European Commission
IP/02/366
Brussel, 6 maart 2002
De Commissie wil cadmiumaccu's voor elektrische auto's uiterlijk in
2005 door veiliger accu's vervangen
De Europese Commissie heeft vandaag besloten een voorstel in te dienen
om het gebruik van cadmiumaccu's in elektrische auto's met ingang van
eind 2005 te verbieden. Cadmium kan ernstige schade toebrengen aan de
gezondheid van de mens en het milieu en er zijn al alternatieven voor
cadmiumaccu's in de handel. In de richtlijn over autowrakken, die in
2000 is vastgesteld, is een algeheel verbod op zware metalen opgenomen
en wordt bepaald dat lood, kwik, cadmium en zeswaardig chroom op 1
juli 2003 zullen worden verboden tenzij er vrijstelling wordt
verleend. Deze vrijstellingen zijn alleen mogelijk als het gebruik van
zware metalen voor bepaalde toepassingen onvermijdelijk is. Voordat de
Commissie het voorstel definitief vaststelt, zal een regelgevend
comité er eerst advies over uitbrengen.
Commissaris Margot Wallström van milieu verklaarde: "Via de uitvoering
van de autowrakken-richtlijn geven we een duidelijk signaal dat
cadmium uiterlijk eind 2005 in autoaccu's moet worden vervangen.
Aangezien deze accu's in elektrische auto's worden gebruikt en we
uiteraard willen zorgen voor een expansie van de markt voor dergelijke
auto's zonder emissie, is het belangrijk dat de markt voor elektrische
auto's niet door de overschakeling op de beschikbare
vervangingsmiddelen wordt verstoord. Met ons voorstel proberen we een
eind te maken aan deze toepassing van cadmium en toch voor een toename
van het gebruik van elektrische auto's te zorgen."
Bij de vaststelling van Richtlijn 2000/53/EG betreffende autowrakken
hebben het Europees Parlement en de Raad besloten dat auto's die na 1
juli 2003 op de markt worden gebracht, niet langer de zware metalen
lood, kwik, cadmium en zeswaardig chroom mogen bevatten tenzij
daarvoor in bijlage II van de richtlijn vrijstelling wordt verleend.
Het verbod op zware metalen is bedoeld om te voorkomen dat deze
gevaarlijke stoffen in het milieu terechtkomen, om recycling
gemakkelijker te maken en om te voorkomen dat er gevaarlijk afval moet
worden verwijderd.
De Commissie vindt het heel belangrijk dat er een markt voor duurzame
vervoersmiddelen als elektrische auto's blijft bestaan. Uit de door de
Commissie met de hulp van onafhankelijke deskundigen uitgevoerde
analyse is gebleken dat er al technologie op de markt is die als
alternatief voor cadmium kan fungeren en dat de overschakeling op
cadmiumvrije elektrische auto's op 31 december 2005 kan worden
voltooid zonder dat de markt voor elektrische auto's zal worden
verstoord.
Achtergrond
De autowrakken-richtlijn is gebaseerd op het vervangingsbeginsel, dat
inhoudt dat vrijstelling van het verbod op zware metalen alleen
mogelijk is als het gebruik van zware metalen voor bepaalde
toepassingen onvermijdelijk is. Wanneer het gebruik van zware metalen
wel kan worden vermeden, kan geen vrijstelling worden verleend. Het
voorstel van de Commissie houdt dan ook in dat een vrijstelling van
het verbod alleen wordt toegestaan als dit vanwege het ontbreken van
vervangingsmiddelen nodig is. Het verbod op cadmium zal geen gevolgen
hebben voor elektrische auto's die al op de markt zijn, maar alleen
voor auto's die na 2005 op de markt worden gebracht.
Cadmium is een zwaar metaal dat niet van essentieel belang is voor
plantaardig of dierlijk leven. Het metaal staat bekend als
verontreinigende stof vanwege de effecten op de gezondheid van de mens
(volgens de huidige kennis is nierbeschadiging waarschijnlijk het
kritische gezondheidseffect maar ook andere negatieve effecten zijn
aangetoond) en het milieu (cadmium wordt door veel organismen, met
name micro-organismen en weekdieren, gemakkelijk geaccumuleerd). Sinds
1988 bestaat er EU-regelgeving voor cadmium.
Er zijn momenteel alternatieven voor cadmiumaccu's op de markt in de
vorm van nikkel-metaalhydride-accu's en op langere termijn zullen er
lithium-ion-accu's beschikbaar zijn.
Het voorstel zal nu voor advies worden voorgelegd aan het regelgevend
comité voor de afval-kaderrichtlijn. Dit comité bestaat uit
vertegenwoordigers van de lidstaten en wordt voorgezeten door de
Commissie. Als het comité met een gekwalificeerde meerderheid van
stemmen een positief advies over het voorstel uitbrengt, zal de
Commissie het besluit officieel vaststellen. Als dit niet gebeurt,
heeft de Raad drie maanden om een besluit te nemen en als hij dit niet
binnen deze termijn doet, stelt de Commissie haar voorstel vast.