EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Gemeentepolitiek Zwolle wil betere doorstroming lokale wegen

EVO heeft de politieke partijen in Zwolle gevraagd hoe zij het lokale verkeers- en vervoersbeleid straks gaan invullen. Uit de resultaten van de enquête die zijn ingevuld door vijf partijen (PvdA, CDA, D66, VVD en Swollwacht) blijkt dat verbetering van de doorstroming op het lokale wegennet hoog scoort.

Ook een betere ontsluiting van bedrijventerreinen staat hoog op de prioriteitenlijst van de politieke partijen. Vier van de vijf partijen geven aan deze themaâs prioriteit.

Medegebruik van busbanen door vrachtauto's is op dit moment nog geen actueel thema bij de politieke partijen.Twee partijen zijn wel bereid om de mogelijkheid hiervoor te onderzoeken.

Aanleiding van het onderzoek onder de Zwolse partijen is het rapport dat EVO, samen met TLN in 2001 aanbood aan wethouder Baarsma en de lokale politiek. In dit rapport is een groot aantal bedrijven uit Zwolle en directe omgeving gevraagd om aan te geven welke verkeersknelpunten men op het wegennet in Zwolle tegenkomt.

Uit de grote hoeveelheid knelpunten werd duidelijk dat er aan de bereikbaarheid in Zwolle veel te verbeteren valt. Vooral de zogenoemde 'buitenring' bestaande uit Centuurbaan, IJsselallee, Zwartewaterallee, Blaloweg, Oldeneelallee werd daarbij vaak genoemd. Het rapport was aanleiding voor TLN en EVO om regelmatig met het stadsbestuur over de verkeerssituatie om de tafel te zitten.

Inmiddels zijn een aantal voorstellen in de plannen opgenomen onder andere ter verbetering van de bereikbaarheid van bedrijventerreinen (Turnhoutseweg) en IJsselallee.

Sommige partijen noemen in hun programma expliciet verbetering van bereikbaarheid van de buitenring en pakken de boodschap uit het knelpuntenonderzoek op.

EVO wil na de gemeenteraadsverkiezingen met de partijen afspraken maken, zodat de lokale politiek de prioriteiten uit de verkiezingstijd ook echt omzet in daden.

Uitslag EVO-enquête

Terug ...