Ministerie van Justitie
Jaarplan 2002 WODC
Voor een afdruk van de volledige tekst (ca. 18 pagina's) van het Jaarplan
2002:
Zie het origineel
http://www.minjust.nl/b_organ...over/jaarpl02.htm
.
Via de inhoudsopgave zijn interne links gemaakt naar de
afzonderlijke hoofdstukken.
Voorwoord
Door het voortijdige vertrek van mijn voorganger heeft het
organisatieveranderingstraject binnen het WODC, dat in 2000 is
ingezet, vertraging opgelopen. De organisatie bevindt zich op het
moment van uitkomen van dit jaarplan nog in een stadium van
hergroeperen en benoemen van de onderwerpen die in ieder geval op
korte termijn aangepakt moeten worden. Voor zover de contouren van het
veranderingsproces reeds zichtbaar zijn, zijn ze in dit jaarplan
weergegeven.
Tijdens de verbouwing houden we de winkel wel open! Wederom is een
programma in elkaar gezet van 60 nieuw op te starten
onderzoeksprojecten, dit jaar met intensieve betrokkenheid van alle
DGs. Ook zal het WODC het komende jaar gereed staan om onderzoek te
verrichten voor (niet planbare) toezeggingen van de minister en zal
het proberen adequaat in te spelen op de toenemende vraag naar
wetenschappelijk onderzoek uit hoofde van de ingevoerde vijfjaarlijkse
evaluatie van al het departementale beleid. Ten slotte zal het WODC
zijn activiteiten inzake het uitdragen van kennis over het
justitiebeleid aan externe partijen verder uitbreiden.
Het zal geen gemakkelijk jaar worden voor de medewerkers van het WODC. Maar de gedrevenheid voor onderzoek en een snel duidelijk wordend perspectief waar de organisatie op aan gaat sturen zijn de bakens waarop we de koers voor het komende jaar uit aan het zetten zijn.
Deze koers moet leiden tot een WODC dat nog beter inspeelt op de mogelijkheden tot wetenschappelijk onderzoek en de daaromtrent geleverde wensen van beleidsdirecties, dat zijn gezaghebbende positie in de wetenschappelijke wereld weet te borgen en naar andere wetenschapsgebieden weet uit te breiden, dat een belangrijk ontmoetings- en informatiecentrum is voor eenieder die geïnteresseerd is in wetenschappelijk onderzoek op de departementale beleidsvelden en dat een aantrekkelijke organisatie is en blijft om voor te werken.
P.J.J.M. van Loon
(Directeur a.i. WODC)
oktober 2001
---
Inhoud
1. Managementafspraak
2. Beleid en strategie
2.1 Organisatie, kerntaken en missie
2.2 Onderzoeksprogrammering 2002
2.3 Politieke beleidslijnen
2.4 Beleidsinformatievoorziening
2.5 Samenwerking
3. Eindresultaten
3.1 Resultaatsdoelen gericht op reguliere activiteiten
3.2 Resultaatsdoelen gericht op realisatie (politiek) beleid
3.3 Opvangen van intensiveringen en tegenvallers
3.4 Resultaatsdoelen en ketenafhankelijkheden
4. Waardering door klanten en maatschappij
5. Internationalisering
6. Management van processen
6.1 Verbetering van processen
6.2 Administratieve organisatie
6.3 Euro
7. Management van personeel
7.1 Personeelsbeleid
7.2 Kwantitatief personeelsbeheer
7.3 Arbeidsmarktaspecten (intern en extern)
7.4 Diversiteitbeleid
8. Waardering door personeel
9. Management van middelen
9.1 Bedrijfsvoering en financieel beheer
9.2 Inkoopmanagement
9.3 Informatie- en communicatietechnologie
10. Leiderschap nader beschouwd
Bijlagen
1. Begroting 2002
2. Onderzoeksactiviteiten 2002
---
1. Managementafspraak
Het vertrek van de directeur van het WODC in mei 2001 is aangegrepen
om de taakstelling en het functioneren van het WODC door een
interim-directeur te laten analyseren, aanzetten tot verbetering op te
starten en op basis van de eerste bevindingen het gewenste profiel van
de nieuwe directeur op te stellen. Met de komst van de
interim-directeur is in september 2001 een verbetertraject gestart
inzake het functioneren van het WODC (strategie, organisatiestructuur,
bedrijfsprocessen). Een en ander is in een Plan van Aanpak beschreven.
Ten tijde van het verschijnen van dit Jaarplan kunnen de resultaten
van dit verbetertraject nog niet gemeld worden. In dit Jaarplan zullen
we dan ook vooral aangeven in welke richting de in gang gezette
veranderingen zullen gaan.
De budgettaire en formatieve kaders 2002 voor het WODC zijn:
Uitgaven: fl. 25.421.000
Ontvangsten: fl. 200.000
Formatie: 74,5 fte
Het WODC verwacht in 2002 de volgende productie te realiseren:
* 8 strategische documenten (inhoudelijke Justitiële verkenningen);
* verspreiding van resultaten van wetenschappelijk onderzoek: 64
verslagen en 4 congressen;
* via de Infodesk zullen 1500 vragen worden behandeld.
Voorts zullen in 2002 de volgende, reeds in 2001 gestarte
activiteiten, zoals aangegeven in het Plan van Aanpak, worden
gecontinueerd:
* actualiseren strategie;
* herijken personeelsbeleidsplan;
* herijken communicatieplan;
* herijken onderzoeksprogrammering;
* herziening organisatiestructuur;
* inrichting BMO;
* update Handboek WODC;
* herintroductie INK-model;
* inrichten Management Informatie Systeem.
---
2. Beleid en strategie
2.1 Organisatie, kerntaken en missie
Kerntaak van het WODC is door wetenschappelijk onderzoek en
informatievoorziening een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en
evaluatie van justitieel beleid. Het WODC heeft een bureau
Managementondersteuning en vier afdelingen: Extern Wetenschappelijke
Betrekkingen (EWB), Documentaire Informatievoorziening (DIV),
Statistische Informatievoorziening en Beleidsanalyse (SIBa) en de
afdeling Onderzoek. De afdeling Onderzoek is sinds 2000 opgedeeld in
drie sectoren met elk een eigen hoofd. Sector- en afdelingshoofden
zijn integraal verantwoordelijk voor zowel de inhoud als het beheer.
De missie van het WODC houdt in dat het WODC een toonaangevend
wetenschappelijk centrum wil zijn dat kennis genereert en verspreidt
ten behoeve van Justitie. Het beleid van het WODC is erop gericht om
zo goed mogelijk de randvoorwaarden te creëren om te kunnen voldoen
aan de
hoge eisen die hieruit voortvloeien. Daarbij staat samenwerking met
het departement en verwante wetenschappelijke centra in binnen- en
buitenland centraal.
2.2 Onderzoeksprogrammering 2002
Het WODC-onderzoeksprogramma moet aan verschillende eisen voldoen:
maatschappelijke relevantie, flexibiliteit, een goede verhouding
tussen korte en lange termijn, samenhang, balans tussen fundamenteel
en toegepast onderzoek en ten slotte draagvlak bij de verschillende
directies c.q. directoraten-generaal. Het onderzoeksprogramma 2002
beoogt zo goed mogelijk aan al deze eisen te voldoen. In 2002 zal een
voorstel worden gepresenteerd voor een nieuwe wijze van programmering.
2.3 Politieke beleidslijnen
In 2002 zullen meerdere politiek relevante onderzoeken gereedkomen. Zo
zal begin 2002 de tweede periodieke rapportage over de georganiseerde
criminaliteit verschijnen. Ook wordt een eerste rapport over de Wet
Bijzondere Opsporingsmethoden uitgebracht. Naar het zich thans laat
aanzien zal het WODC bijdragen leveren op het terrein van de
justitiële aspecten van terrorismebestrijding.
Eind 2002 zal weer de rapportage verschijnen over de ontwikkeling van
de jeugdcriminaliteit in Nederland.
Ook met Justitiële verkenningen wordt geprobeerd om over actuele
kwesties tijdig relevante themanummers uit te brengen. In 2002 zullen
onder meer themanummers worden uitgebracht over: Antillen en Aruba;
Media: de dramatisering van de misdaad; Ontwikkelingen zittende
magistratuur.
Jaarlijks, dus ook in 2002, maakt het WODC beleidsneutrale prognoses
van de behoefte aan sanctiecapaciteit, die een belangrijke rol spelen
in de politieke besluitvorming over de meerjarige planning van
sanctiecapaciteit.
Daarnaast zullen in 2002 wederom, in samenwerking met het CBS, voor
het beleid belangrijke feiten en trends in criminaliteit en
strafrechtspleging systematisch worden gepresenteerd (Criminaliteit en
Rechtshandhaving). Publicatie daarover zal dit keer zowel elektronisch
als op papier gebeuren.
2.4 Beleidsinformatievoorziening
Goede beleidsinformatie is een belangrijke bouwsteen voor een
effectieve beleidsontwikkeling. Het ontwikkelen van bijvoorbeeld
preventieprogrammas of alternatieve sancties heeft alleen zin wanneer
voldoende zicht bestaat op de effecten daarvan. Beleidsinformatie
speelt daarbij een belangrijke rol. Op twee manieren streeft het WODC
naar een verbetering van de beschikbaarheid van beleidsinformatie.
In de eerste plaats door voor het beleid essentiële informatie zelf in
huis
te hebben of te halen. Dit betreft informatie over de gehele keten van
opsporing, via vervolging tot berechting.
Zo is het Herkenningsdienstsysteem (HKS) beschikbaar. Dit is een
registratiesysteem van de politie waarin de aangiften van misdrijven
zijn opgenomen en waarin ook de gegevens over opgeloste zaken en
verdachten worden vastgelegd. Op basis daarvan ontwikkelde het WODC
eerder, in samenwerking met de Nationale Recherche Informatiedienst
(NRI) de landelijke criminaliteitskaart van daders in 1998. Het NRI
draagt zorgt voor periodieke aanvulling, waarbij nu het landelijke
bestand voor de jaren 1996-1999 beschikbaar is. Aan het jaar 2000
wordt momenteel gewerkt. Ook in 2002 zal het WODC participeren in de
beheerscommissie van dat bestand om zodoende ook andere vragen om
informatie uit het HKS- bestand te kunnen honoreren.
Het WODC beschikt daarnaast over een kopie van het landelijk bestand
Vervolging en Berechting van het Parket-Generaal dat ook in 2002 per
kwartaal wordt ververst om beleidsvragen van directies rechtstreeks te
kunnen beantwoorden.
Verder continueert het WODC de lijn die met het Onderzoeksbestand
Justitiële Documentatie is ingezet. Via een periodieke extractie van
het Justitieel Documentatie Systeem wordt dit bestand gevoed, zodat
informatie over recidive, straftoemeting en effectiviteit van sancties
beschikbaar is. In 2002 zal dit bestand verder worden verbeterd.
Op de tweede plaats streeft het WODC naar het verbeteren van de
toegang tot andere bronnen met relevante beleidsinformatie. Immers,
het is niet de bedoeling die allemaal in huis te hebben. Het WODC kan
informatie geven over de kwaliteit en inhoud van die bron en
desgewenst een contactpersoon noemen. Daartoe zijn intern zogeheten
bronbeheerders aangewezen. In 2002 zal dit systeem verder vorm
krijgen. Met informatie over bronnen zal het WODC actiever naar buiten
treden, bijvoorbeeld via de WODC internet site of via een nieuwsbrief
beleidsinformatie. Dat maakt het voor beleidsmakers en andere
geïnteresseerden gemakkelijker om meer gerichte vragen over
beleidsinformatie aan het WODC te stellen.
2.5 Samenwerking
In het kader van de kennisverspreiding zal in het jaar 2002 nog meer
dan voorheen gebruik worden gemaakt van de mogelijkheden van de
WODC-websites. Het full text toegankelijk maken van alle
onderzoekrapportages via Justweb en Internet zal worden gecontinueerd.
In 2001 heeft de minister van Justitie besloten de subsidierelatie met
het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving
(NSCR) te continueren Voor de zomer van 2002 zullen het WODC en het
NSCR de subsidierelatie nader preciseren. Het gaat daarbij om een
nadere invulling van de begrippen instituuts-, programma- en
projectsubsidie, waarvan in de nieuwe toekenning sprake is.
De betrokkenheid van het WODC bij de uitvoering van het
onderzoeksprogramma Politie & Wetenschap zal naar verwachting worden
gecontinueerd. De directeur WODC heeft zitting in de Commissie Politie
& Wetenschap zowel als in de Programmacommissie Politie & Wetenschap.
De afdeling EWB is betrokken bij de selectie van voorstellen en de
aanbesteding en begeleiding van uiteindelijke onderzoeksopdrachten.
Het WODC is voornemens om in 2002 op het terrein van onderzoek naar de
georganiseerde criminaliteit een samenwerkingsverband aan te gaan met
het CIROC, het Centre for Information and Research on Organized Crime
van de Vrije Universiteit en de Erasmusuniversiteit.
In het project Moord en doodslag zal worden samengewerkt met NRI en
NSCR. Daarnaast onderhoudt het WODC samenwerkingscontacten met vele
andere onderzoeksinstituten en vakgroepen in den lande.
---
3. Eindresultaten
3.1 Resultaatdoelen gericht op reguliere activiteiten
Uitgaande van het huidige budget zal het WODC in 2002 circa 64
onderzoeksprojecten starten. De keuze en de prioritering van de
projecten komt tot stand in nauw overleg met de beleidsdirecties (zie
2.2 en 3.4). Binnen de drie sectoren Onderzoek en de afdeling SIBa
zullen 15 projecten gestart worden en via Extern Wetenschappelijke
Betrekkingen zullen 49 projecten aan derden worden uitbesteed.
Behalve deze nieuw te starten onderzoeksprojecten bestaat een
aanzienlijk deel van de interne productie uit omvangrijke langlopende
en in de tijd terugkerende projecten als de monitor georganiseerde
criminaliteit, de strafrechtmonitor, de recidivemonitor, de
tweejaarlijkse monitor jeugdcriminaliteit, criminaliteit en
rechtshandhaving, en de prognoses sanctiecapaciteit. De vervolmaking
van deze databestanden leidt, zoals ook bedoeld, tot een toename van
de vraag naar gegevens uit deze monitors. Dit noopt het WODC echter
tot een herbezinning op de toedeling van de capaciteit. In het
overzicht van de onderzoeksprogrammering 2002 (bijlage 2) is
aangegeven welk beslag de langlopende onderzoeksactiviteiten zullen
leggen op de personeelscapaciteit.
Het WODC verwacht in 2002 de volgende productie te realiseren:
* 8 strategische documenten (inhoudelijke Justitiële verkenningen);
* verspreiding van resultaten van wetenschappelijk onderzoek: 64
verslagen (zowel electronisch als op papier) en 4 congressen;
* via de Infodesk zullen 1500 vragen worden behandeld.
3.2 Resultaatdoelen gericht op realisatie (politiek) beleid
Teneinde te bewerkstelligen dat de beleidsprioriteiten van Justitie in
voldoende mate weerslag vinden in het onderzoeksprogramma van het
WODC, is bij de totstandkoming van het programma voor 2002 sprake
geweest van een nauwe betrokkenheid van de Directeuren-Generaal van
het departement.
3.3 Opvangen van intensiveringen en tegenvallers
Op het moment van verschijnen van dit jaarplan 2002 ligt 36 procent
van het totale WODC-budget vast in lopende verplichtingen. De overige
64 procent zal worden aangewend voor de uitbesteding van projecten via
EWB en de toewijzing van projectsubsidies aan derden. De
voorgeschreven 5 procent voor de dekking van de budgetflexibiliteit
zal worden gegenereerd uit de ontvangsten voor cofinanciering van
projecten door derden.
In 1999 heeft het WODC een start gemaakt met voorstellen voor
budgetverruiming voor onderzoek dat voortvloeit uit grote
beleidsprojecten binnen Justitie. Dit heeft vruchten afgeworpen. Het
WODC heeft een structurele budgetophoging gekregen voor
beleidsintensiveringsprojecten. Voorts is structureel extra budget
toegekend ten behoeve van het uitvoeren van een twintigtal
onderzoekopdrachten welke gedurende het kalenderjaar ad hoc bij het
WODC aangemeld worden en die hun oorsprong vinden in een door de
minister van Justitie aan het parlement gedane toezegging.
3.4 Resultaatdoelen en ketenafhankelijkheden
Het WODC is voor het bereiken van zijn missie sterk afhankelijk van de
beleidsdirecties binnen het departement. Voor het oplossen van de
mogelijke spanning tussen wetenschap en beleid is goede samenwerking
en nauw overleg noodzakelijk. Daarom hecht het WODC sterk aan een
frequente communicatie over onderzoekswensen en onderzoeksprojecten
die plaatsvindt in de reguliere overleggen die VBTB-themagewijs zijn
opgezet. In deze overleggen bespreken vertegenwoordigers van het WODC
en de betreffende beleidsdirecties en uitvoeringsorganen (zoals DJI,
IND) de lopende onderzoeksprojecten en de ideeën, wensen en
prioriteiten ten aanzien van nieuw op te zetten onderzoek. In de
reguliere overleggen wordt de basis gelegd voor de
WODC-onderzoeksprogrammering.
Ook in een ander opzicht zijn het WODC en het beleid afhankelijk van
elkaar. Het WODC zal vanaf 2002 een rol gaan spelen bij de
implementatie door DFEZ van de rijksbrede Regeling Prestatiegegevens
en Evaluatieonderzoek. Deze regeling betreft het uitvoeren van ex ante
evaluaties bij nieuw of gewijzigd beleid en periodieke ex post
evaluatieonderzoeken gedurende de uitvoering van het beleid of
achteraf. Het WODC zal adviseren over de vraagstelling van het uit te
voeren evaluatieonderzoek, onderzoek (laten) uitvoeren en de kwaliteit
van het evaluatieonderzoek bewaken. Voorshands is nog niet voorzien in
een budgetuitbreiding om deze mogelijke taakuitbreiding te kunnen
realiseren.
---
4. Waardering door klanten en maatschappij
In 2002 zal op basis van de resultaten van het in 2001 uitgevoerde
beperkte klanttevredenheidsonderzoek bekeken worden of en in welke
vorm er nog een grootschaliger onderzoek zal moeten plaatsvinden. Een
speciale vorm van klanttevredenheidsonderzoek was de instelling in
1999 van een onafhankelijke commissie externe wetenschappers die de
kwaliteit van de wetenschappelijke producten van het WODC beoordeelt
en rapporteert aan de Raad van Advies van het WODC. In het jaar 2002
zal wederom een audit plaatsvinden. Naar aanleiding van de adviezen
van de auditcommissie-2001 zal met name de procedure van de te houden
audit verder worden aangepast en verbeterd. Met de bevindingen van de
opeenvolgende audits zal verder gewerkt worden aan verbetering van de
WODC-producten.
Alle taken van het WODC zijn gericht op het produceren, verkrijgen,
verrijken en doorgeven van kennis. Het WODC acht het daarom van groot
belang ook in de komende periode actief bezig te zijn met de nieuwste
ontwikkelingen op het terrein van kennismanagement. Het WODC is
voornemens in 2002 verdere activiteiten te ontplooien in het kader van
de inmiddels in het bestuursdepartement ingestelde werkgroep
kennismanagement.
Tussen de werkgroep kennismanagement en de afdeling DIV van het WODC
(in samenwerking met de centrale Justitiebibliotheek) zijn afspraken
gemaakt in 2001 te komen tot concrete projecten op het terrein van
kennismanagement. Zo zal het recent geïmplementeerde geautomatiseerde
bibliotheeksysteem een belangrijke ondersteuning kunnen bieden bij te
starten kennismanagementprojecten. In 2000 is het WODC gestart met de
integratie van de reeds bestaande informatiebestanden op het gebied
van justitieel en criminologisch voorgenomen, lopend en afgesloten
(in- en extern) onderzoek. In 2002 zal dit integratieproject worden
afgerond.
Het WODC is voornemens de leden van begeleidingscommissies te bevragen
naar hun ervaringen met de begeleiding van het onderzoek.
Het nieuwe bibliotheeksysteem kon ook in het jaar 2001 slechts
gedeeltelijk in gebruik worden genomen. Naar verwachting zal dit in
2002 volledig mogelijk zijn en zullen wij met behulp van dit systeem
de WODC-klanten nog beter ten dienste kunnen zijn.
De sinds 1999 ten behoeve van het OM (officieren van justitie) door
het WODC beheerde website Interventiestrategieën zal in het komende
jaar verder worden uitgebreid met beschrijvingen en van nieuwe
onderwerpsgebieden. Daarnaast zal er een update plaatsvinden van de
reeds in de website ingevoerde beschrijvingen.
Ook het komende jaar zal de aandacht voor de uitbouw van de
internationale WODC-site verder geïntensiveerd worden, om ook onze
internationale klanten beter van dienst te zijn. Tevens zal in 2002
verder worden gegaan met het volledig (full text) beschikbaar stellen
van alle rapporten en van Engelstalige samenvattingen op internet. In
het jaar 2002 zal daartoe ook een inhaalslag worden gepleegd en zullen
de rapportages van vorige jaren met terugwerkende kracht beschikbaar
worden gesteld. Vooralsnog is het streven in 2002 de rapportages (voor
zover elektronisch beschikbaar) tot 1996 op de WODC-websites te
plaatsen.
Ook in 2002 zal tijd worden ingeruimd voor het organiseren van
congressen, symposia, expert meetings en rondetafelconferenties.
---
5. Internationalisering
In het komende jaar zal de internationale samenwerking worden
voortgezet, omdat dit van belang is voor de wetenschappelijke
kwaliteit en de beleidsrelevantie van het WODC-onderzoek. Daarbij
kunnen worden onderscheiden: informatie-uitwisseling, samenwerking, en
onderzoek.
Mede door de actieve betrokkenheid van het WODC is in 2001 de European
Society of Criminology opgericht. Deze vereniging zal een eigen
tijdschrift gaan uitgeven. Tegen deze achtergrond is besloten dat het
WODC zijn betrokkenheid bij het European Journal of Criminal Policy
and Research in 2002 zal beëindigen.
Het WODC zal in 2002 deelnemen aan het internationale programma
Masters of Criminology dat door de Katholieke Universiteit te Leuven
georganiseerd wordt.
Office (RDS) een werkbezoek gebracht aan het WODC. Besloten is dat in
2002 de banden zullen worden verstevigd, door gezamenlijk onderzoek te
verrichten en te publiceren. De engelstalige versie van de
WODC-website zal in 2002 blijven worden gevuld met relevante
informatie voor onze internationale contacten.
Wat de internationale samenwerking betreft: het WODC maakt deel uit
van een internationaal netwerk van governmental institutes for
criminology. Het WODC neemt deel aan diverse internationaal
vergelijkende studies. Het WODC zal zich in 2002 verder oriënteren op
de Europese wetenschappelijke wereld en bijvoorbeeld de contacten met
aan de overheid gelieerde onderzoeksinstellingen in Frankrijk en
Duitsland trachten te verstevigen. Door bezoeken van en aan
(medewerkers van) buitenlandse onderzoeksinstituten zal het netwerk
voor kennisuitwisseling verder worden uitgebouwd.
6. Management van processen
6.1 Verbeteren van processen
Veel van de aandacht van management en personeel is in 2001 uitgegaan
naar de implementatie van het in 2000 ingevoerde nieuwe
besturingsconcept van het WODC. Hoewel de thans ontstane organisatie -
door het wegvallen van de duale aansturing wat inhoud en beheer
betreft - eenvoudiger is, dienden na de reorganisatie veel van de
basale werkprocessen opnieuw vormgegeven te worden. Daarin is veel
geïnvesteerd. Het feit echter dat het managementteam pas in de loop
van 2001 op volle sterkte kwam en het feit dat in de zomer van 2001 de
directeur vertrok, hebben ertoe geleid dat pas op de plaats moest
worden gemaakt op het terrein van management van processen die het
primaire werkproces overstijgen. Conform het Plan van Aanpak voor het
WODC-verbetertraject zal in 2002 de aandacht voor het
INK-kwaliteitsbeleid worden geïntensiveerd. Met het Bureau
Kwaliteitszorg zijn hierover al samenwerkingsafspraken gemaakt. Ten
tijde van het verschijnen van dit Jaarplan wordt gewerkt aan het
opstellen van een INK-actieplan voor het jaar 2002. Het Plan van
Aanpak voorziet er verder in dat de reeds in 2001 gestarte verbetering
van processen in 2002 wordt gecontinueerd:
* actualiseren strategie;
* herijken personeelsbeleidsplan;
* herijken communicatieplan;
* herijken onderzoeksprogrammering;
* herziening organisatiestructuur;
* inrichting BMO;
* update Handboek WODC;
* herintroductie INK-model;
* inrichten Management Informatie Systeem.
6.2 Administratieve organisatie
Met behulp van externe ondersteuning en met inachtneming van de
lopende veranderingsprocessen wordt in het komend jaar het handboek
WODC geheel up to date gebracht en in digitale vorm voor alle
medewerkers toegankelijk gemaakt.
6.3 Euro
Het WODC heeft deelgenomen aan de departementale werkgroep voor de
invoering van de Euro. Bij de invoering in 2002 worden geen problemen
verwacht.
7. Personeelsmanagement
7.1 Personeelsbeleid
Het jaar 2002 zal in het teken staan van het doorzetten van het
veranderingsproces dat na het vertrek van de directeur WODC is
ingezet. Op dit moment is nog niet geheel duidelijk hoe de
veranderingen er uit komen te zien. Wel zijn enkele contouren
zichtbaar:
* een meer integrale aansturing door het management;
* een meer glijdend carrièrepatroon bij een aantal functies;
* versterking van de resultaatgerichtheid bij alle niveaus.
Hoe het veranderingsproces ook zal uitpakken, een kernpunt bij het
personeelsbeleid blijft de verdere invoering van
competentiemanagement. In 2002 zal het houden van
functioneringsgesprekken aan de hand van competentieprofielen
instituutbreed zijn ingevoerd. In 2001 is daarmee reeds een aanvang
gemaakt. Hetzelfde geldt voor het opstellen van persoonlijke
ontwikkelingsplannen voor de medewerkers, die input vormen voor een
opleidingsplan van het WODC voor 2002.
Non-activiteit
In 2001 is een Plan van Aanpak voor het ziekteverzuim opgesteld naar
aanleiding van hoog verzuim bij het WODC. Dit PvA kenmerkt zich door
een gedifferentieerde aanpak voor de verschillende categorieën verzuim
- langdurig, kortdurend, al dan niet werkgerelateerd.
Ook in 2002 zal het WODC aan de hand van dit PvA handelen, waarbij de
verantwoordelijkheden zijn uitgewerkt voor medewerkers, management,
arbodienst en bedrijfsmaatschappelijk werk, en de ondersteuning door
BMO.
Onderstaande tabel laat zien dat de totale non-activiteit
(ouderschapsverlof + verzuim) nagenoeg gelijk is gebleven. Het deel
ziekteverzuim daarvan is echter toegenomen. Dit baart zorgen. Voor het
WODC is het aanleiding om verdere uitvoering van bovengenoemd plan in
2002 te prioriteren.
2000
2001 (t/m augustus)
non-activiteit (%)
8,9
9,0
a ziekteverzuim
7,7
8,5
b ouderschapsverlof
1,2
0,5
Opleidingen
Opleidingen vormen een instrument van competentiemanagement. De
bedoeling is om de opleidingswensen van medewerkers en het management
te laten uitmonden in een opleidingsplan voor het WODC. Het
onderstaande geeft in grote lijnen de opleidingswensen binnen het WODC
weer.
Door het managementteam zullen in 2002 de volgende typen opleidingen
worden georganiseerd of ondersteund, voor de meeste daarvan geldt dat
ze op individuele basis worden afgesproken:
* opleidingen die met individuele medewerkers worden afgesproken, op
maat gesneden, vaak ter verder inhoudelijke vorming op het
vakgebied (bv. wetenschappelijke en vakinhoudelijke vorming,
ondersteuning bij het volgen van een studie, stimuleren van
publicaties en wetenschappelijk congresbezoek, stage elders);
* opleidingen van groepen medewerkers, meestal gericht op het
trainen van vaardigheden;
* opleidingen die passen in de verdere professionalisering van het
secretariaat (klantgerichte gespreksvoering, automatisering,
vaardigheden zoals notuleren e.d.).
7.2 Kwantitatief personeelsbeheer
Op het moment van verschijnen van dit jaarplan vindt een
organisatieonderzoek binnen het WODC plaats.Het is momenteel nog
onduidelijk wat de gevolgen met betrekking tot het kwantitatieve
personeelsbeheer zullen zijn.
7.3 Arbeidsmarktaspecten (intern en extern)
Een van de onderdelen van voornoemd organisatieonderzoek is de
herstructurering van de ondersteuningstaak binnen het WODC. Een
terugkerend probleem is daarbij de secretariaatsfunctie. Niet alleen
de organisatie van het secretariaat binnen het WODC is daarbij een
punt van aandacht maar vooral het vinden van goed gekwalificeerde
secretaresses is een zorgpunt. Hier zal ook in 2002 intensief aan
gewerkt worden.
Voorts is, met goedkeuring van de SG, een nieuw wervingsbeleid voor
wetenschappelijke functie binnen het WODC vastgesteld. Het WODC zal in
beginsel voor dit soort functies voortaan gelijktijdig in- en extern
werven.
Onderdeel van de opdracht van de interim-directeur is het opstellen
van een functieprofiel voor de nieuwe directeur van het centrum. De
wervingsprocedure zal de nodige tijd en aandacht vragen in het komende
jaar.
7.4 Diversiteitbeleid
De feitelijke invulling van personeel bij het WODC kenschets zich door
een meerderheid van vrouwen binnen de formatie. Ook komend jaar zal
het WODC zich inspannen om het diversiteitbeleid zo accuraat en actief
mogelijk toe te passen.
Hiertoe zal een aantal tijdelijk functies worden ingevuld met mensen
van de stichting Werkbij en zal, indien mogelijk, gebruik worden
gemaakt van departementale regelingen in het kader van Young
Development.
---
8. Waardering door personeel
In 2001 heeft de organisatie zich gezet naar de nieuwe
organisatiestructuur, zoals deze in 2000 is vormgegeven. Onmiskenbaar
zijn daarbij ook enkele losse einden zichtbaar geworden: processen,
functies en verantwoordelijkheden die in het oude besturingsconcept
helder waren, dien(d)en een duidelijker plaats te krijgen in de nieuwe
structuur. De eerste oriëntatie van de interim-directeur heeft laten
zien dat het personeelsbeleid ook in algemene zin meer aandacht
behoeft. Veel van de plannen voor de interim-periode hebben dan ook
raakvlakken met het (welbevinden van het) personeel. De in het kader
van het WODC-verbetertraject gestarte projectgroepen
personeelsbeleidsplan, communicatieplan, organisatiestructuur,
inrichting BMO, Handboek WODC en herintroductie INK-model, hebben alle
facetten in zich, die invloed zullen hebben op het personeel(sbeleid).
---
9. Management van middelen
9.1 Bedrijfsvoering en financieel beheer
Het Handboek WODC is in 2001 geactualiseerd. Het bijgestelde handboek
WODC zal de basis vormen voor in 2002 uit te voeren audits. Een nieuw
te ontwikkelen Management Informatie Systeem beoogt het
personeelsmanagement en het financiële beheer verder te verbeteren.
Het is de bedoeling dat de leidinggevenden in 2002 per kwartaal
beschikken over een managementrapportage, die de stand van zaken ten
aanzien van enkele belangrijke kengetallen weerspiegelt, zoals de
geplande en gerealiseerde financiële positie, het aantal gestarte en
te starten projecten, de inzet van personeel, vacatureruimte en
dergelijke.
9.2 Inkoopmanagement
Het WODC prognosticeert twee projecten voor 2002, waarbij Europese
Aanbesteding noodzakelijk is. Projecten als Europese Aanbesteding en
Voorafgaand Toezicht hebben de administratieve processen dermate
geoptimaliseerd dat hier geen problemen meer zijn voorgekomen. Het
nieuwe financiële systeem van Justitie, Jurist 2002, zal ook binnen
het WODC worden doorgevoerd.
9.3 Informatie- en communicatietechnologie
Het beleid ten aanzien van de (kantoor)automatisering wordt
voortgezet. Plannen voor 2002 zijn:
* vervanging van verouderde PCs en notebooks;
* integratie van de geautomatiseerde werkprocessen (tijdschrijven,
aanwezigheidsregistratie e.d.) in het Management Informatie
Systeem;
* implementatie van het nieuwe Justitie-postregistratiesysteem bij
het WODC;
* implementatie van het relatiebeheersysteem;
* overgang van maatwerk naar standaardpakketten.
---
10. Leiderschap nader beschouwd
Twee jaar geleden heeft het WODC een nieuwe management- en
organisatiestructuur geadopteerd waarin de verantwoordelijkheid voor
inhoud en beheer weer geïntegreerd werden. De ervaring met dit
besturingsconcept tot nu toe leert dat een herbezinning nodig is op de
wijze waarop dit principe in diverse functies en haar onderlinge
relaties is vormgegeven.
Deze heroverweging is mede noodzakelijk vanwege het groeiend
bewustzijn dat het WODC zijn communicatie met de beleidsdirecties over
mogelijk, voorgenomen, in uitvoering zijnd en afgerond onderzoek dient
te intensiveren om ook het komende decennium zijn unieke positie als
een gewaardeerd wetenschappelijk adviseur van het departement te
kunnen handhaven.
Ook zien we dat steeds nadrukkelijker wetenschappelijke expertise en
uitstraling van het instituut verwacht wordt over de gehele breedte
van het departementale beleidsterrein, zodat wetenschappelijke
profilering alleen via de directeur en zijn/haar wetenschappelijke
expertisegebied te smal is.
Ten slotte groeit het besef binnen het WODC dat, mede ten faveure van
de uitstraling van het departement, met de aanwezige kennis en
deskundigheid meer gedaan kan en moet worden aan de functie van
voorlichtings- en ontmoetingscentrum voor wetenschappelijk onderzoek
op departementale beleidsvelden.
Dit alles leidt ertoe dat leidinggevenden in het instituut, naast het
coachen en aansturen van professionals op het terrein van onderzoek en
bedrijfsvoering, meer aandacht moeten gaan besteden aan de commerciële
en de communicatieve aspecten van hun taakstelling. Verder betekent
dit dat op meer dan één vakgebied onderzoekers binnen het WODC
werkzaam moeten zijn met voldoende gezag zowel binnen de
beleidsdirecties als in de internationale onderzoekswereld. Ten slotte
zullen nieuwe antwoorden gevonden moeten worden voor de gespannen
relatie tussen vakinhoudelijke visie en gedrevenheid van toppers die
roepen om professionele autonomie, en de verantwoordelijkheid van
(integraal) leidinggevenden voor een commercieel, communicatief en
beheersmatig gezond WODC dat sturing en richtinggeving vereist.
---
Bijlage 1. Begroting 2002
Artikel 01.01
Aantal fte:
74,5
Omschrijving
Omschrijving
Kader
Apparaat
Personeel
8.917.000
Materieel
785.000
Totaal apparaat
9.702.000
Projecten
Onderzoekskosten in- en extern
14.719.000
Beleidsevaluaties
1.000.000
Totaal projecten
15.719.000
Totaal generaal
25.421.000
Ontvangsten
200.000
Toelichting: In 2002 worden door het WODC de in onderstaande tabel
vermelde producten gerealiseerd
Strategische documenten (inhoudelijke Justitiële Verkenningen)
---
Verspreiding van resultaten van wetenschappelijk onderzoek
(verslagen en congressen)
64
Antwoorden op geregistreerde interne en externe informatievragen (WODC
infodesk)
1500
---
WODC- informatiedesk / e-mail: wodc-informatiedesk@best-dep.minjus.nl
Redacteur: Hans van Netburg
---
Laatst gewijzigd: 04-03-2002