AutoRai
6-3-2002
Eerste fotos Porsche Cayenne
Porsche heeft de eerste officiële foto's van haar nieuwe model, de
Cayenne, prijsgegeven. In de herfst van dit jaar zal de Cayenne in
Nederland verkrijgbaar zijn.
Met de Cayenne wil Porsche in het segment van de Sports Utility
Vehicles (SUV) nieuwe maatstaven zetten. De terreinwagen van Porsche
zal in twee versies leverbaar zijn: als Cayenne S en als Cayenne
Turbo. Het betreft een totaal nieuwe auto - de Cayenne heeft geen
voorganger - die gekenmerkt wordt door indrukwekkende techniek. In de
herfst van dit jaar zal de Cayenne op de Nederlandse markt worden
geïntroduceerd. De prijzen zijn nog niet bekend.
Porsche heeft de Cayenne geconcipieerd als uitgesproken sportief en terreinvaardig. Zijn karakter, dat in Weissach werd gevormd, weerspiegelt de familieband met de wereldwijd succesvolle sportwagens.
Hoogtepunten van de technische finesses in deze nieuwe Porsche zijn de
twee nieuw ontwikkelde 8- cilinder motoren. Men kan kiezen uit de
Cayenne S met 340 pk (250 kW) en 420 Nm, en de Cayenne Turbo met 450
pk (331 kW) en 620 Nm koppel. Beide V8s hebben een inhoud van 4,5
liter. Zij staan garant voor uitstekende prestaties. Voor de sprint
van 0 - 100 km/h heeft de Cayenne S 7,2 seconden nodig. De topsnelheid
ligt bij 242 km/h. Het turbo-model accelereert van 0 - 100 km/h in 5,6
seconden en bereikt een top van 266 km/h.
Beide Cayenne-motoren onderschrijden duidelijk de grenswaarden van de
vanaf 2005 geldende EU-4 richtlijn, maar ook alle andere wereldwijd
geldende wettelijke eisen.
Bij de Cayenne Turbo vindt de krachtoverbrenging plaats door een
standaard 6-traps Tiptronic S. Vanzelfsprekend beschikken beide
Cayennes over permanente vierwielaandrijving en het bekende Porsche
Stability Management (PSM), dat speciaal aan de nieuwe eisen is
aangepast. Een standaard lengtesper en een reductiebak geven een
indruk van de kwaliteiten van deze nieuwe Porsche op losse ondergrond.
De Cayenne S en Cayenne Turbo bieden hun bestuurder en vier verdere
passagiers ultieme sportiviteit, door vermogen, beweeglijkheid,
hanteerbaarheid en remkracht. Bovendien zorgen de nieuwste
ondersteltechnieken voor een in deze klasse ongekend afrol- en
veercomfort. Ook voor wat betreft het transporteren van een aanhanger
staat de Cayenne in deze klasse aan de top: 3.500 kg mogen worden
getrokken.
Qua design is de Cayenne door zijn omlaag lopende motorkap en de
markante koplampen direct en overduidelijk herkenbaar als een Porsche.
De Cayenne S en Cayenne Turbo combineren elegantie met kracht. Het
topmodel, de Cayenne Turbo, onderscheidt zich van de S-versie door
extra luchtinlaten aan de voorzijde, een motorkap met Power Domes en
vier uitlaat-eindpijpen achter.
De Cayenne S is 4.782 mm lang, de turboversie heeft een lengte van
4.786 mm. Identiek zijn de breedte van 1.928 mm en hoogte van 1.699
mm. De wielbasis bedraagt 2.855 mm.