Ingezonden persbericht
PERSBERICHT, 7 maart 2002
Voor onmiddellijke publicatie
Onderzoek Pro Active International rond reclame campagne Oudejaarsloterij op het Internet toont aan...
Reclame op het Internet heeft effect op koopgedrag in de winkel.
Met name meer ervaren Internet gebruikers waarderen het gebruik van vernieuwende technologieën in online advertising
Amsterdam, 7 maart 2002: In November 2001 werd op de ilse website (
Resultaten
Daarnaast blijkt dat mensen die Internet intensief gebruiken, creatieve advertentie-uitingen nog meer waarderen dan de minder intensieve Internet gebruikers. Onderscheidend ten opzichte van andere online merkstudies is dat pas een aantal dagen na het tonen van de banner, de effecten ervan zijn gemeten.
Effecten digitale marketing
Paul Molenaar, algemeen directeur ilse media: "Ook dit onderzoek bewijst dat online marketing recht heeft op een ruimte binnen de 'mix'." ilse media investeert dit jaar zeer substantieel in onderzoeken als deze. Molenaar: "Het onderzoeken van de effecten van online advertising is de vertaling van onze missie om digitale marketing een vaste plek te geven voor adverteerders en merken die een hechte relatie met hun klanten willen creëren. Wij maken ons sterk om onze expertise en kennis van de markt in te zetten. Ook eerdere onderzoeken die we met partners hebben gedaan, bewijzen o.a. dat online CRM zorgt voor een verhoogde offline koopfrequentie".
Franklin Heijnen, verantwoordelijk voor online advertising bij de Staatsloterij: "De directe respons op online campagnes is voor ons al een hele tijd inzichtelijk. Dit onderzoek geeft ons voor het eerst inzicht in merkeffecten en indirecte omzet".
Succesvolle campagne
De reclame campagne op het Internet leverde een zeer hoge bekendheid van de banner op. Maar liefst 40% van de ondervraagden gaf aan de banner gezien te hebben, terwijl dit gemiddeld op 13% ligt. 67% van de mensen die zeggen de uiting gezien te hebben, weet zich nog te herinneren wat de banner wilde communiceren (versus een benchmark van 31%). .bone heeft hiermee laten zien dat deskundigheid en creativiteit bij online advertising goede resultaten kunnen opleveren.
Onderzoeksopzet of beschrijvend kopje
'Brandception' is een door Pro Active International ontwikkelde methode die de reclame-inspanningen op het Internet meetbaar maakt. Ruim 4.600 respondenten hebben meegedaan aan het onderzoek. Door middel van het toepassen van een speciale techniek heeft elke bezoeker van ilse de Staatsloterij-banner maar één keer getoond gekregen. Bij het verlaten van de site is een korte vragenlijst als pop-up verschenen. Daarin werden een aantal profielvragen gesteld en de vraag of ze mee wilden doen met een vervolgonderzoek. De vragen over de banner en het merk werden pas de volgende dag gemaild.