Ingezonden persbericht
7 maart 2002
Jaarcijfers Friesland Coberco 2001
Hogere winst en
stijging omzet merken
Kwaliteit van de omzet in 2001 verder verbeterd
* Omzet hoofdmerken met 11 procent gestegen
* Netto-omzet groeit met 6 procent tot 4,4 miljard euro
Winst stijgt met 2 procent
* Marges onder druk door hoge grondstofkosten
* Extra kosten als gevolg van uitbraak mond- en klauwzeer in Nederland
* Bedrijfsresultaat verbetert met 3 procent naar 167 miljoen euro
* Nettowinst stijgt met 2 procent tot 79 miljoen euro
* Bijdrage hoofdmerken aan de winst opnieuw toegenomen
Belangrijke versterking merkenportfolio en marktpositie
* Investering 673 miljoen euro in acquisitie Nutricia Dairy & Drinks Group met de sterke merken Chocomel, Fristi en Extran in West-Europa en Milli, Pöttyös Túró Rudi in Centraal-Europa
* Totale investering in reclame en promotie neemt met 5 procent toe
tot 161 miljoen euro
Dividend
* Per aandeel A 2,89 euro
* Per (certificaat van) aandeel B 5,78 euro
* Aantal aandelen neemt toe met 938.751 tot 8.413.153
Friesland Coberco Dairy Foods heeft over het gehele jaar 2001 een nettowinst gerealiseerd van 79 miljoen euro. Dit is een stijging met bijna 2 procent. De netto-omzet is toegenomen met 6 procent tot 4,4 miljard euro.
Het bedrijfsresultaat is met ruim 3 procent gestegen tot 167 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet bedraagt 3,8 procent (2000: 3,9). Als percentage van het gemiddeld eigen vermogen bedraagt de nettowinst in 2001 13,6 procent (2000: 14,5 procent).
De omzetstijging met 6 procent, 256 miljoen euro, tot 4,4 miljard euro is gerealiseerd door hogere verkoopprijzen en volumegroei van een aantal belangrijke producten. De winst is negatief beïnvloed door de stijging van de grondstofkosten, wat heeft geleid tot druk op de marges. Met name in Azië heeft dit geleid tot lagere resultaten. Verder is de winst voor een bedrag van 8 miljoen euro negatief beïnvloed als gevolg van de uitbraak van mond- en klauwzeer in de eerste helft van 2001. Voor een bedrag van 12 miljoen euro zijn reorganisatiekosten genomen ten behoeve van de eerder aangekondigde sluitingen van drie kaasproductie-locaties, de afbouw van de consumptiemelkcapaciteit en aanpassingen van de poederproductiecapaciteit. Voor 2001 wordt momenteel een melkprijs ingeschat van rond de 37,20 euro per 100 kilogram melk inclusief btw. Ten opzichte van 2000 is dit een stijging met bijna 7 procent, toen bedroeg de melkprijs bij vergelijkbare gehaltes 34,81 euro per 100 kilogram.
Succes met merkproducten
De hoofdmerken1 realiseerden een groei van gemiddeld 11 procent. Deze realiseerden daarmee 35 procent van de totale omzet. De door de hoofdmerken gegenereerde bijdrage aan het resultaat ligt beduidend boven de gemiddelde bijdrage van de overige omzet van Friesland Coberco. Door de stijgende grondstofkosten voor boerderijmelk in Nederland en de zeer sterk gestegen inkoopkosten voor melkpoeders op de wereldmarkt hebben de marges echter onder druk gestaan. Met name in Azië, maar ook in andere regio's, lukte het onvoldoende de hoge grondstofkosten in de markt door te berekenen. In de loop van 2001 daalden met name de opbrengstprijzen voor generieke producten door een groot aanbod en een achterblijvende vraag.
Versterking merkenportfolio
De acquisitie van de Nutricia Dairy & Drinks Group is een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van Friesland Coberco. De Nutricia Dairy & Drinks Group is een winstgevende onderneming met sterke merken en marktposities en met een goed management. De activiteiten sluiten wederzijds uitstekend bij elkaar aan op zowel het gebied van zuivel als dranken. De overname past ook geheel in de strategie van Friesland Coberco: verbetering van de kwaliteit van de omzet en de winstgevendheid door het versterken van het aandeel onderscheidende merkproducten binnen de totale omzet. Met de toevoeging van de merken Chocomel, Fristi en Extran aan de bestaande
hoofdmerken zoals Friesche Vlag, Appelsientje, CoolBest, DubbelFrisss en Taksi beschikt Friesland Coberco over een sterk assortiment consumentenproducten voor zowel verkoop in supermarkten als in de sterk groeiende buitenshuismarkt in de Benelux. Verder beschikt Friesland Coberco nu over een sterke positie in de zich snel ontwikkelende zuivelmarkten in Centraal-Europa en met name in Hongarije. Belangrijke merken zijn daar onder andere Milli en Pöttyös Túró Rudi.
Dividend
Van de nettowinst wordt 60 procent toegevoegd aan het eigen vermogen en is 40 procent beschikbaar voor dividendbetaling. Per aandeel A bedraagt het dividend in 2001 2,89 euro (2000: 3,43 euro) en per (certificaat van) aandeel B is het dividend 5,78 euro (2000: 6,85 euro). Hoewel de winst is gestegen is de winst per aandeel afgenomen. Door de omzetting van ledenbewijzen en ledenkapitaal is het aantal certificaten van aandelen B in 2001 toegenomen met 938.751 tot 2.572.790. Er vindt in 2002 geen voorwaardelijke omzetting van ledenbewijzen en ledenkapitaal in certificaten van aandelen B van Friesland Coberco plaats omdat het dividend per certificaat van aandeel B lager is dan 6,81 euro.
Vooruitzichten
Voor het jaar 2002 wordt, mede door de integratie van de activiteiten van de Nutricia Dairy & Drinks Group, een forse stijging van het bedrijfsresultaat vóór afschrijving goodwill verwacht. In verband met de acquisitie nemen eveneens de rentekosten toe en zal de afschrijving van goodwill in 2002 substantieel zijn. Hierdoor zal de toename van de nettowinst beperkt zijn. Ondanks een sterke toename van de omzet onder merkartikelen blijft Friesland Coberco nog gevoelig voor prijsfluctuaties van generieke producten.
Friesland Coberco Dairy Foods is een multinationale onderneming die zich richt op het winstgevend ontwikkelen, produceren en verkopen van een breed assortiment zuivelproducten en vruchtendranken onder merk voor consumenten, professionele gebruikers en industriële afnemers. Met name in West-en Centraal Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië is Friesland Coberco sterk op de zuivelmarkt vertegenwoordigd. De omzet bedraagt 4,8* miljard euro. In totaal zijn 16.700* medewerkers in dienst waarvan 11.000 buiten Nederland. De belangrijkste merken zijn Appelsientje, Bonnet, Chocomel, CoolBest, Completa, Debic, DubbelFrisss, Dutch Lady, Extran, Frico, Frisocare, Foremost, Friesche Vlag, Frisian Flag, Fristi, Milli, Peak, Pöttyös Túró Rudi, Rainbow, Taksi en Yo-Most.
* inclusief de eind 2001 geacquireerde Nutricia Dairy & Drinks Group.
Noot:
De resultaten van de per 29 november 2001 overgenomen Nutricia Dairy & Drinks Group worden met ingang van 2002 in de resultatenrekening van Friesland Coberco opgenomen. De acquisitie is wel geconsolideerd in de balans per 31 december
Ingezonden persbericht