Ingezonden persbericht

International Film Festival Rotterdam

dd. maandag 25 februari 2002

betreft: UITNODIGING persvoorstellingen en PERSBERICHT Wereldcinema tour voorjaar 2002

Geachte mevrouw, heer,

Met veel genoegen nodigt het International Film Festival Rotterdam u uit voor de landelijke persvoorstellingen van LE PRIX DU PARDON (ma. 4 maart a.s.) en van BOLIVIA (ma. 11 maart a.s.).

Deze films vormen samen met DELBARAN van Abolfazl Jalili de Wereldcinema tour voorjaar 2002, die vanaf 17 maart a.s. tot en met half juni langs drieëntwintig Nederlandse filmtheaters reist. Bijgaand vindt u een persbericht, aanvullende informatie over de films en het vertoningsschema.

Omdat DELBARAN op vrijdag 18 januari jl. in een persvoorstelling is getoond en bovendien openingsfilm van de afgelopen filmfestivaleditie was, is besloten voor deze film niet nogmaals een persvoorstelling te organiseren. Wel zijn VHS-banden beschikbaar voor persvertegenwoordigers die de film (opnieuw) willen zien. U kunt hiervoor contact opnemen met ondergetekende.


1. Persvoorstelling LE PRIX DU PARDON: maandag 4 maart 2002, 14.30 - 16.00 uur, Filmtheater Rialto (Ceintuurbaan 338, 1072 GN Amsterdam)


- LE PRIX DU PARDON (NDEYSAAN) van Mansour Sora Wade (Frankrijk/Senegal, 2001, 35mm, 90', kleur, Wolof, Nederlands ondertiteld)

2. Persvoorstelling BOLIVIA: maandag 11 maart 2002, 14.30 - 15.45 uur, Het Ketelhuis (Haarlemmerweg 8, 1014 BE Amsterdam)


- BOLIVIA van Adrián Caetano (Argentinië 2001, zwart/wit, 35mm, 75', Spaans, Nederlands ondertiteld), winnaar KNF Award 2002
Graag ontmoet ik u in het Ketelhuis en / of Rialto waar een persmap voor u gereed ligt. Foto's van de Wereldcinema tour-films zijn online in drukkwaliteit te downloaden via de perspagina's (zie 'Pers', 'Foto's) op de festivalwebsite www.filmfestivalrotterdam.com.

Met vriendelijke groeten

Bert-Jan Zoet
Persvoorlichter International Film Festival Rotterdam Tel 010 890 90 90, fax 010 890 90 91, email press@filmfestivalrotterdam.com

International Film Festival Rotterdam
PERSBERICHT maandag 25 februari 2002

International Film Festival Rotterdam brengt sterke Wereldcinema tour-voorjaarseditie in 23 Nederlandse filmtheaters (maart - juni 2002)

Drie krachtige speelfilms uit Senegal, Iran en Argentinië reizen tussen 17 maart 2002 tot en met 19 juni 2002 in de voorjaarseditie van de Wereldcinema tour langs drieëntwintig Nederlandse filmtheaters. De Wereldcinema tour omvat films, tot stand gekomen met hulp van het Hubert Bals Fonds en vertoond tijdens het International Film Festival Rotterdam in januari 2002. Meer informatie over de films en het vertoningsschema zijn te vinden op www.filmfestivalrotterdam.com.

DELBARAN (Iran), LE PRIX DU PARDON (Senegal) en BOLIVIA (Argentinië) vormen als 'Wereldcinema tour' samen een minifestival. De deelnemende filmtheaters (ditmaal een recordaantal van drieëntwintig door heel Nederland) vertonen deze films op één dag of kort na elkaar, soms voorzien van een lezing. Het International Film Festival Rotterdam organiseert jaarlijks een voorjaars- en een najaarseditie van de Wereldcinema tour om belangrijke films ook buiten het festival te vertonen. De drie films uit deze Wereldcinema tour-editie laten indringend zien hoe actuele sociaal-economische omstandigheden de levens van hun personages beïnvloeden.

DELBARAN belicht het bestaan van de 12-jarige Afghaanse vluchteling Kaim die net over de Iraanse grens een geïsoleerde truck-stop draaiende houdt. DELBARAN van de Iraanse regisseur Abolfazl Jalili (Saveh/Iran, 1957) opende op 23 januari 2002 het 31e International Film Festival Rotterdam. Hiermee heeft het festival zowel de band met de regisseur als met het onderwerp willen benadrukken. De actuele situatie in Afghanistan komt niet direct in beeld, maar heeft wel duidelijk zijn weerslag op de personages. Jalili was in 1999 Filmmaker in Focus, DELBARAN kwam tot stand met hulp van het Hubert Bals Fonds en bovendien werd Jalili's nieuwe filmproject geselecteerd voor de CineMart 2002. De film, in 2001 bekroond met de speciale juryprijs op het filmfestival van Locarno is opnieuw een geslaagd voorbeeld van de Iraanse cinema.

Melancholieke Boliviaanse muziek van Los Kjarcas, zwart-witbeelden van dicht op de huid gefilmde restaurantbezoekers, spaarzame dialogen en veelzeggende blikken geven BOLIVIA een broeierige sfeer die perfect aansluit bij het verhaal over vreemdelingenhaat en heimwee. Boliviaan Freddie verlaat zijn gezin om werk te zoeken in Argentinië. Als kok in een grillrestaurant wordt hij door de klanten, meest ruige bierdrinkende chauffeurs, met argwaan bekeken. BOLIVIA, de tweede speelfilm van Adrian Caetano (Montevideo/Uruguay, 1969), won tijdens het afgelopen International Film Festival de KNF Award van de Nederlandse filmcritici "voor de precieze en genuanceerde observatie van gewone mensen in een klein restaurant, een microkosmos metaforisch voor de Argentijnse maatschappij in de huidige situatie". Aan de KNF-prijs is een premie verbonden voor ondertiteling van de film, gesponsord door Holland Subtitling. Het International Film Festival selecteerde in 1998 Caetano's debuut PIZZA, BIRRO, FASO (en bracht hem als eerste Wereldcinema tour-film uit) en in 1999 diens korte film LA EXPRESIÓN DEL DESEO.

LE PRIX DU PARDON van regisseur Mansour Sora Wade (Dakar/Senegal, 1952) is gebaseerd op de gelijknamige roman van Mbissane Ngom, net als de filmmaker afkomstig uit de Senegalese kuststreek waar de film zich afspeelt. In een kleine vissersgemeenschap maakt de liefde voor de mooie Maxoye de twee jeugdvrienden Mbanik en Yatma tot rivalen. De heldendaden van Mbanik zetten Yatma aan tot moord. Maxoye vergeeft hem, maar toch moet Yatma later de 'prijs van de genade' terugbetalen aan de zee. Met een scherp oog voor symbolische details en humor toont de film, als variant op locale verteltradities, zowel alledaagse als magische gebeurtenissen. Regisseur Mansour Sora Wade maakt vanaf 1979 korte (fictie)films, documentaires en reportages voor het televisiekanaal TV5. LE PRIX DU PARDON is zijn eerste lange speelfilm. De rol van Yatma wordt vertolkt door Hubert Koundé, eerder te zien in onder meer Mathieu Kassovitz' LA HAINE en COMMENT J'AI TUÉ MON PÈRE van Anne Fontaine. De muziek is gecomponeerd door Wasis Diop en Loy Ehrlich (ex-pianist van Touré Kunda) met medewerking van Youssou Ndour in 'Makoy', een nummer afkomstig van diens cd 'The Lion'. LE PRIX DU PARDON opent op 14 maart 2002 het 19e Cinema Novo Film Festival in Brugge, dit jaar samen met Salamanca Culturele Hoofdstad van Europa. Cinema Novo vertoont ook DELBARAN en BOLIVIA.

Wereldcinema tour / voorjaar 2002 presenteert tussen 17 maart en 19 juni 2002 in 23 Nederlandse filmtheaters:

DELBARAN van Abolfazl Jalili (Japan/Iran, 2001, 35mm, 96', kleur, Farsi, Nederlands ondertiteld)

LE PRIX DU PARDON (NDEYSAAN) van Mansour Sora Wade (Frankrijk/Senegal, 2001, 35mm, 90', kleur, Wolof, Nederlands ondertiteld)

BOLIVIA van Adrián Caetano (Argentinië 2001, zwart/wit, 35mm, 75', Spaans, Nederlands ondertiteld)

De Wereldcinema tour is een initiatief van het Hubert Bals Fonds/International Film Festival Rotterdam, met steun van het HIVOS, de NCDO, de NPS, Art-S Home Entertainment, Stichting Doen en in samenwerking met het Filmmuseum en het Nederlands Instituut voor Filmeducatie.

Noten:
Informatie: IFFR persvoorlichting, Bert-Jan Zoet tel. 010 - 890 90 90, email press@filmfestivalrotterdam.com, fax 010 - 890 90 91. Persvoorstellingen: LE PRIX DU PARDON (Rialto, Amsterdam, ma 04.03.02, 14.30 uur) / BOLIVIA (Het Ketelhuis, Amsterdam, ma 11.03.02, 14.30 uur) In bijlage: vertoningsdata en -schema per filmtheater Foto's (300 dpi, 10 x 15 cm) zijn te downloaden van de festivalwebsite www.filmfestivalrotterdam.com (zie onder Pers, Foto's, zoeken op filmtitel)

International Film Festival Rotterdam
WERELDCINEMA TOUR (voorjaar 2002)

Factsheet

BOLIVIA
Regie: Adrián Caetano (Argentinië, 2001, z/w, 75 min. Spaans gesproken, Nederlands ondertiteld)

Produktie: Lita Stantic, Matiás Mosteirín
Scenario: Adrián Caetano
Camera: Julian Apezteguia
Montage: Lucas Scavino, Santiago Ricci
Art direction: Maria Eva Duarte
Geluid: Juan Pablo Mellibovsky, Luciano Specos
Muziek: Los Kjarcas
Met: Freddie Flores, Rosa Sanchez, Oscar Bertea, Enrique Liporace, Marcelo Videla

Tijdens de openingscredits van BOLIVIA zien we tv?fragmenten van een voetbalwedstrijd tussen Argentinië en Bolivia. Daarmee wordt meteen duidelijk hoe de verhoudingen tussen de beide landen liggen: onder het juichende en chauvinistische commentaar van een Argentijnse presentator wordt Bolivia finaal ingemaakt. De Boliviaan Freddie heeft zijn vrouw en kinderen achtergelaten om in Argentinië werk te zoeken. Hij vindt een baantje als kok in een grillrestaurant in Buenos Aires. Onder de cliëntele die vooral bestaat uit ruige bierdrinkende chauffeurs, wordt de nieuwe kok met argwaan en afkeer bekeken; waarom heeft de eigenaar een buitenlander aangenomen, terwijl er zoveel Argentijnen werkloos zijn? Freddie doet zwijgend zijn werk, en probeert de provocaties van de chauffeurs te negeren. Wel sluit hij vriendschap met de serveerster (die echter ook het liefje is van één van de stamgasten) en voelt waardering voor zijn baas. Maar wie zich ergens aan verbindt, kan zichzelf in een lastig parket brengen. Het verhaal van BOLIVIA speelt zich grotendeels af in het restaurant, waar de camera de personages dicht op de huid zit. Dialogen worden slechts spaarzaam gebruikt. De zwart?witbeelden van de dagelijkse gebeurtenissen in het restaurant en de veelzeggende blikken van gasten en personeel zijn voldoende om een broeierige sfeer te schetsen, terwijl de melancholieke Boliviaanse muziek prachtig aansluit bij dit verhaal over vreemdelingenhaat en heimwee. BOLIVIA werd tijdens het afgelopen IFFR bekroond met de KNF Award van de Nederlandse filmcritici.

Adrián Caetano (1969, Montevideo), geboren in Uruguay, wonend in Argentinië, maakte in 1992 zijn eerste korte film, VISITE CARLOS PAZ. In 1998 werd zijn film PIZZA, BIRRA, FASO (co-regie: Bruno Stagnaro) vertoond op het IFFR en opgenomen in de allereerste Wereldcinema tour.

International Film Festival Rotterdam
WERELDCINEMA TOUR (voorjaar 2002)

Factsheet

DELBARAN
Regie: Abolfazl Jalili (Iran/Japan 2001, kleur, 96 min., Farsi gesproken, Nederlands ondertiteld)

Produktie: T?mark inc., Film?e?Aval, Ichiyama Shozo, Abolfazl Jalili Scenario: Abolfazl Jalili
Camera: Mohammad Ahmadi
Montage: Abolfazl Jalili
Geluid: Hassan Zarfam
Met: Kaim Alizadeh, Rahmatollah Ebrahimi, Hossein Hashemian, Ahmad Mahdavi

Een afgelegen truckstop in Delbaran, Iran, vlakbij de grens met Aghanistan, lijkt draaiende gehouden te worden door een Afghaans jochie van een jaar of twaalf, Kaim. Kaim zet thee voor de chauffeurs, haalt onderdelen op en zit de juiste mensen achter hun broek als er iets gerepareerd moet worden ?wat vaak het geval is, want alles gaat constant stuk. Af en toe komt een politieagent de garage controleren op illegale Afghanen, en moet Kaim zich even schuil houden. Op een dag echter wordt de agent overvallen, en komt Kaim hem te hulp. Prompt wordt Kaim door hem gearresteerd. Dankzij kordaat optreden van de oude vrouw bij wie hij inwoont, komt Kaim weer vrij. Maar zijn relatief veilige leven op de truckstop is voorgoed voorbij, want er wordt een nieuwe grensweg aangelegd die Delbaran overslaat. De actuele oorlogssituatie ?in Iran overigens al veel langer aan de orde? komt op verschillende manieren in het verhaal terug. Behalve in de persoon van Kaim en enkele illegale arbeiders is de oorlog voornamelijk op de geluidsband aanwezig: zo nu en dan klinken vanuit de bergen schoten en gegil. De visuele pracht van DELBARAN ?een echt bestaande grensplaats en tevens Farsi voor 'geliefden'? wordt aangevuld met verrassende poëzie? en muziekfragmenten, die de zwijgzame en schijnbaar onverzettelijke Kaim lijken aan te moedigen en te troosten. Jalili, in 1999 Filmmaker in Focus op het IFFR, won met DELBARAN de speciale juryprijs op het filmfestival van Locarno. DELBARAN was de openingsfilm van het afgelopen IFFR.

Abolfazl Jalili (1957, Saveh, Iran), schilderde, calligrafeerde en maakte zijn eerste twee korte films met een zelfgekochte 8mm?camera. Hij studeerde regie aan het Iraans College van Dramatische Kunsten en werkte daarna bij de nationale televisie (IRIB) waar hij een aantal kinderfilms produceerde. Zijn DET MEANS GIRL (1994) won prijzen in Venetië en Nantes.

International Film Festival Rotterdam
WERELDCINEMA TOUR (voorjaar 2002)

Factsheet

LE PRIX DU PARDON
Regie: Mansour Sora Wade (Senegal/Frankrijk 2001, kleur, 90 min., Wolof gesproken, Nederlands ondertiteld)

Produktie: Les Films du Safran, Raphaël Vion
Scenario: Mansour Sora Wade, Nar Sene, gebaseerd op een verhaal van Mbissane Ngom Camera: Pierre-Olivier Larrieu
Montage: Christian Billette
Muziek: Wasis Diop, Loy Ehrlich, Youssou Ndour
Met: Hubert Koundé, Rokhaya Niang, Gora Seck

LE PRIX DU PARDON is gebaseerd op een roman van Mbissane Ngom, net als filmmaker Wade afkomstig uit de Senegalese kuststreek waar het verhaal speelt. Ngom baseerde zijn verhaal op de mondelinge verteltraditie van zijn volk en LE PRIX DU PARDON is een filmisch equivalent hiervan. Uit respect voor deze orale traditie koos Wade voor een verteller en voor een mix van alledaagse en bovennatuurlijke gebeurtenissen. De visuele stijl van Wades speelfilmdebuut overstijgt de folklore en couleur locale, en is vooral functioneel, met een scherp oog voor symbolische details. Zo werd voor de kostuums niet gekozen voor de drukke patronen die je meestal op Afrikaanse stoffen ziet, maar voor effen stoffen met sprekende kleuren. Een vissersdorp aan de zuidkust van Senegal leeft in angst vanwege een mysterieuze mistwolk die boven het dorp hangt. De vissersboten, waar het hele dorp economisch afhankelijk van is, kunnen hierdoor niet uitvaren. Als de jonge Mbanik de mist laat verdwijnen, wordt hij de held van het dorp. Hierdoor kan hij eindelijk zijn liefde verklaren aan Maxoye. Yatma, Mbaniks jeugdvriend, is gek van jaloezie op Mbaniks aanzien en diens relatie met Yatma, en in een vlaag van woede doodt hij hem. Even slaagt hij erin ongestraft te blijven en mag hij zelfs met Maxoye trouwen. Maxoye is echter zwanger van Mbaniks baby, een kind dat Yatma op zal moeten voeden - een grote vernedering.

Mansour Sora Wade studeerde film in Parijs, en was van 1977 tot 1985 hoofd van het audiovisuele archief van het Senegalese ministerie van cultuur. Hij maakte een aantal korte films en documentaires. LE PRIX DU PARDON is zijn eerste lange speelfilm.

International Film Festival Rotterdam

Wereldcinema tour voorjaar 2002
VERTONINGSSCHEMA

Maart 2002

zondag 17 maart, Plaza Futura, Eindhoven (040) 294 68 40 13.00 LE PRIX DU PARDON
15.15 DELBARAN
17.30 BOLIVIA

zondag 24 maart, LUX, Nijmegen (024) 381 68 55
13.00 DELBARAN
15.30 LE PRIX DU PARDON
18.00 BOLIVIA

wo 27 maart, KIT Tropentheater, Amsterdam (020) 568 85 00 20.30 DELBARAN

do 28 maart, KIT Tropentheater, Amsterdam (020) 568 85 00 20.30 BOLIVIA

vr 29 maart, KIT Tropentheater, Amsterdam (020) 568 85 00 20.30 LE PRIX DU PARDON

zondag 31 maart (1e Paasdag), Haags Filmhuis, Den Haag (070) 365 60 30 13.00 BOLIVIA
14.30 LE PRIX DU PARDON
16.15 DELBARAN

April 2002

donderdag 4 april, Filmhuis Lumen Delft (015) 214 02 26 19.45 BOLIVIA (ook vr 5/4, 15.45)

zaterdag 6 april, Images, Groningen (voorheen Filmcentrum Poelestraat) (050) 312 04 33 14.00 LE PRIX DU PARDON
16.15 DELBARAN
18.00 BOLIVIA

zondag 7 april, Filmtheater 't Hoogt, Utrecht (030) 232 83 88 16.00 DELBARAN
20.00 BOLIVIA
22.00 LE PRIX DU PARDON

zaterdag 13 april, Filmfoyer Tilburg (013) 549 03 02 17.00 DELBARAN
20.00 LE PRIX DU PARDON
22.00 BOLIVIA

zondag 14 april, Chassé Cinema, Breda (076) 530 31 31 12.00 DELBARAN
14.30 BOLIVIA
16.15 LE PRIX DU PARDON

zaterdag 20 april, Provadja Alkmaar (072) 511 01 36 17.00 BOLIVIA
20.00 LE PRIX DU PARDON
22.30 DELBARAN

zondag 21 april, Filmhuis Cinode, Dordrecht (078) 639 79 69 13.30 BOLIVIA (ook op ma 22, di 23 en wo 24/4)
16.00 LE PRIX DU PARDON
20.00 DELBARAN

zaterdag 27 april, Movie W, Wageningen (0317) 48 48 09 17.00 DELBARAN (ook di 23 en wo 24)
20.00 LE PRIX DU PARDON
22.00 BOLIVIA (ook do 25)

zondag 28 april, Lumiere Cinema, Maastricht (043) 321 40 80 13.30 LE PRIX DU PARDON
16.00 DELBARAN
19.30 BOLIVIA

Mei 2002

zo 5 mei, Filmtheater Gigant, Apeldoorn (055) 521 63 46 14.30 BOLIVIA
17.00 LE PRIX DU PARDON
20.00 DELBARAN

do 9 mei, Filmschuur Haarlem (023) 531 24 39
19.30 DELBARAN

vr 10 mei, Filmschuur Haarlem (023) 531 24 39
19.30 BOLIVIA

za 11 mei, Filmschuur Haarlem (023) 531 24 39
19.30 LE PRIX DU PARDON

zondag 12 mei, Filmhuis Leeuwarden (058) 213 73 96 11.00 BOLIVIA
14.00 DELBARAN
16.30 LE PRIX DU PARDON

ma 13 mei, De Groene Engel, Oss (0412) 405 504
20.30 DELBARAN

di 14 mei, De Groene Engel, Oss (0412) 405 504
20.30 LE PRIX DU PARDON
(zo 12 mei, 20.30 Uttara)

zaterdag 18 mei, Lieve Vrouw, Amersfoort (033) 422 65 55 14.00 DELBARAN
16.30 LE PRIX DU PARDON
20.00 BOLIVIA

zondag 19 mei, Filmhuis de Keizer, Deventer (0570) 618 822 16.00 DELBARAN
19.30 BOLIVIA
21.15 LE PRIX DU PARDON

maandag 20 mei, Filmhuis Arnhem (026) 442 42 83
16.00 BOLIVIA
19.30 DELBARAN
21.30 LE PRIX DU PARDON

donderdag 23 mei, Filmhuis Lumen, Delft (015) 214 02 26 19.45 DELBARAN (ook op vr 24/5, 15.45)

zaterdag 25 mei, Concordia Cinema, Enschede (053) 431 10 89 15.30 BOLIVIA
19.30 LE PRIX DU PARDON
21.30 DELBARAN

zondag 26 mei, Theater Lantaren/Venster, Rotterdam (010) 277 22 88 13.00 DELBARAN
15.00 LE PRIX DU PARDON
19.30 Bolivia

donderdag 30 mei, Filmhuis Lumen, Delft (015) 214 02 26 19.45 LE PRIX DU PARDON (ook vr 31/5, 15.45)

donderdag 30 mei tot en met woensdag 5 juni, Filmmuseum, Amsterdam (020) 589 14 00 DELBARAN (aanvangstijd nader te bepalen)

zaterdag 8 juni, Filmhuis Bussum (035) 693 86 94
18.30 BOLIVIA
20.30 DELBARAN
22.30 LE PRIX DU PARDON

donderdag 13 tot en met woensdag 19 juni, Filmmuseum, Amsterdam (020) 589 14 00 BOLIVIA (aanvangstijd nader te bepalen)

Noten:
Informatie: IFFR persvoorlichting, Bert-Jan Zoet tel. 010 - 890 90 90, email press@filmfestivalrotterdam.com, fax 010 - 890 90 91. Foto's (300 dpi, 10 x 15 cm) zijn te downloaden van de festivalwebsite www.filmfestivalrotterdam.com (zie onder Pers, Foto's, zoeken op filmtitel)

International Film Festival Rotterdam
Press Department
Press Officers: Bert-Jan Zoet and Margo van der Valk Press Accreditations: Mieke van Oorschot
P.O. Box 21696
3001 AR ROTTERDAM
The Netherlands

tel + 31 10 890 90 90
fax + 31 10 890 90 91
email press@filmfestivalrotterdam.com
url http://www.filmfestivalrotterdam.com

IFFR 2003: Wed, Jan. 22 - Sun, Febr. 2


---
Message created at: Mon, 25 Feb 2002 14:38:37 +0100 Message sent by: press@filmfestivalrotterdam.com Message served by: Filmfestivalrotterdam.com, the Netherlands
---