Ingezonden persbericht
vsk beurs zeer populair bij installatiebedrijven
Rotterdam - Een meerderheid van de installateurs heeft de VSK beurs
(Verwarming, Sanitair en Klimaatbeheersing) bezocht. De VSK beurs is echter
impopulair bij architecten en aannemers B&U, slechts een enkeling van deze
marktpartijen heeft een bezoek gebracht aan deze beurs. Dit blijkt uit een
onderzoek dat USP Marketing Consultancy in samenwerking met Bouwkennis.nl
direct na afloop van de VSK beurs heeft uitgevoerd onder 241 bedrijven uit
de bouwbranche (de USP Vakbeurs Bouwbarometer 2002).
Beursbezoek
Het animo om de VSK te bezoeken was bij directeuren van architectenbureaus
en aannemersbedrijven zeer gering (circa 5% is naar de VSK geweest, terwijl
naar de Internationale Bouwbeurs 2001 47% van de directeuren van
architectenbureaus en 44% van de aannemersbedrijven is geweest). Een hoog
percentage van de sanitairinstallateurs en cv-installateurs hebben de VSK
beurs wel bezocht, respectievelijk 61% en 69%. Vorig jaar is 23% van de
sanitairinstallateurs en 17% van de cv-installateurs naar de Internationale
Bouwbeurs geweest.
Bezoekredenen liggen met name gelegen in het op de hoogte blijven van nieuwe
producten en diensten (voor 58% van de VSK beurs bezoekers), het op de
hoogte blijven van marktontwikkelingen (11%) en het op de hoogte blijven van
het productaanbod voor de bouw en installatiebranche in het algemeen (10%).
Deze aspecten waren vorig jaar ook de belangrijkste redenen om naar de
Internationale Bouwbeurs te gaan. De belangrijkste reden om niet naar de VSK
beurs te gaan ligt gelegen aan het feit dat men het te druk heeft op het
werk; gemiddeld gaf 45% van de niet bezoekers dit aan (Internationale
Bouwbeurs 2001: 57%). Verder geven met name de aannemers B&U aan weinig
interesse te hebben in de VSK beurs (30%).
In het onderzoek is ook gekeken welke op de bouw en installatie gerichte
vakbeurzen men zoal bezoekt. Gebleken is dat directeuren van architecten en
aannemersbedrijven in sterke mate naar de Internationale Bouwbeurs gaan
terwijl de installateurs de VSK beurs juist vaak bezoeken. Het percentage
installateurs dat in 2001 aangaf wel eens de Internationale Bouwbeurs te
bezoeken lag een stuk hoger. Dit duidt erop dat respondenten voornamelijk
aangeven welke beurzen men op korte termijn gaat bezoeken of onlangs heeft
bezocht. Een jaar na dato zijn beurzen al voor een groot deel uit het
geheugen verdwenen. Hetzelfde beeld is te zien bij architecten en aannemers
B&U. Deze partijen gaven in 2001 vaker aan de Internationale Bouwbeurs te
bezoeken en men gaf destijds niet aan de VSK te bezoeken. Dit jaar geeft
respectievelijk 9% en 4% aan de VSK beurs te bezoeken. Verder wordt de
Bouwvakbeurs in Zuidlaren door een behoorlijk aantal respondenten bezocht,
met name de aannemers B&U geven dit aan. Verder geeft 21% van de aannemers
B&U aan nooit naar beurzen te gaan. Bij architecten bedraagt dit percentage
17%, bij sanitairinstallateurs 22% en bij cv-installateurs 14%.
Ervaringen met de VSK beurs
Degenen die naar de VSK beurs zijn geweest is een aantal stellingen
voorgelegd om hun ervaringen te peilen. Ten aanzien van de stelling dat men
op de VSK beurs veel nieuwe producten en diensten heeft gezien is gemiddeld
25% het eens; 58% vindt echter niet dat men veel nieuwe producten en
diensten op de beurs heeft gezien. Sanitairinstallateurs staan iets
positiever ten opzichte van deze stelling dan de cv-installateurs. Gemiddeld
was men vorig jaar iets positiever omtrent deze stelling toen betrekking
hebbende op de Internationale Bouwbeurs (2% het zeer mee eens en 30% het
eens).
De tweede stelling die men voorgelegd heeft gekregen betrof de volgende: 'Op
de VSK beurs hebben we veel nieuwe potentiële leveranciers leren kennen'.
Van de respondenten was gemiddeld 2% het zeer met deze stelling eens en 14%
het eens. Gemiddeld 66% van de respondenten is het echter niet eens met deze
stelling. Wederom zijn cv-installateurs het minst de mening toegedaan veel
mogelijke nieuwe leveranciers te hebben leren kennen.
De derde stelling welke men voorgelegd heeft gekregen luidde als volgt: 'Op
de VSK beurs hebben we veel relaties gesproken'. Bijna 75% van de bezoekers
is het hiermee eens. Slechts 19% kan zich niet vinden in deze stelling. Dit
jaar zijn de respondenten het gemiddeld meer eens met deze stelling dan in
2001 (met betrekking tot de Internationale Bouwbeurs). De vierde stelling
had betrekking op het op de hoogte blijven van het productaanbod binnen de
bouw. Ruim 72% van de bezoekers stelt dat men door het bezoek aan de VSK
beurs weer beter op de hoogte is geraakt van het productaanbod voor de bouw.
Als laatste met betrekking tot de VSK beurs is de volgende stelling
voorgelegd: 'Het bezoek aan de VSK beurs was een geslaagde dag'. Ruim 87%
(Internationale Bouwbeurs 2001: 82%) van de bezoekers is het hiermee eens.
Slechts 8% is het hier niet mee eens. Grote verschillen tussen de
installateurs zijn er niet.
Houding ten aanzien van vakbeurzen in het algemeen
Om de houding ten aanzien van vakbeurzen in het algemeen te peilen zijn nog
een viertal stellingen onderzocht onder zowel degenen die de VSK beurs
hebben bezocht als degenen die niet zijn geweest. De eerste stelling luidde
als volgt: 'Vakbeurzen leiden tot relaties met nieuwe leveranciers omdat in
ons bedrijf regelmatig producten worden gebruikt van fabrikanten die we op
vakbeurzen hebben leren kennen'. Gemiddeld is 28% (2001: 31%) van de
respondenten het hiermee eens. Verder blijkt 52% (2001: ruim 56%) het niet
eens met deze stelling te zijn. Installateurs zijn het meest deze mening
toegedaan. Aannemers B&U geven het meest aan niet eens te zijn met deze
stelling.
De tweede stelling betrof de volgende: 'Ik vind het belangrijk dat bekende
fabrikanten op de vakbeurzen met een stand vertegenwoordigd zijn'. Van de
respondenten is gemiddeld 78% (2001: ook 78%) het hiermee eens. Wederom zijn
installateurs het meer eens met deze stelling. De derde stelling luidde
als volgt: 'Vakbeurzen bieden een goede gelegenheid om met leveranciers over
de markt van gedachte te wisselen'. Ruim 51% (2001: 52%) van de
geïnterviewden is het hiermee eens terwijl 35% (2001: 37%) het niet eens is
met deze stelling. Sanitair-installateurs vinden het meest dat vakbeurzen
een goede gelegenheid bieden om met leveranciers van gedachte te wisselen
(8% zeer mee eens en 68% mee eens). In 2001 waren de cv-installateurs het
meest deze mening toegedaan. De laatste stelling was de volgende:
'Vakbeurzen zijn nog steeds van deze tijd ook al zijn er genoeg
mogelijkheden om informatie sneller te vinden en relaties beter persoonlijk
te onderhouden'. Van de geïnterviewden vindt 38% (2001: 37%) dat vakbeurzen
nog zeker een functie hebben. Ruim 47% (2001: 45%) stelt echter dat
vakbeurzen minder van deze tijd zijn. Met name de aannemers B&U vinden
beurzen nog zeker van deze tijd (52%), sanitair- en cv-installateurs vinden
beurzen minder goed bij deze tijd passen, respectievelijk 59% en 62% vindt
het niet zinvol.
In het algemeen kan worden geconcludeerd dat de VSK beurs voornamelijk door
de installateurs wordt bezocht. De installateurs waarderen de beurs ook zeer
positief. Vorig jaar bleek de Internationale Bouwbeurs een breder publiek
aan te trekken. Vakbeurzen als marketing communicatie hebben weldegelijk een
functie, achter niet meer zo zeer in acquirerende zin maar wel in de zin van
relatieonderhoud.
Jan-Paul Schop
De auteur is als managing partner verbonden aan het onderzoeks- en
marketingadviesbureau USP Marketing Consultancy te Rotterdam. USP voert
continu beschrijvend marktonderzoek binnen de bouwwereld uit, waarbij USP
zich heeft gespecialiseerd in het uitvoeren van exclusieve onderzoeken
waaronder veel klantentevredenheids- en imago onderzoeken. Wanneer u meer
informatie wenst over USP kunt u bellen naar USP (tel: 010-2066900). Ook op
de site www.uspmarketingconsultancy.nl kunt u meer informatie over USP en
door USP uitgevoerde onderzoeken terug vinden.
Bouwkennis.nl biedt marketeers in de bouw één bron voor het benodigde
inzicht en kennis omtrent kenmerken en ontwikkelingen in de bouw. De site
van bouwkennis.nl bevat gedetailleerde informatie over onder meer
bouwvolumes, trends en een omschrijving van het bouwproces met de partijen
die daarbij een rol spelen. Ook media, brancheorganisaties, bijeenkomsten en
actualiteiten komen aan bod. De informatie wordt regelmatig uitgebreid en
geactualiseerd. Wanneer u meer informatie wenst over Bouwkennis.nl kunt u
bellen naar Bouwkennis (tel: 010-2066996) of mailen naar
rutten@bouwkennis.nl