Ingezonden persbericht


vsk beurs zeer populair bij installatiebedrijven

Rotterdam - Een meerderheid van de installateurs heeft de VSK beurs (Verwarming, Sanitair en Klimaatbeheersing) bezocht. De VSK beurs is echter impopulair bij architecten en aannemers B&U, slechts een enkeling van deze marktpartijen heeft een bezoek gebracht aan deze beurs. Dit blijkt uit een onderzoek dat USP Marketing Consultancy in samenwerking met Bouwkennis.nl direct na afloop van de VSK beurs heeft uitgevoerd onder 241 bedrijven uit de bouwbranche (de USP Vakbeurs Bouwbarometer 2002).

Beursbezoek
Het animo om de VSK te bezoeken was bij directeuren van architectenbureaus en aannemersbedrijven zeer gering (circa 5% is naar de VSK geweest, terwijl naar de Internationale Bouwbeurs 2001 47% van de directeuren van architectenbureaus en 44% van de aannemersbedrijven is geweest). Een hoog percentage van de sanitairinstallateurs en cv-installateurs hebben de VSK beurs wel bezocht, respectievelijk 61% en 69%. Vorig jaar is 23% van de sanitairinstallateurs en 17% van de cv-installateurs naar de Internationale Bouwbeurs geweest.

Bezoekredenen liggen met name gelegen in het op de hoogte blijven van nieuwe producten en diensten (voor 58% van de VSK beurs bezoekers), het op de hoogte blijven van marktontwikkelingen (11%) en het op de hoogte blijven van het productaanbod voor de bouw en installatiebranche in het algemeen (10%). Deze aspecten waren vorig jaar ook de belangrijkste redenen om naar de Internationale Bouwbeurs te gaan. De belangrijkste reden om niet naar de VSK beurs te gaan ligt gelegen aan het feit dat men het te druk heeft op het werk; gemiddeld gaf 45% van de niet bezoekers dit aan (Internationale Bouwbeurs 2001: 57%). Verder geven met name de aannemers B&U aan weinig interesse te hebben in de VSK beurs (30%).

In het onderzoek is ook gekeken welke op de bouw en installatie gerichte vakbeurzen men zoal bezoekt. Gebleken is dat directeuren van architecten en aannemersbedrijven in sterke mate naar de Internationale Bouwbeurs gaan terwijl de installateurs de VSK beurs juist vaak bezoeken. Het percentage installateurs dat in 2001 aangaf wel eens de Internationale Bouwbeurs te bezoeken lag een stuk hoger. Dit duidt erop dat respondenten voornamelijk aangeven welke beurzen men op korte termijn gaat bezoeken of onlangs heeft bezocht. Een jaar na dato zijn beurzen al voor een groot deel uit het geheugen verdwenen. Hetzelfde beeld is te zien bij architecten en aannemers B&U. Deze partijen gaven in 2001 vaker aan de Internationale Bouwbeurs te bezoeken en men gaf destijds niet aan de VSK te bezoeken. Dit jaar geeft respectievelijk 9% en 4% aan de VSK beurs te bezoeken. Verder wordt de Bouwvakbeurs in Zuidlaren door een behoorlijk aantal respondenten bezocht, met name de aannemers B&U geven dit aan. Verder geeft 21% van de aannemers B&U aan nooit naar beurzen te gaan. Bij architecten bedraagt dit percentage 17%, bij sanitairinstallateurs 22% en bij cv-installateurs 14%.

Ervaringen met de VSK beurs
Degenen die naar de VSK beurs zijn geweest is een aantal stellingen voorgelegd om hun ervaringen te peilen. Ten aanzien van de stelling dat men op de VSK beurs veel nieuwe producten en diensten heeft gezien is gemiddeld 25% het eens; 58% vindt echter niet dat men veel nieuwe producten en diensten op de beurs heeft gezien. Sanitairinstallateurs staan iets positiever ten opzichte van deze stelling dan de cv-installateurs. Gemiddeld was men vorig jaar iets positiever omtrent deze stelling toen betrekking hebbende op de Internationale Bouwbeurs (2% het zeer mee eens en 30% het eens).

De tweede stelling die men voorgelegd heeft gekregen betrof de volgende: 'Op de VSK beurs hebben we veel nieuwe potentiële leveranciers leren kennen'. Van de respondenten was gemiddeld 2% het zeer met deze stelling eens en 14% het eens. Gemiddeld 66% van de respondenten is het echter niet eens met deze stelling. Wederom zijn cv-installateurs het minst de mening toegedaan veel mogelijke nieuwe leveranciers te hebben leren kennen.

De derde stelling welke men voorgelegd heeft gekregen luidde als volgt: 'Op de VSK beurs hebben we veel relaties gesproken'. Bijna 75% van de bezoekers is het hiermee eens. Slechts 19% kan zich niet vinden in deze stelling. Dit jaar zijn de respondenten het gemiddeld meer eens met deze stelling dan in 2001 (met betrekking tot de Internationale Bouwbeurs). De vierde stelling had betrekking op het op de hoogte blijven van het productaanbod binnen de bouw. Ruim 72% van de bezoekers stelt dat men door het bezoek aan de VSK beurs weer beter op de hoogte is geraakt van het productaanbod voor de bouw. Als laatste met betrekking tot de VSK beurs is de volgende stelling voorgelegd: 'Het bezoek aan de VSK beurs was een geslaagde dag'. Ruim 87% (Internationale Bouwbeurs 2001: 82%) van de bezoekers is het hiermee eens. Slechts 8% is het hier niet mee eens. Grote verschillen tussen de installateurs zijn er niet.

Houding ten aanzien van vakbeurzen in het algemeen Om de houding ten aanzien van vakbeurzen in het algemeen te peilen zijn nog een viertal stellingen onderzocht onder zowel degenen die de VSK beurs hebben bezocht als degenen die niet zijn geweest. De eerste stelling luidde als volgt: 'Vakbeurzen leiden tot relaties met nieuwe leveranciers omdat in ons bedrijf regelmatig producten worden gebruikt van fabrikanten die we op vakbeurzen hebben leren kennen'. Gemiddeld is 28% (2001: 31%) van de respondenten het hiermee eens. Verder blijkt 52% (2001: ruim 56%) het niet eens met deze stelling te zijn. Installateurs zijn het meest deze mening toegedaan. Aannemers B&U geven het meest aan niet eens te zijn met deze stelling.

De tweede stelling betrof de volgende: 'Ik vind het belangrijk dat bekende fabrikanten op de vakbeurzen met een stand vertegenwoordigd zijn'. Van de respondenten is gemiddeld 78% (2001: ook 78%) het hiermee eens. Wederom zijn installateurs het meer eens met deze stelling. De derde stelling luidde als volgt: 'Vakbeurzen bieden een goede gelegenheid om met leveranciers over de markt van gedachte te wisselen'. Ruim 51% (2001: 52%) van de geïnterviewden is het hiermee eens terwijl 35% (2001: 37%) het niet eens is met deze stelling. Sanitair-installateurs vinden het meest dat vakbeurzen een goede gelegenheid bieden om met leveranciers van gedachte te wisselen (8% zeer mee eens en 68% mee eens). In 2001 waren de cv-installateurs het meest deze mening toegedaan. De laatste stelling was de volgende: 'Vakbeurzen zijn nog steeds van deze tijd ook al zijn er genoeg mogelijkheden om informatie sneller te vinden en relaties beter persoonlijk te onderhouden'. Van de geïnterviewden vindt 38% (2001: 37%) dat vakbeurzen nog zeker een functie hebben. Ruim 47% (2001: 45%) stelt echter dat vakbeurzen minder van deze tijd zijn. Met name de aannemers B&U vinden beurzen nog zeker van deze tijd (52%), sanitair- en cv-installateurs vinden beurzen minder goed bij deze tijd passen, respectievelijk 59% en 62% vindt het niet zinvol.

In het algemeen kan worden geconcludeerd dat de VSK beurs voornamelijk door de installateurs wordt bezocht. De installateurs waarderen de beurs ook zeer positief. Vorig jaar bleek de Internationale Bouwbeurs een breder publiek aan te trekken. Vakbeurzen als marketing communicatie hebben weldegelijk een functie, achter niet meer zo zeer in acquirerende zin maar wel in de zin van relatieonderhoud.

Jan-Paul Schop
De auteur is als managing partner verbonden aan het onderzoeks- en marketingadviesbureau USP Marketing Consultancy te Rotterdam. USP voert continu beschrijvend marktonderzoek binnen de bouwwereld uit, waarbij USP zich heeft gespecialiseerd in het uitvoeren van exclusieve onderzoeken waaronder veel klantentevredenheids- en imago onderzoeken. Wanneer u meer informatie wenst over USP kunt u bellen naar USP (tel: 010-2066900). Ook op de site www.uspmarketingconsultancy.nl kunt u meer informatie over USP en door USP uitgevoerde onderzoeken terug vinden.

Bouwkennis.nl biedt marketeers in de bouw één bron voor het benodigde inzicht en kennis omtrent kenmerken en ontwikkelingen in de bouw. De site van bouwkennis.nl bevat gedetailleerde informatie over onder meer bouwvolumes, trends en een omschrijving van het bouwproces met de partijen die daarbij een rol spelen. Ook media, brancheorganisaties, bijeenkomsten en actualiteiten komen aan bod. De informatie wordt regelmatig uitgebreid en geactualiseerd. Wanneer u meer informatie wenst over Bouwkennis.nl kunt u bellen naar Bouwkennis (tel: 010-2066996) of mailen naar rutten@bouwkennis.nl De site www.bouwkennis.nl gaat eind maart online.