Gemeente Hoorn
5 maart 2002
Berichtgeving AVRO en Netwerk pertinent onjuist
Op maandag 4 maart 2002 hebben zowel AVRO Radio en als NRCV Netwerk uitvoerig aandacht besteed aan de gang van zaken rond de instorting van de toneeltoren. In beide nieuwsrubrieken werd vooral ingezoomd op de controlerende taak van de gemeenteraad en Bouw- en Woningtoezicht. De conclusies die de AVRO, en in haar spoor ook de NRCV, trekt zijn echter pertinent onjuist en getuigen van een `grote-stappen-snel-thuis'-journalistiek. Illustratief is de vermeende primeur dat de gemeente al geruime tijd voor de instorting wist van `doorbuigingen in de toren'. Ook vanwege andere foute conclusies achten wij het noodzakelijk hierop in te gaan.
Hieronder volgen puntsgewijs onze belangrijkste conclusies:
* De doorbuiging waarover de opzichter in zijn dagboek in week 7
schrijft, had betrekking op de dakliggers die het hemelwater niet
goed konden afvoeren.
Deze doorbuiging staat los van de instorting en heeft volstrekt
niets te maken met de doorbuigingen die later geconstateerd zijn
en veroorzaakt zijn door de belangrijkste oorzaak van de
instorting; te zwakke bout- en lasverbindingen.
Dit feit is al eerder in een brief van 4 juli 2001 aan de
gemeenteraad aan de orde gesteld en ook TNO maakt hiervan in zijn
rapport melding.
* De gemeenteraad is regelmatig geïnformeerd. Dat voor het eerst een
raadsdiscussie in november gevoerd is doet hieraan niets af.
* De president van de rechtbank te Alkmaar heeft de ontbinding van
het contract met de aannemer wegens wanprestatie bekrachtigd.
* Bouw- en woningtoezicht heeft zoals te doen gebruikelijk in Hoorn
en Nederland op hoofdlijnen gecontroleerd. Voor detailcontroles
waren gerenommeerde bureaus aangetrokken.
* Geen enkele bij het bouwproject betrokken partij zich kan
verschuilen achter de rol van Bouw- en woningtoezicht.
Aard doorbuigingen
Wat de doorbuigingen betreft het volgende.
Het gaat om een hardnekkig en eerder aan de orde gesteld misverstand
over de doorbuiging van het staal in de toren `maanden voor de
instorting'. De AVRO baseert zich hierbij op het dagboek van de
opzichter en Netwerk baseert zich op de AVRO.
Het begrip `doorbuiging' komt het eerst voor in week 7 van het
dagboek. Niet uitgelegd wordt waar dit begrip betrekking op heeft.
Deze uitleg wordt in week 8 gegeven. Het gaat om doorbuiging boven op
het dak. De dakliggers waren vlak geconstrueerd en buigen dan in de
praktijk altijd iets door, waardoor het hemelwater naar binnen zou
lopen en niet goed zou worden afgevoerd. Dit heeft niets, maar dan
ook niets te maken met de doorbuigingen waar de monteurs van Roden
Staal in week 12 over spraken en die, zo bleek achteraf, veroorzaakt
werden door de zwakke bout- en lasverbindingen, die de directe
aanleiding vormden voor de instorting. Ook de onderzoekers van TNO die
over het dagboekverslag beschikten hebben geen verband tussen beide
doorbuigingen geconstateerd.
Voor niet-technici lijkt het echter dat het om hetzelfde gaat. De AVRO
heeft een geheel verkeerde conclusie getrokken. Navraag door de AVRO
zou aan het licht gebracht hebben dat het in week 7 om een volstrekt
andere situatie gaat, hetgeen zonder meer door de opzichter bevestigd
kan worden. In de brief van 4 juli 2001 aan de gemeenteraad is
openlijk gesproken over dit type doorbuiging dat afwijkt van de
doorbuigingen geconstateerd in week 12. Ook het Tweede kamerlid Poppe
refereert in kamervragen in juni 2001 al aan eerder geconstateerde
doorbuigingen. Er is dus niets nieuws onder de zon en de AVRO doet net
of dit wel het geval is.
Dat in de gepubliceerde bijlagen bij het TNO-rapport alleen een
samenvatting van het dagboek van de opzichter is opgenomen, komt omdat
er zaken in staan die niets met de toneeltoren te maken hebben,
waaronder zeer persoonlijke opvattingen van de opzichter over aannemer
en opdrachtgever. Ook zijn door de opzichter weken verwisseld (week 11
moet zijn 12 en ten onrechte loopt het dagboek door tot en met de hele
week 15, terwijl na de eerste werkdag die week de toren instortte).
Gelet hierop is de verontwaardiging van de opzichter over het
publiceren van een samenvatting niet terecht. Bovendien betreft de
samenvatting meerdere weken zoals iedereen kan lezen en niet één week
zoals de opzichter vreesde.
Overigens was de volledige tekst van het dagboek in het bezit van alle
bij de bouw betrokken partijen en heeft vanaf juni het TNO rapport
inclusief de complete bijlagen voor leden van de gemeenteraad ter
inzage gelegen.
Informeren van de gemeenteraad
Bij het begin van het project is een Klankbordgroep Schouwburg gevormd
bestaande uit alle fractievoorzitters en enkele leden van de
beheerscommissie schouwburg. Deze klankbordgroep is regelmatig
geïnformeerd met betrekking tot ontwerp, financiën,
ruimtelijke-ordeningsprocedures, aanbesteding en uitvoering van het
project Schouwburg/Congrescentrum. Verschillende malen is dit project,
waarvan de voorbereidingen startten in 1996 in besluitvormende zin in
de gemeenteraad aan de orde geweest.
Na de instorting van de in aanbouw zijnde toneeltoren in de vroege
ochtend van 10 april jl. is de Klankbordgroep diverse keren
geraadpleegd over de te ondernemen stappen. Met deze stappen zijn
grote juridische en financiële belangen gediend, die zich niet altijd
lenen voor openbare behandeling. In eerste instantie is daarom bewust
gekozen voor het informeren van de raadsfracties door de
fractievoorzitter en voor het uitgebreid schriftelijk informeren van
de raad in juli en september 2001. Voorts hebben vanaf het begin van
de instorting van de toren steeds alle stukken voor de raadsleden ter
inzage gelegen, ook het complete dagboek van de opzichter.
De gemeenteraad heeft eerst willen wachten op de resultaten van het
feitenonderzoek door TNO Bouw. TNO is door alle partijen op de dag van
de instorting verzocht onderzoek naar de oorzaak te verrichten.
Toen de eindconclusie begin juni 2001 gepubliceerd werd waren de
oorzaken zonneklaar. Vooral in de uitvoering waren belangrijke zaken
niet op orde en ook controle door constructeur Aronsohn vertoonde
ernstige tekortkomingen. Het is dan ook niet voor niets dat zowel de
aannemer als de constructeur door de gemeente aansprakelijk zijn
gesteld voor de schade.
Vanwege de conclusies in het TNO rapport was de behoefte aan een
raadsdiscussie op dat moment niet aanwezig. Door het raadslid P. van
der Hall zijn in juni vragen gesteld over de rol van Bouw- en
woningtoezicht. Door het college is toen toegezegd hierover een aparte
notitie uit te brengen. De heer Van der Hall is hiermee akkoord
gegaan.
Ontbinding contract
Van belang is te vermelden dat in september de gemeente een kort
geding aanspande tegen de aannemer ter uitvoering van door TNO
noodzakelijk geachte veiligheidsvoorzieningen, waarover al in juni
overeenstemming bestond. Op dat moment had de aannemer hoegenaamd geen
activiteiten in het kader van een herstart van de bouw ondernomen.
Toen een afspraak, tijdens de rechtszitting om deze voorzieningen te
treffen door de aannemer niet werd nagekomen ontbond de gemeente het
contract, wegens wanprestatie. Tevens speelde een rol dat TNO ook nog
in andere bouwdelen allerlei tekortkomingen in de uitvoering had
geconstateerd.
Deze ontbinding werd door de gemeenteraad in zijn vergadering van
november bekrachtigd. In deze vergadering is uitvoerig over het
project en het gebrek aan voortgang op de bouwplaats gesproken. De
ontbinding van het contract werd vervolgens door de aannemer
aangevochten. Alle eisen ter zake werden op 6 december door de
president van de rechtbank afgewezen. De gemeente is dus door de
rechter in het gelijk gesteld voor wat betreft de ontbinding van het
contract op basis van wanprestatie door de aannemer.
Rol Bouw- en Woningtoezicht
Eveneens in december is de toegezegde notitie over de rol van Bouw- en
Woningtoezicht in de openbare raadscommissie voor Algemeen
Bestuurlijke Zaken besproken en na uitgebreide discussie door alle
raadsfracties geaccordeerd. Deze notitie is beschikbaar.
In tegenstelling tot hetgeen in Netwerk werd beweerd zijn er dus twee
momenten van openbare politieke discussie geweest.
Bouw- en Woningtoezicht toetst de aanvraag voor een bouwvergunning aan
het bouwbesluit en de bouwverordening. Op het moment van toetsing
waren detailtekeningen en berekeningen van het constructieve ontwerp
nog niet gereed. Het is ook niet gebruikelijk dat in deze fase
details, die in dit geval door de aannemer aangeleverd moesten worden,
voorgelegd en beoordeeld worden.
Dat is bij grote bouwwerken in Nederland geen gebruik.
Steekproefsgewijs is de hoofddraagconstructie gecontroleerd en akkoord
bevonden. Deze constructie was ontworpen door Aronsohn te Rotterdam,
een gerenommeerd en ISO-gecertificeerd ingenieursbureau, met
specialistische kennis en programmatuur. Bouw- en Woningtoezicht is er
niet om het werk van een constructeur over te doen.
De berekeningen en tekeningen van de hoofddraagconstructie waren goed van opzet. Tijdens de uitvoering van het bouwwerk heeft het door de aannemer ingeschakelde staalbedrijf BNG de constructieonderdelen gefabriceerd en gemonteerd. Dit is voor de toren door dit bedrijf niet gebeurd op basis van detailberekeningen en tekeningen maar op basis van ervaring en aannames zoals het bedrijf naderhand heeft aangegeven.
Constructeur Aronsohn heeft niet gesignaleerd dat berekeningen en tekeningen van de toren niet zijn ingediend voor controle door Aronsohn, hetgeen volgens contract wel had gemoeten. De conclusie is dat de belangrijkste fout in de uitvoering gelegen is. Controle door Aronsohn is vervolgens tekort geschoten. De gemeente had een degelijke uitvoering en een volledige controle mogen verwachten. Zo luidden de contracten en hierop waren de aanneemsom en het honorarium gebaseerd.
De aannemer is ervoor verantwoordelijk dat gebouwd wordt volgens
bestek en tekeningen. Voor controle (Aronsohn Rotterdam, Bureau
Bouwkunde Amsterdam, Bouwprojectmanagement Weijzen Haarlemmermeer) en
dagelijks toezicht (Centraal Bureau Bouwtoezicht Arnhem) waren bekende
en gespecialiseerde bureaus ingeschakeld. Het is daarom erg
simplistisch dat de AVRO in haar programma stelt dat de controlerende
taak van Bouw- en Woningtoezicht tekort is geschoten. Het is een
makkelijke, en ook gemakzuchtige conclusie. Dat naast de uitvoering
ook de controle in bepaalde opzichten niet goed is verricht valt Bouw-
en Woningtoezicht niet te verwijten.
Ter afsluiting: kern van de gemeentelijke reactie is dat bijna een
jaar na instorting AVRO en Netwerk oude koeien presenteren als nieuwe
feiten.
De zoektocht naar `schandaaltjes' heeft het gewonnen van professionele
berichtgeving.
HOORN, 5 maart 2002