Aino
Persbericht
Na een turbulent 2001 verwacht Aino herstel in 2002
Houten, 4 maart 2002 - De omzet van Aino N.V. daalde in 2001 met 17,6% ten
opzicht van het voorafgaande jaar. Gecorrigeerd voor de desinvestering in
Falanx eind 2000 bedroeg de daling 12,6%. De brutomarge daalde met 4,2% punt
tot 23,3%. Het operationele resultaat (voor bijzondere baten en lasten) kwam
uit op Euro 3,1 miljoen negatief, een daling van Euro 9 miljoen ten opzichte
van het jaar 2000. In het kader van de in november 2001 aangekondigde
reorganisatie en het daarmee gepaard gaande collectief ontslag van circa 100
medewerkers is een voorziening getroffen van Euro 2,5 miljoen. Per saldo
resulteerde een netto verlies van Euro 5,5 miljoen. Het verlies per aandeel
kwam hierdoor uit op Euro 0,90.
De omzetdaling en daarmee de daling van de brutomarge, die met name in het
derde kwartaal 2001 tot een scherpe verslechtering van de resultaten heeft
geleid, is in het vierde kwartaal tot staan gebracht. Mede als gevolg van
een aantal kostenbesparende maatregelen bleef daardoor het nettoverlies in
het vierde kwartaal conform verwachting beperkter van omvang dan in het
derde kwartaal. De omzetdaling is volledig te wijten aan een sterke daling
van de bezettingsgraad. Dit is deels te verklaren door de interne
ontwikkeling van service lines, doch grotendeels door de sterk krimpende
ICT-markt. De tarieven hebben aanvankelijk een stijgende lijn gekend, maar
zijn eind 2001 licht gedaald.
De totale bedrijfskosten zijn in 2001 onevenredig sterk gestegen met Euro
4,7 miljoen. Een belangrijk deel hiervan kan worden verklaard uit
incidentele lasten van Euro 2,5 miljoen. Deze bestonden met name uit
nagekomen lasten uit 2000 en deels uit reorganisatiekosten. De resterende
stijging is deels verklaarbaar door de herhuisvesting in een nieuw pand te
Houten, waarbij de sluiting van een aantal overige panden pas in 2002 een
kosteneffect zal sorteren. Voor het overige zijn er kosten verbonden geweest
aan het transformatieproces waarvan de extra kosten zijn stopgezet per
ultimo 2001.
De financiële lasten zijn met Euro 0,4 miljoen toegenomen als gevolg van de
hoog opgelopen debiteurenstanden per medio 2001 en de daarmee samenhangende
financieringsbehoefte. Met de inmiddels sterk teruggedrongen
debiteurenpositie (afname ruim Euro 10 miljoen ten opzichte van medio 2001)
is de verwachting gerechtvaardigd dat de financiële lasten zullen afnemen.
De effecten van de ingrijpende reorganisatie van de grootste
werkmaatschappij Aino B.V., zoals aangekondigd in ons bericht van 3 december
2001, zullen naar verwachting vanaf het tweede kwartaal 2002 tot belangrijke
kostenbesparingen leiden. Inmiddels zijn de organisatorische veranderingen
doorgevoerd.
Ook is een aantal operationele processen ingrijpend gewijzigd, waardoor
belangrijke efficiencyverbeteringen konden worden gerealiseerd. De
bedrijfskosten zullen daardoor in 2002 aanmerkelijk dalen. Tevens is een
aantal service lines zodanig ontwikkeld dat zij in 2002 positief aan het
resultaat kunnen bijdragen. Een aantal projecten gericht op nieuwe
ontwikkelingen die niet op korte termijn aan het resultaat zullen bijdragen
is inmiddels stopgezet.
Op grond van de genomen maatregelen en de verwachting dat de
marktomstandigheden geen verdere verslechtering te zien zullen geven,
verwacht Aino het jaar 2002 met een positief resultaat te kunnen afsluiten.
Profiel Aino N.V.
Aino is een zakelijke dienstverlener die
* adviseert op het gebied van organisatie en (ICT-) businessstrategie
* op pragmatische wijze passende informatiesystemen bouwt voor front-,
mid- en back-office-omgevingen
* helpt deze omgevingen kosteneffectief te beheren
Bij Aino zien we automatisering als strategische succesfactor die uw bedrijf
of organisatie de nodige slagkracht geeft. Wij denken dan ook graag met u
mee om u te helpen uw concurrentiepositie te verbeteren. Soms ligt de nadruk
op creativiteit en flexibiliteit. In andere gevallen is betrouwbaarheid en
continuïteit het belangrijkste criterium. In alle gevallen draait het echter
om mensenwerk. Daarom is de ontplooiing van mensen voor Aino een centraal
thema. Die visie brengen we inmiddels in de praktijk in het top- en
middensegment van het Nederlandse bedrijfsleven en bij de overheid. We maken
daarbij onderscheid tussen drie business segmenten:
* Financiële instellingen
* Overheid en zorg
* Handel, transport en industrie.
Met zo'n 1000 medewerkers bestrijkt Aino het ICT-speelveld over de volle
breedte. Dit resulteert in oplossingen die de traditionele grenzen van ICT
overschrijden. Zo bieden we ondersteuning voor zowel interne
bedrijfsprocessen als externe processen. En leveren we systemen waarmee uw
onderneming relaties opbouwt met individuele klanten en klantengroepen, maar
ook met uw eigen medewerkers.
Aino is genoteerd aan de officiële markt van Euronext Amsterdam.
---