Benoeming bij Faculteit der Managementwetenschappen

Prof. José Bloemer benoemd tot hoogleraar bedrijfskunde

Prof. dr. J.M.M. Bloemer is met ingang van 1 maart benoemd tot hoogleraar bij de Faculteit der Managementwetenschappen aan de KU Nijmegen met als leeropdracht `Bedrijfskunde, in het bijzonder Marktanalyse en Relatiemanagement'. Prof. Bloemer was hoogleraar marketing en marktonderzoek aan het Limburgs Universitair Centrum te Diepenbeek, België.

José (Johanna Maria Mediatrix) Bloemer (1961, Haaksbergen) studeerde psychologie aan de Universiteit Utrecht en de KU Brabant. Ze promoveerde in 1993 aan de Rijksuniversiteit Limburg op de dissertatie: "Loyaliteit en Tevredenheid: een studie naar de relatie tussen merktrouw en consumententevredenheid'.

Na haar afstuderen werkte prof. Bloemer een jaar als toegevoegd onderzoekster aan de KUB, waarna ze in 1987 werd benoemd tot docente marketing en marktonderzoek aan de RU Limburg. In 1995 werd ze universitair hoofddocent met dezelfde leeropdracht aan het Limburgs Universitair Centrum, waar ze in 2000 werd benoemd tot hoogleraar. Daarnaast staat prof. Bloemer aan het hoofd van Mediatrix Consultancy en is ze directeur MBA opleidingen van het LUC. Ze is docent en examinator van opleidingen bedrijfskunde en marketing (o.m. Nima, Emerson College, Insitute of Business Studies Moskou) en geeft gastlezingen over o.m. consumentengedrag, kwaliteitsbeleid, exportmanagement, e-commerce en reclame aan onderwijsinstellingen, bedrijven en belangenorganisaties.

Als hoogleraar bedrijfskunde aan de KU Nijmegen zal prof. Bloemer onder meer bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de afstudeervariant Strategie, Marketing en Distributie van de opleiding Bedrijfswetenschappen en de ontwikkeling van de mastervariant marketing. Het bedrijfswetenschappelijk onderzoek is gebundeld in het programma `De creatieve onderneming in de Europese context'. Daarnaast komt een nieuw programma voor het veld Strategie, Marketing en Internationaal Management'. De nieuwe hoogleraar heeft ook een belangrijk aandeel in de facultaire onderzoeksprofilering gericht op marktanalyse, marketing en relatiemanagement.
6-3-2002