Ingezonden persbericht
Persbericht
Embargo tot 06/03/2002, 17u45
België, 6 maart 2002
Ontex presteert beter dan de reeds ambitieuze doelstellingen
Omzet stijgt met 55% tot 725,5 MIO EUR
Operationele winst (EBITA) en netto resultaat meer dan verdubbeld
Courant resultaat per aandeel stijgt met 71%
Ontex sluit het boekjaar 2001 af met recordresultaten en beter dan
verwachtte cijfers.
Deze cijfers waren reeds opwaarts bijgesteld bij de publicatie van de
halfjaarcijfers (omzet van 681,7 MIO EUR tot 723,8 MIO EUR, en EBITA van
59.4 MIO EUR tot 62.9 MIO EUR toen).
De omzet stijgt tot 725,5 MIO EUR (+55%, 468,9 MIO EUR in 2000). Hiervan is
13% interne groei, en 42% externe groei het gevolg van de recente overnames
van Prod'hygia (Frankrijk), Breitenau (Duitsland) en Astel (Turkije).
De resultaten van Breitenau werden meegeconsolideerd sinds 1 juli 2000, Astel sinds 14 december 2000 en Prod'hygia vanaf het lopende boekjaar.
De omzet nam toe in elk van de drie grote productgroepen en elk van de
belangrijkste markten.
Omzetverdeling per productgroep
% van Evolutie Omzet de 2001 omzetDe operationele marge stijgt van 39,7% tot 42,7% enerzijds door de prijsstijgingen die eind 2000 en begin 2001 werden doorgevoerd en anderzijds door lagere grondstoffenprijzen. De gemiddelde pulpprijs, de belangrijkste grondstof, daalde van 680 USD/ton in 2000 tot 540 USD/ton in 2001, wat een daling met 20% is. De impact op de kosten en bijgevolg op de operationele marge was beperkt tot minder dan 10% door enerzijds een sterkere dollar en de voorraadwaarderingsregels van Ontex anderzijds.
Baby care 323 45 120%
Feminine care 209 29 21%
Adult care 181 25 22%
Andere 12 1 44%
Totaal 725 100 55%
Omzetverdeling geografisch
% van Omzet de 2001 omzet Evolutie
Frankrijk 188 26 49%
Duitsland 172 24 21%
Spanje/Portugal 87 12 149%
Benelux 59 8 18%
Oost-Europa 43 6 26%
Andere 176 24 116%
Totaal 725 100 55%
De operationele cashflow stijgt met 78% tot 110,3 MIO EUR, wat een EBITDA
marge oplevert van 15,2%, ten opzichte van 13,2% in 2000. De stijging is
vooral te wijten aan een hogere operationele marge, deels verminderd door
lagere overige operationele opbrengsten. In de tweede jaarhelft steeg de
EBITDA tot 16,4% ,een stijging met 3 procentpunten ten opzichte van dezelfde
periode in 2000.
De operationele winst (EBITA), is beter dan verwacht en verdubbelt in
vergelijking met 2000 van 32,8 MIO EUR tot 66,5 MIO EUR. De EBIT-marge
stijgt van 7% in 2000 tot 9,2%. Tijdens de tweede jaarhelft was de
EBITA-marge 9,9%.
Deze EBITA-marge is ondergewaardeerd aangezien machines afgeschreven worden
over een periode van 5 jaar waar ze een economische levensduur hebben van
gemiddeld meer dan 10 jaar. Dit zal aangepast worden wanneer Ontex in 2003
overstapt naar IAS rapportering
Het courante resultaat na belastingen (voor afschrijving goodwill) stijgt
met 71% tot 30.1 MIO EUR, of 3,54 EUR per aandeel. Het aantal aandelen bleef
onveranderd op afgerond 8,5 MIO.
Het courante resultaat weerspiegelt ook hogere financiële kosten door de
schulden die werden aangegaan om de overnames eind 2000 te financieren (19.3
MIO EUR tegenover 9.3 MIO EURin 2000), de omrekeningsverschillen ten gevolge
van de devaluatie van de Turkse Lire (2.8 MIO EUR) en een merkelijk hogere
bedrijfsbelasting (33,3% tegenover 18,3%) doordat de historische
taxverliezen in grote mate zijn opgebruikt.
Het netto resultaat van de groep (na belastingen, en goodwill) verdubbelde
tot 7,1 MIO EUR. Het netto resultaat werd beïnvloed door hogere
uitzonderlijke resultaten (ten belope van 4,8 MIO EUR tegenover 3,5 MIO EUR
in 2000). Deze uitzonderlijke resultaten bestaan voornamelijk uit een aantal
éénmalige uitzonderlijke financiële en fiscale boekingen als gevolg van de
financiële crisis in Turkije en de sluiting van de productievestiging in
Raubach (Duitsland), beiden reeds bekend gemaakt bij de publicatie van de
halfjaarcijfers.
'Wij zijn bijzonder tevreden met deze resultaten' zegt Afgevaardigd
Bestuurder Bart Van Malderen. De resultaten zijn een bewijs dat de strategie
die we verleden jaar gevolgd hebben, en die op korte termijn een negatief
marge effect had, de juiste was. Die strategie bestond erin de stijgende
grondstofprijzen tijdelijk niet door te rekenen aan onze klanten. Hierdoor
hebben wij verder marktaandeel kunnen innemen, wat zich nu vertaalt in
gevoelig betere resultaten. Met deze cijfers bevestigt Ontex geen invloed te
ondervinden van de algemene economische groeivertraging en dat we voldoende
sterk staan om belangrijke gebeurtenissen zoals de Turkse crisis op te
vangen'.
GECONSOLIDEERDE RESULTATEN 2001 (in duizend EUR)
31/12/00 31/12/01 Wijziging
Netto omzet 468.953 725.458 + 54,70% Bruto marge 39,67% 42,72% + 3,05% Bedrijfsresultaat (EBITA) 32.828 66.504 + 102,58% Ratio EBITA / omzet 7,00% 9,17% + 2,17% Financieel resultaat -10.340 -20.374 + 97,04% Afschr. op cons.-verschillen -10.917 -18.144 + 66,20% Res. uit de gew. bedrijfsuitoef. 11.571 27.985 + 141,85% Uitzonderlijk resultaat -3.490 -4.879 + 39,80% Resultaat voor belastingen 8.081 23.106 + 185,93% Resultaat na belastingen 4.607 9.338 + 102,69% Waarvan deel van de groep 3.125 7.056 + 125,79% Courante winst na belastingen(1) Resultaat na belastingen (deel van de groep), voor afschrijvingen van consolidatieverschillen en voor uitzonderlijke resultaten (2) Bedrijfsresultaat plus afschrijvingen op materiële en immateriële vaste activa, waardeverminderingen op voorraden en voorzieningen (3) Courante winst na belastingen (deel van de groep) plus afschrijvingen op materiële en immateriële vaste activa,
(1) 17.532 30.079 + 71,57%Operationele cash flow (2) 61.786 110.361 + 78,62% Ratio operationele cash flow /
omzet 13,18% 15,21% + 2,03% Courante cash flow na
belastingen (3) 46.489 73.936 + 59,04% Courant resultaat na belastingen
(1) / aandeel 2,06 3,54 + 71,84% Courante cash flow na
belastingen (3) / aandeel 5,47 8,70 + 59,05%
waardeverminderingen op
voorraden en voorzieningen
VOORUITZICHTEN VOOR 2002
'Wij zien de toekomst positief tegemoet. Wij voorzien een groei die in de 'high single digits' zal eindigen.Wij verwachten dat onze operationele marge verder zal stijgen tot +10% mede door een verdere optimalisatie van de productie, aankoop en het logistiek beheer Het courante resultaat (na belastingen en uitzonderlijke kosten,voor goodwill) per aandeel zien we verder evolueren tot minimum 4,10 EUR, wat een stijging met 15% betekent', zegt Bart Van Malderen.
1. De grondstofprijzen zijn stabiel, en we voorzien zeker geen substantiële stijgingen voor de tweede jaarhelft van 2002 wanneer de economie verwacht wordt weer op gang te komen.
2. Daarnaast blijven alle markten waarin Ontex actief is, een sterke groei
tonen.
* Het Private Label marktaandeel van zowel baby care als feminine care
producten, blijft groeien door de consolidatiebeweging die zich blijft
doorzetten in de retail sector en de voortdurende verbetering van de
waardeverhouding van private label producten ten opzichte van
merkartikelen.
Vergelijking groei Private Label met marktgroei
Groei Private
% Label Marktgroei
2001 2001
Babyluiers 5,3 -0,6
Baby wipes 18,2 11,1
Tampons 21,3 -1,1
Pantyliners 7,9 2,1
Maandverbanden -1.4 -4.4
Bron:Nielsen
* De economische situatie in Turkije lijkt genormaliseerd, en de retail sector in landen zoals Polen, Tsjechië en Hongarije is in volle expansie. De verwachtte groeivoet voor deze markten in de komende 3 jaren loopt van 4 à 5% voor babyluiers tot 6 à 7% voor dameshygiëne.
* De adult care markt blijft sterk groeien door de toenemende vergrijzing
van de bevolking en het verdwijnen van de taboes rond
incontinentieproducten.
De markt voor incontinentieprducten wordt verwacht te groeien met
8% over de volgende 3 jaren.
3. De marges hebben een opwaarts potentieel door een verdere rationalisatie
en
stroomlijning van de productie en de standardisering van grondstoffen,
machines
en het productaanbod.
BELANGRIJKSTE GEBEURTENISSEN IN 2001
Beslissing tot sluiting productievestiging Raubach
De productievestiging in Raubach (Duitsland) werd effectief gesloten op 31
januari 2002. De geraamde jaarlijkse besparing van indirecte en directe
productiekosten beloopt 1,4 MIO EUR.
Economische crisis in Turkije
De economische situatie in Turkije verslechterde na de devaluatie van de
Turkse Lire. Tussen midden februari en half oktober, verloor de Turkse Lire
meer dan 55% van haar waarde. Sindsdien is de munteenheid terug met 25%
gestegen en lijken de omstandigheden te stabiliseren. De devaluatie
verplichtte alle marktspelers hun prijzen te verhogen om de omzet en de
marges te vrijwaren, dit bracht echter een inkrimping van de markt in de
tweede jaarhelft met zich mee. Op jaarbasis kromp de markt voor babyluiers
met 3% waar er in 2000 nog een groei van 4% was.
Ontex heeft zijn marktaandeel zowel voor baby care als voor feminine care in
deze omstandigheden verder kunnen uitbouwen.
Belangrijk 3-jarig pulpcontract afgesloten
In mei tekende Ontex een contract met één van haar belangrijkste europese
pulpleveranciers,dat een vaste niet -dollargebonden prijs vastlegt voor de
volgende drie jaar ten belope van 15% van de geraamde pulpverbruiken binnen
de Ontex groep. In november werd dit verhoogd met nogmaals 10% aan dezelfde
voorwaarden.
Gesyndiceerde lening afgesloten
In september 2001 werd een belangrijke gesyndiceerde banklening afgesloten
met 16 Europese banken. Het betreft hier een bedrag van 300 MIO EUR dat
gebruikt wordt om alle bestaande korte- en lange termijnschulden van de
Ontex groep te herfinancieren.
Versterking van het Management
Met het oog op de verdere groei van de groep en gezien de recente overnames
werd het Groep Management Team aanzienlijk versterkt met volgende nieuwe
functies:
* COO, Wilfried Van Assche (ex-Procter & Gamble) werd benoemd tot Chief
Operating Officer, verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de
groep,
* CFO, William Longueville (ex-Vandemoortele)
* De Health Care afdeling werd opgestart, met Filip Stevens als General
Manager (voordien was hij commercieel directeur bij Ontex)
* Patrick Piette (eveneens ex-Procter & Gamble) is de nieuwe Director
Private Label/Retail Development.
Bovendien werd het Groep Management Team versterkt met 20 medewerkers.
Productie vochtige babydoekjes opgestart.
In juli 2001 werd met de productie gestart van vochtige babydoekjes in de
vestiging te Turnov, Tsjechië. Het betreft hier een investering van 6,3 mio
EUR. Dit is een nieuw, maar complementair marktsegment voor Ontex. De
Europese markt voor babydoekjes wordt geraamd op 473 MIO EUR en kent een
jaarlijkse groei van meer dan 10%. Het objectief is een marktaandeel te
verwerven van 10%.
Overname van de resterende 25% van de Duitse babyluier fabrikant Moltex (na
balansdatum)
In februari 2002 heeft Ontex de resterende 25% van de aandelen van Moltex
Baby-Hygiene Gmbh & Co. KG (Duitsland, Mayen) overgenomen. De acquisitie
past in de strategie van Ontex om het productieapparaat te integreren en de
structuren te vereenvoudigen. De acquisitie zal reeds dit jaar bijdragen tot
de winstgevendheid van de groep. De overname wordt ten dele in cash betaald
en ten dele door middel van uitgifte van 233.112 nieuwe Ontex aandelen
vergoed.
Ontex
Ontex is een toonaangevende Europese onderneming op de Europese markt van
babyluiers, incontinentieproducten voor volwassenen en vrouwelijke
hygiëneproducten. De onderneming is actief in drie sterk groeiende
marktsegmenten de markt voor huismerk-producten voor de belangrijkste
Europese distributieketens hoofdzakelijk in West-Europa, de snel groeiende
markten van Oost-Europa en Turkije, en de markt voor
gezondheidszorgproducten die vooral verkocht worden aan ziekenhuizen, rust-
en verzorgingstehuizen, thuisverpleging en apotheken. Ontex heeft 18
productie- en verkoopcentra, verspreid over heel Europa en Turkije en telt
3400 medewerkers.
Contact Wilfried Van Assche
COO - Investor Contact
Genthof 5
9255 Buggenhout
Belgium Tel: +32 (0)52 399 577
Fax: +32 (0)52 330 784
GSM: +32474842455
www.ontex.be
email: wiva@ontex.be