Mazda

Den Haag, 14 februari 2002.

COMPLETE 6-SERIE: MAZDAS WERELDPRIMEUR IN GENÈVE

Ook gewijzigde MPV, definitieve straatversie van RX-8, MX-5 Evolv

en MX Sport Runabout als primeurs aanwezig

Tijdens de Salon van Genève, die van 7 tot en met 17 maart a.s. voor het publiek geopend is, zal Mazda de belangrijkste nieuwe modellenreeks uit haar historie onthullen. Met het tonen van de complete Mazda 6-serie heeft Genève de wereldprimeur en wordt duidelijk dat het merk er alles aan gelegen is om het begrip emotie weer op de eerste plaats te zetten. Als opvolger van de 626 is de Mazda 6 op alle fronten een totaal nieuw concept in het middenklasse segment. De 6-serie bestaat uit een Sedan, die kortweg Mazda 6 wordt genoemd. Deze versie wordt vanaf juni a.s. in ons land leverbaar. Een vijfdeurs Hatchback, die de naam Mazda 6 Sport meekrijgt en een stationwagen die wordt betiteld als Mazda 6 Sport Wagon, zijn vanaf augustus a.s. in Nederland beschikbaar. Welke prijskaartjes er aan de Mazda 6-versies zullen worden gehangen zal later dit jaar bekend worden gemaakt.

In Genève is te zien dat de Mazda 6serie een dynamische uitstraling heeft. Aan de voorkant komen alle lijnen samen in het midden van de motorkap. De vijfpunts grille in combinatie met de uit vier lampen bestaande voorlichtunits en ook de uit vier lampen bestaande achterlichtunits, die voorzien zijn van een chromen omlijsting, versterken de dynamiek van de nieuwe Mazda-aanwinst. Er is sprake van vier uitvoeringsvarianten t.w.: Exclusive, Touring, Executive en Active.

De Sedan- en Hatchback-uitvoeringen zijn 4.68 meter lang, 1.78 meter breed en hebben een hoogte van 1.435 meter. De Wagon-versie heeft een lengte van 4.70 meter, een breedte van 1.78 meter en is 1.48 meter hoog. In alle gevallen is de wielbasis 2.675 meter.

Interieur

Het dashboard is gebaseerd op een functioneel titaniumkleurig middenconsole dat een bijzondere uitstraling heeft. Alle klokken en bedieningsknoppen zijn op een klein oppervlak logisch gerangschikt en de integrale rode dashboardverlichting is op een sportieve wijze uitgevoerd. De interieurafmetingen van de 6 zijn breder dan gemiddeld waardoor de schouderruimte maar liefst 1.425 mm bedraagt. Ook de beenruimte voor de drie achterpassagiers is ruim bemeten.

Een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel in combinatie met een tweevoudig verstelbaar stuur stelt iedere bestuurder in staat de optimale rijpositie te kiezen.

Om te kunnen relaxen kunnen de rugleuningen van de voorstoelen volledig worden neergedraaid.

Als eerste ter wereld beschikken de Hatchback- en Wagon-versies van de Mazda 6 over een zogenaamde Karakuri-knop. Zonder dat de hoofdsteunen hoeven te worden verwijderd wordt door middel van deze knop de achterbank automatisch neergeklapt waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. Bij de Sedan zorgen dubbel uitgevoerde scharnieren van de kofferklep ervoor dat elke centimeter van de bagageruimte kan worden benut.

Aan opbergvakken, beker- en flessenhouders is geen gebrek. In de luxere uitvoeringen bevindt zich tussen de voorstoelen een armsteun met een, uit twee delen bestaande en separaat te gebruiken, opbergruimte. Radio en cruise control kunnen via het stuur worden bediend. Verlichting bij het in- en uitstappen, handgrepen met een dempende werking en leeslampjes vóór en achter zijn comfort- verhogende zaken in het Mazda 6 interieur.

Motorvarianten

De motoren van de Mazda 6 zijn ook van een nieuwe generatie en voldoen aan de norm voor het jaar 2005. Er kan uit drie verschillende 16-kleps viercilinder benzinevarianten worden gekozen t.w.: een 1.8 liter krachtbron die goed is voor 120 pk / 88 kW, een 2.0 liter motor met 145 pk / 104 kW en een 2.3 liter motor; goed voor 165 pk / 122 kW. Deze 2.3 liter krachtbron beschikt over s-werelds kleinste variabele kleptimingsysteem dat, ongeacht toerental of belasting, resulteert in een optimaal vermogen en rendement. Een variabele luchtinlaat en zogenaamde dubbele werveling-controlekleppen spelen een grote rol in de kracht van deze nieuwe motor. Tegelijkertijd zorgt het ultra stijve aluminium motorblok, met compacte balansassen, dat vibraties tot een absoluut minimum beperkt blijven.

De nieuwe common rail dieselmotor met hoge drukinspuiting, die vanaf augustus in Nederland onder de naam CiTD leverbaar wordt, is zeer soepel en stil en combineert een hoog rendement met lage emissies die ook voldoen aan de norm voor het jaar 2005. Deze dieselkrachtbron wordt beschikbaar als 2.0 liter-uitvoering met een vermogen van 120 pk / 88 kW.

Mazda MPV
(Europese primeur)

De gewijzigde MPV, die rond de maand juni in Nederland verwacht wordt, kan als Europese primeur in Genève bewonderd worden. De belangrijkste veranderingen ten opzichte van Mazdas huidige MPV zijn onder de motorkap te vinden. Gekozen kan worden uit een nieuw ontwikkelde 2.3 liter benzinemotor met een vermogen van 141 pk / 104 kW of een common rail dieselmotor, die goed is voor 136 pk / 100 kW.

Gewijzigde voor- en achterlicht units, aangepaste bumpers, ronde mistlampen en een strakker vormgegeven vijfpunts grille zorgen ervoor dat de MPV 7-seater nog meer Mazda familietrekjes vertoont. In het interieur zijn het dashboard en de stoelbekleding aangepast. De achterzijden van beide voorstoelen zijn voorzien van handgrepen. De Nederlandse verkoopprijzen zullen rond de introductietijd bekend worden gemaakt.

Mazda RX-8 (Europese primeur)

Na al eerder in Tokio en Detroit zijn opwachting te hebben gemaakt, mag de definitieve versie van Mazdas vierpersoons RX-8 sportwagen als Europese primeur in Genève uiteraard niet ontbreken.

Met een 1.3 liter Renesis rotatiemotor, goed voor 192 óf 250 pk, zal de Mazda RX-8 eind van dit jaar in productie gaan. Rond het voorjaar van 2003 zal de RX-8 ook in Nederland beschikbaar zijn.

Mazda MX-5 Evolv (Europese primeur)

In Genève is als Europese primeur een Limited Edition-uitvoering van de MX-5 te zien. Onder de naam MX-5 Evolv zullen vanaf maart slechts 40 versies naar Nederland komen.

Zowel de 1.6 liter- als 1.8 liter versies zijn voorzien van een Titanium Grey metalic lak. Het interieur en de stoelen zijn voorzien van een rood-bruine lederen bekleding.

Beide stoelen beschikken over verwarming en het Nardi stuur is in two-tone uitgevoerd.

De softtop-cover is rood-bruin van kleur, terwijl de softtop zelf zwart is.

Aluminium interieur accenten en nieuw ontwikkelde 15 inch lichtmetalen velgen completeren de Mazda MX-5 Evolv. De 30 beschikbare 1.6 liter versies ( 110 pk / 81 kW) verwisselen in Nederland voor 31.995,- van eigenaar. Voor de 10 uitvoeringen met een 1.8 liter krachtbron inclusief variabele kleptiming, goed voor 146 pk / 107 kW, dient 34.595,- te worden betaald.

Mazda MX Sport Runabout (Wereldprimeur)

Met de onthulling van de Mazda MX Sport Runabout krijgt Genève de wereldprimeur van het concept van Mazdas nieuwe compacte Hatchback die begin volgend jaar in Valencia van de band zal rollen. De lengte van deze auto, die gezien wordt als de opvolger van de huidige Demio, is 3,90 meter. Hij is 1,72 meter breed en heeft een wielbasis van 2,50 meter. Onder de kap van dit studiemodel ligt een nieuw ontwikkelde 1.5 liter viercilinder benzinemotor met variabele kleptiming. De Mazda MX Sport Runabout is voorzien van een electronische viertraps automaat. Volgens Murray Callum, hoofd van Mazdas designafdeling, wordt met dit ontwerp de weg vervolgd die al eerder met de Mazda 6 en de RX-8 werd ingeslagen.