Ernst & Young
Gratis klapschaatsen als warme broodjes over digitale toonbank
5 maart 2002 -
Binnen twee dagen tijd zijn via het internet 4.000
gratis exemplaren van de Ernst & Young-klapschaats besteld. Een
advertentie in een landelijk dagblad en enkele (ongevraagde)
verwijzingen door populaire websites waren voldoende om een ware
digitale stormloop op deze exclusieve supporters tool van Ernst &
Young te veroorzaken. Ook de sportieve nieuwsvoorziening van www.ey.nl
tijdens de Olympische Winterspelen is bij internetgebruikers in goede
aarde gevallen.
Na de succesvolle introductie tijdens het Olympisch
Kwalificatietoernooi in Heerenveen werd de exclusief voor Ernst &
Young ontwikkelde klapschaats al snel een populair hebbedingetje onder
de Nederlandse schaatsfans. Met deze Oranjegekleurde supporterstool
konden de toeschouwers hun favoriete atleten luidruchtig aanmoedigen.
Het laten slaan van de hielen van twee schaatsschoenen tegen een
hardplastic handvat zorgt voor een imitatie van het typerende geluid
die de scharnierende klapschaats maakt. Deze eigentijdse variant op de
ratelaar kwam ook met grote regelmaat in beeld tijdens de
televisieregistratie van de schaatsnummers in Salt Lake City en dook
op onverwachte plekken op in krantenberichten en fotoreportages over
het Olympische Oranje-legioen in Nederland en de Verenigde Staten.
Zelfs de ambassadeur van het Verenigd Koninkrijk beschikt inmiddels
over een klapschaats, zo onthulde een foto in het Stan Huygens
Journaal van een perspresentatie van een Brits boek over het
Nederlandse voetbal.
Het aanbod om een gratis exemplaar te bestellen via de website van
Ernst & Young vormt het slotakkoord in de hype die rond de klapschaats
is ontstaan. Al na twee dagen tijd kon het bordje uitverkocht aan de
deur van het digitale loket worden gehangen en waren de vierduizend
beschikbare exemplaren van eigenaar gewisseld. Ook de dagelijkse
nieuwsvoorziening over de Olympische Winterspelen viel goed bij
surfers en sportfanaten op het internet. Een toename van het aantal
bezoekers met 65% werd geregistreerd. Een merendeel nam de gelegenheid
te baat om ook op andere paginas van de Ernst & Young-site een kijkje
te nemen. Met name het arbeidsmarktgedeelte van de site trok extra
bezoekers. Voor Ernst & Young bevestigt het succes van deze
activiteiten wederom de toegevoegde waarde van de sponsoring van het
Nederlands Olympisch Team en het belang om dat sponsorschap een
integrale plaats te geven in de communicatie.
Voor een nadere toelichting kunt u contact opnemen met persvoorlichter
Jan-Willem Wits van Ernst & Young, telefoon 010 406 5364.