Bedrijfschap Horeca en Catering
Terug Zoetermeer, 7 maart 2002
Persbericht P-04 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19
Horeca introduceert nieuwe Risico Inventarisatie & Evaluatie
Om goede werkomstandigheden te bevorderen en overmatige werkdruk tegen
te gaan hebben sociale partners in de horeca, samen met het Ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het bedrijfschap Horeca en
Catering in het kader van het Arboconvenant Werkdruk Horeca een nieuwe
vereenvoudigde Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) specifiek
voor horecabedrijven met minder dan 20 medewerkers samengesteld.
Vandaag is het eerste exemplaar van deze vernieuwde RI&E officieel
aangeboden aan de heer drs. ing. P.J. Huijzendveld, algemeen directeur
van de Arbeidsinspectie door de directeur van het Bedrijfschap drs.
J.G. Vianen.
Bij onderzoek in 2001 bleek dat een flink deel van de middelgrote en
kleine bedrijven géén geldige RI&E en Plan van Aanpak heeft en ook de
Bedrijfshulpverlening (BHV) nog niet voldoende heeft geregeld. En
veelgehoorde klacht was dat de gebruikelijke checklisten voor de
kleinere horeca ondernemers veel te ingewikkeld waren en dat
inschakeling van een Arbodienst bij het maken van de RI&E erg duur is
en naar het oordeel van die ondernemers ook weinig toevoegt aan
hetgeen de ondernemer zelf al heeft gedaan. Om daaraan tegemoet te
komen hebben de sociale partners, verenigd in de Branche Begeleidings
Commissie Arboconvenant Werkdruk een eenvoudige, modulair opgebouwde
RI&E laten ontwikkelen specifiek voor de kleinere horeca ondernemer.
De ondernemer
kan hierdoor goedkoper, beter en zelf risico's en oplossingen in kaart
brengen.
Een belangrijke stap in het terugbrengen van werkdruk is het houden
van de sinds 1994 wettelijk verplichte Risico Inventarisatie en
Evaluatie. Daarmee brengen ondernemer en medewerkers samen de risico's
voor de veiligheid, gezondheid en welzijn in kaart en maken ze
vervolgens een stappenplan om deze risico's te verminderen. De vandaag
gepresenteerde RI&E beschikt over een Plan van Aanpak, waardoor het
gemakkelijker is voor de ondernemer om met de medewerkers zelf
risico's te onderzoeken en aan te pakken. Deze gezamenlijke aanpak
heeft als voordeel dat ondernemers en medewerkers samen praktische
oplossingen vinden voor risico's. Bovendien krijgt Arbozorg zo een
plaats in het werk en in het werkoverleg. De Arbodienst controleert of
het correct is gedaan en adviseert over te nemen verbetermaatregelen.
Om ondernemers, managers en medewerkers te helpen bij het invullen van
de vereenvoudigde RI&E en het maken van het Plan van Aanpak kan men
terecht op www.arbohoreca.nl. Op deze Arbo-site voor de horeca, staat
bovendien alle informatie waarmee medewerkers en management samen de
arbeidsomstandigheden kunnen verbeteren. De nieuwe Risico
Inventarisatie en Evaluatie is via deze site voor ¤ 10,- te
bestellen (bij het Bedrijfschap ingeschreven ondernemers betalen
¤ 7,50) of gratis te downloaden. Voor vragen is het e-mail adres:
arbohoreca@BHenC.nl beschikbaar.
Volgens onderzoek van TNO had in 2000 een op de drie medewerkers in de
horeca (34%) een te hoge werkdruk. In mei 2000 sloten het Ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, werkgevers- en
werknemersorganisaties en het Bedrijfschap het Arboconvenant Werkdruk
Horeca om dit knelpunt aan te pakken. Het Convenant heeft als
doelstelling het aantal werknemers dat is blootgesteld aan te hoge
werkdruk met 10% terug te dringen.