Provincie Groningen
Groningen, 5 maart 2002 Persbericht nr. 30
Noorden presenteert plannen voor stadsgewestelijk openbaar vervoer
Staatssecretaris Ybema van Economische Zaken krijgt maandag 4 maart de
nieuwste plannen voor stadsgewestelijk openbaar vervoer in de regio
Groningen-Assen aangeboden door de Drentse gedeputeerde Swierstra. Dit
gebeurt tijdens het jaarlijkse overleg over de Langman-afspraken
tussen de Noordelijke provincies en het kabinet. Met de plannen willen
de samenwerkende Provincies en Gemeenten in die regio een bijdrage
leveren aan het oplossen van huidige en toekomstige
bereikbaarheidsproblemen. Het doel van de plannen is om een modern,
snel en comfortabel openbaar vervoernetwerk te creëren dat kan
concurreren met de auto. In de "Koersnota Stadsgewestelijk Openbaar
Vervoer" vraagt de regio aandacht voor een snelle aanpak en
cofinanciering door het Rijk.
Vanuit de Regiovisie, het samenwerkingsverband van de regio
Groningen-Assen, wordt al een aantal jaren gezamenlijk gewerkt aan de
ontwikkeling van het openbaar vervoer. Daarvoor is ook een regiofonds
opgericht waaruit maatregelen gefinancierd kunnen worden. De plannen
bestaan uit een samenhangend en innovatief netwerk van
stadsgewestelijk openbaar vervoer dat bijdraagt aan een betere
bereikbaarheid in en naar de regio. Tevens geven de plannen richting
aan de verdere ontwikkeling van het Nationaal Stedelijk Netwerk
Groningen-Assen. De samenwerkende overheden geven grote prioriteit aan
het verbeteren van de bereikbaarheid en willen daarom zo snel mogelijk
starten met de planfase van dit project.
In afspraken met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat over de
bereikbaarheid werd in het kader van de Langman-maatregelen geld
vrijgemaakt voor de aanpak van de Zuidelijke Ringweg en het
Euvelgunnetracé. De andere afspraken betroffen een Verkenningenstudie
naar een pakket met openbaar vervoersmaatregelen en flankerende
maatregelen, zoals parkeerbeleid en aanleg van transferia. In de
Koersnota worden deze samenhangende maatregelen gepresenteerd:
* inzet van light train, een kwartierfrequentie tussen Assen en
Groningen en aanleg van nieuwe stations in Assen-Noord,
Europapark, Vries-Tynaarlo;
* realisering van een uitgebreid netwerk met nieuwe functionele
knooppunten Reitdiepshaven/Zernike en Hoogezand;
* geschikt maken van de spoorlijn Zuidbroek-Veendam voor
personenvervoer;
* doorkoppelen van de twee noordelijke spoorlijnen naar Winschoten
en Veendam;
* inzet van HOV-bussen (hov = hoogwaardig openbaar vervoer, dus
snel, modern en comfortabel), zoals van station Assen naar
Kloosterveen;
* aanleg van een tram op het traject Zernike - Groningen
Hoofdstation en Groningen Hoofdstation - Sontweg - Meerstad en
vermindering van het aantal bussen in de Groningse binnenstad.
Dit pakket biedt binnen de regio een volwaardig alternatief voor de
auto en leidt tot 13% minder autoverkeer naar de binnenstad en 11%
minder in de agglomeratie.
De kosten van dit pakket bedragen zo'n 320 miljoen Euro. De
samenwerkende overheden sparen hier in het regiofonds de komende jaren
zo'n 36 miljoen euro voor.