 418
stemmen wat goed is voor 1 zetel.
D66
handhaaft zijn positie: 648 stemmen, dus 1 zetel net als nu.
Ook de aanhang voor SGP-ChristenUnie bleef stabiel: 2 zetels op grond
van 981 stemmen.
Van oud naar nieuw
Vrijdagmorgen 8 maart wordt de uitslag officieel vastgesteld en
openbaar gemaakt. Vrijdagmiddag is om 16.00 uur de
afscheidsvergadering van de zittende gemeenteraad. Dan is ook bekend
wie er namens de verschillende partijen de zetels zullen invullen. Op
donderdagavond 14 maart vindt vanaf 20.00 uur de installatie van de
gemeenteraad in zijn nieuwe samenstelling plaats. De bijeenkomsten
vinden plaats in de raadszaal van het gemeentehuis en zijn openbaar.
Vanaf dat moment is de nieuwe gemeenteraad in functie en sluit het
vergaderritme aan bij de vaste maandelijkse cyclus.
KLACHTEN OVER DE KABEL: BEL OF MAIL CASEMA!
In de afgelopen periode is het herhaalde malen voorgekomen dat
Breukelen verstoken was van een radio- en tv-signaal via de kabel.
Veel klachten waren het gevolg. Ook veel telefoontjes naar de gemeente
met als strekking: gemeente, doet hier iets aan!!
Helaas, dit is geen taak van de gemeente. In Breukelen is de NV Casema
verantwoordelijk voor de exploitatie van het kabelnetwerk van radio en
tv en daarmee voor de aanleg en het onderhoud. Casema is voor de
inwoners van Breukelen het aanspreekpunt voor klachten en melding van
storingen.
U kunt NV Casema bereiken via de klantenservice (030) 289 03 04.
Storingen meldt u via (030) 289 80 80. Het emailadres is
utrecht@office.casema.nl
RAMPENPLAN GEMEENTE BREUKELEN ACTUEEL
Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Enschede en Volendam heeft de
staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan
alle gemeenten in Nederland gevraagd na te gaan of hun rampenplan
actueel is, inclusief de deelplannen en de uitwerking daarvan in
draaiboeken. Gedeputeerde Staten van Utrecht hebben een soortgelijk
verzoek gedaan en gevraagd om de bijgewerkte rampenplannen vóór 1
januari 2002 aan de provincie toe te zenden. De gemeente Breukelen
heeft aan deze verzoeken voldaan en van de provincie Utrecht is
inmiddels het bericht ontvangen dat het rampenplan van Breukelen de
toets der kritiek kan doorstaan. Met andere woorden: de gemeente
Breukelen heeft een rampenplan dat voldoet aan de wettelijke eisen.
Dit is echter geen reden om voldaan achterover te leunen. Er worden nu
voorbereidingen getroffen om ook te kunnen voldoen aan het verscherpte
toetsingskader waarin onder andere de aanbevelingen van de commissies
Oosting en Alders zijn verwerkt. Het actueel houden van het rampenplan
is immers een constant proces waar de gemeente voortdurend aandacht
aan moet besteden.
Wilt u meer weten over het rampenplan dan kunt u hierover contact
opnemen met Bert Albus, ambtenaar integrale veiligheid van de gemeente
Breukelen, telefoon (0346) 26 09 76.
AANBIEDSTATION BREUKELEN EN GEMEENTWERF KOCKENGEN 11 MAART S MIDDAGS GESLOTEN
In verband met het volgen van een cursus door het personeel, is het
aanbiedstation aan de Kanaaldijk-oost in Breukelen en de gemeentewerf
aan de Sportweg in Kockengen op maandag 11 maart s middags gesloten.
AKKU 2002
Begin 2002 zal de Stichting Studiecentrum, uitgever van het 6-delige
lexicon Beeldend BeNeLux, een publicatie uitgeven onder de naam AKKU
2002 (Aktuele Kunst 2002).
In het nieuwe boekwerk AKKU 2002 worden zoveel mogelijk (alle?)
professioneel werkzame hedendaagse kunstenaars van Nederland opgenomen
met een beschrijving van het soort werk dat gemaakt wordt. Opgenomen
worden personen, die werkzaam zijn in de beeldende kunst (schilders,
performers, beeldhouwers, etc.) en/of toegepaste kunst (ontwerpers,
fotografen, etc.).
Opname in de publicatie wordt beoordeeld aan de hand van
selectiecriteria. De redactie gaat uit van de criteria:
- adequate opleiding
- vermelding in publicaties
- tentoonstellingen
- lidmaatschap van een kunstenaarsorganisatie
- opdrachten.
De kunstenaar zal aan een aantal van deze criteria moeten voldoen om
opgenomen te worden. Naar schatting zullen tussen de 12.000 en 15.000
personen worden opgenomen.
De afnemers (het verspreidingsgebied) van het boekwerk AKKU 2002 zijn
musea, galeries, kunsthandelaren, verzamelaars, documentatiecentra,
gemeenten (en andere opdrachtgevers) en bibliotheken. Bij deze
doelgroep is behoefte aan een overzicht van de hedendaagse situatie in
het land van de kunst. De informatie die verspreid aanwezig is bij
kunstuitlenen, documentatiecentra, galeries en musea, wordt in AKKU
2002 bij elkaar gebracht en overzichtelijk aangeboden.
Het naslagwerk wordt uitgevoerd in 1 band (A-5 formaat) en zal meer
dan 1000 paginas bevatten. De verschijningsdatum is gepland in
april-mei 2002.
Voor een tijdige verwerking van alle gegevens, dient de informatie
voor 15 april 2002 bij ons binnen te zijn. Tijdige toezending
garandeert een correcte verwerking van de informatie.
Er zijn geen kosten verbonden aan opname in deze publicatie.
U kunt de informatie opsturen naar:
Stichting Studiecentrum, ter attentie van P. Jacobs, Smidspad 57, 5046
JB in Tilburg.
COLLECTEN
10 maart tot en met 16 maart Nationaal Reuma Fonds
17 maart tot en met 23 maart Simavi
HART VOOR UW VERENIGING? DOE MEE AAN DE ANJERACTIE!
Menige vereniging - variërend van zang tot sport kan wat extra
inkomsten goed gebruiken. Meedoen aan de Anjercollecte is daarom de
moeite waard.
De opbrengsten van de jaarlijkse Anjercollecte gaan naar het Prins
Bernard Cultuurfonds. Van de collectanten wordt veel gevraagd. Naast
de organisatie kost het langs de deuren gaan veel tijd en energie.
Daar staat bij de Anjercollecte een beloning tegenover. Als
tegenprestatie voor de organisatie van de collecte en de inzet van
vrijwilligers mag de vereniging eenderde deel van de opgehaalde gelden
houden en besteden aan een zelf te bepalen doel. Als er 6.000,- zou
worden opgehaald, krijgt de vereniging 2.000,- om uit te geven aan
iets leuks, extras of noodzakelijks.
Als meerdere verenigingen meedoen, is de gemeente bereid in goed
overleg afspraken te maken over wie waar gaat collecteren. De collecte
is gepland in de periode van 26 mei tot 1 juni 2002.
Is uw interesse gewekt maar wilt u meer informatie? Neem dan contact
op met Lia Hack. Zij is dinsdag en woensdag bereikbaar op
telefoonnummer (0346) 26 09 53 of via lia.hack@breukelen.nl.