Ministerie van Justitie

Jaarplan 2002 WODC

Voor een afdruk van de volledige tekst (ca. 18 pagina's) van het Jaarplan 2002: Zie het origineel http://www.minjust.nl/b_organ...over/jaarpl02.htm . Via de inhoudsopgave zijn interne links gemaakt naar de afzonderlijke hoofdstukken.

Voorwoord

Door het voortijdige vertrek van mijn voorganger heeft het organisatieveranderingstraject binnen het WODC, dat in 2000 is ingezet, vertraging opgelopen. De organisatie bevindt zich op het moment van uitkomen van dit jaarplan nog in een stadium van hergroeperen en benoemen van de onderwerpen die in ieder geval op korte termijn aangepakt moeten worden. Voor zover de contouren van het veranderingsproces reeds zichtbaar zijn, zijn ze in dit jaarplan weergegeven.

Tijdens de verbouwing houden we de winkel wel open! Wederom is een programma in elkaar gezet van 60 nieuw op te starten onderzoeksprojecten, dit jaar met intensieve betrokkenheid van alle DGs. Ook zal het WODC het komende jaar gereed staan om onderzoek te verrichten voor (niet planbare) toezeggingen van de minister en zal het proberen adequaat in te spelen op de toenemende vraag naar wetenschappelijk onderzoek uit hoofde van de ingevoerde vijfjaarlijkse evaluatie van al het departementale beleid. Ten slotte zal het WODC zijn activiteiten inzake het uitdragen van kennis over het justitiebeleid aan externe partijen verder uitbreiden.

Het zal geen gemakkelijk jaar worden voor de medewerkers van het WODC. Maar de gedrevenheid voor onderzoek en een snel duidelijk wordend perspectief waar de organisatie op aan gaat sturen zijn de bakens waarop we de koers voor het komende jaar uit aan het zetten zijn.

Deze koers moet leiden tot een WODC dat nog beter inspeelt op de mogelijkheden tot wetenschappelijk onderzoek en de daaromtrent geleverde wensen van beleidsdirecties, dat zijn gezaghebbende positie in de wetenschappelijke wereld weet te borgen en naar andere wetenschapsgebieden weet uit te breiden, dat een belangrijk ontmoetings- en informatiecentrum is voor eenieder die geïnteresseerd is in wetenschappelijk onderzoek op de departementale beleidsvelden en dat een aantrekkelijke organisatie is en blijft om voor te werken.

P.J.J.M. van Loon
(Directeur a.i. WODC)

oktober 2001

---

Inhoud

1. Managementafspraak

2. Beleid en strategie
2.1 Organisatie, kerntaken en missie
2.2 Onderzoeksprogrammering 2002
2.3 Politieke beleidslijnen
2.4 Beleidsinformatievoorziening
2.5 Samenwerking

3. Eindresultaten
3.1 Resultaatsdoelen gericht op reguliere activiteiten 3.2 Resultaatsdoelen gericht op realisatie (politiek) beleid 3.3 Opvangen van intensiveringen en tegenvallers 3.4 Resultaatsdoelen en ketenafhankelijkheden

4. Waardering door klanten en maatschappij

5. Internationalisering

6. Management van processen
6.1 Verbetering van processen
6.2 Administratieve organisatie
6.3 Euro

7. Management van personeel
7.1 Personeelsbeleid
7.2 Kwantitatief personeelsbeheer
7.3 Arbeidsmarktaspecten (intern en extern)
7.4 Diversiteitbeleid

8. Waardering door personeel

9. Management van middelen
9.1 Bedrijfsvoering en financieel beheer
9.2 Inkoopmanagement
9.3 Informatie- en communicatietechnologie

10. Leiderschap nader beschouwd

Bijlagen
1. Begroting 2002
2. Onderzoeksactiviteiten 2002

---
1. Managementafspraak

Het vertrek van de directeur van het WODC in mei 2001 is aangegrepen om de taakstelling en het functioneren van het WODC door een interim-directeur te laten analyseren, aanzetten tot verbetering op te starten en op basis van de eerste bevindingen het gewenste profiel van de nieuwe directeur op te stellen. Met de komst van de interim-directeur is in september 2001 een verbetertraject gestart inzake het functioneren van het WODC (strategie, organisatiestructuur, bedrijfsprocessen). Een en ander is in een Plan van Aanpak beschreven. Ten tijde van het verschijnen van dit Jaarplan kunnen de resultaten van dit verbetertraject nog niet gemeld worden. In dit Jaarplan zullen we dan ook vooral aangeven in welke richting de in gang gezette veranderingen zullen gaan.

De budgettaire en formatieve kaders 2002 voor het WODC zijn:

Uitgaven: fl. 25.421.000
Ontvangsten: fl. 200.000
Formatie: 74,5 fte

Het WODC verwacht in 2002 de volgende productie te realiseren:
* 8 strategische documenten (inhoudelijke Justitiële verkenningen);
* verspreiding van resultaten van wetenschappelijk onderzoek: 64 verslagen en 4 congressen;

* via de Infodesk zullen 1500 vragen worden behandeld.
Voorts zullen in 2002 de volgende, reeds in 2001 gestarte activiteiten, zoals aangegeven in het Plan van Aanpak, worden gecontinueerd:

* actualiseren strategie;

* herijken personeelsbeleidsplan;

* herijken communicatieplan;

* herijken onderzoeksprogrammering;

* herziening organisatiestructuur;

* inrichting BMO;

* update Handboek WODC;

* herintroductie INK-model;

* inrichten Management Informatie Systeem.
---

2. Beleid en strategie

2.1 Organisatie, kerntaken en missie

Kerntaak van het WODC is door wetenschappelijk onderzoek en informatievoorziening een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en evaluatie van justitieel beleid. Het WODC heeft een bureau Managementondersteuning en vier afdelingen: Extern Wetenschappelijke Betrekkingen (EWB), Documentaire Informatievoorziening (DIV), Statistische Informatievoorziening en Beleidsanalyse (SIBa) en de afdeling Onderzoek. De afdeling Onderzoek is sinds 2000 opgedeeld in drie sectoren met elk een eigen hoofd. Sector- en afdelingshoofden zijn integraal verantwoordelijk voor zowel de inhoud als het beheer. De missie van het WODC houdt in dat het WODC een toonaangevend wetenschappelijk centrum wil zijn dat kennis genereert en verspreidt ten behoeve van Justitie. Het beleid van het WODC is erop gericht om zo goed mogelijk de randvoorwaarden te creëren om te kunnen voldoen aan de
hoge eisen die hieruit voortvloeien. Daarbij staat samenwerking met het departement en verwante wetenschappelijke centra in binnen- en buitenland centraal.

2.2 Onderzoeksprogrammering 2002

Het WODC-onderzoeksprogramma moet aan verschillende eisen voldoen: maatschappelijke relevantie, flexibiliteit, een goede verhouding tussen korte en lange termijn, samenhang, balans tussen fundamenteel en toegepast onderzoek en ten slotte draagvlak bij de verschillende directies c.q. directoraten-generaal. Het onderzoeksprogramma 2002 beoogt zo goed mogelijk aan al deze eisen te voldoen. In 2002 zal een voorstel worden gepresenteerd voor een nieuwe wijze van programmering.

2.3 Politieke beleidslijnen

In 2002 zullen meerdere politiek relevante onderzoeken gereedkomen. Zo zal begin 2002 de tweede periodieke rapportage over de georganiseerde criminaliteit verschijnen. Ook wordt een eerste rapport over de Wet Bijzondere Opsporingsmethoden uitgebracht. Naar het zich thans laat aanzien zal het WODC bijdragen leveren op het terrein van de justitiële aspecten van terrorismebestrijding.
Eind 2002 zal weer de rapportage verschijnen over de ontwikkeling van de jeugdcriminaliteit in Nederland.

Ook met Justitiële verkenningen wordt geprobeerd om over actuele kwesties tijdig relevante themanummers uit te brengen. In 2002 zullen onder meer themanummers worden uitgebracht over: Antillen en Aruba; Media: de dramatisering van de misdaad; Ontwikkelingen zittende magistratuur.

Jaarlijks, dus ook in 2002, maakt het WODC beleidsneutrale prognoses van de behoefte aan sanctiecapaciteit, die een belangrijke rol spelen in de politieke besluitvorming over de meerjarige planning van sanctiecapaciteit.
Daarnaast zullen in 2002 wederom, in samenwerking met het CBS, voor het beleid belangrijke feiten en trends in criminaliteit en strafrechtspleging systematisch worden gepresenteerd (Criminaliteit en Rechtshandhaving). Publicatie daarover zal dit keer zowel elektronisch als op papier gebeuren.

2.4 Beleidsinformatievoorziening

Goede beleidsinformatie is een belangrijke bouwsteen voor een effectieve beleidsontwikkeling. Het ontwikkelen van bijvoorbeeld preventieprogrammas of alternatieve sancties heeft alleen zin wanneer voldoende zicht bestaat op de effecten daarvan. Beleidsinformatie speelt daarbij een belangrijke rol. Op twee manieren streeft het WODC naar een verbetering van de beschikbaarheid van beleidsinformatie.

In de eerste plaats door voor het beleid essentiële informatie zelf in huis
te hebben of te halen. Dit betreft informatie over de gehele keten van opsporing, via vervolging tot berechting.
Zo is het Herkenningsdienstsysteem (HKS) beschikbaar. Dit is een registratiesysteem van de politie waarin de aangiften van misdrijven zijn opgenomen en waarin ook de gegevens over opgeloste zaken en verdachten worden vastgelegd. Op basis daarvan ontwikkelde het WODC eerder, in samenwerking met de Nationale Recherche Informatiedienst (NRI) de landelijke criminaliteitskaart van daders in 1998. Het NRI draagt zorgt voor periodieke aanvulling, waarbij nu het landelijke bestand voor de jaren 1996-1999 beschikbaar is. Aan het jaar 2000 wordt momenteel gewerkt. Ook in 2002 zal het WODC participeren in de beheerscommissie van dat bestand om zodoende ook andere vragen om informatie uit het HKS- bestand te kunnen honoreren. Het WODC beschikt daarnaast over een kopie van het landelijk bestand Vervolging en Berechting van het Parket-Generaal dat ook in 2002 per kwartaal wordt ververst om beleidsvragen van directies rechtstreeks te kunnen beantwoorden.
Verder continueert het WODC de lijn die met het Onderzoeksbestand Justitiële Documentatie is ingezet. Via een periodieke extractie van het Justitieel Documentatie Systeem wordt dit bestand gevoed, zodat informatie over recidive, straftoemeting en effectiviteit van sancties beschikbaar is. In 2002 zal dit bestand verder worden verbeterd.

Op de tweede plaats streeft het WODC naar het verbeteren van de toegang tot andere bronnen met relevante beleidsinformatie. Immers, het is niet de bedoeling die allemaal in huis te hebben. Het WODC kan informatie geven over de kwaliteit en inhoud van die bron en desgewenst een contactpersoon noemen. Daartoe zijn intern zogeheten bronbeheerders aangewezen. In 2002 zal dit systeem verder vorm krijgen. Met informatie over bronnen zal het WODC actiever naar buiten treden, bijvoorbeeld via de WODC internet site of via een nieuwsbrief beleidsinformatie. Dat maakt het voor beleidsmakers en andere geïnteresseerden gemakkelijker om meer gerichte vragen over beleidsinformatie aan het WODC te stellen.

2.5 Samenwerking

In het kader van de kennisverspreiding zal in het jaar 2002 nog meer dan voorheen gebruik worden gemaakt van de mogelijkheden van de WODC-websites. Het full text toegankelijk maken van alle onderzoekrapportages via Justweb en Internet zal worden gecontinueerd. In 2001 heeft de minister van Justitie besloten de subsidierelatie met het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) te continueren Voor de zomer van 2002 zullen het WODC en het NSCR de subsidierelatie nader preciseren. Het gaat daarbij om een nadere invulling van de begrippen instituuts-, programma- en projectsubsidie, waarvan in de nieuwe toekenning sprake is.

De betrokkenheid van het WODC bij de uitvoering van het onderzoeksprogramma Politie & Wetenschap zal naar verwachting worden gecontinueerd. De directeur WODC heeft zitting in de Commissie Politie & Wetenschap zowel als in de Programmacommissie Politie & Wetenschap. De afdeling EWB is betrokken bij de selectie van voorstellen en de aanbesteding en begeleiding van uiteindelijke onderzoeksopdrachten. Het WODC is voornemens om in 2002 op het terrein van onderzoek naar de georganiseerde criminaliteit een samenwerkingsverband aan te gaan met het CIROC, het Centre for Information and Research on Organized Crime van de Vrije Universiteit en de Erasmusuniversiteit. In het project Moord en doodslag zal worden samengewerkt met NRI en NSCR. Daarnaast onderhoudt het WODC samenwerkingscontacten met vele andere onderzoeksinstituten en vakgroepen in den lande.
---

3. Eindresultaten

3.1 Resultaatdoelen gericht op reguliere activiteiten

Uitgaande van het huidige budget zal het WODC in 2002 circa 64 onderzoeksprojecten starten. De keuze en de prioritering van de projecten komt tot stand in nauw overleg met de beleidsdirecties (zie 2.2 en 3.4). Binnen de drie sectoren Onderzoek en de afdeling SIBa zullen 15 projecten gestart worden en via Extern Wetenschappelijke Betrekkingen zullen 49 projecten aan derden worden uitbesteed. Behalve deze nieuw te starten onderzoeksprojecten bestaat een aanzienlijk deel van de interne productie uit omvangrijke langlopende en in de tijd terugkerende projecten als de monitor georganiseerde criminaliteit, de strafrechtmonitor, de recidivemonitor, de tweejaarlijkse monitor jeugdcriminaliteit, criminaliteit en rechtshandhaving, en de prognoses sanctiecapaciteit. De vervolmaking van deze databestanden leidt, zoals ook bedoeld, tot een toename van de vraag naar gegevens uit deze monitors. Dit noopt het WODC echter tot een herbezinning op de toedeling van de capaciteit. In het overzicht van de onderzoeksprogrammering 2002 (bijlage 2) is aangegeven welk beslag de langlopende onderzoeksactiviteiten zullen leggen op de personeelscapaciteit.

Het WODC verwacht in 2002 de volgende productie te realiseren:
* 8 strategische documenten (inhoudelijke Justitiële verkenningen);
* verspreiding van resultaten van wetenschappelijk onderzoek: 64 verslagen (zowel electronisch als op papier) en 4 congressen;
* via de Infodesk zullen 1500 vragen worden behandeld.
3.2 Resultaatdoelen gericht op realisatie (politiek) beleid

Teneinde te bewerkstelligen dat de beleidsprioriteiten van Justitie in voldoende mate weerslag vinden in het onderzoeksprogramma van het WODC, is bij de totstandkoming van het programma voor 2002 sprake geweest van een nauwe betrokkenheid van de Directeuren-Generaal van het departement.

3.3 Opvangen van intensiveringen en tegenvallers

Op het moment van verschijnen van dit jaarplan 2002 ligt 36 procent van het totale WODC-budget vast in lopende verplichtingen. De overige 64 procent zal worden aangewend voor de uitbesteding van projecten via EWB en de toewijzing van projectsubsidies aan derden. De voorgeschreven 5 procent voor de dekking van de budgetflexibiliteit zal worden gegenereerd uit de ontvangsten voor cofinanciering van projecten door derden.

In 1999 heeft het WODC een start gemaakt met voorstellen voor budgetverruiming voor onderzoek dat voortvloeit uit grote beleidsprojecten binnen Justitie. Dit heeft vruchten afgeworpen. Het WODC heeft een structurele budgetophoging gekregen voor beleidsintensiveringsprojecten. Voorts is structureel extra budget toegekend ten behoeve van het uitvoeren van een twintigtal onderzoekopdrachten welke gedurende het kalenderjaar ad hoc bij het WODC aangemeld worden en die hun oorsprong vinden in een door de minister van Justitie aan het parlement gedane toezegging.

3.4 Resultaatdoelen en ketenafhankelijkheden

Het WODC is voor het bereiken van zijn missie sterk afhankelijk van de beleidsdirecties binnen het departement. Voor het oplossen van de mogelijke spanning tussen wetenschap en beleid is goede samenwerking en nauw overleg noodzakelijk. Daarom hecht het WODC sterk aan een frequente communicatie over onderzoekswensen en onderzoeksprojecten die plaatsvindt in de reguliere overleggen die VBTB-themagewijs zijn opgezet. In deze overleggen bespreken vertegenwoordigers van het WODC en de betreffende beleidsdirecties en uitvoeringsorganen (zoals DJI, IND) de lopende onderzoeksprojecten en de ideeën, wensen en prioriteiten ten aanzien van nieuw op te zetten onderzoek. In de reguliere overleggen wordt de basis gelegd voor de WODC-onderzoeksprogrammering.

Ook in een ander opzicht zijn het WODC en het beleid afhankelijk van elkaar. Het WODC zal vanaf 2002 een rol gaan spelen bij de implementatie door DFEZ van de rijksbrede Regeling Prestatiegegevens en Evaluatieonderzoek. Deze regeling betreft het uitvoeren van ex ante evaluaties bij nieuw of gewijzigd beleid en periodieke ex post evaluatieonderzoeken gedurende de uitvoering van het beleid of achteraf. Het WODC zal adviseren over de vraagstelling van het uit te voeren evaluatieonderzoek, onderzoek (laten) uitvoeren en de kwaliteit van het evaluatieonderzoek bewaken. Voorshands is nog niet voorzien in een budgetuitbreiding om deze mogelijke taakuitbreiding te kunnen realiseren.

---

4. Waardering door klanten en maatschappij

In 2002 zal op basis van de resultaten van het in 2001 uitgevoerde beperkte klanttevredenheidsonderzoek bekeken worden of en in welke vorm er nog een grootschaliger onderzoek zal moeten plaatsvinden. Een speciale vorm van klanttevredenheidsonderzoek was de instelling in 1999 van een onafhankelijke commissie externe wetenschappers die de kwaliteit van de wetenschappelijke producten van het WODC beoordeelt en rapporteert aan de Raad van Advies van het WODC. In het jaar 2002 zal wederom een audit plaatsvinden. Naar aanleiding van de adviezen van de auditcommissie-2001 zal met name de procedure van de te houden audit verder worden aangepast en verbeterd. Met de bevindingen van de opeenvolgende audits zal verder gewerkt worden aan verbetering van de WODC-producten.

Alle taken van het WODC zijn gericht op het produceren, verkrijgen, verrijken en doorgeven van kennis. Het WODC acht het daarom van groot belang ook in de komende periode actief bezig te zijn met de nieuwste ontwikkelingen op het terrein van kennismanagement. Het WODC is voornemens in 2002 verdere activiteiten te ontplooien in het kader van de inmiddels in het bestuursdepartement ingestelde werkgroep kennismanagement.
Tussen de werkgroep kennismanagement en de afdeling DIV van het WODC (in samenwerking met de centrale Justitiebibliotheek) zijn afspraken gemaakt in 2001 te komen tot concrete projecten op het terrein van kennismanagement. Zo zal het recent geïmplementeerde geautomatiseerde bibliotheeksysteem een belangrijke ondersteuning kunnen bieden bij te starten kennismanagementprojecten. In 2000 is het WODC gestart met de integratie van de reeds bestaande informatiebestanden op het gebied van justitieel en criminologisch voorgenomen, lopend en afgesloten (in- en extern) onderzoek. In 2002 zal dit integratieproject worden afgerond.

Het WODC is voornemens de leden van begeleidingscommissies te bevragen naar hun ervaringen met de begeleiding van het onderzoek.

Het nieuwe bibliotheeksysteem kon ook in het jaar 2001 slechts gedeeltelijk in gebruik worden genomen. Naar verwachting zal dit in 2002 volledig mogelijk zijn en zullen wij met behulp van dit systeem de WODC-klanten nog beter ten dienste kunnen zijn. De sinds 1999 ten behoeve van het OM (officieren van justitie) door het WODC beheerde website Interventiestrategieën zal in het komende jaar verder worden uitgebreid met beschrijvingen en van nieuwe onderwerpsgebieden. Daarnaast zal er een update plaatsvinden van de reeds in de website ingevoerde beschrijvingen.
Ook het komende jaar zal de aandacht voor de uitbouw van de internationale WODC-site verder geïntensiveerd worden, om ook onze internationale klanten beter van dienst te zijn. Tevens zal in 2002 verder worden gegaan met het volledig (full text) beschikbaar stellen van alle rapporten en van Engelstalige samenvattingen op internet. In het jaar 2002 zal daartoe ook een inhaalslag worden gepleegd en zullen de rapportages van vorige jaren met terugwerkende kracht beschikbaar worden gesteld. Vooralsnog is het streven in 2002 de rapportages (voor zover elektronisch beschikbaar) tot 1996 op de WODC-websites te plaatsen.
Ook in 2002 zal tijd worden ingeruimd voor het organiseren van congressen, symposia, expert meetings en rondetafelconferenties.
---

5. Internationalisering

In het komende jaar zal de internationale samenwerking worden voortgezet, omdat dit van belang is voor de wetenschappelijke kwaliteit en de beleidsrelevantie van het WODC-onderzoek. Daarbij kunnen worden onderscheiden: informatie-uitwisseling, samenwerking, en onderzoek.

Mede door de actieve betrokkenheid van het WODC is in 2001 de European Society of Criminology opgericht. Deze vereniging zal een eigen tijdschrift gaan uitgeven. Tegen deze achtergrond is besloten dat het WODC zijn betrokkenheid bij het European Journal of Criminal Policy and Research in 2002 zal beëindigen.
Het WODC zal in 2002 deelnemen aan het internationale programma Masters of Criminology dat door de Katholieke Universiteit te Leuven georganiseerd wordt.

Office (RDS) een werkbezoek gebracht aan het WODC. Besloten is dat in 2002 de banden zullen worden verstevigd, door gezamenlijk onderzoek te verrichten en te publiceren. De engelstalige versie van de WODC-website zal in 2002 blijven worden gevuld met relevante informatie voor onze internationale contacten.

Wat de internationale samenwerking betreft: het WODC maakt deel uit van een internationaal netwerk van governmental institutes for criminology. Het WODC neemt deel aan diverse internationaal vergelijkende studies. Het WODC zal zich in 2002 verder oriënteren op de Europese wetenschappelijke wereld en bijvoorbeeld de contacten met aan de overheid gelieerde onderzoeksinstellingen in Frankrijk en Duitsland trachten te verstevigen. Door bezoeken van en aan (medewerkers van) buitenlandse onderzoeksinstituten zal het netwerk voor kennisuitwisseling verder worden uitgebouwd.

6. Management van processen

6.1 Verbeteren van processen

Veel van de aandacht van management en personeel is in 2001 uitgegaan naar de implementatie van het in 2000 ingevoerde nieuwe besturingsconcept van het WODC. Hoewel de thans ontstane organisatie - door het wegvallen van de duale aansturing wat inhoud en beheer betreft - eenvoudiger is, dienden na de reorganisatie veel van de basale werkprocessen opnieuw vormgegeven te worden. Daarin is veel geïnvesteerd. Het feit echter dat het managementteam pas in de loop van 2001 op volle sterkte kwam en het feit dat in de zomer van 2001 de directeur vertrok, hebben ertoe geleid dat pas op de plaats moest worden gemaakt op het terrein van management van processen die het primaire werkproces overstijgen. Conform het Plan van Aanpak voor het WODC-verbetertraject zal in 2002 de aandacht voor het INK-kwaliteitsbeleid worden geïntensiveerd. Met het Bureau Kwaliteitszorg zijn hierover al samenwerkingsafspraken gemaakt. Ten tijde van het verschijnen van dit Jaarplan wordt gewerkt aan het opstellen van een INK-actieplan voor het jaar 2002. Het Plan van Aanpak voorziet er verder in dat de reeds in 2001 gestarte verbetering van processen in 2002 wordt gecontinueerd:

* actualiseren strategie;

* herijken personeelsbeleidsplan;

* herijken communicatieplan;

* herijken onderzoeksprogrammering;

* herziening organisatiestructuur;

* inrichting BMO;

* update Handboek WODC;

* herintroductie INK-model;

* inrichten Management Informatie Systeem.
6.2 Administratieve organisatie

Met behulp van externe ondersteuning en met inachtneming van de lopende veranderingsprocessen wordt in het komend jaar het handboek WODC geheel up to date gebracht en in digitale vorm voor alle medewerkers toegankelijk gemaakt.

6.3 Euro

Het WODC heeft deelgenomen aan de departementale werkgroep voor de invoering van de Euro. Bij de invoering in 2002 worden geen problemen verwacht.

7. Personeelsmanagement

7.1 Personeelsbeleid

Het jaar 2002 zal in het teken staan van het doorzetten van het veranderingsproces dat na het vertrek van de directeur WODC is ingezet. Op dit moment is nog niet geheel duidelijk hoe de veranderingen er uit komen te zien. Wel zijn enkele contouren zichtbaar:

* een meer integrale aansturing door het management;
* een meer glijdend carrièrepatroon bij een aantal functies;
* versterking van de resultaatgerichtheid bij alle niveaus.
Hoe het veranderingsproces ook zal uitpakken, een kernpunt bij het personeelsbeleid blijft de verdere invoering van competentiemanagement. In 2002 zal het houden van functioneringsgesprekken aan de hand van competentieprofielen instituutbreed zijn ingevoerd. In 2001 is daarmee reeds een aanvang gemaakt. Hetzelfde geldt voor het opstellen van persoonlijke ontwikkelingsplannen voor de medewerkers, die input vormen voor een opleidingsplan van het WODC voor 2002.

Non-activiteit

In 2001 is een Plan van Aanpak voor het ziekteverzuim opgesteld naar aanleiding van hoog verzuim bij het WODC. Dit PvA kenmerkt zich door een gedifferentieerde aanpak voor de verschillende categorieën verzuim
- langdurig, kortdurend, al dan niet werkgerelateerd. Ook in 2002 zal het WODC aan de hand van dit PvA handelen, waarbij de verantwoordelijkheden zijn uitgewerkt voor medewerkers, management, arbodienst en bedrijfsmaatschappelijk werk, en de ondersteuning door BMO.

Onderstaande tabel laat zien dat de totale non-activiteit (ouderschapsverlof + verzuim) nagenoeg gelijk is gebleven. Het deel ziekteverzuim daarvan is echter toegenomen. Dit baart zorgen. Voor het WODC is het aanleiding om verdere uitvoering van bovengenoemd plan in 2002 te prioriteren.

2000

2001 (t/m augustus)

non-activiteit (%)

8,9

9,0

a ziekteverzuim

7,7

8,5

b ouderschapsverlof

1,2

0,5

Opleidingen

Opleidingen vormen een instrument van competentiemanagement. De bedoeling is om de opleidingswensen van medewerkers en het management te laten uitmonden in een opleidingsplan voor het WODC. Het onderstaande geeft in grote lijnen de opleidingswensen binnen het WODC weer.

Door het managementteam zullen in 2002 de volgende typen opleidingen worden georganiseerd of ondersteund, voor de meeste daarvan geldt dat ze op individuele basis worden afgesproken:

* opleidingen die met individuele medewerkers worden afgesproken, op maat gesneden, vaak ter verder inhoudelijke vorming op het vakgebied (bv. wetenschappelijke en vakinhoudelijke vorming, ondersteuning bij het volgen van een studie, stimuleren van publicaties en wetenschappelijk congresbezoek, stage elders);
* opleidingen van groepen medewerkers, meestal gericht op het trainen van vaardigheden;

* opleidingen die passen in de verdere professionalisering van het secretariaat (klantgerichte gespreksvoering, automatisering, vaardigheden zoals notuleren e.d.).

7.2 Kwantitatief personeelsbeheer

Op het moment van verschijnen van dit jaarplan vindt een organisatieonderzoek binnen het WODC plaats.Het is momenteel nog onduidelijk wat de gevolgen met betrekking tot het kwantitatieve personeelsbeheer zullen zijn.

7.3 Arbeidsmarktaspecten (intern en extern)

Een van de onderdelen van voornoemd organisatieonderzoek is de herstructurering van de ondersteuningstaak binnen het WODC. Een terugkerend probleem is daarbij de secretariaatsfunctie. Niet alleen de organisatie van het secretariaat binnen het WODC is daarbij een punt van aandacht maar vooral het vinden van goed gekwalificeerde secretaresses is een zorgpunt. Hier zal ook in 2002 intensief aan gewerkt worden.
Voorts is, met goedkeuring van de SG, een nieuw wervingsbeleid voor wetenschappelijke functie binnen het WODC vastgesteld. Het WODC zal in beginsel voor dit soort functies voortaan gelijktijdig in- en extern werven.
Onderdeel van de opdracht van de interim-directeur is het opstellen van een functieprofiel voor de nieuwe directeur van het centrum. De wervingsprocedure zal de nodige tijd en aandacht vragen in het komende jaar.

7.4 Diversiteitbeleid

De feitelijke invulling van personeel bij het WODC kenschets zich door een meerderheid van vrouwen binnen de formatie. Ook komend jaar zal het WODC zich inspannen om het diversiteitbeleid zo accuraat en actief mogelijk toe te passen.
Hiertoe zal een aantal tijdelijk functies worden ingevuld met mensen van de stichting Werkbij en zal, indien mogelijk, gebruik worden gemaakt van departementale regelingen in het kader van Young Development.

---

8. Waardering door personeel

In 2001 heeft de organisatie zich gezet naar de nieuwe organisatiestructuur, zoals deze in 2000 is vormgegeven. Onmiskenbaar zijn daarbij ook enkele losse einden zichtbaar geworden: processen, functies en verantwoordelijkheden die in het oude besturingsconcept helder waren, dien(d)en een duidelijker plaats te krijgen in de nieuwe structuur. De eerste oriëntatie van de interim-directeur heeft laten zien dat het personeelsbeleid ook in algemene zin meer aandacht behoeft. Veel van de plannen voor de interim-periode hebben dan ook raakvlakken met het (welbevinden van het) personeel. De in het kader van het WODC-verbetertraject gestarte projectgroepen personeelsbeleidsplan, communicatieplan, organisatiestructuur, inrichting BMO, Handboek WODC en herintroductie INK-model, hebben alle facetten in zich, die invloed zullen hebben op het personeel(sbeleid).
---

9. Management van middelen

9.1 Bedrijfsvoering en financieel beheer

Het Handboek WODC is in 2001 geactualiseerd. Het bijgestelde handboek WODC zal de basis vormen voor in 2002 uit te voeren audits. Een nieuw te ontwikkelen Management Informatie Systeem beoogt het personeelsmanagement en het financiële beheer verder te verbeteren. Het is de bedoeling dat de leidinggevenden in 2002 per kwartaal beschikken over een managementrapportage, die de stand van zaken ten aanzien van enkele belangrijke kengetallen weerspiegelt, zoals de geplande en gerealiseerde financiële positie, het aantal gestarte en te starten projecten, de inzet van personeel, vacatureruimte en dergelijke.

9.2 Inkoopmanagement

Het WODC prognosticeert twee projecten voor 2002, waarbij Europese Aanbesteding noodzakelijk is. Projecten als Europese Aanbesteding en Voorafgaand Toezicht hebben de administratieve processen dermate geoptimaliseerd dat hier geen problemen meer zijn voorgekomen. Het nieuwe financiële systeem van Justitie, Jurist 2002, zal ook binnen het WODC worden doorgevoerd.

9.3 Informatie- en communicatietechnologie

Het beleid ten aanzien van de (kantoor)automatisering wordt voortgezet. Plannen voor 2002 zijn:

* vervanging van verouderde PCs en notebooks;
* integratie van de geautomatiseerde werkprocessen (tijdschrijven, aanwezigheidsregistratie e.d.) in het Management Informatie Systeem;

* implementatie van het nieuwe Justitie-postregistratiesysteem bij het WODC;

* implementatie van het relatiebeheersysteem;
* overgang van maatwerk naar standaardpakketten.
---

10. Leiderschap nader beschouwd

Twee jaar geleden heeft het WODC een nieuwe management- en organisatiestructuur geadopteerd waarin de verantwoordelijkheid voor inhoud en beheer weer geïntegreerd werden. De ervaring met dit besturingsconcept tot nu toe leert dat een herbezinning nodig is op de wijze waarop dit principe in diverse functies en haar onderlinge relaties is vormgegeven.
Deze heroverweging is mede noodzakelijk vanwege het groeiend bewustzijn dat het WODC zijn communicatie met de beleidsdirecties over mogelijk, voorgenomen, in uitvoering zijnd en afgerond onderzoek dient te intensiveren om ook het komende decennium zijn unieke positie als een gewaardeerd wetenschappelijk adviseur van het departement te kunnen handhaven.
Ook zien we dat steeds nadrukkelijker wetenschappelijke expertise en uitstraling van het instituut verwacht wordt over de gehele breedte van het departementale beleidsterrein, zodat wetenschappelijke profilering alleen via de directeur en zijn/haar wetenschappelijke expertisegebied te smal is.
Ten slotte groeit het besef binnen het WODC dat, mede ten faveure van de uitstraling van het departement, met de aanwezige kennis en deskundigheid meer gedaan kan en moet worden aan de functie van voorlichtings- en ontmoetingscentrum voor wetenschappelijk onderzoek op departementale beleidsvelden.

Dit alles leidt ertoe dat leidinggevenden in het instituut, naast het coachen en aansturen van professionals op het terrein van onderzoek en bedrijfsvoering, meer aandacht moeten gaan besteden aan de commerciële en de communicatieve aspecten van hun taakstelling. Verder betekent dit dat op meer dan één vakgebied onderzoekers binnen het WODC werkzaam moeten zijn met voldoende gezag zowel binnen de beleidsdirecties als in de internationale onderzoekswereld. Ten slotte zullen nieuwe antwoorden gevonden moeten worden voor de gespannen relatie tussen vakinhoudelijke visie en gedrevenheid van toppers die roepen om professionele autonomie, en de verantwoordelijkheid van (integraal) leidinggevenden voor een commercieel, communicatief en beheersmatig gezond WODC dat sturing en richtinggeving vereist.
---

Bijlage 1. Begroting 2002

Artikel 01.01

Aantal fte:

74,5

Omschrijving

Omschrijving

Kader

Apparaat

Personeel

8.917.000

Materieel

785.000

Totaal apparaat

9.702.000

Projecten

Onderzoekskosten in- en extern

14.719.000

Beleidsevaluaties

1.000.000

Totaal projecten

15.719.000

Totaal generaal

25.421.000

Ontvangsten

200.000

Toelichting: In 2002 worden door het WODC de in onderstaande tabel vermelde producten gerealiseerd

Strategische documenten (inhoudelijke Justitiële Verkenningen)


---

Verspreiding van resultaten van wetenschappelijk onderzoek (verslagen en congressen)

64

Antwoorden op geregistreerde interne en externe informatievragen (WODC infodesk)

1500


---

WODC- informatiedesk / e-mail: wodc-informatiedesk@best-dep.minjus.nl Redacteur: Hans van Netburg

---

Laatst gewijzigd: 04-03-2002