Technische Universiteit Eindhoven

4 maart 2002

PERSBERICHT
ZT Hollandia speelt GEN

Op TU Eindhoven Van 6 maart t/m 13 april (zie speellijst) spelen Elsie de Brauw, Betty Schuurman en Jeroen Willems GEN op locatie in het Laboratory of Thermal Fluids Engineering van de TU Eindhoven (TU/e). GEN is een coproductie van ZT Hollandia met Studium Generale van de TU/e en wordt geregisseerd door Johan Simons. Er worden 20 voorstellingen gespeeld. De voorstelling GEN sluit aan bij de keuze van het gezelschap om regelmatig het artistieke terrein uit te breiden. Het gaat daarbij vaak om stukken die ontstaan in dialoog met niet-artistieke biotopen uit de samenleving. Zo was dit voor Varkens/Boeren de moeilijke situatie van de veehouderij in Brabant, voor GEN is dat de wetenschappelijke (r)evolutie in de genetica. Gesprekken met diverse hoogleraren op de TU/e speelden bij de voorbereiding van de voorstelling een belangrijke rol, al komen zij niet letterlijk aan het woord. Kunst en wetenschap Voor ZT Hollandia biedt deze locatievoorstelling de kans om de vraag te stellen naar de verhouding tussen kunst en wetenschap. In onze moderne samenleving hebben kunst en wetenschap zich teruggetrokken op hun eigen terrein, met eigen regels en doelen. Ooit was dit anders, en werkten kunst en wetenschap samen in het formuleren, bevragen of promoten van bestaande of nieuwe wereldbeelden. Voor ZT Hollandia betekent GEN een poging de kennismaking tussen kunst en wetenschap te hernieuwen. Vandaar ook de keuze van Johan Simons voor een onderzoeksmatige aanpak, waar thematiek, esthetiek, speelstijl en omgeving een actieve invloed op elkaar uitoefenen. De presentatie van GEN is dan ook geen eindpunt, maar veeleer de eerste etappe in dat onderzoek. De mens als schepper
Zal verbeterd DNA de ziekten uit de wereld bannen? Zijn alle baby's straks mooi en slim? Worden we binnenkort zo oud als we zelf willen? Zullen wij van onze eigen stamcellen - of die van onze kinderen - nieuwe lichaamsweefsels kunnen laten maken? Hele nieuwe organen zelfs? Zullen wij over een paar decennia gemiddeld een keer per jaar naar het ziekenhuis gaan om alles te laten vervangen wat oud en versleten is? En is eindelijk ook een efficiënte, genetische aanpak van crimineel gedrag en intermenselijke ellende mogelijk? Met de Heerlijke Nieuwe Wereld van de genetica wordt alles anders, maar zijn we daar ook klaar voor? De kranten staan er in ieder geval vol van: het in kaart brengen van het menselijke genoom, de eerste gekloonde embryos, de economische patentering van DNA, de explosie van genetische tests, de genetische manipulatie van gewassen. Wat voor sommigen nog steeds berust op sciencefiction, is volgens anderen nu al werkelijkheid. Wetenschappers, moraalfilosofen, politici, opiniemakers, ze hebben allemaal wel hun eigen interpretatie van wat straks wel of niet mogelijk is. Waar iedereen het over eens lijkt te zijn, is dat de mens steeds meer de rol van schepper van zichzelf gaat spelen, en dat we wel eens bezig zouden kunnen zijn om een Nieuwe Mens te scheppen. Minder eensgezindheid echter is er over de vraag naar wiens beeld en gelijkenis wij die Nieuwe Mens dan wel moeten vormen. Technologie en mensbeeld
Heel veel vragen dus, en stof genoeg voor een serie voorstellingen. Voor ZT Hollandia zijn de huidige ontwikkelingen in de biomedische wetenschap op zich geen thema, maar vormen zij de aanleiding om opnieuw de vraag te stellen naar de mens. GEN wil geen oordeel vellen over de pros en contras van genetische manipulatie en kloneren. Aanleiding en werkwijze
Johan Simons liep al geruime tijd rond met het plan om een voorstelling te maken over gentechnologie. Aanleiding was het debat dat overal in Europa losbarstte na publicatie in 1999 van Peter Sloterdijks beroemd/berucht geworden lezing Regels voor het mensenpark. Daarin heeft de Duitse filosoof het onder meer over het begrip selectie in de context van de biomedische technologie, en stelt hij openlijk de vraag of we niet dringend moeten nadenken over de regels die het sleutelen aan de menselijke soort moeten begeleiden. De makers van GEN voelden zich aangesproken, en stapten naar een aantal onderzoekers, verbonden aan de interdisciplinaire faculteit Biomedische Technologie van de TU/e.
ZT Hollandia vroeg hen naar hun specifieke onderzoeksterrein en naar het belang van toeval, passie en overtuiging. Omgekeerd werd ook de vraag naar het acteren gesteld. Is het theater niet het laboratorium bij uitstek waar transformaties plaatsvinden? Maakt de acteur niet per definitie gebruik van selectie, manipulatie en metamorfose? Kunnen we het theater transformeren tot een plek waar de oude mens uitzoekt wie of wat die nieuwe mens kan zijn, of waar een nieuwe mens kan terugkijken naar hoe die oude mens zich gedroeg? Medewerkers In GEN regisseert Johan Simons drie acteurs die sinds lang onlosmakelijk met de naam van Hollandia verbonden zijn: Elsie de Brauw, Betty Schuurman en Jeroen Willems. Elsie de Brauw speelde dit seizoen al hoofdrollen in uiteenlopende voorstellingen als Truus en Connie en De val van de goden, die laatste samen met Jeroen Willems. Willems zelf is niet alleen een veel gelauwerde acteur, maar treedt ook regelmatig aan als regisseur, dit seizoen onder meer bij het locatieproject Lange Lies, Lange Jan. Ook Betty Schuurman is een vaste waarde bij het gezelschap. Onlangs nog werd zij genomineerd voor de Theo dOr voor haar vertolking in De Leenane Trilogie. Ook al werken de drie acteurs al geruime tijd bij het gezelschap, toch waren ze - merkwaardig genoeg - nooit eerder alle drie in eenzelfde voorstelling te zien. Dat alleen al maakt GEN tot iets bijzonders. Voor Johan Simons is de voorstelling een onderzoek, niet alleen op het vlak van de inhoud, maar ook op dat van de vorm en het acteren. Daarom werd ervoor gekozen GEN te maken en te presenteren in een laboratorium waar ook andere, wetenschappelijke, onderzoekers werkzaam zijn. Zo zullen acteurs en toeschouwers straks samen een van de vele onderzoeksprojecten vormen die er op de TU/e-campus plaatsvinden.

GEN

regie Johan Simons; spel Elsie de Brauw, Betty Schuurman en Jeroen Willems;
research en montage Tom Blokdijk en Koen Tachelet; toneelbeeld Leo de Nijs;
geluid en techniek Maarten Halmans; regieassistentie Hendriekje de Jong;
aanvang 20.30 uur
speelperiode 6 maart t/m 13 april 2002, (woensdag t/m zaterdag) zie speellijst*
reserveren 040 2460656
locatie TU Eindhoven (TU/e), Den Dolech 2 Eindhoven W-laag, Laboratory of Thermo Fluids Engineering coproducent Studium Generale TU/e


* Speellijst

maart
woensdag 6 t/m zaterdag 9 maart
dinsdag 12 en woensdag 13 maart / met première op vrijdag 15 en zaterdag 16 maart
woensdag 20 t/m zaterdag 23 maart april
woensdag 3 t/m zaterdag 6 april
woensdag 10 t/m zaterdag 13 april