Gemeente Hoogezand-Sappemeer
Beleidsprogramma 2002 - 2006
Inleiding
Progressief Hoogezand Sappemeer, PHS, is de nieuwe naam voor de PLR en
is een plaatselijke, onafhankelijke politieke partij.
Al sinds 1982 zet de partij zich in voor met name de zwakkere individuen en groeperingen in de gemeente Hoogezand-Sappemeer.
De maatschappijvisie van de PHS stoelt op een socialistische
grondslag.
Vaak zijn het de zwakkeren in een samenleving die de dupe worden van
het markt-denken dat de laatste jaren aan invloed heeft gewonnen.
Rijken worden rijker en armer worden armer.
De tweedeling blijft doorgaan.
Geweld beheerst nog steeds onze samenleving.
Niet alleen geweld van mensen onderling, maar ook geweld tegen de
natuur.
De PHS streeft naar een gemeenschap waarin mensen niet bevreesd hoeven
te zijn voor hun have en goederen.
Een maatschappij waarin een grote mate van veiligheid is.
Maar veiligheid mag niet ten koste gaan van vrijheid.
Ook het leefmilieu wordt nog steeds geschonden.
Verontreiniging van water, bodem en lucht duurt voort.
Onvervangbare grondstoffen worden verkwist.
Planten en dieren uitgeroeid.
En er wordt geëxperimenteerd met genetisch materiaal vanwege
economisch gewin.
De PHS gelooft in de mogelijkheid van menselijke bewustwording en van
maatschappelijke verandering.
Een van de voorwaarden daarvoor is wel dat mensen zich bewust worden
van de situatie waarin zij zich bevinden.
Dit beleidsprogramma is een program op hoofdlijnen en uitgangspunten.
De gemeente
De gemeentelijke autonomie komt steeds meer onder druk te staan van
bovenaf.
Provincie en regionale samenwerkingsverbanden leggen steeds vaker op
hoe en in welke richting een gemeente zich mag ontwikkelen.
Door deze ontwikkeling krijgt een burger voortdurend minder invloed op
zijn leefomgeving.
De PHS is van mening dat dit een slechte ontwikkeling is, die de
democratie niet ten goede komt.
Wij zijn voor blijvende invloed van burgers.
De PHS vindt dat de gemeente haar inwoners duidelijk moet informeren
over alle ontwikkelingen die gaande zijn.
Er mag niet vanuit een ivoren toren over de hoofden van de burgers
heen bestuurd worden.
Hiervoor is het noodzakelijk dat de gemeente en de gemeentelijke
bestuursstukken op een eenvoudige wijze geraadpleegd kunnen worden.
Een interactieve manier van besturen verdient onze voorkeur.
Ontwikkelingen als Internet kunnen een stimulerende rol spelen om
burgers bij het beleid te betrekken.
Informatie over de gemeente moet op een makkelijke manier beschikbaar
komen.
De automatisering op het gemeentehuis biedt hiertoe nieuwe
mogelijkheden.
Openbaarheid van bestuur betekent voor de PHS dat er geen cultuur van
vergaderen achter gesloten deuren moet gaan ontstaan.
Er moeten zwaarwegende argumenten zijn om burgers te weren uit de
openbare vergaderzaal.
Het gemeentehuis moet voor de inwoners van de gemeente makkelijk
bereikbaar zijn.
Wel is het van belang voor de privacy van bezoekers dat niet alle
balies in de looproute en in het zichtveld liggen.
De PHS prijst de afdeling Burgerzaken met haar beleid van ruime
openingstijden.
Andere afdelingen mogen hier een voorbeeld aan nemen.
De PHS pleit ervoor om de burgemeester van de gemeente rechtstreeks
door de bevolking te laten kiezen.
Raadsleden, leden van het college en fractievertegenwoordigers moeten
alle schijn van belangenverstrengeling vermijden.
Om burgers zoveel mogelijk invloed te laten uitoefenen, zijn wij voor
het referendum.
Gemeentelijke procedures moeten helder en begrijpelijk zijn.
De gemeente staat ten dienste van haar inwoners en niet andersom.
Betaling van gemeentelijke belastingen moet, als dienstverlening voor
de inwoners, in twaalf
maandelijkse termijnen kunnen plaatsvinden.
Dit betekent dat heffingen die nu door derden worden gedaan, door de
gemeente zelf moeten worden geïnd.
De PHS is ook geen voorstander van privatisering van publieke
diensten.
Naast bestuurlijk orgaan is de gemeente ook werkgever.
Voor de PHS is het niet meer dan logisch dat de gemeente een goed
personeelsbeleid voert.
En dan niet alleen als voorbeeldfunctie, maar uit overtuiging.
Er moet een actief personeelsbeleid zijn ten aanzien van minderheden,
vrouwen en gehandicapten.
De OR dient daadwerkelijk invloed op het gemeentelijk personeelsbeleid
te hebben.
Loopbaanbegeleiding en her- en bijscholingsmogelijkheden voor het
personeel vindt de PHS noodzakelijk om een kundig ambtenarenapparaat
te hebben.
De PHS is van mening dat zoveel mogelijk werk in eigen beheer
uitgevoerd moet worden.
Wellicht dat samenwerking met andere gemeenten op specialistische
terreinen een goed alternatief is voor het inhuren van dure bureau's
van buitenaf.
Wonen
De woonomgeving is voor mensen heel belangrijk.
Irritaties in de woonomgeving leiden dan ook tot grote gevoelens van
onbehagen.
Woonoverlast scoort dan ook niet voor niets hoog bij zaken waar mensen
zich aan ergeren.
De gemeente moet er op toezien dat woonoverlast bestreden wordt.
Dit mag echter niet leiden tot een woonpolitie en inperking van
individuele vrijheden.
Woonwijken moeten ruim en groen opgezet worden, met voldoende
voorzieningen.
De PHS wijst het af dat huizen vooral gebouwd gaan worden door
projectontwikkelaars.
Deze hebben te weinig oog voor de belangen van de inwoners van de
gemeente.
De sociale huursector lijkt de dupe te worden van de uitdijende
particuliere woonmarkt.
Te weinig wordt daarbij rekening gehouden met ontwikkelingen in de
toekomst.
Wonen dient betaalbaar blijven, zowel in de koop- als in de sociale
huursector.
De gemeente moet flexibel bouwen stimuleren, zodat mensen met
eenvoudige aanpassingen zolang mogelijk in hun woning kunnen blijven
wonen.
Ook moeten er meer vrije kavels komen, waar inwoners naar eigen wensen
en verlangens kunnen bouwen.
Daarbij vindt de PHS dat duurzaam en milieuvriendelijk bouwen
gestimuleerd en gesubsidieerd moet worden.
Naast flexibele bouw is het nodig dat er ook meer aangepast gebouwd
wordt.
De PHS is tegen gedwongen verhuizingen wanneer mensen gehandicapt
raken.
Bewoners moeten nauw betrokken worden bij de leefbaarheid van hun
eigen buurt.
Jaarlijks moet er in alle wijken een wijkschouw gehouden worden,
waarbij de kwaliteitssignalering voorop staat.
Een actief aanschrijvingsbeleid van de gemeente past in een dergelijke
aanpak.
Om wijkbeheer effectief te laten zijn, dient elke wijk over een eigen
buurtbudget te beschikken. Hierdoor kan op eenvoudige en snelle wijze
gereageerd worden op kleine misstanden of vormen van vandalisme in
wijken en buurten.
Bewonerscommissie's moeten representatief zijn voor de wijk en op
democratische wijze tot stand komen.
Grote wijkverbeteringsprojecten zijn niet alleen een zaak van
bestuurders en instanties, maar ook van bewoners.
Bewoners dienen dan ook vanaf de planvorming structureel onderdeel uit
te maken van project- en/of begeleidingsteams.
Het gemeentelijke monumentenbeleid moet niet alleen met de mond worden
beleden, maar moet ook financieel toereikend zijn.
Alle gebouwen die een karakteristieke herinnering zijn aan de
geschiedenis van de gemeente komen in aanmerking voor de gemeentelijke
monumentenlijst.
De gemeente dient niet alleen zorg te dragen voor adequate woningbouw
in de kernen Hoogezand en Sappemeer.
Ook de buitendorpen moeten die ruimte krijgen om leefbaar te blijven.
Er moet echter wel een waarborg zijn dat de karakteristieken van de
buitendorpen in stand blijven.
Veiligheid
In onze maatschappij hebben we het gebruik van -gewapend- geweld
overgedragen aan de overheid.
Daarnaast is ook de rechtspraak in handen van onafhankelijke rechters.
Omdat de burger veel rechten heeft overgedragen aan de staat, mag de burger van de staat verwachten dat deze de burger beschermd.
Vooral door de regionalisering van de politie is deze organisatie ver van de gemeenten en dus ook van de burgers af komen te staan.
De politie moet, ook door financiële maatregelen van het Rijk, steeds
efficiënter gaan werken.
Deze werkwijze staat soms op gespannen voet met het gevoel van
veiligheid bij de burgers.
Als de burger zich niet meer veilig voelt, dan is hij ook steeds
minder bereid om het 'geweldsmonopolie van de staat' te aanvaarden.
Bezuinigingen op politie en justitie hebben een negatief effect op de
veiligheid in de maatschappij.
Agenten op straat zijn het meest zichtbare voor de burgers.
De politieman of -vrouw moet dan ook niet op het bureau zitten, maar
op straat aanwezig zijn.
Van het 'blauw-op-straat' moet wel een preventieve werking uitgaan,
anders wordt het middel belangrijker dan het doel.
De gemeente dient te bevorderen dat er sneller corrigerend opgetreden
wordt tegen maatschappelijk ongewenst gedrag.
Het is de PHS een doorn in het oog dat in een gemeente als
Hoogezand-Sappemeer het politiebureau niet 24 uur per dag geopend is.
Hoewel de invloed van de gemeenteraden op het politiebeleid sterk verminderd is, kan de politiek wel haar prioriteiten kenbaar maken.
Een van de prioriteiten van de PHS, naast een goede en gratis
telefonische bereikbaarheid van de politie, is de openstelling van het
politiebureau.
Stadswachten vervullen een zinvolle rol in het bevorderen van de
veiligheid op straat.
Wij ondersteunen landelijke initiatieven om stadswachten meer
bevoegdheden te geven.
Met de rol en inzet van particuliere beveiligingsbedrijven moet zeer
zorgvuldig omgegaan worden. Deze bedrijven zijn particuliere
ondernemingen waarbij de controle van de overheid op het functioneren
ervan minimaal is.
Voorlichting op scholen is een prima maatregel om jonge mensen te
wijzen op gevolgen van ongewenst gedrag, zoals vandalisme of
intimidatie.
De PHS ondersteunt voorlichtingsprojecten en preventie.
Welzijn
Een van de eerste vragen die men stelt als men een ander ziet is vaak
"Hoe gaat het".
Een vraag naar het welbevinden, het welzijn van de ander.
Deze vraag is een vraag die de gemeente ook voortdurend aan haar
inwoners moet stellen.
Maar de gemeente moet ook beleid ontwikkelen zodat de inwoner de vraag
positief kan beantwoorden.
Beleid van de gemeente moet er op gericht zijn om achterstanden, die
groepen inwoners ervaren, weg te werken.
Niet alleen op sociaal-economisch gebied, maar ook op cultureel
gebied.
Achterstanden kunnen ook ontstaan als gevolg van belemmeringen die het
gevolg zijn van een handicap.
De PHS wil een beleid dat integratie van mensen in de samenleving
bevordert.
Ook moet worden voorkomen dat de financiële situatie van mensen tot
maatschappelijke uitsluiting leidt.
Daarom ook is het van belang bestaande voorzieningen op peil worden
gehouden.
Met als uitgangspunt dat de voorzieningen er voor de mensen zijn en
niet andersom.
De PHS is niet voor opvang van asielzoekers in grootschalige centra.
Wij stellen ons een kleinschalige opvang voor, gedurende een periode
van maximaal vijf jaar.
De Wet Voorzieningen Gehandicapten, WVG, mag geen dwangbuis zijn voor
de mensen die er op aangewezen zijn.
Een bureaucratische werkwijze wordt door de PHS van de hand gewezen.
Mensen moeten de keuze hebben voor individuele vergoedingen.
Ook het Centraal Meldpunt Zorg, CMZ, mag geen bureaucratische vesting
zijn.
Van belang is dat mensen oplossingen als rechtvaardig ervaren en er
tevreden over zijn.
Speciale aandacht moet er zijn voor de vergrijzing in de maatschappij.
De vergrijzing moet echter niet als een probleem worden beschouwd,
maar als een uitdaging die eigen oplossingen en beleid vereist.
Net als de inspraak van ouderen op het gemeentelijk beleid, moet ook
de inspraak van jongeren gegarandeerd worden.
Met als uitgangspunt de mogelijkheden en interesse van jongeren.
De PHS vindt dat het beleid bij de Gemeentelijke Sociale Dienst er op gericht moet zijn om de cliënten naar tevredenheid te behandelen.
Mensen die afhankelijk zijn van een uitkering moeten niet een extra druk krijgen van de positie waarin ze verkeren. Er moet zeer terughoudend worden omgegaan met -straf- kortingen.
Daarnaast dienen er verkorte aanvraagprocedures te zijn voor mensen
van wie de gegevens al geregistreerd staan.
Iedere keer opnieuw alle gegevens moeten aandragen bij instanties, is
een vorm van moderne vernedering.
Terughoudendheid moet ook worden toegepast bij de inzage in financiële
gegevens van cliënten; het girogluren.
Om deelname aan het maatschappelijk verkeer te garanderen is het nodig
dat er in de gemeente een optimaal functionerend stimuleringsfonds
aanwezig is.
Wel is het van belang dat er ook daadwerkelijk gebruik van een
dergelijk fonds wordt gemaakt.
Goede en voortdurende voorlichting is een van de mogelijkheden om het
stimuleringsbeleid onder de aandacht te brengen.
Een onafhankelijk en open functionerende cliëntenraad is voor de PHS
een belangrijke voorwaarde bij de belangenbehartiging van mensen die
cliënt zijn bij de GSD.
Niet alleen het menselijk welzijn staat hoog in het vaandel van de
PHS, ook het welzijn van dieren is voor ons een belangrijk
aandachtspunt.
Dieronvriendelijke praktijken moeten worden bestreden en voorkomen.
Daar waar de gemeente invloed heeft moet zij deze ook optimaal
benutten.
Binnen de gemeentegrenzen van een grote gemeente als
Hoogezand-Sappemeer zou de mogelijkheid van dierenopvang geschapen
moeten worden.
Hiertoe moet de gemeente stimulerend optreden.
Milieu
Het milieu dient ook in de gemeente een voortdurend aandachtspunt te
zijn.
Zoals een Indiaans spreekwoord zegt hebben we de aarde niet geërfd van
onze ouders, maar geleend van onze kinderen.
De gemeente moet dan ook een actieve rol spelen in het voorkomen en
bestrijden van verontreinigingen.
Het goede voorbeeld kan de gemeente geven door zelf zo weinig mogelijk
te werken met giftige stoffen.
Onkruidbestrijding kan ook op een milieu-vriendelijke manier gebeuren.
Noodzaak is dan wel dat er voldoende personeel is om dit beleid uit te
voeren.
De gemeente stimuleert dat burgers zo weinig mogelijk huis-, groente-,
fruit- en tuinafval hoeft aan te bieden.
Wij zijn dan ook voorstander van het zelf-composteren.
De gemeente speelt hierin een voorlichtende en stimulerende rol.
Daar waar composteren door de burger niet kan, moet de gemeente zelf
tot composteren overgaan. Gesleept met afvalstromen moet worden
voorkomen, maar de burger moet wel de mogelijkheid hebben om grof- en
tuinafval gratis bij de gemeentewerf of bij speciale plekken in de
wijk aan te brengen.
De terugkomst van de schillenboer wordt door de PHS zeker
aangemoedigd.
Het hergebruik van goederen is ook een goede manier om het aanbod van
afval te reduceren.
Wij vinden dat ook hier de gemeente een stimulerende rol in moet
-blijven- spelen.
Een optimale voorlichting aan burgers, bedrijven en op scholen is
belangrijk en de gemeente dient het goede
voorbeeld te geven.
De PHS vindt het daarbij noodzakelijk dat de gemeente zelf een actief
beleid met betrekking tot alternatieve energie en energiebesparende
maatregelen nastreeft.
Ook zichtbare vervuiling, illegale lozingen en zwerfvuil moet streng
worden aangepakt.
De milieuwachter moet in staat worden gesteld om zo goed mogelijk hier
tegen op te kunnen treden en zoveel mogelijk de dader(s) te kunnen
achterhalen.
Ook het planten van bomen draagt volgens de PHS bij aan een goed
milieu.
Wij vinden dan ook dat de gemeente voor elke boom die zij kapt, er
twee moeten worden herplant.
De bodemdaling, die veroorzaakt wordt door de gaswinning moet worden
verhaald op de veroorzaker, de NAM.
Deze daling heeft niet alleen gevolgen voor bebouwing, maar ook voor
de natuur.
Onderwijs en Vorming
De individuele ontplooiing van eenieder, kind en volwassene, moet
volledig tot zijn dan wel haar recht kunnen komen.
De gemeente moet die randvoorwaarden bieden die deze ontplooiing kan
verwezenlijken.
Van belang is niet alleen het reguliere onderwijs, maar ook onderwijs
aan volwassenen.
Het onderwijs dient verder aansluiten bij de mogelijkheden van de
leerlingen/scholieren.
Ook hierin kan de gemeente een belangrijke rol spelen, door voorwaarde
scheppend beleid.
Onderwijs maakt deel uit van de samenleving, moet aansluiten bij de
maatschappij en ontwikkelingen
hierin.
Gebouwen dienen goed onderhouden te worden.
Het onderwijsveld blijft voortdurend in beweging.
De PHS pleit ervoor dat de gemeente dusdanig beleid ontwikkelt dat
niet alleen de ontwikkelingen volgt,
maar ook recht doet aan de belangen van leerlingen.
De gemeente dient onderwijsbeleid te ontwikkelen en te stimuleren
waardoor de toekomstmogelijkheden van de scholieren zo optimaal
mogelijk zijn.
Daarnaast pleit de PHS er tevens voor om te streven naar een
MBO-opleiding.
Een grote industrie-gemeente als Hoogezand-Sappemeer zou een
dergelijke opleiding binnen haar grenzen moeten hebben.
De schoolkeuze van ouders mag niet dwingend opgelegd worden.
Ouders moeten wel de mogelijkheid hebben om hun kinderen naar een
basisschool te laten gaan in hun
eigen omgeving.
Het onderwijs, openbaar, bijzonder en speciaal, dient ruime
mogelijkheden te krijgen om zich voldoende te ontwikkelen.
Omdat onderwijs meer is dan het aanbieden van lesstof is het wenselijk
dat op iedere school een goed functioneren medezeggenschapsraad en
leerlingenraad aanwezig is, die daadwerkelijk invloed op het beleid
kan hebben.
Speciale aandacht moet gericht zijn op lichamelijke oefening.
Bewegingsonderwijs, waartoe wij ook zwemlessen voor kinderen vanaf 4
jaar rekenen, dient gestimuleerd te worden.
Hoewel Nederland een leerplicht kent waar eenieder aan gehouden is,
kunnen ouders wel in de problemen komen door de verschillende
financiële bijdragen die door de scholen gevraagd wordt.
Ook de kosten van buitenschoolse activiteiten en schoolreizen kosten
extra geld.
Wij vinden dat geen kind gedupeerd moet worden door deze extra kosten.
De gemeente kan voor ouders een stimuleringsregeling in het leven roepen, waarbij gekeken wordt naar individuele behoeften.
Verkeer
De dikwijls langgerekte wegenstructuur van Hoogezand-Sappemeer nodig
uit tot te hard rijden.
Hoe sneller het gemotoriseerd verkeer rijdt, des te langer de remweg
wordt.
Als wegbeheerder zou de gemeente die voorwaarden moeten scheppen,
waardoor hard rijden terug gedrongen wordt, met name voor de
veiligheid van fietsers en voetgangers.
Om mensen te stimuleren om de auto te laten staan en voor kleine
verplaatsingen gebruik te maken van de
fiets, is het noodzaak dat er een fietsvriendelijk, maar ook
voetgangervriendelijk beleid wordt gevoerd.
Veilige oversteekplaatsen vormen een belangrijke schakel in de
wegenstructuur.
Evenals veilige kruisingen.
Het is een taak van de gemeente om hier uiterste zorg aan te besteden.
De gemeente Hoogezand-Sappemeer heeft ruime mogelijkheden om het
autoverkeer terug te dringen.
Gelegen aan de spoorlijn Nieuwe-Schans / Groningen en met vier
stations biedt dit een goed uitgangspunt voor een verantwoord
vervoersbeleid.
Daarnaast kan de gemeente ijveren voor kleinschalig gratis lokaal
openbaar vervoer.
Initiatieven in deze verdienen dan ook serieuze interesse vanuit de
gemeente en waar mogelijk ondersteuning.
De ligging van Hoogezand-Sappemeer aan water, weg en spoor biedt niet
alleen voordelen, maar kent ook
nadelen, zoals geluidsoverlast en het vervoer van gevaarlijke stoffen
door de bebouwde kom.
De PHS wil deze dat nadelen ten gunste van de inwoners van de gemeente
worden opgelost.
Zo zijn we tegen nachtelijk goederentransport per spoor en dient het
doorgaand vrachtverkeer door het centrum van Hoogezand-Sappemeer
geweerd moeten worden.
Doorgaand gevaarlijk wegtransport moet buiten het bewoond gebied van
de gemeente om geleid worden.
Het huidig Kieldiep-tracé, over de westoever van het Kieldiep, is voor
de PHS een te dure oplossing voor
het noord-zuid verkeer.
Wij zijn van mening dat er goedkopere alternatieven zijn, waarbij een
aantrekkelijk stadshart nog steeds mogelijk is.
Recreatie en Sport
Vandaag de dag speelt sport en recreatie nog steeds een grote rol bij
de vrije-tijdsbesteding van mensen.
Wel vindt er steeds meer een verschuiving plaats van collectieve
sporten naar individuele sporten.
En bij de collectieve sporten is het steeds moeilijker om voldoende
goed opgeleid kader te vinden.
De gemeente moet verenigingen ondersteunen en mogelijkheden bieden
voor het kader om goed te kunnen functioneren.
Vanzelfsprekend is het een vereiste dat verenigingen over voldoende en
goede accommodaties beschikken.
Het moet voor iedere inwoner van de gemeente mogelijk zijn om aan
sport te doen.
Daarvoor moet een gemeentelijk sportklimaat aanwezig zijn die hiervoor
voorwaarden biedt.
Een bundeling van sportvelden en sportfaciliteiten is een belangrijke
voorwaarde om grotere evenementen te organiseren.
Toch dient ook op wijkniveau voldoende ruimte aanwezig te zijn voor
recreatieve sporters.
Een gemeentelijk sportbeleid moet tevens ruimte bieden aan individuele
sportbeoefenaars en recreanten. Vooral aandacht voor die sporten die
niet binnen de beschermde ruimte van een veld beoefend worden.
Mogelijke speciale routes zouden gecombineerd kunnen worden met
recreatieve fiets- en wandelpaden.
Recreatie op korte afstand van de eigen woonomgeving dient door de
gemeente gestimuleerd te worden.
Kleinschalige voorzieningen waar niet alleen jongeren maar ook ouderen
kunnen recreëren dienen aanwezig te zijn.
Het Gorechtpark moet optimaal worden benut voor recreatieve
activiteiten.
Hierbij moet niet enkel worden gedacht aan wandelmogelijkheden, maar
aan een diverse benutting van het park
Ook amateurgezelschappen zijn belangrijk voor de vrije-tijdsbesteding
van mensen in Hoogezand-Sappemeer.
Het gemeentelijk beleid hierin moet dan ook stimulerend zijn.
Het Kielzog is voor Hoogezand-Sappemeer belangrijk in de
vrije-tijdsbeleving van haar inwoners.
De mogelijkheden ervan moeten optimaal benut worden, waarbij de
specifieke ligging van Hoogezand-Sappemeer ten opzichte van Groningen
in het oog moet worden gehouden.
Een gemeente krijgt een ander aanzicht door creativiteit op straat.
De PHS is van mening dat de straat vrij moet zijn voor kunst en
cultuur.
Hetgeen tevens door de gemeente bevorderd moet worden.
De 1% kunstregeling bij projecten moet ruimhartig worden toegepast,
waarbij plaatselijke kunstenaars
ingeschakeld moeten worden.
Een artotheek zou zeker niet misstaan in een gemeente als
Hoogezand-Sappemeer.
De gemeente Hoogezand-Sappemeer heeft voordeel van de nabijheid van
het Zuidlaardermeer.
Voor de PHS is echter belangrijk dat de druk op dat meer niet verder
toeneemt.
De natuurlijke waarden van het Zuidlaardermeer dienen te worden
beschermd.
Het meer mag niet dichtslibben.
Een trend die steeds meer aan invloed wint is het kamperen bij de
boer.
Kleinschalige voorzieningen.
Wij zijn van mening dat de gemeente aan een dergelijke ontwikkeling
medewerking moet verlenen.
Economie
Het Noorden van het land kent een hoge werkloosheid.
Hoogezand-Sappemeer vormt hierop geen uitzondering.
Met haar personeelsbeleid kan de gemeente een goede voorbeeldfunctie
geven richting het bedrijfsleven.
Daarbij is het belangrijk dat alle mogelijkheden van
werkgelegenheidsprojecten optimaal benut worden, maar dit mag niet
leiden tot een situatie waarin mensen als handelswaar worden gezien.
Reguliere arbeid mag ook niet opgeofferd worden voor gesubsidieerde
arbeid of vrijwilligerswerk.
Om jonge ondernemingen te stimuleren zou er in de gemeente
Hoogezand-Sappemeer een goed gefacilieerd bedrijfsverzamelgebouw
moeten komen.
De PHS is van mening dat er vooral milieuvriendelijke bedrijvigheid
naar de gemeente gehaald moet worden.
Van oorsprong kent Hoogezand-Sappemeer, naast industrie, ook land- en
tuinbouw.
Ook hierin vindt de PHS dat er gestreefd moet worden naar een
milieuvriendelijke en diervriendelijke
bedrijfsvoering.
Daarnaast moet in de landbouw het toepassen van wisselbouw
gestimuleerd worden.
Het karakteristieke van het open veenkoloniaal gebied mag niet worden
aangetast.
Het beleid met betrekking tot de detailhandel mag niet enkelzijdig op
een kern gericht zijn.
Voor de leefbaarheid van de gemeente is het voorwaarde dat er meerdere
centra zijn.
Voor de PHS is het vanzelfsprekend dat het parkeren bij de
winkelcentra gratis blijft.
Ook buurtwinkels vervullen een belangrijke rol bij de leefbaarheid van
wijken.
Naast de winkelvoorzieningen zijn ook de beide wekelijkse markten in
Hoogezand-Sappemeer van belang
voor de inwoners.
Bij het in standhouden van deze markten, aan de Noorderstraat en aan
de Pleiaden, speelt de gemeente
een belangrijke rol.
Gestimuleerd moet worden dat deze markten een attractieve uitstraling
krijgt.
Toevallige geografische omstandigheden zorgen dikwijls voor een
economische ontwikkeling in een bepaald
gebied.
In het Noorden ligt een grote aardgasreserve onder de grond, maar
tevens behoort het gebied tot een van de minst economisch ontwikkelde
streken in Nederland.
De PHS vindt dat de bevolking meer profijt moet hebben van de
geografische omstandigheid dat hier een groot aardgasveld ligt.
Lokale initiatieven om derde-wereldproducten te verkopen moeten door
de gemeente ondersteund worden.
De gemeente moet zelf ook zoveel mogelijk producten gebruiken die de
producent een eerlijke prijs biedt.
PHS
voor mens, dier en milieubehoud