Ernst & Young

Gratis klapschaatsen als warme broodjes over digitale toonbank

5 maart 2002 -

Binnen twee dagen tijd zijn via het internet 4.000 gratis exemplaren van de Ernst & Young-klapschaats besteld. Een advertentie in een landelijk dagblad en enkele (ongevraagde) verwijzingen door populaire websites waren voldoende om een ware digitale stormloop op deze exclusieve supporters tool van Ernst & Young te veroorzaken. Ook de sportieve nieuwsvoorziening van www.ey.nl tijdens de Olympische Winterspelen is bij internetgebruikers in goede aarde gevallen.

Na de succesvolle introductie tijdens het Olympisch Kwalificatietoernooi in Heerenveen werd de exclusief voor Ernst & Young ontwikkelde klapschaats al snel een populair hebbedingetje onder de Nederlandse schaatsfans. Met deze Oranjegekleurde supporterstool konden de toeschouwers hun favoriete atleten luidruchtig aanmoedigen. Het laten slaan van de hielen van twee schaatsschoenen tegen een hardplastic handvat zorgt voor een imitatie van het typerende geluid die de scharnierende klapschaats maakt. Deze eigentijdse variant op de ratelaar kwam ook met grote regelmaat in beeld tijdens de televisieregistratie van de schaatsnummers in Salt Lake City en dook op onverwachte plekken op in krantenberichten en fotoreportages over het Olympische Oranje-legioen in Nederland en de Verenigde Staten. Zelfs de ambassadeur van het Verenigd Koninkrijk beschikt inmiddels over een klapschaats, zo onthulde een foto in het Stan Huygens Journaal van een perspresentatie van een Brits boek over het Nederlandse voetbal.

Het aanbod om een gratis exemplaar te bestellen via de website van Ernst & Young vormt het slotakkoord in de hype die rond de klapschaats is ontstaan. Al na twee dagen tijd kon het bordje uitverkocht aan de deur van het digitale loket worden gehangen en waren de vierduizend beschikbare exemplaren van eigenaar gewisseld. Ook de dagelijkse nieuwsvoorziening over de Olympische Winterspelen viel goed bij surfers en sportfanaten op het internet. Een toename van het aantal bezoekers met 65% werd geregistreerd. Een merendeel nam de gelegenheid te baat om ook op andere paginas van de Ernst & Young-site een kijkje te nemen. Met name het arbeidsmarktgedeelte van de site trok extra bezoekers. Voor Ernst & Young bevestigt het succes van deze activiteiten wederom de toegevoegde waarde van de sponsoring van het Nederlands Olympisch Team en het belang om dat sponsorschap een integrale plaats te geven in de communicatie.

Voor een nadere toelichting kunt u contact opnemen met persvoorlichter Jan-Willem Wits van Ernst & Young, telefoon 010 406 5364.