Bedrijfschap Horeca en Catering

Terug Zoetermeer, 7 maart 2002
Persbericht P-04 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19

Horeca introduceert nieuwe Risico Inventarisatie & Evaluatie

Om goede werkomstandigheden te bevorderen en overmatige werkdruk tegen te gaan hebben sociale partners in de horeca, samen met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het bedrijfschap Horeca en Catering in het kader van het Arboconvenant Werkdruk Horeca een nieuwe vereenvoudigde Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) specifiek voor horecabedrijven met minder dan 20 medewerkers samengesteld. Vandaag is het eerste exemplaar van deze vernieuwde RI&E officieel aangeboden aan de heer drs. ing. P.J. Huijzendveld, algemeen directeur van de Arbeidsinspectie door de directeur van het Bedrijfschap drs. J.G. Vianen.

Bij onderzoek in 2001 bleek dat een flink deel van de middelgrote en kleine bedrijven géén geldige RI&E en Plan van Aanpak heeft en ook de Bedrijfshulpverlening (BHV) nog niet voldoende heeft geregeld. En veelgehoorde klacht was dat de gebruikelijke checklisten voor de kleinere horeca ondernemers veel te ingewikkeld waren en dat inschakeling van een Arbodienst bij het maken van de RI&E erg duur is en naar het oordeel van die ondernemers ook weinig toevoegt aan hetgeen de ondernemer zelf al heeft gedaan. Om daaraan tegemoet te komen hebben de sociale partners, verenigd in de Branche Begeleidings Commissie Arboconvenant Werkdruk een eenvoudige, modulair opgebouwde RI&E laten ontwikkelen specifiek voor de kleinere horeca ondernemer. De ondernemer

kan hierdoor goedkoper, beter en zelf risico's en oplossingen in kaart brengen.

Een belangrijke stap in het terugbrengen van werkdruk is het houden van de sinds 1994 wettelijk verplichte Risico Inventarisatie en Evaluatie. Daarmee brengen ondernemer en medewerkers samen de risico's voor de veiligheid, gezondheid en welzijn in kaart en maken ze vervolgens een stappenplan om deze risico's te verminderen. De vandaag gepresenteerde RI&E beschikt over een Plan van Aanpak, waardoor het gemakkelijker is voor de ondernemer om met de medewerkers zelf risico's te onderzoeken en aan te pakken. Deze gezamenlijke aanpak heeft als voordeel dat ondernemers en medewerkers samen praktische oplossingen vinden voor risico's. Bovendien krijgt Arbozorg zo een plaats in het werk en in het werkoverleg. De Arbodienst controleert of het correct is gedaan en adviseert over te nemen verbetermaatregelen.

Om ondernemers, managers en medewerkers te helpen bij het invullen van de vereenvoudigde RI&E en het maken van het Plan van Aanpak kan men terecht op www.arbohoreca.nl. Op deze Arbo-site voor de horeca, staat bovendien alle informatie waarmee medewerkers en management samen de arbeidsomstandigheden kunnen verbeteren. De nieuwe Risico Inventarisatie en Evaluatie is via deze site voor ¤ 10,- te bestellen (bij het Bedrijfschap ingeschreven ondernemers betalen ¤ 7,50) of gratis te downloaden. Voor vragen is het e-mail adres: arbohoreca@BHenC.nl beschikbaar.

Volgens onderzoek van TNO had in 2000 een op de drie medewerkers in de horeca (34%) een te hoge werkdruk. In mei 2000 sloten het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, werkgevers- en werknemersorganisaties en het Bedrijfschap het Arboconvenant Werkdruk Horeca om dit knelpunt aan te pakken. Het Convenant heeft als doelstelling het aantal werknemers dat is blootgesteld aan te hoge werkdruk met 10% terug te dringen.