GroenLinks
-
Minder herrie door Europese geluidsregels
6 maart 2002
Maar liefst 43% van de Nederlanders klaagt over geluidsoverlast.
Europees ligt dat percentage op 30%. Stilte is een schaars goed
geworden. Auto's, treinen, vliegtuigen en industrieterreinen zijn
structurele veroorzakers van de herrie. GroenLinks-europarlementariër
Alexander de Roo beet zich twee jaar vast in het lawaai. En met
succes. De Europese Unie krijgt eindelijk serieuze geluidsbeleid.
"Lawaai is een gezondheidsprobleem dat steeds belangrijker wordt. Eindelijk heeft de Europese Unie dit serieus en systematisch aangepakt", aldus Mister Noise, zoals Alexander de Roo inmiddels in de wandelgangen genoemd wordt. Na lang overleg is er overeenstemming bereikt over een Europese geluidskaderrichtlijn. Er komen bindende geluidsnormen voor vliegtuigen, treinen, auto´s en industrieterreinen waardoor het over zes jaar een stuk stiller in Europa moet zijn.
Meetmethode
Zo komt er één meetmethode voor geluid voor alle 15 lidstaten van de
Europese Unie. Momenteel zijn er 51 methoden. De Roo: "Omdat er geen
eenduidige criteria bestaan, hebben bijvoorbeeld vliegvelden met
gunstige meetcriteria grote voordelen. Toen Nederland in `98 besloot
de nachtvluchten op Maastricht-Aachen Airport te verbieden,
verplaatsten de vrachtvliegers hun activiteiten naar vliegveld
Oostende. Na weerstand van de bevolking en uiteindelijk aanscherping
van de regels hopten de vliegtuigen naar vliegveld Bierset, bij Luik.
Eén meetmethode steekt daar een stokje voor."
Nachtrust
De definitie van `de nacht' is nergens gelijk. In Finland duurt de
nacht negen uur, in Spanje zes. Straks is de nacht in heel Europa acht
uur. Gedurende deze nachtelijke uren wordt elke bron van lawaai met
een factor tien vermenigvuldigd. Alle vliegtuigen die in de nacht
landen of opstijgen tellen dan voor tien. Gedurende vier avonduren
geldt een factor vijf. Op Schiphol duurt de nacht van elf uur `s
avonds tot zeven uur `s morgens. De Roo: "Het blijkt dat we met name
in de laatste uren van de slaap, die broodnodig zijn, gemakkelijker
wakker worden. Daarom is het belangrijk dat de nachtrust ook in de
ochtend gewaarborgd is."
Fluisterasfalt
Er is een omslag gekomen van het bestrijden van de geluidsoverlast
naar het voorkomen en reduceren van lawaai. De Roo: "Naast het
plaatsen van geluidsschermen en het isoleren van woningen moet
voorkomen worden dat lawaai geproduceerd wordt. Fluisterbanden
halveren het lawaai en zorgen voor minder geluidsoverlast van auto's.
Fluisterasfalt reduceert het geluid met 10 tot 12 decibel. De
vernieuwde ringweg A10 in Amsterdam-West bijvoorbeeld is geplaveid met
fluisterasfalt. De omwonenden in de flats langs de snelweg kunnen het
verschil duidelijk horen, wat de leefomstandigheden ten goede komt."
TGV
Tot nu toe kent de EU alleen serieuze geluidsnormen voor
hogesnelheidstreinen. De Franse spoorwegen zijn erin geslaagd de Train
à Grande Vitesse, de hogesnelheidstrein niet lawaaieriger te maken dan
de `gewone' trein. Dit is dan ook als geluidsnorm van
hogesnelheidstreinen in de Europese wetgeving verankerd. De Roo: "Voor
gewone treinen zijn er helaas nog steeds geen EU-normen. Niet voor
goederentreinen en niet voor personentreinen. Dat is de volgende slag
die de Europese Unie moet maken."
In april/mei 2002 zal het Europees Parlement hoogstwaarschijnlijk
instemmen met de nieuwe geluidswetgeving.
De planning:
- 2002 In april/mei keurt het Europees Parlement het compromisvoorstel
dat met de 15 milieuministers is bereikt hoogstwaarschijnlijk goed
- 2004 Lidstaten dienen concrete plannen in om aan de geluidsnormen te
voldoen (nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau)
- 2006 Fluisterbanden zijn verplicht, de `oude' banden mogen niet meer
verkocht worden
- 2006 De Europese geluidskaderrichtlijn treedt in werking
- 2008 De lidstaten hebben de geluidsrichtlijn omgezet in nationale
wetgeving
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl