Ingezonden persbericht
PERSINFORMATIE
Gouden Kronen voor Centraal Beheer Achmea en Unox
Centraal Beheer Achmea heeft zowel in de categorie Print als in Radio/TV de
Gouden Kroon gewonnen voor de beste inhaker op het huwelijk van ZKH Willem-
Alexander en HKH Máxima. Een speciaal ingestelde Gouden Kroon voor de beste
'over all'-campagne is toegekend aan de Unox. De Royal Exprix voor de beste
sales promotion / direct marketing-actie werd gewonnen door de
Staatsloterij.
De Gouden Kronen zijn gisteravond uitgereikt in een druk bezocht Café De
Kroon aan het Rembrandtplein te Amsterdam. Aan het slot van de bijeenkomst
van het Genootschap Voor Reclame brak juryvoorzitter Peter Strating de
spanning onder de 17 genomineerden met de bekendmaking van de winnaars.
De advertentie 'The frog formerly known as prins' van Centraal Beheer Achmea
kwam van de tien genomineerde print-uitingen als beste uit de bus. Deze
genomineerde, waarin de Prins na de huwelijkskus in een kikker is veranderd
(met 'Even Apeldoorn bellen' als pay-off), werd uiteindelijk unaniem gekozen
als winnaar van de Gouden Kroon. Een eervolle vermelding ontving PUK,
uitzendbureau voor daklozen in Amsterdam, voor hun sympathieke en creatieve
advertentie.
Ook in de categorie RTV won Centraal Beheer Achmea de Gouden Kroon, voor de
commercial Transport. Hierin barst een banketbakker in tranen uit wanneer
zijn bruidstaart voor het koninklijk paar wordt vernield nadat hij op de rem
moet trappen voor een paar overstekende eenden. Een eervolle vermelding ging
naar de tweede genomineerde: de commercial Voetbal van Stichting Nationaal
Geschenk Argentinië, waarin wordt ingespeeld op de politieke discussie rond
Het Huwelijk.
In de categorie Sales Promotion / Direct Marketing waren vier nominaties.
Hier won de Staatsloterij de zogeheten Royal Esprix, de met steun van de
DMSA ingestelde SP/DM inhaakprijs. De jury had met name waardering voor het
totaal-offensief van deze Staatsloterij-aanpak en de creativiteit van het
basisidee met de staatsie-vlaggetjes en de daaraan opgehangen uitingen
waaronder de TV-commercial. C&A ontving een eervolle vermelding voor hun
Ombouw-actie, waarbij het C&A-logo tijdelijk werd veranderd in een W&M-logo.
Ook Unox was met hun Damslapers-actie in deze categorie genomineerd. De jury
beoordeelde deze actie als meest bijzondere inhaak-commotie, die echter niet
goed in één van de categorieën past. Daarom is een aparte 'over all'-Gouden
Kroon aan Unox toegekend.
In de categorie Internet, tot slot, kreeg Vroom & Dreesman een eervolle
vermelding met hun goed verzorgde, creatieve en fraai vormgegeven speciale
inhaaksite.
Gejureerd is op criteria als creativiteit en originaliteit, de kwaliteit van
de uitvoering, de relevantie van de inhaker zelf en, waar van toepassing, de
aansluiting bij de eigen thematiek en campagnestrategie.
Gouden Kronen:
* Centraal Beheer Achmea (Result DDB) - print
* Centraal Beheer Achmea (Result DDB) - RTV
* Unox (Being There) - 'over-all'
Royal Esprix (beste Sales Promotion / Direct Marketing actie):
* Staatsloterij (Draft Worldwide)
Eervolle Vermeldingen:
* Uitzendbureau voor daklozen PUK (D'Arcy) - print
* Stichting Nationaal Geschenk Argentinië (D'Arcy) - RTV
* C&A - SP/DM
* V&D - internet
In de vakjury hadden zitting: Ton Boerma (De Telegraaf), Roland de Haas
(VEA), Jacqueline Hekkers (HMG), Michael van Os (Adformatie), Marijke van
Outersterp (Mindshare), Peter Strating (juryvoorzitter), David Vink (Rapp
Collins / DMSA), Irma van Vlerken (Leads Communicatie), Rob van Vijfeijken
(Frank) en Hans van Walbeek (Van Walbeek Etcetera).
De winnaars, genomineerde uitingen en de andere inzendingen zijn te vinden
op www.goudenkroon.nl
Einde persinformatie. Amsterdam, 7 maart 2002.
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht