Ingezonden persbericht
EPN: Zonder vertrouwen van de gebruiker blijft internet steken
Persbericht van EPN: Platform voor de informatiesamenleving
Den Haag, 5 maart 2002; "Bedrijven moeten consumenten
periodiek melden dat zij persoonsgegevens van hen in hun bezit
hebben." Deze uitspraak deed D66 Kamerlid Bert Bakker gisteren
tijdens een EPN-discussie in Nieuwspoort over het vertrouwen van
de Internetgebruiker. Hij discussieerde met Michel van der Bel
(directeur Microsoft NL) en Maarten Reuderink (hoofd Public Affairs
DMSA).
Het idee is dat bedrijven die consumenten vragen hun e-mailadres
achter te laten, worden verplicht periodiek een bericht naar dit e-
mailadres te sturen met de melding dat zij persoonsgegevens
hebben opgeslagen over de geaddresseerde. Het is dan aan die
persoon om op te vragen welke gegevens dit dan zijn. Dit laatste
moet dan ook voor de consument eenvoudig te doen zijn. Volgens
Bakker hoeft dit bedrijven niet op kosten te jagen omdat dit vrij
makkelijk kan worden geautomatiseerd, terwijl het wel een bijdrage
levert aan het vertrouwen van de internetgebruiker.
Bakker: "Internet leent zich zeer voor e-commerce en e-
government, ofwel het on-line aanbieden en verkopen van diensten
en producten. Dit komt ondermeer nog niet van de grond omdat
consumenten het medium niet echt vertrouwen. Het is in het belang
van het bedrijfsleven maatregelen te treffen om het vertrouwen van
de Internetgebruiker te vergroten."
Volgens Peter van der Wel, directeur van EPN en voorzitter van de
forumdiscussie, past deze gedachte in de huidige ontwikkelingen.
Van der Wel: "Uit de discussie blijkt dat veel aanwezigen de huidige
wettelijke informatieverplichting van bedrijven naar consumenten
toe te passief vinden en dat deze moet worden uitgebreid met een
actievere informatieplicht. De consument moet de middelen krijgen
baas te blijven over zijn persoonsgegevens. Ook
consumentenorganisaties moeten meer middelen krijgen om druk
uit te kunnen oefenen op de wijze waarop persoonsgegevens van
consumenten worden opgeslagen en beheerd."
In de discussie stonden de aanbevelingen uit het EPN dossier "Het
vertrouwen van de internetgebruiker" centraal. Een belangrijk
onderdeel van dit vertrouwen heeft te maken met de manier waarop
wordt omgegaan met de persoonsgegevens van de gebruikers. Het
dossier gaat in op de problematiek van de verwerking en
bescherming van persoonlijke gegevens op het internet. Zo pleit
EPN niet alleen voor de versterking van consumentenorganisaties,
maar ook voor een krachtig orgaan dat namens de overheid
toezicht houdt op de door het bedrijfsleven gemaakte afspraken
over de opslag en het beheer van persoonsgegevens.
Over EPN - Platform voor de Informatiesamenleving
EPN is een onafhankelijke stichting met als doel de evenwichtige
maatschappelijke inbedding van informatie- en
communicatietechnologie. In het Platform zijn het bedrijfsleven, de
politiek, het maatschappelijk middenveld, de wetenschap en de
overheid vertegenwoordigd. EPN voert onderzoek uit, publiceert en
organiseert bijeenkomsten over thema's rond ict en samenleving.
De tekst van het dossier "Het vertrouwen van de internetgebruiker" kunt u vinden op http://www.epn.net/dossier.html?pagina=1041
Ingezonden persbericht