Aino

Persbericht

Na een turbulent 2001 verwacht Aino herstel in 2002

Houten, 4 maart 2002 - De omzet van Aino N.V. daalde in 2001 met 17,6% ten opzicht van het voorafgaande jaar. Gecorrigeerd voor de desinvestering in Falanx eind 2000 bedroeg de daling 12,6%. De brutomarge daalde met 4,2% punt tot 23,3%. Het operationele resultaat (voor bijzondere baten en lasten) kwam uit op Euro 3,1 miljoen negatief, een daling van Euro 9 miljoen ten opzichte van het jaar 2000. In het kader van de in november 2001 aangekondigde reorganisatie en het daarmee gepaard gaande collectief ontslag van circa 100 medewerkers is een voorziening getroffen van Euro 2,5 miljoen. Per saldo resulteerde een netto verlies van Euro 5,5 miljoen. Het verlies per aandeel kwam hierdoor uit op Euro 0,90.

De omzetdaling en daarmee de daling van de brutomarge, die met name in het derde kwartaal 2001 tot een scherpe verslechtering van de resultaten heeft geleid, is in het vierde kwartaal tot staan gebracht. Mede als gevolg van een aantal kostenbesparende maatregelen bleef daardoor het nettoverlies in het vierde kwartaal conform verwachting beperkter van omvang dan in het derde kwartaal. De omzetdaling is volledig te wijten aan een sterke daling van de bezettingsgraad. Dit is deels te verklaren door de interne ontwikkeling van service lines, doch grotendeels door de sterk krimpende ICT-markt. De tarieven hebben aanvankelijk een stijgende lijn gekend, maar zijn eind 2001 licht gedaald.

De totale bedrijfskosten zijn in 2001 onevenredig sterk gestegen met Euro 4,7 miljoen. Een belangrijk deel hiervan kan worden verklaard uit incidentele lasten van Euro 2,5 miljoen. Deze bestonden met name uit nagekomen lasten uit 2000 en deels uit reorganisatiekosten. De resterende stijging is deels verklaarbaar door de herhuisvesting in een nieuw pand te Houten, waarbij de sluiting van een aantal overige panden pas in 2002 een kosteneffect zal sorteren. Voor het overige zijn er kosten verbonden geweest aan het transformatieproces waarvan de extra kosten zijn stopgezet per ultimo 2001.

De financiële lasten zijn met Euro 0,4 miljoen toegenomen als gevolg van de hoog opgelopen debiteurenstanden per medio 2001 en de daarmee samenhangende financieringsbehoefte. Met de inmiddels sterk teruggedrongen debiteurenpositie (afname ruim Euro 10 miljoen ten opzichte van medio 2001) is de verwachting gerechtvaardigd dat de financiële lasten zullen afnemen.

De effecten van de ingrijpende reorganisatie van de grootste werkmaatschappij Aino B.V., zoals aangekondigd in ons bericht van 3 december 2001, zullen naar verwachting vanaf het tweede kwartaal 2002 tot belangrijke kostenbesparingen leiden. Inmiddels zijn de organisatorische veranderingen doorgevoerd.

Ook is een aantal operationele processen ingrijpend gewijzigd, waardoor belangrijke efficiencyverbeteringen konden worden gerealiseerd. De bedrijfskosten zullen daardoor in 2002 aanmerkelijk dalen. Tevens is een aantal service lines zodanig ontwikkeld dat zij in 2002 positief aan het resultaat kunnen bijdragen. Een aantal projecten gericht op nieuwe ontwikkelingen die niet op korte termijn aan het resultaat zullen bijdragen is inmiddels stopgezet.

Op grond van de genomen maatregelen en de verwachting dat de marktomstandigheden geen verdere verslechtering te zien zullen geven, verwacht Aino het jaar 2002 met een positief resultaat te kunnen afsluiten.

Profiel Aino N.V.
Aino is een zakelijke dienstverlener die

* adviseert op het gebied van organisatie en (ICT-) businessstrategie
* op pragmatische wijze passende informatiesystemen bouwt voor front-, mid- en back-office-omgevingen

* helpt deze omgevingen kosteneffectief te beheren
Bij Aino zien we automatisering als strategische succesfactor die uw bedrijf of organisatie de nodige slagkracht geeft. Wij denken dan ook graag met u mee om u te helpen uw concurrentiepositie te verbeteren. Soms ligt de nadruk op creativiteit en flexibiliteit. In andere gevallen is betrouwbaarheid en continuïteit het belangrijkste criterium. In alle gevallen draait het echter om mensenwerk. Daarom is de ontplooiing van mensen voor Aino een centraal thema. Die visie brengen we inmiddels in de praktijk in het top- en middensegment van het Nederlandse bedrijfsleven en bij de overheid. We maken daarbij onderscheid tussen drie business segmenten:
* Financiële instellingen

* Overheid en zorg

* Handel, transport en industrie.

Met zo'n 1000 medewerkers bestrijkt Aino het ICT-speelveld over de volle breedte. Dit resulteert in oplossingen die de traditionele grenzen van ICT overschrijden. Zo bieden we ondersteuning voor zowel interne bedrijfsprocessen als externe processen. En leveren we systemen waarmee uw onderneming relaties opbouwt met individuele klanten en klantengroepen, maar ook met uw eigen medewerkers.
Aino is genoteerd aan de officiële markt van Euronext Amsterdam.


---