Gemeente Den Haag
2002-02-04: Wethouder Bruins verlicht 'zebraklok'
Wethouder Bruins (Verkeer, Binnenstad en Beschermde Stadsgezichten)
verlicht de Zebraklok op het Koningin Julianaplein op dinsdag 5 maart
om 8.30 uur. Treinreizigers en overige passanten hebben dan te allen
tijde goed zicht op de juiste tijd.
De klok heeft tot nu toe een opmerkelijk leven gehad. In juli 1977
werd de klok in gebruik gesteld door de toenmalige wethouder van
cultuur. In december werd het door brand verwoest en hersteld in 1988.
Dit dankzij een initiatief van de vereniging "Vrienden van Den Haag"
met de financiële hulp van een aantal grote instellingen. Tot 1997 was
de klok het baken voor de haastige treinreizigers die CS aandeden. In
dat jaar werd de klok verwijderd en in het zand op het werkterrein
naast de tunnel gelegd, vanwege de aanleg van de Koningstunnel. Eind
1997 kreeg de klok een plaatsje op het dek van de tunnel en is
uiteindelijk in mei 2001 verplaatst naar de huidige locatie op het
Koningin Julianaplein voor het Centraal Station.
Ontwerp en achtergrond
De Hagenaar Jaap Karman ontwierp dit unieke uurwerk in opdracht van de
gemeente Den Haag en de Nederlandse Spoorwegen in 1975. De bedoeling
was om een klok te ontwerpen met minimaal drie wijzerplaten, een
doorsnede van twee meter en een hoogte van 6 meter. Daarbij moest de
tijd goed leesbaar zijn op grote afstand.
Zijn opzet was om een klok te ontwerpen tegen de "achtergrond van een
statisch gebouw zonder enige expressie (CS), een voorplein met een
woud aan stalen palen voor tramleidingen en verlichting en vele
geparkeerde autos". Daarom heeft Karman een klok ontworpen die dit
lijnenspel doorbreekt door gebruik te maken van vlakken die niet
evenwijdig lopen met de gevels van de gebouwen. De zebraklok,
gemonteerd op een zes meter hoge stalen buis, wordt van binnenuit
verlicht door neonbuizen. Door de decoratieve lijnen van de
uuraanduidingen in het zwart ziet de klok eruit als het achterwerk van
een zebra. Binnen de kortste keren werd de klok in Den Haag dan ook de
"Zebraklok" genoemd.
last update: 5 maart 2002 ;pag.: 11540; auteur: 112;cat.: 17 Uw